Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - sigvaldsen

#1
Tesla SW og AP / Sv: 2022.4
lørdag 29. januar 2022, klokken 22:45
Har ikke fulgt med på innholdet i oppdateringene på en stund. Er det noe merkbart i denne oppdateringen eller fra det siste halvåret av 2021 som har forbedret fantombremsingen noe?

TMS 2020 raven med 2022.4
#2
Model S 2013 - 2022 / Sv: Minst mulig vampire drain
onsdag 22. desember 2021, klokken 16:12
Ingenting innstillinger som må gjøres inne i bilen?

Glemte å nevne at jeg har strøm fra tibber som også er koblet til bilen for å se hvor mye jeg lader. Smartlading fra tibber er ikke på. Har denne appen noe å si?
#3
Model S 2013 - 2022 / Minst mulig vampire drain
onsdag 22. desember 2021, klokken 15:54
TMS 2019 (Raven)

Hva er deres anbefalinger for å få minst mulig tap av km når bilen ikke er i bruk? Jeg har teslafi og teslappen koblet til men aner ikke hvilke innstillinger jeg burde ha for at ikke de skal kreve energi fra bilen når jeg ikke bruker den. Slå av sentry mode er kanskje det mest åpenbare. Er det andre innstillinger i bilen eller tips dere har?

#4
Fant ikke noe om kostnadsfordeling av et felles ladeanlegg i borettslag og sameier? F.eks i et sameie var forslaget til kostnadsfordeling at infrastruktur, kapasitet og "toppsystem" skulle finansieres av fellesskapet (uavhengig om din seksjon har en ladeplass eller ikke) og at seksjonseier betaler selve ladeboksen selv. Hvor ble det av dette i lovforslaget?
#5
Jeg har model s 2019 (November) med glasstak. Kjøpte de nyeste originale takstativene til Tesla og satt på skiboksen jeg hadde fra før, nemlig en Skiguard 860s. Den ligger oppå stativene, den har ikke tuneller gjennom. Jeg plasserte nesten så langt fram det er mulig å komme men allikevel så har bagasjeromsluken fått en begrensning irriterende begrensning. Vurderer derfor å bytte til en litt mindre boks som ligger enda bedre på taket for å optimalisere.

Hva endte du opp med å kjøpe?
Vurderte du ikke Skiguard 830? Eventuelt Packline NX premium?
Hvis man ser bort i fra det praktiske på hjemmebane etc., men bare tenker aerodynamikk, støy og begrensning for bagasjeromsluken, er det beste å kjøpe en boks med tuneller eller en som ligger opp stativet?
#6
Model S 2013 - 2022 / Sv: Hva har du kjøpt til din Tesla i dag?
onsdag 30. september 2020, klokken 19:19
Sitat fra: Ellemelle på onsdag 30. september 2020, klokken 14:18
Kjøp fra AliExpress til en brøkdel av prisen. Har både innsats og "adapter" som kan settes på koppen.

https://www.aliexpress.com/af/Tesla-Cup-Holder.html

Jeg finner ikke en eneste en som er avbildet på en TMS, kun TM3.  Er det slik at alle disse også passer på TMS?
#7
Model S 2013 - 2022 / Sv: Hva har du kjøpt til din Tesla i dag?
onsdag 30. september 2020, klokken 12:55
Er det noen som har kjøpt tilsvarende denne til sin Model S? (jeg har 2019 mod)

https://www.bilkomponenter.no/products/koppholder-innsats-tesla-model-3y?gclid=CjwKCAjw2dD7BRASEiwAWCtCb1uF2WYIad5XvmgZppNejYlZcwlr7te5zKJl7FttrdEc1k3o9EYoHxoCE5wQAvD_BwE

Circle K koppen rangler i koppholderen i armlenet, det problemet skulle jeg gjerne blitt kvitt. En koppholder-innsats pluss en syltynn gummimatte i bunn skulle fungert bra og sett greit ut tenker jeg. Tips?
#8
Det er tydeligvis mange med egne dårlige erfaringer og historier fra diverse leverandører som er "nesten" like, men håper denne tråden kan dreie seg tilbake til "Erfaringer med Ohmia charging" som tittelen tross alt er. Er det noen der ute faktisk bruker et anlegg fra Ohmia og kan svare på spørsmål?

