Nyhetsbrev

Få vårt månedlige nyhetsbrev tilsendt på epost med alt du trenger å vite om elbil og lading.

E-post *

Jeg godtar at informasjon som fylles ut i skjema behandles iht vår personvernerklæring

Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - The_M

Sider: [1] 2 3 4
1
Model 3 / Sv: Noen som har prøvd å støydempe bilen?
« på: Tirsdag 17. Desember 2019, klokken 02:56 »
Hvilket dekktrykk kjører du med?
Selv økte jeg nettopp til 50PSI for å teste litt, og opplevde mer støy.
Om jeg hører godt etter, så kan jeg høre noe som minner om lyden du har tatt opp. Det hørte jeg ikke med 42 PSI.

Dekktrykk på kalde dekk har i perioden vært mellom 2,8 og 3,0 bar, mao. +/- 42 PSI. Var noe ujevnt når jeg fikk dekkene på bilen hos Vianor, men husker ikke helt hva trykket var på de ulike dekkene.

2
Model 3 / Sv: Noen som har prøvd å støydempe bilen?
« på: Tirsdag 10. Desember 2019, klokken 10:02 »
@daktari: Testing hadde vært fint det om jeg kjente noen som hadde en model 3 på piggdekk, eller ville byttelåne dekk.

3
Model 3 / Sv: Noen som har prøvd å støydempe bilen?
« på: Mandag 09. Desember 2019, klokken 10:04 »
Jeg tviler veldig sterkt på at alle Teslas ingeniører glemte å tenke på resonans da de designet bilen, så tror ikke vi skal komme med forhastede konklusjoner om at skruer løsner av den grunn.

Men bra jobbet med lydopptakene! Jeg hørte ikke veldig nøye på det, men nå har du noe mer håndfast å vise service senteret.
Problemet er jo dessverre at de ikke ser ut til å bry seg og påstår at dette er normalt med de dekkene jeg "har valgt" (som Tesla har valgt for meg).

Når det gjelder at ingen hos Tesla har tenkt på resonans (og jeg forsøker jo heller ikke å konkludere) kan jo ting tyde på at de har valgt å redusere problemet ved kilden i stedet for det mye mer kostbare alternativet som det er å sørge for at det dempes gjennom karosseriet. Det kan jo også synes som at min bil er i særklasse, ellers så burde jo nettet vært fullt av folk som kjører rundt på piggdekk og opplever det samme.

4
Model 3 / Sv: Noen som har prøvd å støydempe bilen?
« på: ſøndag 08. Desember 2019, klokken 14:34 »
Men bare med piggdekkene? Eller gjelder det også sommerdekkene?
Det er vel bare sommerdekkene som har støydempende skum.
Jeg opplever mer støy (litt som et ødelagt hjullager) med de piggfrie dekkene mine enn med sommerdekkene.
Antar at det er resonansstøy fra dekkene grunnet manglende skum..
Originale 18 tommer med aero på begge hjulsettene.

Kun med piggdekkene.

Jeg endte opp med å gå litt mer vitenskapelig til verks da lydopptak med mobil ikke var all verden. Dro og kjøpte en ekstern mikrofon på Elkjøp og tilbrakte noen timer i går med å gjøre lydopptak i bilen i ulike hastigheter og med mikrofonen pekende i ulike retninger.

Selv med en ekstern mikrofon var det et vesentlig annet lydbilde på opptaket enn det man opplever i kupeen.
Jeg valgte derfor å dytte opptakene inn i Apple GarageBand og tune equalizeren for å isolere frekvensen.

Det man tydelig ser når man isolerer lyden er at støyen er på rett over 200Hz. Det som også overrasket meg var at den i opptakene også kommer tydelig frem (når andre frekvenser filtreres vekk) selv når man ikke kjører i de hastighetene hvor denne støyen resonnerer og overdøver alt annet. Kjører jeg i 25, 50, 75 eller 100 så hører jeg denne støyen selv om jeg skrur musikken på full guffe (maks uten forvrengning). I andre hastigheter forsvinner støyen i større grad og blir borte.

Lydopptak med kommentarer:
AIFF: https://www.jottacloud.com/s/02990595db82dff442689be85edcafc0ca5 (50MB)
AAC: https://www.jottacloud.com/s/029db0536e85af848e49b135178a4010189
Mp3: https://www.jottacloud.com/s/02939a3d73a4f094021b237a82ae278ea13

Hvor godt du hører lyden på opptakene vil nok i stor grad avhenge av headset og hørsel, små ørepropper vil slite med å reprodusere frekvensene riktig, og selv høyttalerne i MacBooken min sliter med å reprodusere 200Hz. Jeg la merke til at både AAC go Mp3 gav en noe reduksjon på støyen pga. reduksjon i dynamikk og eksporterte derfor også en AIFF-fil, den er på hele 50MB.

I tillegg så er menneskelig hørsel ulineær ved lave volum og vi hører bass og diskant dårligere enn mellomtone, så man er nødt til å lytte til opptaket på et noe høyt lydnivå for å virkelig høre det.
Det er derfor vanskelig å si om man ved å lytte på opptaket vil oppleve lyden slik jeg gjør det under kjøring, men om du føler at lyden er ukomfortabel og heller har lyst til å høre på noen som gnisser tenner så begynner det å nærme seg.


Lydspektrum etter filtrering i de ulike hastighetene: https://imgur.com/a/7lmGn1h

Etter å bestemt hvilken frekvens støyen kommer på så var jo Google også mer medgjørlig. Kilden synes altså å være "Tire Cavity Noise" (som @magnetic var inne på), eller luft som roterer mellom dekk og felg, og ikke nødvendigvis yttersiden av dekket som jo var påstanden jeg ble møtt med hos Tesla (slik jeg tolket vedkommende så mente han at lamellene i dekket vibrerte luften i hjulbrønnen som igjen fikk karosseriet til å vibrere).

Sitat
Noise is generated by the vibration of air. Tires mounted to the vehicle are structures that are internally filled with air. For that reason, input to the tires that is generated by contact with the road surface during vehicle travel causes the air inside the tire to vibrate. These vibrations are transmitted to the vehicle interior as noise via the axle.

Det er denne støyen som gjør at Tesla har fått satt inn skum i originaldekkene. Alt tyder på at karosseriet er dårlig egnet til å isolere mot denne frekvensen, men det forklarer jo ikke hvorfor min bil resonnerer i rundt disse frekvensene (lydopptakene viser jo at lyden er tilstede nesten hele tiden, men kun overdøver annen støy i gitte hastigheter). ABC for bildesign er jo å bygge bilene slik at de _ikke_ resonnerer i rundt normale støyfrekvenser som produseres av motor og drivverk. Dette kan jo altså også være en pekepinn på hvorfor så mange opplever løse/manglende skruer i dekslene under bilen.

Ser det finnes en del forskningsartikler rundt dette, som sikkert hadde vært interessant lesning om man hadde gratis tilgang. Jeg nøyde meg med denne pressemeldingen fra Toyo,  https://www.toyotires-global.com/press/2018/180709_e.html, hvor de påstår å fått en 12dB demping av støy ved å montere noe greier i dekket som bryter opp luftsirkulasjonen.

Når jeg hadde bilen inne hos Tesla sist helg så hadde jeg forøvrig en Model S som lånebil. Denne gikk på piggfrie dekk. Også her plukket jeg opp en slik ulyd i ca. 63-64km/t, men ikke i andre hastigheter som jeg kjørte i mens jeg hadde bilen, og den var absolutt ikke like påtrengende.

5
Model 3 / Sv: Tips til oppvarmet trekk til rattet?
« på: Lørdag 07. Desember 2019, klokken 13:43 »
Vel jeg ser frem til å bytte ut vår gamle gode Leaf med TM3, men er det en ting Leafen har som er bedre enn i TM3 så er det varme i rattet. Og da snakker vi VARME. Hadde av-knappen gått i stykker måtte jeg brukt hansker av motsatte grunner enn i denne tråden..
Men man venner seg. Vi har en bil nr 2 også og den har ikke varme i rattet. Tenker i grunn ikke veldig mye på det.
Antar TM3 blåser varmluft mot rattet som kan kompensere. (...)

Jeg har konfigurert easy-entry-profilen min slik at den blåser luft på toppen av rattet under forvarming av kupeen når bilen står parkert.
Det er ikke like bra som å ha oppvarmet ratt slik jeg hadde i min forrige bil, men det er i alle fall mye bedre med et delvis forvarmet ratt enn et kaldt ratt.

6
Model 3 / Sv: Noen som har prøvd å støydempe bilen?
« på: Lørdag 07. Desember 2019, klokken 13:30 »
Er jo tydelig at dere ikke leser det jeg skriver da.
Det er jo ikke piggdekkstøyen som er problemet, men at karosseriet produserer ulyder som jeg aldri har hørt i noen som helst bil, selv ikke billige gamle skranglekasser.

Lyden kommer uavhengig av om jeg kjører på bar asfalt eller snødekte veier eller is.

7
Model 3 / Sv: Noen som har prøvd å støydempe bilen?
« på: Lørdag 07. Desember 2019, klokken 11:44 »
Det ble da jævlig mye synsing og følelser om piggdekk her plutselig. Hva dere personlig synes om piggdekk får dere ta i en annen tråd - for nå har dette sporet helt av. Jeg kom hit for å diskutere støy/støydemping, ikke hva noens religiøse overbevisning om piggdekk er.

Så lenge Tesla selger piggdekk sammen med bilen så forventer jeg at bilen skal fungere med piggdekk, om ikke annet så skal den fungere sammen med de piggdekkene Tesla selger den med. Om Tesla solgte bilen med en flammekaster og den smeltet støtfangeren hadde jo det også vært en iboende feil, selv om man kan stille spørsmålet "hva skal du med flammekaster i bilen?".

8
Model 3 / Sv: Noen som har prøvd å støydempe bilen?
« på: Fredag 06. Desember 2019, klokken 09:44 »
Nei, du skal ha noe sære og spesielle behov for å trenge piggdekk på en AWD Tesla.

Som f.eks. å stoppe? Enkelte steder, slik som der jeg bor; hvor bakken ned gaten får maks to timer sollys midt på dagen og smeltevann renner over isen. Trenger pigg både opp og ned på ettermiddagen. AWD hjelper ikke en døyt med verken styring eller stopping, Tesla eller ikke-Tesla.

9
Model 3 / Sv: Noen som har prøvd å støydempe bilen?
« på: Onsdag 04. Desember 2019, klokken 19:00 »
La om til piggdekk (Hakkapelita 9, på 18" aero uten aerocap) på min septemberleverte, 407xxx VIN, i slutten av oktober. Umiddelbart var det en svært plagsom støy som dukket opp. Det oppleves som at karosseriet resonerer i enkelte hastigheter. Selvsagt er disse resonanshastighetene akkurat de som Oslo-trafikken flyter i. 25, 50, 75 og 100 km/h.

Ettersom jeg hadde time hos Tesla uken, 1. november, etter for noen andre ting la jeg inn feilbeskrivelse på dette. "Ingen feil funnet" fikk jeg til svar. Hadde en travel periode på jobb, og fikk ikke bilen inn igjen før fredag 29. november. Hadde i mellomtiden forsøkt å lokalisere støykilden, men det oppleves som at det vibrerer i hele bilen.

Lydopptak: https://www.jottacloud.com/s/02987b4816b7a184c84a679ae160b5ff119
NB! Lydopptaket presenterer ikke støyen slik den høres ut og er nok et problem både med reproduksjon og mikrofon.

Etter verkstedsbesøk nr. 2 fikk jeg ny diagnose... "car is on studded tires". Etter å ha blitt torturert med denne støyen i 5 uker så var jeg rimelig klar på at jeg ikke var fornøyd med svaret. Ettersom jeg er oppvokst på piggdekk vet jeg hvordan piggdekk høres ut, og jeg har også kjørt Nissan Leaf med piggdekk, mitt problem ligger ikke med dekkstøyen.

Jeg ble tilbudt en kjøretur med tekniker. Tekniker sier de hørte støyen under testkjøring, men det var tydeligvis ikke noe problem for de... Etter å ha holdt tekniker som gissel til han lot som han var enig med så skulle han sørge for at verkstedsmester tok en prøvetur med bilen også. For å korte litt på historien tok jeg en kjøretur med verkstedsmester dagen etter hvor han påstår at dette er "som forventet" på denne bilen med disse dekkene.

Utifra hvordan han ordlegger seg høres det ut som det er flere som klager på det samme, og at alle blir blankt avvist av Tesla.

Foreslår at jeg kan kjøpe andre dekk(!).

Utrolig frustrerende å bli "stonewalled" på denne måten, og han var også tydelig på at han mente min eneste mulighet var å eskalere saken ettersom de ikke ville gjøre noe mer.

Vurderer sterkt å forsøke å ta noen grep for å lydisolere for å se om det kan stoppe resonansen, men aner ikke hvor jeg skal begynne eller om det er noen vits i det hele tatt.

For min del er dette en støy jeg ikke kan leve med og frekvensmessig grenser det rett og slett til tortur. Har forsøkt å google litt, men finner ingen andre som ser ut til å slite med det samme problemet. Hører gjerne om andres erfaringer med piggdekk på model 3.

10
Model 3 / Sv: Vianor - forveksling av hjul?
« på: Fredag 04. Oktober 2019, klokken 00:27 »
Har ingen erfaring med Vianor på Bryn, men har ikke noe positivt å melde om Vianor på Økern i alle fall. Hadde en gammel bil som trengte forstillingsjustering etter bytte av endeledd. Slet med at ECU-tempsensor var gåen og bilen var vanskelig å starte når den var varm (druknet i bensin fordi ECU trodde den var kald). Ga tydelige instrukser om hvordan man skulle få liv i den. Fikk bilen tilbake med sprukken downpipe, i tillegg til at det så ut som de hadde mistet den av lift. List på førerdør var revet av og forsøkt dyttet på plass (noe som det var lite vits i da plastklipsene sprakk da listen ble revet av). Falt av når jeg åpnet og lukket døren... I tillegg hadde bilen fått en stor bulk i kanalen under venstre bakdør og ledning til ABS-sensor hadde blitt skadet.

11
Model 3 / Sv: Vi som bestilte bilen i August (og senere)
« på: Fredag 04. Oktober 2019, klokken 00:19 »
Jeg bestilte bil 23. juni og fikk utlevert 24. september. Bilen var strøken bortsett fra en mindre lakkuregelmessighet i fra det som ser ut som fuglebæsj under transport. Tesla anmerket dette selv, men fikk beskjed om at jeg må bestille service på dette innen 60 dager via appen om jeg ønsker å få det utbedret.

For de av dere ikke vet dette: Om dere finner en bil i inventory som matcher ordren deres så kan dere få endret bestillingen til å dekke denne bilen, men dere må selv følge med på inventory-listene. Inventory-biler kan være biler som har blitt avbestilt, eller i konfigurasjoner det har blitt laget for mange av. Det er vel selvsagt også en mulighet at opprinnelig kjøper ikke har akseptert levering pga. defekter.

Lykke til med ventingen - husk at forskning viser at å vente på noe du gleder deg til kan være bra som å faktisk få/gjøre/dra tingen/aktiviteten/til stedet ;)

12
Model 3 / Sv: Klimaanlegg blåser varmluft bak
« på: Tirsdag 01. Oktober 2019, klokken 23:15 »
Mener jeg så en tråd om det på reddit. Hukommelsen tilsier at klimaanlegg i baksetet skulle aktiveres av setesensorene, men at man i enkelte tilfeller måtte aktivere dette manuelt, men tror det i tråden dreide seg om model X, ikke 3.

13
Model 3 / Sv: DIY bremseserive mm.
« på: Tirsdag 01. Oktober 2019, klokken 23:03 »
Low regen endrer kun hvordan gasspedalen oppfører seg. Initiell bremsing er uansett regen. Bare sjekk regenmåleren mens du bremser - når den makser ut går du over til å benytte de mekaniske bremsene.

14
Tesla SW og AP / Sv: Tesla V10 er her!
« på: Tirsdag 01. Oktober 2019, klokken 18:34 »
Har fått den, og det jeg har prøvd, ser ut til å fungere. Bla. youtube.
Synes også autopiloten ble litt mykere i bevegelsene, men det kan hende det allerede var implementert i forrige oppdatering, siden jeg ikke har brukt bilen så mye siden det.

Jeg oppdaterte til V10 i går, og på vei hjem i dag syntes jeg fantombremsingen var verre enn før, bremset til og med i en tunnel etter at jeg hadde kjørt forbi den andre bilen som var der.

15
Model 3 / Sv: Utlevering av vinterhjul
« på: Tirsdag 01. Oktober 2019, klokken 18:30 »
Et annet tips er å etterstramme hjulmuttere etter å ha kjørt noen mil.

Merk at model 3 har mye høyere dreiemoment på hjulmutterne enn det meste av tradisjonelle fossilbiler. 175Nm (vs. ~110-120). NB! Det betyr ikke "dra til med det du makter". Bruk en momentnøkkel. Både folk og jallaverksteder har en lei tendens til å overstramme hjulmutterne så det holder, med unntak av de som selvsagt ikke strammer nok.

Sider: [1] 2 3 4