Nyhetsbrev

Få vårt månedlige nyhetsbrev tilsendt på epost med alt du trenger å vite om elbil og lading.

E-post *

Jeg godtar at informasjon som fylles ut i skjema behandles iht vår personvernerklæring

Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - PerBear

Sider: [1] 2 3 ... 58
1
Elektriske Sykler og Motorsykler (2 hjul) / Sv: Ny lett MC - Super Soco TC max
« på: Mandag 18. Mai 2020, klokken 17:55 »
Er du sikker på at den viser mekanisk effekt ut av motor? Det krever masse ekstra beregning i motorkontroller. Mye enklere for elektronikken å oppgi elektrisk effekt inn til motorkontroller eller inn på motorviklingene. 

2
Avansert: Avanserte reparasjoner / Sv: Dypdykk inn i Renault Zoe teknikk
« på: ſøndag 22. Mars 2020, klokken 08:30 »
Artig å se disekering av avansert kraftelektronikk!  :D

Her er laderen demontert: https://youtu.be/argrHjADn8g

3
Model 3 / Sv: Understellsbehandling og garanti
« på: ſøndag 01. Mars 2020, klokken 01:19 »
Billykter har ventilering for å slippe ut fukt. Noen har bare en labyrint eller to mens andre har en spesiell membran som stopper vann men lar damp og luft passere. Dersom ventilering tettes av understellsmasse, feks mercasol, så kan jeg forstå at Tesla ikke vil ta det på garanti.
Jeg kjenner ikke lysene på Tesla men har demontert mange moderne billykter. De bruker kombinasjon av plasthuset samt frontglasset (PC) til kjøling. Så et tykt lag understellsmasse på deler av huset vil kunne gi økt driftstemperatur. Heldigvis har moderne billykter med LED lys temperaturovervåking. De
skru ned på strømforbruket ved høy temperatur for å unngå skader på LED. Husk at i mange land kan det oppstå veldig høy lufttemperatur så de bør takle det fint.

4
Think City "Classic" (2000 - 2002 mod) / Sv: Elbilwiki ligger litt nede
« på: Fredag 21. Februar 2020, klokken 22:16 »
Ja, dette bør elbilforeningen få til. Masse viktig info i Elbilwiki!

5
Elektriske Sykler og Motorsykler (2 hjul) / Sv: Podbike
« på: Fredag 21. Februar 2020, klokken 07:08 »
Hehe, betryggende  ;)
Skikkelig solide greier.

Jeg har sansen for konseptet (selv om jeg stiller meg spørrende til om det vil være gjennomførbart til den lave prisen).
Men tror man skal være forsiktig med å selge den som et sikkert transportmiddel.
I en påkjørsel med feks en påfølgende rulling, vi man komme bedre fra det i denne kontra en på en vanlig sykkel?
Jeg tviler.

Jeg har testet dette i praksis i en annen velomobil, Alleweder A4. Jeg syklet full fart ned en bakke og var ikke klar over at det var is i nederst i bakken da jeg skulle bremse. Jeg hadde garantert skadet meg på en vanlig sykkel men inni velomobilen tok karosseriet av for støtet. Jeg gikk rundt to ganger men var uten en skramme, fikk kun en rift i ytterjakken.

Karosseriet på Podbike sykkelen er selvsagt ikke et krasjbur på lik linje med kupé i en bil. Det gir allikevel god beskyttelse ved å spre kollisjonsenergi til sykkelen i stedet for til syklisten.
Det beskytter også ved velt - det har vi allerede fått testet. Dessuten har den fire hjul og lavt tyngdepunkt som gir mye mindre risiko for å velte som er trolig den største årsaken til alvorlige sykkelulykker. En syklist opplevde nettopp dette: Han syklet i Podbike på sommerdekk og mistet kontroll på glatt vei (is) og traff fortauskanten men veltet ikke. På en vanlig sykkel hadde han veltet.

Om ca et år vil vi gjennomføre krasjtester på noen av testsyklene som nå er i bruk og sammenligne med tilsvarende krasj på vanlige sykler og dokumentere resultatet.

Selv er jeg allerede overbevist: karosseriet hjelper definitivt mot skader ved ulykker og ikke bare som beskyttelse mot surt vær.

6
TAYCAN / Sv: Brann, Taycan
« på: Tirsdag 18. Februar 2020, klokken 23:11 »
Jeg lenker til denne her inne også som ligger på menyen "elbiler i media".

https://elbilforum.no/index.php?topic=50721.msg880526#new
Hva er vitsen med det, er det ikke nok med en tråd?
Jeg også synes det er fornuftig å ha en lenke herfra. Dette er jo rette plassen for info rundt denne bilen.

7
Elektriske Sykler og Motorsykler (2 hjul) / Sv: El sparkesykler med sete
« på: Onsdag 12. Februar 2020, klokken 08:07 »
Det er krøkkete fordi dette er noe FrP klemte inn i regelverket på litt for kort tid :(
Da ble det et unntak for selvbalanserende kjøretøy -ene og alene pga. SegWay...
Dersom sete er viktig kan du ta en «Porsche Pickup» vri (må googles) og sette på sete sammen med et par støttehjul. Da er sykkelen definitivt selvbalanserende!  ;)

8
Elektriske Sykler og Motorsykler (2 hjul) / Sv: Ny lett MC - Super Soco TC max
« på: Onsdag 12. Februar 2020, klokken 08:01 »
3 kW eller 11 kW kan teoretisk være samme motor.
Er det brukt samme målemetode på Vectrix som på denne?
I tillegg til målemetode har kjøretøyklasse mye å si for hvordan motorkontrolleren programmeres. Det er fullt mulig å bruke samme motor i flere ulike effektversjoner kun styrt av software.

9
Problemet er vel at en vanlig A6 eller Q5 koster 50k €.
Tror det kommer av svensk importavgift på 10% på alle personbiler. Trolig opprettet for å beskytte egen bilproduksjon.

Nettopp. Eller som i Sverige, der koster en Q5 fra 457,800 SEK og en A6 avant allroad fra 582.100 SEK, mens en e-tron 50 quattro koster 799.000 SEK. Ja, dere leste riktig, e-tron 50 uten ekstrautstyr.

Men hvorfor koster den 799k SEK i Sverige?

Norsk pris: 500k NOK - blir 528k SEK
Legg på 25% MVA = 660k SEK
Trekk fra elbilsfradraget på 60k SEK = 600k SEK

Så hvorfor koster den 200k SEK mer i Sverige enn den burde?
Sverige har 10% importavgift på personbiler, trolig for å beskytte innenlands bilproduksjon:
https://www.tullverket.se/sv/privat/handlaiettannatland/kopaellersaljabiloversverigesgrans.4.7df61c5915510cfe9e710757.html

Det forklarer at den skulle kostet 666k, ikke 799k. Hvor blir de siste 133k av? Det er jo 20% høyere pris enn i Norge. Er det importør som stikker av med en fet fortjeneste?
Jeg ser nå at det verken er toll eller moms ved kjøp av bil fra annet land i EU til Sverige.
Så nå spør jeg også: Hvorfor koster den 200 000 mer i Sverige enn i Norge?

10
Elektriske Sykler og Motorsykler (2 hjul) / Sv: Raht racer 3 hjulsykkel fra USA.
« på: Lørdag 01. Februar 2020, klokken 23:25 »
Den ble lansert for ca fem år siden. Kan virke som USA sitt svar på Twike.
Her er mer info:
https://newatlas.com/raht-racer-velomobile/36222/

11
Audi e-tron / Sv: Audi kutter produksjonen av E-tron med 4000-6000 biler i første kvartal
« på: Lørdag 01. Februar 2020, klokken 22:22 »
Problemet er vel at en vanlig A6 eller Q5 koster 50k €.
Tror det kommer av svensk importavgift på 10% på alle personbiler. Trolig opprettet for å beskytte egen bilproduksjon.

Nettopp. Eller som i Sverige, der koster en Q5 fra 457,800 SEK og en A6 avant allroad fra 582.100 SEK, mens en e-tron 50 quattro koster 799.000 SEK. Ja, dere leste riktig, e-tron 50 uten ekstrautstyr.

Men hvorfor koster den 799k SEK i Sverige?

Norsk pris: 500k NOK - blir 528k SEK
Legg på 25% MVA = 660k SEK
Trekk fra elbilsfradraget på 60k SEK = 600k SEK

Så hvorfor koster den 200k SEK mer i Sverige enn den burde?
Sverige har 10% importavgift på personbiler, trolig for å beskytte innenlands bilproduksjon:
https://www.tullverket.se/sv/privat/handlaiettannatland/kopaellersaljabiloversverigesgrans.4.7df61c5915510cfe9e710757.html

12
Elbilen i Samfunnet / Sv: Toyota til forsvar for hydrogen på tu.no
« på: Fredag 24. Januar 2020, klokken 08:12 »
Jeg ser klart behov for grønn hydrogen til industrielle prosesser og til grønn ammoniakk som energibærer til blant annet skipsfart.

Og jeg tror det etter hvert vil brukes endel på biler men indirekte, via stasjonær energilagring. Det er muligens derfor Bosch har økt sin eierandel av FC selskap:
https://www.bosch-presse.de/pressportal/de/en/press-release-206400.html

De skriver at stasjonær FC kan være fornuftig løsning på energilagring til hurtiglading. Da kan H2 produseres fra lokalt tilgjengelig strøm med lav effekt. Så startes FC ved behov for å booste strømkapasiteten til ladestasjonen.

13
Elbilen i Samfunnet / Sv: Toyota til forsvar for hydrogen på tu.no
« på: Torsdag 23. Januar 2020, klokken 06:31 »
Det er dyrere å produsere hydrogen til FCEV enn til stasjonær energilagring ifbm strømproduksjon (ref Svalbard, nevnt oppfor). Dette pga mye høyere trykk i lagringstanker på personbil, noe som krever mer energi. Her er er en kilde på hvor mye ekstra kostnad dette skaper: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0360319919320841

En annen stor ulempe med FCEV er de høye vedlikeholdsutgiftene på portable anlegg med eksplosiv gass under høyt trykk i varierende miljø. FCEV kan være i bruk i korrosiv atmosfære nær hav/veisalt, og de kan være i eksplosiv atmosfære nær fyllestasjoner og lekke lagringstanker for drivstoff. Dessuten vil kontinuerlig bevegelse under kjøring gi ekstra utfordringer mht utmatning og stresskorrosjon.
Det vil kreve rutinemessig «EU kontroll» av alle kritiske komponenter i en FCEV, trolig oftere enn for andre biler. Det gjør at for eksempel FCEV busser har dokumentert vesentlig høyere vedlikeholdsutgifter pr km enn dieselbusser. Og det samme vil gjelde veldikehold av H2 fylleanlegg. De er mest sannsynlig vesentlig dyrere å drifte enn bensin/dieselpumpeanlegg.

Fornuftig bruk av H2 fra elektrolyse er til store forbrukere uten mulighet for mer effektiv og rimeligere energilagring. Primært til stasjonært bruk hvor det er plass til trykktanker med relativt lavt trykk og hvor kostnader til vedlikehold ikke vil utgjøre en urimelig andel av de totale driftskostnadene inkludert energiforbruk og avskrivning.

14
Elbilen i Samfunnet / Sv: Drivstoff og sikkerhet, hva vil DU sette familien din i?
« på: Torsdag 23. Januar 2020, klokken 05:34 »
Er det kommet rapport på årsaken til eksplosjonen på hydrogenfyllestasjonen som smalt nå i sommer her i Norge?

15
Model X / Sv: Hjemmelader til Tesla X, 2020 modell
« på: Lørdag 18. Januar 2020, klokken 18:31 »
Easee har den store fordelen at den kan lastbalanseres mot huset med AMS måler. Oppdateres via 4G, styres via app, lastbalanserer trådløst mot andre Easee enheter om man har. Selv har jeg to stk. Som står på en 32 A kurs 1 fas. Med 50 A hovedsikring i huset er balansering gull verdt.
Zaptec har alle de samme funksjonene men i tillegg fasebalansering på PRO versjonen (Zaptec patent).

Sider: [1] 2 3 ... 58