Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Mondeo

#1
Model 3 / Sv: Ettermontere instrumentpanel
tirsdag 28. mars 2023, klokken 14:46
Det som kan være litt skummelt med å bruke masse penger på slikt er jo at en oppdatering til bilen kan gjøre dem ubrukelig.
Tesla endra jo for en stund siden fra 8 til 10bits datastream på canbusen f.eks. Da slutta Scan My Tesla å fungere - men siden det bare er en app så ble det oppdatert og fikset ganske raskt.
Andre oppdateringer har endret på små ting så Scan My Tesla sine verdier har blitt forvirret og vist feil.

Ved juleoppdateringen for halvannet år siden endret de på canbus datan til lyktene, så mange med ledbar og ALC adapter mistet lys i dem.

Vil disse kinesiske leverandørene oppdatere produktene sine for å følge med på Tesla sine sprell? Og isåfall hvor lenge?

Tesla kan jo gjøre hva de vil med datan som leses av for den skal man jo egentlig ikke ha tilgang til.
#2
Model 3 / Sv: Defekt Blinklyskamera
søndag 19. mars 2023, klokken 07:36
Sitat fra: dejavu på onsdag 15. mars 2023, klokken 08:15
Ja,jobben er kurant.  Men trenger det egen IP-adresse?Må det konfigureres av Tesla?

Er ganske mange som bytter til nyere kamera for å få fikset "glare" problemet på de eldre variantene og virker ikke som det må konfigureres noe nei.
Må kjøre kamerakalibreringen på nytt bare.
#3
bZ4 / Sv: Hastighet hjemmelading Bz4x
søndag 19. mars 2023, klokken 03:34
Stor sikring da? Med 25A får du max 5.75kW ut av veggen.
Har du en 30A sikring kan det hende laderen er satt til 25A.
#4
bZ4 / Sv: Service
fredag 17. mars 2023, klokken 08:11
Sitat fra: Limodriver på torsdag 16. mars 2023, klokken 22:12
Prisen for treåring serviceavtale var prissatt til kr 11500 da jeg fikk tilbud.

Det gir kr 3833 pr service.

Toyota har vel også klart å «eliminere»
konkurranse fra frittstående verksteder ved å gi 10 års garanti når serviceprogrammet følges på merkeverksteder.

Så garantien frafaller om man benytter andre verksteder?
#5
bZ4 / Sv: Skandaleresultat for Toyota i rekkeviddetest
tirsdag 14. mars 2023, klokken 06:56
Sitat fra: Svk på mandag 13. mars 2023, klokken 15:00
hvor langt går en slik Toyota? er vel noen tråden her som eier en? tall på et papir er jo en ting. Men 10års batteri garanti er jo en fin ting...

Bjørn Nyland testet og måler ca 20 mil i 120km\t og 30 mil i 90km\t på par varmegraders tørre veier.

10 års batterigaranti er fint det, men det krever en årlig service man må betale for samt at bilene er meget strøypet for at batteriet ikke skal ta noe skade og Toyota skal slippe å betale noen for å bruke garantien.

Tesla har 8 års batterigaranti, og krever ingen service, samt bruken av batteriet er ikke begrenset på noe vis. Her får man full futt på hurtiglading hele tiden og kan utnytte nesten all tilgjengelig kapasitet.

Man får vudere hvor viktig de 2 årene i forsjell er mot hva man mister og må betale.
#6
bZ4 / Sv: Service
søndag 12. mars 2023, klokken 19:09
Virker som man får med 3års serviceavtale om man kjøper nå iallefall. Vet ikke om det hjelper deg.

Ellers finner jeg ingen priser. Må kanske maile en forhandler for å få en sum.
#7
bZ4 / Sv: Skandaleresultat for Toyota i rekkeviddetest
mandag 06. mars 2023, klokken 19:59
Bjørn har testet rekkevidden nå.
https://youtu.be/CU8yUzUYGsU

Lydanlegget er bra i det minste
#8
Model 3 / Sv: Tror diskant høytaleren min er ødelagt.
lørdag 18. februar 2023, klokken 08:55
Du har sjekket at ikke noen har tuklet med EQ instillingene dine?
Immersive sound må vel og være påslått for å få lyd i alle høyttalere.
#9
Model 3 / Sv: Raslelyd varmeapparat model 3 mars 19
torsdag 16. februar 2023, klokken 11:42
Min har raslet helt siden jeg fikk den i 19. Aldri noe tull med varmen så har bare tenkt det er en plastlapp eller noe som flagrer litt inni der.
#10
bZ4 / Sv: Skandaleresultat for Toyota i rekkeviddetest
torsdag 16. februar 2023, klokken 11:33
Sitat fra: turfsurf på torsdag 16. februar 2023, klokken 11:13
Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 16. februar 2023, klokken 10:35
Hvis en sammenligner med Model Y så har jo den både 4WD og ikke enormt batteri. Den ble imidlertid kun testet i fjor, så kan ha vært andre forhold.

Forbruksmessig synes jeg ikke bz4x er så ille. At den er dårligere enn TMY er vel bare å forvente, gitt aerodynamikk og vekt(?).

RWD utgavene veier vel omtrent akkurat det samme. Tesla bruker LFP batterier på RWD som veier mye tross for lav kapasitet. Om de hadde brukt lithiumbatterier som tidligere ville nok Yen vært mye lettere.

Men aerodynamikken er nok litt bedre på Y (0.23 vs 0.29 drag coefficient)
#11
bZ4 / Sv: Skandaleresultat for Toyota i rekkeviddetest
onsdag 01. februar 2023, klokken 20:13
Sitat fra: RJK på onsdag 01. februar 2023, klokken 19:29
Når de fleste ligger med avvik på 20-25 % fra WLTP, så vil jeg si alt over 30 % er temmelig dårlig. Mange av bilprodusentene som bør gå gjennom resultatene for å sjekke etter forbedringspunkter for å redusere tapet, riktignok korrigert for hvor heldig eller uheldig de var i forhold til visse toppunkter langs løypa.

Men er noen som imponerer med under 20 % gitt forholdene, og spesielt Euniq 6 med fattigslige 10,65 % i forhold til WLTP, og gikk i praksis lengre enn biler med opptil 420 km rekkevidde. Og flere av disse hadde også relativt lave tap, med greit under 20 % i tap.

Nå gikk riktignok de fleste av disse nøysomme bilene kortest, og var kanskje ikke like "plaget" av de kraftigste stigningene på runden. Men de to store Teslaene var også godt under 20 % i tap av rekkevidde, til tross for lang kjørelengde.

Og begge de to store Teslane har firehjulsdrift, som viser at det kan gjøres uten å tape så mye rekkevidde at man ikke tørr å la bilen bli testet engang..
#12
bZ4 / Sv: Skandaleresultat for Toyota i rekkeviddetest
onsdag 01. februar 2023, klokken 18:31
BZ4X 2WD klarte 33 mil. 34% avvik fra WLTP.
Ikke så ille sammenlignet med de andre bilene med tilsvarende WLTP.
Men det betyr vel at AWD ville klart en del mindre..

https://www.motor.no/bil/na-starter-vinterens-store-rekkeviddetest/241590
#13
Model 3 / Sv: Model 3 og barnevogn, eller bytte til Y?
mandag 30. januar 2023, klokken 16:40
Med ett barn er det ikke noe problem med Model 3. Kjører rundt med en Emaljunge Xt90 som er en relativt stor vogn og den passer greit i bagasjerommet med ekstra plass til bagasje.

Bakdøren er litt dumt designet så er litt knot å løfte ungen inn å ut av barnestolen når den blir litt større, men er man sterk i armene går det greit.
#14
bZ4 / Sv: Skandaleresultat for Toyota i rekkeviddetest
onsdag 18. januar 2023, klokken 11:39
Sitat fra: Radial på onsdag 18. januar 2023, klokken 11:34
Sitat fra: Mondeo på onsdag 18. januar 2023, klokken 11:28
Sitat fra: Radial på onsdag 18. januar 2023, klokken 09:55
Sitat fra: Mondeo på onsdag 18. januar 2023, klokken 09:12
Sitat fra: Radial på tirsdag 17. januar 2023, klokken 20:59
Skjønner ikke helt strategien med 10år/1mill. km garanti.
Ulempene er en del større enn fordelene i dette tilfellet.

Tror nok dette er noe de føler de "må" for å få Toyota eiere over til elbiler. Ikke for å snakke ned noen men omtrent alle jeg kjenner som eier Toyota i dag har 0 interesse for bil og trenger kun ett pålitelig framkomstmiddel fra A til B. Å da pålegge dem å justere ladegrense eller å tenke på å ikke levne bilen tom for strøm i lengere perioder å slikt for å bevare batteriet skremmer dem kansje bort. Toyota må passe på at bilen tåler mishandling uten å lide for mye av det.

Da er det vel bedre vurdering å klaske inn en high-cycle orientert LFP pakke, og lade til 100% hver gang.
Istedenfor å gå for NMC batterier, ta bort 10-15% av kapasiteten i buffer, og holde cycles på ett lavest mulig nivå med å begrense hurtiglading, og samtidig strupe ladehastigheten til steinalderen.

Litt uforståelig strategi, rett og slett... Og seriøst en million kilometer, med 2 hurtigladinger/24h, er det i praksis mulig? 😄
Må jo ha bytta ett ihjel rustet chassis 2 ganger på den tiden 😜 (ingen understellsbehandling inkludert hos Toyota)

LFP er bedre valg med tanke på fullading ja. Ulempen me LFP er jo at de tar mere plass og veier mere. Model 3 med LFP har 60kWt og veier like mye som Model 3 med 85kWt uten LFP. LFP leverer også mindre effekt og duger vel best i biler med bare 1 motor.

BYD tang har LFP, og den har myyye mer motor enn BZ4x. Men vekt/volum er en utfordring, og man må designe seg litt rundt det. Men når kostnadene er mye lavere, fotavtrykket mindre, ytelsene er akseptable og kapasiteten er grei, så er det en no-brainer egentlig.

Men på tidspunktet de designet BZ4x, var ikke denne teknologien såpass moden som nå, og valg ble gjort tidlig.

Det er sant. BYD Tang får vel ut ca 500 hester med sitt LFP batteri, men så er det veldig stort da. BYD Tang er jo også en meget stor bil.
#15
bZ4 / Sv: Skandaleresultat for Toyota i rekkeviddetest
onsdag 18. januar 2023, klokken 11:28
Sitat fra: Radial på onsdag 18. januar 2023, klokken 09:55
Sitat fra: Mondeo på onsdag 18. januar 2023, klokken 09:12
Sitat fra: Radial på tirsdag 17. januar 2023, klokken 20:59
Skjønner ikke helt strategien med 10år/1mill. km garanti.
Ulempene er en del større enn fordelene i dette tilfellet.

Tror nok dette er noe de føler de "må" for å få Toyota eiere over til elbiler. Ikke for å snakke ned noen men omtrent alle jeg kjenner som eier Toyota i dag har 0 interesse for bil og trenger kun ett pålitelig framkomstmiddel fra A til B. Å da pålegge dem å justere ladegrense eller å tenke på å ikke levne bilen tom for strøm i lengere perioder å slikt for å bevare batteriet skremmer dem kansje bort. Toyota må passe på at bilen tåler mishandling uten å lide for mye av det.

Da er det vel bedre vurdering å klaske inn en high-cycle orientert LFP pakke, og lade til 100% hver gang.
Istedenfor å gå for NMC batterier, ta bort 10-15% av kapasiteten i buffer, og holde cycles på ett lavest mulig nivå med å begrense hurtiglading, og samtidig strupe ladehastigheten til steinalderen.

Litt uforståelig strategi, rett og slett... Og seriøst en million kilometer, med 2 hurtigladinger/24h, er det i praksis mulig? 😄
Må jo ha bytta ett ihjel rustet chassis 2 ganger på den tiden 😜 (ingen understellsbehandling inkludert hos Toyota)

LFP er bedre valg med tanke på fullading ja. Ulempen me LFP er jo at de tar mere plass og veier mere. Model 3 med LFP har 60kWt og veier like mye som Model 3 med 85kWt uten LFP. De leverer også mindre effekt og duger vel best i biler med bare 1 motor. Dog ville det kansje vært nok til Toyota sine to siden de har så lite effekt.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA