Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - kråkebolle

#1
Model 3 / Egnet bilstol til nyfødt
søndag 05. september 2021, klokken 20:27
Er i gang med å kjøpe bilstol og skjønner det er viktig at vinkelen i ryggen er så tett mot 45° som mulig. Vi har prøvd Cybex som ikke «passet».

Noen her som har noen anbefalinger på bilstol som de vet havner i denne trygge kategorien?
#2
CCS / ChaDeMo hurtigladere / Sv: Nye hurtigladere planlagt i Finnmark
søndag 11. oktober 2020, klokken 03:31
Sitat fra: Asbjornel på lørdag 10. oktober 2020, klokken 23:53
Alta har fortsatt 2x50kW fra Fortum, og en 50kW på ishavsveien som fungerer. 175kW laderen til ishavsveien er fortsatt ikke i drift.

Hørte at det skjer ting i Honningsvåg også.

Det begynner å komme seg nå. 😊

Fortsatt gratis og ingen info om prising?
#3
CCS / ChaDeMo hurtigladere / Sv: Nye hurtigladere planlagt i Finnmark
onsdag 07. oktober 2020, klokken 23:27
Sitat fra: jonasali på onsdag 07. oktober 2020, klokken 23:04
Sitat fra: kråkebolle på onsdag 07. oktober 2020, klokken 21:14
Veldig spent på prismodellen de legger opp til. Har vært tyst så langt jeg kan se, noe som er litt rart.

Det er ekstremt rart, har forsøkt å spørre kraftlagene og ishavskraft på facebook, men de sier at ikke vet noen ting.
Eneste jeg tror er at betalingen blir gjennom incharge appen siden der det de selger ac ladeløsningene i borettslag gjennom, og på plugshare står det incharge på laderen i Alta.
Jeg håper for guds skyld at de ikke utnytter monopolet og legger seg på ionity priser eller noe annet lignende idiotisk opplegg.

Ishavskraft har en litt trøblete historie med betalingsløsninger, selv om det nå er lenge siden. Får krysse fingrene for at det blir lettvint og noenlunde fornuftig priset.
#4
CCS / ChaDeMo hurtigladere / Sv: Nye hurtigladere planlagt i Finnmark
onsdag 07. oktober 2020, klokken 21:14
Veldig spent på prismodellen de legger opp til. Har vært tyst så langt jeg kan se, noe som er litt rart.
#5
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Ladeplasser Senja og Andøya
torsdag 25. juni 2020, klokken 17:42
Dette er bra! Håper de blir brukt så det etterhvert kommer et permanent tilbud.
#6
Når jeg ønsker andres erfaring med Nabobil ser jeg ikke Nabobil som den rette å spørre, nei.
#7
Elbil og økonomi / Nabobil og forsikring når bilen min er skadet
tirsdag 23. juni 2020, klokken 23:56
Leide ut min Tesla Model På Nabobil 3 for første gang i dag. Leier var uheldig og var borti autovern med påfølgende skader på forskjerm, oppskrapet felg og hjulkapsel.

Noen som har erfaring med hvordan og hvor fort dette blir oppgjort? Kan jeg regne med å få en ny felg og må jeg selv inndrive de 12000 leier hadde i egenandel på forsikringen?
#8
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Ladeplasser Senja og Andøya
torsdag 11. juni 2020, klokken 07:49
Sitat fra: RJK på torsdag 11. juni 2020, klokken 00:46
Sitat fra: kråkebolle på onsdag 03. juni 2020, klokken 23:41
Har tenkt å legge på tur fra Tromsø til Andøya via Senja med ferger. Det ser ut til å være svært begrenset med steder man kan lade på strekningen, i alle fall i appene jeg har.

Noen som har tipping triks om steder man kan lade?

For ordens skyld kjører jeg en Tesla Model 3 LR.

Det er snakk om 303 km på den strekka, så dette burde du klare greit uten å lade, med mindre du bare skal tur/retur. Bør vel finne AC lademulighet på Andøya.

Motsatt vei får jeg opp en kortere rute om kvaløya og Botnheim, som bare er 229. Regner med den kan kjøres begge veier, så hvorfor Google Maps ikke gir den som alternativ, vet jeg ikke.

Den ruta bør du kunne klare t/r uten større problemer om du tar det litt piano, jamfør resultatet (612 km) i rekkeviddetesten her (helt fersk test):

https://www.motor.no/artikler/elbil-rekkeviddetest-direkte-sommer-2020/

Gjennomkjøring er greit, men tanken var noen fjell- og teltturer på Senja før ferga til Andøya. Da går kilometerne fort.
#9
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Ladeplasser Senja og Andøya
onsdag 10. juni 2020, klokken 23:02
Sitat fra: Apache på onsdag 10. juni 2020, klokken 22:28
Nærmeste er Olsborg Circkle K, eventuelt noen trege kommunale type 2 på Finnsnes :-(
De er ikke så mange ladere i midt Troms desverre. Har tenkt å kjøre til Senja selv men...

Synd, håper de snart får fart på sakene.
#10
Ladeplasser og ladekabler / Ladeplasser Senja og Andøya
onsdag 03. juni 2020, klokken 23:41
Har tenkt å legge på tur fra Tromsø til Andøya via Senja med ferger. Det ser ut til å være svært begrenset med steder man kan lade på strekningen, i alle fall i appene jeg har.

Noen som har tipping triks om steder man kan lade?

For ordens skyld kjører jeg en Tesla Model 3 LR.
#11
Lading av Tesla / Sv: Nødvendige adaptere for lading i Finnmark
søndag 03. mai 2020, klokken 16:36
Sitat fra: automat på søndag 03. mai 2020, klokken 16:35
Nå sier du ikke om du har UMC gen 1 eller 2, og det gir jo litt forskjellige overganger.

De kontaktene jeg ville forberedt meg på å møte er:
32A 3-fase blå CEE
16A 3-fase blå CEE
16A 1-fase blå CEE.

Har du gen 1 UMC, så er jo spørsmålet om man skal koste på seg et rødt adapter eller ikke. 16A-ovegangene til ladespesialisten.no går stort sett til rødt adapter. Man kan bruke overgang til shucko, og lade på 13A istedet. Litt mer jalla.
Og rødt adapter gir jo god ladehastighet, hvis man kommer over en 16A rød CEE-kontakt.

Takk for svar! UMC 2 til en Model 3.
#12
Lading av Tesla / Nødvendige adaptere for lading i Finnmark
søndag 03. mai 2020, klokken 14:56
Skal på langtur i Finnmark om ikke lenge. Siden ladeinfrastrukturen er dårlig utbygd tenker jeg det er kjekt å ha nødvendige adaptere for å lade med UMC.

Hvilke adaptere trenger jeg utover schuko og blå som fulgte med bilen?
#13
Model 3 / Sv: Mobilnøkkelen tuller med ny telefon
onsdag 11. desember 2019, klokken 10:14
Sitat fra: Jarv!s på onsdag 11. desember 2019, klokken 10:12
Hei.
Kan være "krøll" på systemet.

Anbefaler og slette tidligere iphone nøkkel fra model 3, samt reinstallere app på nytt. Ikke bare logg av og på men derimot slett appen helt for å så laste ned på nytt. Vær obs også når dere bytter telefon, så vil man ofte kjøre backup av gammel telefon for å så ta det i bruk på ny telefon. Her kan det ofte bli med gammel morro, som gjør at bilen blir forvirret.

Det være seg tidligere nøkkelsertifikater osv. Sjekk gjerne gjennom blåtann listen din og slett evt koblinger som for deg virker ukjent. De som ser rare og ukjente ut er ofte Tesla nøkler som var bundet opp mot din tidligere iphone.

Håper dette hjelper, og at jeg gjorde meg noenlunde forstått.

Takk for gode tips! Har slettet den gamle telefonen blant nøklene til bilen, men ser det er andre ting jeg kan prøve.

TBC...
#14
Model 3 / Mobilnøkkelen tuller med ny telefon
onsdag 11. desember 2019, klokken 10:02
Tok nettopp i bruk en iPhone 11 Pro som nøkkel til bilen og nå vil ikke bilen åpne om jeg ikke åpner appen først. Brukte iPhone X uten noe krøll inntil forleden dag.

Noen ideer om en løsning på dette?
#15
Model 3 / Sv: Noe galt med caraoke’n?
søndag 01. desember 2019, klokken 20:49
Opplevde også at Caraoke ikke fungerte og at bare noen sanger lot seg spille. Byttet til engelsk og alt fungerte igjen. Ikke prøvd å bytte tilbake til norsk, dog.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA