Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 495 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - Jambo

Sider: [1] 2 3 ... 18
1
Hyundai Ioniq 5 / Sv: Reell tomvekt
« på: Lørdag 20. November 2021, klokken 15:18 »
Ja, det er vel ganske etablert etter hvert at både Ioniq 5 og Model Y ikke er lastemestere på annet enn tomkasser, så lenge man skal kjøre lovlig. Blir litt merkelig hvis man, som flere ganger ovenfor i denne tråden, skal hevde det må være noe feil hver gang bilen blir kontrollveiet til nær 2,2 tonn i tester, fordi Hyundai sier at den bare skal veie rett over 2,0 tonn. Men det skulle vært interessant å vite hvordan bilen måtte vært utstyrt for å veie 2020 kg uten fører. Hva må man ta bort?

2
Model Y / Sv: Bakovervendt barnesete som ikke tar så mye plass
« på: Lørdag 20. November 2021, klokken 11:06 »
@Rosstopher, vår Cybex Sirona S utviklet også dette problemet. Potensielt farlig, da stolen kunne gå ut av lås mens barnet satt oppi. Kunne til slutt ikke låses i noen posisjon. Jeg fikk beskjed av kundeservice om å smøre opp enkelte steder med lithiumfett, noe som fungerte, men nokså dårlig hvis dette er en vanlig feil på disse stolene. Brukte også lang tid på å tørke bort overskytende fett for å sikre at det ikke kommer i bilen. Jeg har også et Besafe sete i tillegg, der løsningene virker mer gjennomtenkte mtp. holdbarhet.

3
BMW iX / Sv: Lading av iX - trenger vi bekymre oss
« på: Tirsdag 09. November 2021, klokken 06:35 »
Det står ikke der nei, men det står i VW sine brukermanualer. F.eks. for VW ID.4:

Care instructions: Volkswagen recommends observing the following care instructions: Do not fully charge the high-voltage battery in everyday operation. Set an upper battery charge limit of 80% in the charging settings. Avoid complete discharge of the highvoltage battery if possible, e.g. in the case of long standing times with a low charge level. The charge level should not fall below 20% for extended periods. If the high-voltage battery has been fully charged, drive off immediately if possible. Avoid regular fast charging with direct current (DC) due to the high charging currents. [...] In the case of standing times of longer than 12 hours, park the vehicle with a charge level of at least 30% and no more than 80%, e.g. at the airport before a journey.

Edit: gjorde teksten mer lettlest og fjernet det som ikke var relevant.

4
ID.4 / Sv: Ny software
« på: Onsdag 03. November 2021, klokken 18:35 »
Ikke bare 135 kW lading, ladekurven er også optimalisert så den kan holde høy hastighet lenger, og lade 5-80 prosent på 29 minutter. Det er 9 minutter mindre enn før, men kun for vanlig ID4/5. GTX-variantene vil også lade raskere, men vil bare bruke 3 minutter mindre enn før, fordi de visstnok har et annet batteri selv om kapasiteten er den samme som for de bakhjulsdrevne. GTX skal ha en høyere peak, men klarer ikke holde den like lenge.

5
ID.5 / Sv: ID.5
« på: Onsdag 03. November 2021, klokken 14:15 »
Overraskende kul front på vanlig ID.5. Ulik ID.4. ID.4 GTX og ID.5 GTX har derimot lik front ser det ut til.

6
Lading av Tesla / Sv: Kommer SuC-nettverket til å bli åpnet??
« på: Onsdag 03. November 2021, klokken 00:40 »
Vet ikke om dette har vært nevnt her før, men er ikke løsningen på forskjellige ladeporter bare at plassene merkes opp på nytt på asfalten? Og at det merkes opp slik at hver lader står i senter av plassen, i stedet for på linja som det står nå? Så kan bilene rygge inntil eller kjøre inntil, uansett må ikke ledningen strekkes veldig langt. Om kablene ikke rekker til det, så får de vel bare bytte dem med noen litt lengre. Men det hadde i alle fall løst problemet med at plasser blir ubrukelige for noen biler. Så mangler man bare å gjøre om de ladestasjonene hvor man parkerer parallelt/på siden av laderen til sånne som man kjører/rygger mot laderen. Dette med ladeportplasseringen burde virkelig ikke være et problem med de rette løsningene...

7
Lading av Tesla / Sv: Kommer SuC-nettverket til å bli åpnet??
« på: Mandag 01. November 2021, klokken 16:47 »
Gode nyheter. Mangler bare noen enda bedre nyheter om at de åpner flere og i andre land også. Men tilpassing til flere typer biler må nok komme på sikt. Uansett en god nyhet for elbilers framtid.

8
ID.4 / Sv: ID4 front rute
« på: Fredag 29. Oktober 2021, klokken 23:38 »
Har lest om lignende før. Noen mente det var en slags spindelvev eller noe, og at det så ut som varmetråder men var altfor uregelmessig. Årsaken var dårlig vask innvendig av frontrute før utlevering av bil, tro det eller ei. Altså rester av et eller annet fra produksjonen. Verdt et forsøk å vaske innsiden av frontruten og se om det går bort. Varmefolien i frontruta skal ikke være synlig så vidt jeg vet. Er ikke som de gamle oppvarmede frontrutene som hadde synlige, tynne tråder.

9
ID.4 / Sv: Dekk ID.4
« på: Onsdag 27. Oktober 2021, klokken 19:41 »
Har ikke noen bilder, men jeg har sett såpass mange varianter på facebook at jeg antar det dreier seg om titalls, kanskje over 100 forskjellige mønstre. Naturligvis. Ellers kunne jo de som stjeler felger bare gått rundt med den ene riktige nøkkelpipa og tatt felgene likevel, siden den alltid ville passet.

Merkelig at forhandler byttet mutrene, men om de er riktig dimensjonert burde det ikke ha noe å si. Kanskje de ikke klarte å holde kontrollen på mutrer/nøkler.

10
Tesla i media / Sv: Model 3 er mest solgte bilmodell i Europa i sept
« på: Tirsdag 26. Oktober 2021, klokken 07:31 »
Mer riktig å si "mest leverte" enn "mest solgte". Tesla leverer jo bare biler hver 3. måned omtrent. Mulig det vil bli mer jevn utlevering av biler når fabrikken i Tyskland er ferdig.

11
Kjøpe elbil? / Sv: Model Y, ID.4 GTX eller Ioniq 5?
« på: ſøndag 24. Oktober 2021, klokken 17:25 »
Ok. Skal ikke dra diskusjonen lenger ut på viddene. Men f.eks. matrix, 360-kamera, justerbare dempere, rollo på glasstak, sensoråpning av bakluke, sportsseter osv. kan man ikke få på Tesla. Motsatt kan man ikke få like stor skjerm, samme "apps", elektrisk styring av lufteventiler osv. på ID4. Så "samme utstyrsnivå" kan man aldri oppnå, og vil være en definisjonssak ut fra hvilket utstyr man "trenger".

Kan legge til at 360-kamera var så viktig for meg at det var et av de store ankepunktene mot Model Y for meg. Ioniq 5 har det derimot, men designet trakk ned for meg, selv om den er kul fordi den er mer unik.

12
Kjøpe elbil? / Sv: Model Y, ID.4 GTX eller Ioniq 5?
« på: ſøndag 24. Oktober 2021, klokken 16:20 »
Hva er samme utstyrsnivå? Det er en misvisende påstand mener jeg. Mye av utstyret på de begge er unikt for bilene.

13
Kjøpe elbil? / Sv: Model Y, ID.4 GTX eller Ioniq 5?
« på: ſøndag 24. Oktober 2021, klokken 15:21 »
Hvis du leste innlegget så ser du at jeg ikke har bestilt alt utstyret. Men det er fordelen, at man kan velge selv hva man vil ha, i stedet for å måtte betale for alt. En annen del av prisen er rabatter som alle kan få. Hos Tesla får man ingen slike rabatter.

Poenget mitt var at selv om jeg har konfigurert en ID4 GTX som jeg får til 100k mindre enn Tesla Model Y, så har jeg likevel den lange lista med utstyr som det ikke er mulig å få på Tesla Model Y i det hele tatt. Så påstanden om at man må opp i nesten samme prisen for å få tilnærmet samme utstyr er veldig misvisende.

14
Kjøpe elbil? / Sv: Model Y, ID.4 GTX eller Ioniq 5?
« på: ſøndag 24. Oktober 2021, klokken 13:44 »
Model Y hvis du kjører mye på langtur og ønsker rask lading uten kø og uten ørten apper, brikker etc. og med ordentlig integrasjon i bilen.

Ioniq 5 hvis du ønsker en av de kuleste elbilene på veien. Jeg syns i hvertfall det retro-futuristiske designet er veldig kult.

ID4 hvis du er veldig glad i VW. Det er en mye mindre bil til omtrent samme pris som Model Y. Prisforskjellen er ca 10k i ID4 sin favør hvis du skal ha tilnærmet samme utstyr som Model Y har som standard.
Jeg er enig i fordelene for de to første som du nevner, kan vel legge til sannsynligvis hurtigere levering også for Model Y. Men jeg er uenig i alle setningene du har skrevet om ID4.

"ID4 hvis du er veldig glad i VW". LOL?

"Det er en mye mindre bil til omtrent samme pris som Model Y." _Mye_ er å ta hardt i. Den er mindre utvendig, men mest i lengden: 17 cm kortere enn Model Y. Men Tesla-Bjørn har vel målt panseret til Model 3 til å være nær 20 cm lenger enn ID4 sitt, og Model Y har ikke kortere panser, så det sier seg selv at innvendig er det da omtrent likt, minus frunk, og utvendig er den lettere å parkere pga. kortere lengde.

"Prisforskjellen er ca 10k i ID4 sin favør hvis du skal ha tilnærmet samme utstyr som Model Y har som standard." Nå har jeg bestilt en GTX der prisen nå etter noen prisjusteringer er oppe i 100k i forskjell mot en Model Y, hvis jeg vil ha tilhengerfeste, vinterhjul og blå farge på begge, ellers ingen tilvalg på Model Y. Og så til hovedpoenget: På ID4 har jeg da masse utstyr som man ikke får til Model Y i det hele tatt: oppvarmet frontrute, LED matrix (som det av Teslaførere sies at lyser bedre enn Teslas frontlykter), lastesikring, hattehylle/bagasjeromsdekke, støtte for Apple Carplay og Android Auto, 360-kamera, sensoråpning av bakluke, tilhengerfeste som er innsvingbart, takrails, egen modus for permanent firehjulstrekk og speedometer rett foran rattet. Koster selvfølgelig mer om man skal ha f.eks. glasstak, som jeg ikke vil ha. Men det er en ulempe for Model Y at man ikke kan velge bort det man ikke vil ha hvis man ønsker å betale mindre for bilen.

15
ID.4 / Sv: Sølvfarget knapp på rattstammen
« på: ſøndag 17. Oktober 2021, klokken 08:16 »
Vanligvis skrur man på "tenningen" ved å trykke på bremsepedalen når man setter seg inn, som man uansett må gjøre for å få sette bilen i gir. "Tenningen" går også av av seg selv når man setter på parkeringsbremsen og forlater bilen. Knappen på rattstammen gir en alternativ mulighet til å skru "tenningen" på eller av ved å trykke på den. Jeg har ikke fått ut bilen ennå og baserer meg bare på manualen, men jeg tror dette blant annet gir mulighet for passasjerer til å bruke infotainment og klimaanlegg når føreren (og bilnøkkelen) ikke er i bilen (antar knappen ikke funker om man har låst bilen).

Sider: [1] 2 3 ... 18