Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Øyvis Prøyvis

#1
Audi e-tron / Sv: Skuffende rekkevidde vinter e tron 50
søndag 19. februar 2023, klokken 22:59
Hver gang du starter bilen etter at den har stått en stund skal kupeen varmes (eller kjøles på sommeren). Vinterstid drar dette fort 2-3 kWh. Har du en liten tur på 10 km med et forbruk på 2,5 kWh/mil så er jo totalen oppe i 4,5-5,5 kWh/mil på den ene milene du har kjørt. På langtur slipper du å varme opp kupeen mer enn en gang og det vesentlige av energiforbruket fra batteriet kan gå til fremdrift.
Høyt forbruk på småkjøring vil du ha på absolutt alle elbiler.
#2
Model Y / Sv: Campingvogn erfaringer med Model Y?
tirsdag 14. februar 2023, klokken 00:12
Ja, det har nok sikkert en vesentlig større innvirkning på en lett skaphenger enn en tung campingvogn.
#3
Model Y / Sv: Campingvogn erfaringer med Model Y?
mandag 13. februar 2023, klokken 23:52
Jeg synes det er rart at ikke flere velger å ta hengerlappen, altså BE. Det er som folk sier en kostnad på 6-8000 kr, noe som utgjør 1-1,5% av det en vanlig elbil koster i dag, og utbytte av å få litt erfaring med hvordan man sikrer last er vel verdt investeringen.

Jeg har ikke model Y, eller Tesla i det hele tatt, men jeg har kjørt e-tron i 3 sesonger med campingvogn og må si at elbil er fantastisk til å trekke vogn med. Det er krefter i massevis, men det er klart det går ut over rekkevidde. En annen fordel med en elbil som trekkvogn er nettopp vekten. Jeg har hørt av flere, (men har ingen erfaring med det selv) at det å passere eller å bli forbikjørt av et vogntog gir en "guffen" følelse av å bli dratt med i dragsuget. Jeg har til dags dato ikke merket noe til dette
#4
Audi e-tron / Sv: Dekktrykk
torsdag 02. februar 2023, klokken 22:45
Jeg synes det høres veldig rart ut at nitrogen skal diffundere noe mer enn oksygen gjennom selve dekket. Den lille vanndampen og andre mindre gassmolekyler som er i luften i dekket er vel heller den som lekker lettest ut gjennom ventilen?
#5
Audi e-tron / Sv: Dekktrykk
torsdag 02. februar 2023, klokken 20:22
Jeg foretrekker komforten det lavere dekktrykket gir. Jeg har ikke tenkt å prøve meg på andre trykk enn det anbefalte i bilen vår, men kan det forklare en del av merforbruket?

Når det gjelder nitrogen i dekkene ville en fylling med ren nitrogen ikke skape noen særlog mindre forskjell i dekktrykket enn med luft. Temperatur er en jo ikke annet enn et mål for gjennomsnittlig kinetisk energi for molekylene, og så lenge luft består av 78-79% nitrogen, og ca 21% oksygen (og noen små mengder av andre gasser) med ganske lik molekylmasse som nitrogen vil temperatursvingninger gi de samme svingningene i dekktrykket.
#6
Audi e-tron / Dekktrykk
torsdag 02. februar 2023, klokken 13:13
En kollega har nylig kjøpt TMY og han reagerte på at det var anbefalt ganske høyt dekktrykk for denne bilen (godt og vel 3 bar). Da han kontaktet Tesla om dette var var svaret at den høye vekten var årsaken til det høye dekktrykket. Vår e-tron 55 er betydelig tyngre, har ganske lik dekkdimensjon, men skal ha lavere dekktrykk (2,8 bar ved fullastet bil). Jeg går ut fra at ved å pumpe opp et høyere dekktrykk vil rullemotstanden reduseres, og således vil forbruket gå ned. Hvorfor gjør ikke andre bilmerker det samme som Tesla gjør her, eller hvorfor anbefaler Tesla så mye høyere trykk enn andre biler? Er det utelukkende et forbruksspørsmål...og tenker man at økt dekkslitasje går på et annet budsjett enn forbruk? Er det så enkelt eller er det andre faktorer her som jeg ikke helt ser her?
#7
Audi e-tron / Sv: Feil/feilmeldinger med bilen
torsdag 02. februar 2023, klokken 12:59
Jeg har ikke opplevd dette med mine biler, men umiddelbart høres det ut som om det er vann i låsemekanismen og at dette fryser. Har vinduet stått oppe/på gløtt en gang det regnet?
#8
Audi e-tron / Sv: Audi e-tron sin app
søndag 18. desember 2022, klokken 10:18
Jeg har restartet MMI og har fått tilbake batteristatus. Har ikke brukt tidsuret, men å forvarme bilen ved å starte via appen har fungert hele tiden.
#9
Audi e-tron / Sv: Brukt e-tron 55 trygt valg?
søndag 04. desember 2022, klokken 22:39
Jeg aner ikke hvordan kvaliteten eller sikkerheten er på disse, men sjekk ut multimac https://www.multimac.com/home
Jeg tok bare et kjapt søk og det står på sidene at flere av modellene passer e-tron.
#10
Audi e-tron / Sv: Brukt e-tron 55 trygt valg?
søndag 04. desember 2022, klokken 22:20
Hvis du googler "seat belt extender" så ser du også at de ikke er å anbefale med tanke på bruk sammen med barneseter. Setebeltet er der av en grunn og dersom det ikke er mulig å bruke det uten å enten modifisere/beskjære barnesetet eller sette på skjøtestykker så bør du la være. Hva er poenget med å kjøpe en bil med høy sikkerhet hvis du skal gå på akkord med sikkerheten med tanke på bilbelte?
#11
Audi e-tron / Sv: Brukt e-tron 55 trygt valg?
søndag 04. desember 2022, klokken 12:25
Jeg henger meg på @elektro sin beskrivelse av bilen med at dersom det er 3 barn i bilen og 2 eller 3 av dem skal sitte på pute/sete bak, så er e-tron ikke stor nok. Problemet er at det da blir nesten umulig å komme til beltefestene. Ellers er e-tron super. Det er god lasteplass i bagasjerommet og rommet under der reservehjul vanligvis ligger. Dette rommer utrolig mye når man skal på tur. Godt tips med "frunken", det har jeg ikke prøvd selv. Det å kunne trygt laste opp bagasjerommet i høyden pga sikkerhetsnettet er helt gull. Vi har også anskaffet oss en Audi skipose med forankringsseler som festes i bagasjerommet som gjør at vi kan frakte skien på en sikker måte uten å måtte sette på skiboksen når vi skal på kortere turer.
Når det gjelder Møller så hører jeg om veldig mange som klager. Selv har jeg vært kunde hos Gromstad i Arendal (Nissan, Caravelle, e-tron 50 og nå 55) som vel også er under Møller konsernet, og der har jeg bare lovord å komme med. Greit, de er nok ikke norges billigste, men servicen er god og jeg har alltid blitt møtt med imøtekommenhet og velvilje.
#12
Audi e-tron / Sv: Audi e-tron sin app
fredag 25. november 2022, klokken 13:23
Er det noen av dere som har fått svar på henvendelsen deres vedrørende app'en? Jeg har fremdeles ikke hørt et pip
#13
Audi e-tron / Sv: Audi e-tron sin app
søndag 20. november 2022, klokken 20:12
Virker nesten ikke sånn. Jeg sendte melding for 4 dager siden og venter fremdeles på svar...
#14
Audi e-tron / Sv: Audi e-tron sin app
fredag 18. november 2022, klokken 16:25
Jeg ser også batteristatus i Tibber appen. Tin og med nettsiden MyAudi viser riktig batteitilstabd...det er bare appen som ikke fungerer. Jeg synes dette er for dårlig av Audi
#15
Audi e-tron / Sv: Audi e-tron sin app
onsdag 16. november 2022, klokken 22:10
Jeg har også tilgang til kjøredata og klimatisering, men batteristatus vil ikke opp....eller status på dører og vinduer.
Jeg har sendt feilmelding. Appen har fungert knirkefritt i lang tid nå, så forhåpentligvis er det noe som lar seg fikse raskt igjen.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA