Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 510 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - esan

Sider: [1] 2 3 4
1
TAYCAN / Sv: Stor oppdatering til Taycan MY20, 21 og 22
« på: I går kl. 12:35 »
Jeg fikk opplyst at man må kjøre bilen en god del med flere oppladinger, før man kan konkludere . Dette fordi systemet trenger flere kjøreruter med påfølgende oppladinger for å kalkulere riktig for antatt rekkevidde etter oppgraderingen.
Kunne vært interessant om dere andre i tråden kunne opplyst hva dere som regel får opplyst som antatt rekkevidde etter 100% lading?

2
TAYCAN / Sv: Stor oppdatering til Taycan MY20, 21 og 22
« på: Onsdag 21. ſeptember 2022, klokken 13:13 »
Er dette noe du har fått opplyst fra noen du kjenner, eller er det påstander fra forum?

Jeg har for noen uker siden fått oppgradert min bil, og har fått en mistanke om at den faktisk har fått litt kortere rekkevidde. Det er dog litt vanskelig å være sikker, da antatt rekkevidde er relatert til ditt strømforbruk gjennom senere kjøreperioder. Bare bruk av f.eks., varmeapparat kan jo påvirke dette.
Min bil er en 2022 modell, og skulle vel kanskje ikke få noen økning i rekkevidden slik som 2020 og 2021 modellene?

3
TAYCAN / Sv: Vifte- Er dette normalt?
« på: Tirsdag 02. August 2022, klokken 14:44 »
Takk for nyttig opplysning.  :+1:

4
TAYCAN / Sv: Vifte- Er dette normalt?
« på: Tirsdag 02. August 2022, klokken 09:33 »
Bilen er låst under lading i garasjen. Jeg har ikke skrudd på preheat/precool i appen.
Viftestøyen under lading er noen ganger så høy at jeg frykter at naboen skal klage for støy på natten.
Jeg forsøkte å forklare dette til Porsche verksted, men de avviste at jeg hadde et problem så lenge ikke jeg fikk en feilmelding i displayet i bilen.
Får ta det opp igjen når bilen skal inn til den annonserte store oppgraderingen.

5
TAYCAN / Sv: Vifte- Er dette normalt?
« på: Mandag 01. August 2022, klokken 09:15 »
Hadde håpet på noen kommentarer fra dere som har erfaring med denne bilen.
Jeg hadde tidligere Jaguar i-Pace som jeg da kan sammenligne med. Fikk aldri så kraftig gange på viftene til batteriet på den bilen som det jeg opplever på Porschen.
Et annet fenomen som ikke ligner på i-Pace er at når bilen lades, så går ofte viftene på full guffe. Når bilen da står i garasjen for lading, kan vi høre vifteduren helt inn i huset vårt ved siden av garasjen.
Kan noen av dere som har samme bil bekrefte at dette er normalt? Jeg fikk på telefon beskjed fra Porsche forhandler at så lenge jeg ikke fikk noen feilmelding, var nok alt som det skulle..

6
TAYCAN / Sv: Stor oppdatering til Taycan MY20, 21 og 22
« på: Torsdag 28. Juli 2022, klokken 20:49 »
Fått e-post her også, bestilte time første ledige, som var 1. september på Porsche Center Son.

Samme sted og dato som meg! :)

7
TAYCAN / Sv: Stor oppdatering til Taycan MY20, 21 og 22
« på: Mandag 25. Juli 2022, klokken 20:19 »
Jeg hadde i utgangspunktet kun lest om dette på Elbil24 der det først og fremst var fremhevet at det meste gjaldt for 2020 og 2021 modellene.
Hadde jeg derimot først lest vedlegget i denne tråden, hadde jeg fått mye mer klarhet i hva dette totalt sett gjelder.
Det betyr dermed at flere av oppgraderingene også gjelder for en 22 modell som min. :)

8
TAYCAN / Sv: Stor oppdatering til Taycan MY20, 21 og 22
« på: Mandag 25. Juli 2022, klokken 09:48 »
Gjelder deler av denne oppgradering også 22 modeller? Min bil er registrert første gang i des. 21, men er en 22 modell.

9
TAYCAN / Vifte- Er dette normalt?
« på: Onsdag 22. Juni 2022, klokken 10:52 »
Opplevde nylig at det var en relativ kraftig during i bilen under en kortere kjøretur. Det viste seg å være en vifte (til batteri?)som gikk på full speed. Etter å tatt en ny oppstart, gikk viften normalt igjen. Også kona sier hun har opplevd det samme.
Har kun eid denne bilen i kort tid, og er usikker på om dette er normalt. Hadde en Ipace tidligere der noe lignende aldri skjedde.

10
TAYCAN / Sv: Tester og medier
« på: Mandag 13. Juni 2022, klokken 22:12 »
Porsche bygger ikke biler der økonomi og forbruk har førsteprioritet.
Jeg tror Porsche har valgt løsningen med girkassen for at effektkurven ikke skal bli typisk elbil, men mest mulig jevn helt opp til toppfart.
Jeg kjøpte nylig en Cross Turismo. Selvsagt kunne jeg fått raskere akselerasjon for samme pris med en Tesla. Men slike saker blir man fort lei av, etter den første fascinasjonen.
 Jeg kjøpte Porsche kort og godt fordi ingen annen elbil i tilsvarende klasse kjører like bra. Det betyr laaangt mer en et sekund eller to i akselerasjon! For meg betyr også ladehastigheten mer enn rekkevidde.
Tror de fleste som kjører Porsche ikke har Tesla som alternativ. Vi legger vekt på forskjellige faktorer.
Jeg har hatt svært mange ulike biler i mitt liv, men aldri en bil som er så moro å kjøre som denne!

11
TAYCAN / Sv: Tester og medier
« på: Mandag 13. Juni 2022, klokken 14:10 »
Kanskje løsningen gir bedre akselerasjon fra 100 til 200? Er det ikke i dette området elbiler har vært svakere enn fossilmotorer?

12
TAYCAN / Sv: Fjernet Taycan 4 CT
« på: Tirsdag 24. Mai 2022, klokken 18:25 »
Nå er dette rettet opp igjen, og modellen kan konfigureres slik som de andre! :)

13
TAYCAN / Sv: Grus kommer inn i viftehus på Cross Turismo
« på: Mandag 23. Mai 2022, klokken 12:17 »
For at problemet skal melde seg, må man antagelig kjøre med en viss hastighet i løs grus, slik at hjulene kaster grus inn gjennom ventilasjonsåpningene som er i innerskjermen.
Det er selvsagt ikke noe som Porsche kan leve med, spesielt ikke på bilmodellene som har "Gravel mode"..

14
TAYCAN / Sv: Grus kommer inn i viftehus på Cross Turismo
« på: ſøndag 22. Mai 2022, klokken 13:38 »
Ikke rare aktiviteten og respons på dette forum?

Ser problemet er diskutert på et utenlandsk forum. Virker som det er relevant for alle typer Taycan.

https://www.taycanforum.com/forum/threads/odd-noice-from-ac-or-battery.2225/

"Aug 31, 2020
Thread starter
#14
SOLUTION: I sendt the video of the strange sound to my Porsche dealer, and they responded immediately. The foreman ant the workshop called me up, informed this issue is known to them and have experienced this on 7-8 other Taycan´s. The problem is gravel and pebbles originating from the harbour in Germany where they load the cars for transport, which has entered the ventilation in front of the aircondition. Luckily the solution is rather simple: Take of the wheel and inner wheel arch, and blow clean with compressed air. They might have to take off the front spoler as well, if they could not reach all the way in. I was told not to worry . . . so I don't anymore."

"Jun 28, 2021
#19
This noise is from the battery cooling fans positioned each side, if you look into the front of the wheel arch you will see a grill and all the road muck gets sent into this grill which builds up and seizes the fans after a few months. This at present is not being recognised by Porsche as a warranty issue as they say it is caused by outside influence (bull sh*t) this is a design fault which needs to be rectified as all Taycan's have the same issue. The cost to fit new fans is £2500 or $3500 so not a cheap fix. Please keep on to Porsche as this is not going way and needs a fix!!!"

15
TAYCAN / Grus kommer inn i viftehus på Cross Turismo
« på: Fredag 20. Mai 2022, klokken 13:14 »
Er det flere som har erfart at det kommer grus inn i viftehuset for kupevifte bak innerskjermer til forhjulene
 på Cross Turismo?
Når du låser opp bilen og viften starter, høres det ut som om viftebladene tar bort i et gitter og lager en tydelig raslelyd.
Porscheforhandler sier at man kan prøve å spyle ut sanden/grusen med en hageslange etter å ha vridd hjulet maksimalt til siden. Det hele skyldes en uheldig konstruksjonsfeil, og det ryktes at Porsche skal komme med en løsning. Antagelig en ny type innerskjerm.

Sider: [1] 2 3 4