- Justeres månedsprisen opp eller ned hvis det lades "for mye" eller for lite enn avtalt kjørelengde?
- Scenario: Hva skjer hvis jeg drar på euro-trip med bil en sommer og plutselig kjører på bilen tusenvis av ekstra km?
- Ohmia forholder seg retten til å justere månedsprisen, blir den justert hvert år fra en indeks?
- Hva skjer hvis man låner bort lader til f.eks foreldre som er på besøk og har behov for lading? Avtalebrudd?
- Er det noen som forstår konsekvensen av de heftelsene Ohmia tinglyser på sameiet?
- Ved utleie av leilighet, må leietaker betale 4999 i oppstartsavgift for å opprette abonnement?
- Fungerer ladeløsningen som forespeilet? I vår kontrakt kan jeg ikke se et eneste avtalepunkt om kvalitet/hastighet på leveranse. Får alle ladet i tilfredsstillende hastighet?
#9
Sitat fra: emurof på fredag 21. august 2020, klokken 17:08
Sitat fra: sigvaldsen på tirsdag 18. august 2020, klokken 12:29Fikk beskjed fra styret om at de har signert avtale med Ohmia for sameiet vårt for en stund tilbake. Uten å gå via generalforsamling, uten å konsultere med sameiet og uten å ta hensyn til eksisterende infrastruktur som er der fra før. Og nå er de i gang med arbeidet. Jeg mener det er et klart brudd på eierseksjonloven og vedtektene våre å beslutte installasjon av et nytt ladeanlegg for elbil uten at dette besluttes enten i eller via en generalforsamling. Til info er det 21 stk av 50 parkeringsplasser som har ladepunkt fra før.

En ting jeg lurer på her er om anlegget i forbindelse med lading ble utvidet tilrettelagt for muligheten for hvem som helst til å koble på ladestasjon, eller om det var en spesialløsning begrenset til kun de som ønsket lading der og da?

I vårt sameie har hver enkelt seksjon som har ønsket seg lader fått installere dette for egen kost. Styret har lagd en avtale med en elektroentreprenør der vi har fått en fast grunnpris og så varierer prisen på hvor langt parkeringsplassen er fra tavla. Alle som har lader nå har altså da en statisk kurs med måler som leses av noen ganger i året for betaling. (16A 1-fas 3,6kw). Hver seksjons anlegg er derfor å regne som privat. Det er ingen av parkeringsplassene som deles mellom seksjoner, alle som har tilgang til garasjen har minimum en parkeringsplass hver. Det er heller ingen ladere i garasjen som brukes "felles" med betalingsløsning etc.

Et splitter nytt anlegg der de river ned gammel infrastruktur er etter min mening definitivt å anse som "et nybygg" og ikke vanlig drift og vedlikehold. Sameiet sto ferdig i 2014 uten en eneste elbillader. Det nye anlegget, som da gjør at hele sameiet har muligheten til å lade, er å anse som et offentlig anlegg og da følger det også noe service og vedlikeholdskrav.
#10
Hei,

Fikk beskjed fra styret om at de har signert avtale med Ohmia for sameiet vårt for en stund tilbake. Uten å gå via generalforsamling, uten å konsultere med sameiet og uten å ta hensyn til eksisterende infrastruktur som er der fra før. Og nå er de i gang med arbeidet. Jeg mener det er et klart brudd på eierseksjonloven og vedtektene våre å beslutte installasjon av et nytt ladeanlegg for elbil uten at dette besluttes enten i eller via en generalforsamling. Til info er det 21 stk av 50 parkeringsplasser som har ladepunkt fra før. Med andre ord er alle interessert i en ny, god og rettferdig løsning, bare ikke den elendige og dyre løsningen fra Ohmia. Forstår virkelig ikke hvordan styret kan lande på avgjørelsen. Det er jo mye billigere å eie enn å leie.

Er det noen som har erfaring med tilsvarende beslutningsprosess fra andre sameier? Hva ble i så fall utfallet av "konflikten"?

Har også en del andre spørsmål som jeg ikke finner på Ohmia sine nettsider eller i kontrakten som jeg lurer på om det er noen som bruker Ohmia kan svare på:

- Justeres månedsprisen opp eller ned hvis det lades "for mye" eller for lite enn avtalt kjørelengde?
- Ohmia forbeholder seg retten til å justere månedsprisen, blir den justert hvert år fra en indeks?
- Hva skjer hvis man låner bort lader til f.eks foreldre som er på besøk og har behov for lading? Avtalebrudd?
- Er det noen som forstår konsekvensen av de heftelsene Ohmia tinglyser på sameiet?
- Ved utleie av leilighet, må leietaker betale 4999 i oppstartsavgift for å opprette abonnement?
- Fungerer ladeløsningen som forespeilet? I vår kontrakt kan jeg ikke se et eneste avtalepunkt om kvalitet/hastighet på leveranse. Får alle ladet i tilfredsstillende hastighet? Forstår at dette avhenger av kapasitet inn i sameiet men i vårt tilfelle er den god.

PS: Jeg er uinteressert i svar fra Ohmia sine brannslukkere på forumet.
#11
Kanskje en skolisse i den kroken gjør nytten ja, skal sjekke ut før jeg skrur.
#12
Grunnen til at jeg trenger den er pga montering av et babyspeil. Utforming av nakkestøtten på gjør at hempene man klipser rundt nakkenstøtten ikke sitter godt nok. Får den til å sitte sånn høvelig men skulle vi være så uheldig å kræsje kommer det speilet flygende, det er helt sikkert.

Derfor skrur jeg inn en skrue med en løkke i, slik at jeg kan tre hempene fra speilet gjennom løkken. Da slipper jeg å feste speilet på nytt hele tiden samt at det er forsvarlig festet. Svart skrue og svart løkke gjør at det blir usynlig. Siden jeg ikke skrur i skinnet vil det heller ikke bli synlig når jeg eventuelt fjerner den.
#13
Hei,

Litt av et spørsmål men her kommer det:

Tenkte å skru inn en skrue i ryggen på det midterste baksetet i min TMS. Tenkte å skru den inn rett under der skinnet stopper på hodestøtten. Skal ikke tåle noe særlig med krefter så det blir ikke store saken. Maks 10 mm inn.

Skulle det by på noen problemer? Det er jo ingen tech i baksetet der utenom varme og så vidt meg bekjent (youtube) så er det noen ganske flate greier som antageligvis ligger ganske nært overflaten på passasjersiden av setet. Noen som vet hvilken materiale det er man eventuelt skrur i?
#14
Model S 2013 - 2022 / Sv: HomeLink
torsdag 07. mai 2020, klokken 16:13
Jeg bor i ett borettslag der det er garasje under bygget. Portåpneren er av merket Norport og fjernkontrollen er en fra Ditec. Problemet mitt er at jeg får ikke til å åpne garasjeporten med homelink i min TMS LR 2019 raven. (v. 2020.12.11.1). Følger instruksjonene for homelink i bilen og alt ser ut til å funke greit. Lyktene blinker når jeg holder inne knappen foran emblemet osv. Det er ingen "læringsknapp" på portåpneren så på det punktet trykker jeg bare videre. Lagrer og alt er i følge bilen "ok og klart til bruk" når jeg kopierer signalet fra fjernkontrollen. Men dessverre så fungerer hverken automatisk åpning eller åpning ved å trykke på skjermen. Hverken fra utsiden eller innsiden av porten. Har prøvd å gjøre homelink-installasjon om igjen ca 7-8 ganger. Har sjekket hjemmesidene til Homelink der de hevder at fjernkontrollen fra Ditec er støttet.

Jeg ser enkelte kjøper noe utstyr fra portspesialisten. Virker som det er en ekstra mottaks-enhet som dere kobler sammen med eksisterende portåpner med tilhørende ny fjernkontroll, som igjen parres med homelink-funksjonene i bilen. Jeg tviler på at dette er en løsning jeg kan bruke da jeg ikke bare kan skru og koble på mitt eget utstyr, slik at løsningen må ligge i eksisterende utstyr.

Noen som har en løsning på problemet, en annen fremgangsmåte eller har opplevd lignende og gitt opp?
#15
Aha! Takk for svar.

På min så står det:

Autopilot: Kapasitet for Fullstendig selvkjøring

Antar da at jeg har HW 3.0!
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA