Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 510 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - Maxwell_400

Sider: [1] 2 3 ... 41
1
Jaguar / Sv: Pris service
« på: Tirsdag 09. August 2022, klokken 15:25 »
Har ikke hatt betalt service men tror de tar seg godt betalt for pollen filter og viskere.

Tror denne servicen kun innebærer skifte av bremsevæske og pollen filter men de tar gjerne å bytte viskere + fylle spylevæske og skifte batteri i nøkkelen.

2
Lade hjemme / Sv: Sikreste måte å lade hybrid med skjøteledning
« på: Torsdag 30. Juni 2022, klokken 14:16 »

Billige nye ladestasjoner med DC vern får man nå for 2000kr og oppover: https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=254043440

Den var billig, ikke er den stor heller! Bør jo være noe å tenke på for alle som lader via Schuko.

3
Lade hjemme / Sv: Sikreste måte å lade hybrid med skjøteledning
« på: Torsdag 30. Juni 2022, klokken 13:14 »

"Men du rådes uansett  til å senke antall A du lader med, og jevnlig sjekker at verken kontakter, sikringer eller kabler blir varme (slik at du ikke klarer å ta på disse)"

kjenner på kabler og uttak hele tiden. Godt du nevte sikringer også. Alle sikringer er gode og kalde, men står en bryter til høyre for jordfeilbryter i skapet. Vet ikke hva det er. Den var litt varm i går kveld etter lading, sjekket igjen i dag mores og var fortsatt like varm. Kan fint ta på den, men kjenner bare at den har litt temperatur på seg.

Du kan jo vurdere en mere avansert automatsikring, denne skal kunne oppdage dårlige koblinger;
https://www.eaton.com/no/no-no/catalog/electrical-circuit-protection/arc-fault-detection-device.html

men jeg ville uansett ikke ha brukt Schuko til permanent lading.



4
Brukererfaring Ladeutstyr / Sv: Hvilken hjemmelader trenger jeg her?
« på: Mandag 27. Juni 2022, klokken 09:29 »

Har nå forhørt meg med tre ulike elektrikerfirma, og alle tre vil selge meg easee lader med equalizer, med montering ca 20.000,-. Noen som har formening om dette?

Synes det var høyt, men det avhenger jo av hvor mye jobb det er, lengde på kabel osv. Easee og equalizeren koster jo rundt 8knok til sammen. En elektrikertime er fort 850,- kjøring 20,-/km og så kommer det moms oppå det. Kanskje du kan dra kabelen selv for å spare noen kroner ?

Easeen er lett å koble til;
  [ You are not allowed to view attachments ]  



5
Brukererfaring Ladeutstyr / Sv: Hvilken hjemmelader trenger jeg her?
« på: Mandag 27. Juni 2022, klokken 09:11 »
Takk så mye for svar. Jeg har 230v IT nett ja. :)

Har nå forhørt meg med tre ulike elektrikerfirma, og alle tre vil selge meg easee lader med equalizer, med montering ca 20.000,-. Noen som har formening om dette?

Og er det noen som vet om det går ann å montere ekstra laderinngang f.eks på utveggen av garasjen så man slipper å kjøre inn bilen hver eneste gang man skal lade? Eller må det da monteres to ladere med hver sin kurs?

Her finner du lange ladekabler, opptil 25 meter!

https://www.elbilgrossisten.no/collections/ladekabler/products/oflex-type-2-til-type-2-ladekabel-32a-3-fas?variant=31265655488615

6
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Kaos på Ionity
« på: Tirsdag 14. Juni 2022, klokken 09:36 »
Bruker å legge en lapp i frontruta med tlf. nummer så de kan ringe når den har passert 80%. Noen ringer gjerne før det også og det er jo helt greit, da kan jeg flytte bilen hvis jeg har fått nok strøm eller opplyse om hvor lenge den kommer til å stå.

7
Kjøpe elbil? / Sv: 100 mil rekkevidde. Når?
« på: Tirsdag 14. Juni 2022, klokken 09:18 »
Dere må kjøre mindre bil folkens - ikke bra for den jorda vi lever på !
E-up ?

Kjører rundt 18000km i året, i snitt blir det ca 350km i uka, dvs. må bare "fylle" en gang i uka på Jaguaren. Har ennå ikke opplevd et reellt rekkevidde eller lade problem i løpet av 39000km så for min del holder det med rundt 40 mil rekkevidde men sier jo ikke nei takk til mere rekkevidde.

For klodens del så er det smart å la teknologi utviklingen begrense råvarebruken for å lage batterier.

Har kjørt mye med henger i år og fikk en liten aha opplevelse nå - sjekk lufttrykket i dekkene på hengeren, lavt lufttrykk økte totalforbruket med 50%, er nå tilbake på rundt 30% økt forbruk med henger.

8
i-Pace / Sv: Automatisk dimming av dashbordbelysning
« på: Fredag 13. Mai 2022, klokken 16:26 »
Enig, kjører Dark Mode her og...

Her og, var grunnen til at jeg tok i bruk dark mode.

9
Hvis jeg har valget mellom to like biler til samme pris men hvor den ene har hatt en omfattende skade så ville jeg helt klart valgt den uten skade. Hvis prisavslaget på den som er skadet er på 10%-20% så kunne jeg ha vurdert den men kun hvis jeg ikke skal selge den senere, dvs. må beholde den til den skrapes.

10
i-Pace / Sv: Hengervekt 750kg
« på: Tirsdag 03. Mai 2022, klokken 15:18 »
Du får spørre Jaguar.....sikkert mange som ønsker litt mere.

11
i-Pace / Sv: Mypace lading virker ikke lengre
« på: Tirsdag 19. April 2022, klokken 14:22 »
Har alltid brukt mypace til å lade. Stiller inn feks 22:00 - 06:00 og alt har fungert perfekt. Satt opp til å stoppe på 80%
Men. I det siste har plutselig easee-appen tatt over showet. Den starter å lade med en gang laderen plugges i. Jeg har ikke brukt easee-appen på over 1 år og ikke gjort noen innstillinger what so ever der. Den har bare plutselig begynt å bestemme ALT. Jeg ønsker gjerne å fortsette å bruke mypace da jeg liker å stoppe på 80% til vanlig siden alle "batterieksperter" anbefaler dette. Jeg lader seff til 100% av og til, feks når jeg skal på langtur.
Noen som tror de vet hvorfor easee overstyrer mypace?

Det er to forskjellige ting, easee er gjennom en server som snakker med Jaguar, mens mypace snakker direkte med Jaguar via telefonen. Hvis du ikke får til å slå av easee så er det bare å skifte passord på icontrol, da får ikke easee kontakt.

12
i-Pace / Sv: Jedlix og WattCat og lading av I-Pace
« på: ſøndag 10. April 2022, klokken 16:34 »
4.9.1 hadde problemer, 4.9.2 skal virke igjen.

13
i-Pace / Sv: Kommende programvareoppdateringer for Jaguar I-Pace
« på: Fredag 25. Mars 2022, klokken 11:14 »
Nyere enn min, var nylig på service og TCU er 19.2, BCM BP-AAE-BC-AC-BE

14
i-Pace / Sv: Jedix og WattCat og lading av I-Pace
« på: Torsdag 03. Mars 2022, klokken 10:23 »
Etter at jeg hadde testet Jedix fikk jeg problem med at ladig stoppet om man startet å lade på ettermiddagen. Det problemet kom igjen i går rundt 15.

Trodde første gang at det var noe kluss med WattCat. Nå slo deg meg at det kunne være Jedix selv om appn var borte. Når jeg reinstallerte Jedix appen så så jeg at jeg hadde satt at lading ikke skulle starte før 18:30, så selv om appen var bort hang denne innstillingen på en server et sted og var fortsatt operativ. Ved å "disable smart charging" i Jedix appn forsvant tilsynelatende problemet. Det kan være at Jedix fungerer bedre enn jeg først trodde, så nå ble den værende om jeg får behov og kan sjekke innstillinger.

Lærdom må være at man sjekker innstillinger man har gjort i en app før man velger å fjerne appn, for de blir ikke nødvendigvis borte med appn..

Det er en fordel Jedix har, styringen av ladingen skjer via en server så telefonen trenger ikke å være aktiv. Med WattCat så må WattCat kjøre i bakgrunnen for å kunne styre lading og det liker mi Huoghei telefon dårlig. Ulempen er dog at hvis en mister koplingen til Jedix serveren så mister en kontrolllen over ladingen til bilen, men jeg er svært fornøyd med Jedix og får 10øre/KWh som bonus.

15
i-Pace / Sv: Batteridegradering
« på: Tirsdag 22. Februar 2022, klokken 13:24 »
Er dette current verdier eller slik det var før oppdateringen .

Ganske sikker på at det er før oppdateringen?
Ja tror det, det er jo nesten ingen buffer under 0% nå. Skulle jeg gjette på hva som er endring er at de har tatt bort litt av nedre protected region og flyttet 0% SOC punktet.

Sider: [1] 2 3 ... 41