Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - thbo

#1
TAYCAN / Sv: Vinterhjul inn i bilen.
onsdag 26. oktober 2022, klokken 09:24
Kan hjelpe deg å gjøre det Taycan-relevant (og coupe-relevant) ved at jeg lurer på akkurat det samme for min Taycan 4S, som jeg må vurdere om jeg skal ta Taycanen selv, annen (kjipere) bil, eller om det finnes andre greie muligheter for å hente vinterhjulene i Oslo øst (fra søndre Vestfold).
#2
TAYCAN / Sv: Vifte- Er dette normalt?
tirsdag 04. oktober 2022, klokken 23:24
Varmeapparatet mitt sluttet å fungere og det hadde også sammenheng med viftene foran, og at jeg også faktisk synes de ble mer støyende kort tid før. Forberedte meg på å stå på at det er konstruksjonsfeil om grus skader vifta eller dennes ledninger, men de skiftet og fikset og bare ga meg nøkkelen tilbake på verkstedet neste dag. Taycan-lånebil fikk jeg også. Så bra oppfølging men kjedelig med utsatte vifter inn mot vinteren evt.
#3
TAYCAN / Stor oppdatering til Taycan MY20, 21 og 22
onsdag 28. september 2022, klokken 21:26
Sitat fra: esan på onsdag 28. september 2022, klokken 09:15
Man kan jo lure på om det i det hele tatt ville vært mulig å få kortere rekkevidde av en slik oppdatering. Batteriet er jo det samme som før, og de tiltak som er gjort for effektivisering kan jo ikke redusere rekkevidden?
Forklaringen ligger nok på at bilen gjør annerledes kalkyle ut fra ditt kjøremønster når den beregner antatt rekkevidde etter lading.
Litt undrende til at de skulle justere noe slik at faktisk rekkevidde ble rekordkort ja. Spesielt under en oppdatering til «2023-modell».

Nå vet ikke jeg algoritmene eller hvordan bilens vurderinger gjøres men man kan jo f.eks tenke seg at om de har videreutviklet rekkeviddeestimatet også, og den nå f.eks bruker forbruket over en lengre periode enn før som basis for estimatet, og alle eksisterende eiere er fokusert på rekkeviddeøkningen og kjører forsiktigere en liten stund fordi da gikk tidligere estimatet fort opp til maks, så vil det føre til skuffelse selv uten at noe annet var endret. Men da ville man tilsvarende kanskje ikke få så raskt dramatisk fall i rekkevidde bare fordi man skrur den til Sport Plus. Og uansett har en eller annen tysk ingeniør hos Porsche i så fall ment det er en bedre beregning.

Aner ikke om estimatetberegning virkelig er endret, men det var ihvertfall høyere straks etter oppdatering for min del. Og jeg kjørte idiot rett før innlevering fordi varmeapparatet var gått men varmere batteri ga noe mer varme til kabinen. Forøvrig blir det generelt helt umulig å bruke som sammenligning for noen ting da jeg stort sett bare «må» aksellerere i ny og ne mellom bedagelig kjøring med sterkt varierende perioder i mellom. Under en eller annen form for teoretisk gjennomsnittskjøring (kanskje a'la WLTP) sier ihvertfall Porsche at de får ut 60km til. Og hittil har alle offisielle tall fra den kanten ofte blitt slått i praksis av andre testere (som er smartere markedsføring enn omvendt når de uansett ikke er noe masseprodukt).

Når det gjelder faktisk praktisk kjørelengde har Porsche ikke driti seg ut med å ha spesielt små buffere i topp og bunn av brukbar batterimengde, så ser ikke noen grunn til at det skulle være endret heller. Det eneste jeg konkret har fått med meg er at de fant ut at de kunne drive mer strømgjerrig på motoren bak enn på den foran som i Range-modus før, og ser ikke noe bekymringsverdig for min del. Jeg vet nyere Taycaner enn min 20-mod også får raskere heving av batteritemp før hurtiglading og det kan kanskje bruke mer strøm(?), men er mest sannsynlig i hovedsak bedre utnyttelse av spillvarme.


(Det eneste kjipe med mer fokus på motoren bak er at de brede sommerdekkene og diffen foran fører til litt mer «spretting» av fordekkene ved skarp sving i lav hastighet, så om det er til glede for noen kan man kanskje si oppdateringen fører til noe mer dekkslitasje på de med 4WD kanskje).
#4
TAYCAN / Stor oppdatering til Taycan MY20, 21 og 22
tirsdag 27. september 2022, klokken 17:59
Sitat fra: thbo på onsdag 03. august 2022, klokken 09:59
Sitat fra: Kanutten på onsdag 27. juli 2022, klokken 07:39
Sitat fra: thbo på tirsdag 26. juli 2022, klokken 16:42
Dette er kjempekult og smart av Porsche for å understreke at investeringen holder seg over tid.

Men er det noen som har fått den sagnomsuste e-posten om dette for å booke inn den åtte timers oppdateringen? Det er vel bortimot 70000 biler som skal inn (på verdensbasis) og jeg vil helst ikke være sist.

Ja, jeg har fått "den sagnomsuste e-posten", og bestilt time for oppdatering.
Jeg har ennå IKKE fått e-posten, men har bestilt time i Porsgrunn likevel, og forklart situasjonen. Det var det samme for dem.

Men hørte ulike verksteder sleit med å legge opp arbeidet slik at det holdt med en dag pga så mange ulike konfigurasjoner som finnes av Taycan og (kanskje derfor?) oppdateringer som ikke «satt» og måtte gjøres om igjen.

Om ikke dette var et hastetiltak, er det overraskende om det ikke følger med en typisk tysk svært detaljert smørbrødliste for servicesenterene. Og da gjelder det bare for dem å være på ballen hele tiden i løpet av dagen. Så evt færre biler hver dag i stedet for en haug som må stå 3 dager.
Fikk «sneket» meg til oppdateringen i går, før jeg egentlig skulle (vel, jeg fikk aldri kommunikasjon om det men satte meg selv opp på verkstedtime) fordi de uansett måtte ta inn bilen da varmeapparatet (ptc) nettopp tok kvelden på årets første høstdag. De hadde én slik på lager i et ellers svært tomt delelager (etter instruksjon fra Porsche, Stuttgart, pga krig og elendighet).

Bare et par ting jeg la merke til:

Mulighet for hakket mer nytte av passasjerskjermen ved at den i hvilemodus kan vise ikon og tittel på det man hører på i stor skrifttype (istedetfor Taycan-logo) og dempet cover i bakgrunnen. Da frigjorde jeg felt på midtskjerm eller instrumentklyngen tidligere brukt til det.

Ellers er 4-hjulstrekk-visningen i instrumentklyngen borte(?), men på kjøretøy-menyen ser jeg at Range-modus bruker motor bak fremfor motor foran som før. Som vel er noe av det som skulle bidra til lengre rekkevidde. Min viste umiddelbart mer rekkevidde på mine foreløpige batterinivåer, men det vil uansett kalibrere seg ulikt etter kjørestil. Jeg synes også den føltes annerledes ut i Normal-modus men kan ikke sette fingeren på det.

Er Electric Sport Sound høyere enn før? Kanskje også justert litt.

Regeneringsmodus kan justeres og blir nå husket gjennom drive-modusene.

Forslagene til høyre i hovedmeny er borte fordi hovedmenyen nå bruker hele bredden, men man har nå mulighet til å gjøre en av de tre boksene i den alternative hovedvisningen til samme forslag som før. Funker greit i og med at jeg ikke trenger media der lenger.

Flere nye innstillinger for navigasjonen som potensielt gjør at det blir mindre klikking for å få lagt inn tur og kjøre.

Har ikke testet Spotify og Android Auto men de er nå i media-menyen. «Innstillinger-knapp» er borte fra nedre skjerm.

Ellers reagerer alt mye kjappere enn før, også oppstart CarPlay, men synes jeg har oppdaget et par nye UI-bugs men skal dobbeltsjekke det først siden det er så lett å kaste seg over Porsche for softwaren.

Konklusjon er at den føles mer moderne og kvikk, men ganske lik som før foruten noen smarte forbedringer. Foreløpig intet revolusjonerende av det som er umiddelbart synlig.

——
Skuffet over at ikke flere kontroller for f.eks låser og vinduer dukket opp i appen, men enten kommer det ved oppdatering av denne, eller det er sær tysk politikk at det ville vært sikkerhetsrisiko.

——
PS! Lurer på om de har hatt av hjulene for å gjøre enten oppdateringen eller skifte av ptc da, fordi det virker som om bakhjulsstyringen ikke sporer likt som foran lenger. Noe er rart ihvertfall.
#5
TAYCAN / Vask
søndag 07. august 2022, klokken 13:16
Hvordan vasker dere Taycanen?

Jeg er lat og tenkte børsteløs bilvask på HydroXY-stasjonen, men kom på at de har noen voldsomme børster som uansett brukes på felgene. Vil tro det ikke er best for mine Exclusive-felger?

Alternativt er hageslange og ferdig shampoonerte svamper fra Biltema innenfor? Det er bare lett tilgjengelig her, jeg ER villig til å bruke mer på evt annet på denne bilen ved behov

Til sist: jeg har race-Tex-interiør men det er fortsatt skinn det som er på dash osv vel? Dette får lett lysere fingermerker av en eller grunn. Hva kan brukes på dette?
#6
TAYCAN / Trådløs mobillader overoppheter telefonen
søndag 07. august 2022, klokken 00:43
Men altså ikke like militant på Taycanens batterivarighet vs komfort, som på iPhone. Da ser du kanskje at noen velger å trådløslade iPhone i ny og ne også uten at det behøver å bli kommentert som galt generelt sett. På samme måte som få poster innlegg mot DC-lading fordi noen har spørsmål om det, selv om utelukkende AC-lading kan være bedre (spesielt siden det bidrar til det viktigste brukerstyrte som er å holde seg mellom 20-50 og 80%, men det nevnes ofte ikke).

Jeg trodde også trådløs spolelading i seg selv var skadelig fra liknende tidligere korte innspill, men det må visst debunkes ofte på Internett, og faktisk kan trådløs lading være bedre på moderne utstyr fordi man ofte bare småklatter med slik treg lading uten å nå hverken topp eller bunn (som ikke er bra). Største problemet er at det kaster bort strøm i overgang fra laderen: https://www.makeuseof.com/can-wireless-charging-damage-your-smartphone/

Sammenhengen etter mer surfing på batterier har jeg da som legmann forstått som følgende:

Varmeutvikling ved både trådløs mobillading og hurtiglading av bil er akkurat hvorfor effekten reguleres nedover i begge tilfeller til varmen i selve batteriet er på vei til 35°C (36°C for Taycan). (Batteriet gir likevel mest energi ut ved ca 45°C men ved 36°C har Porsches leverandør lagt sitt Sweet Spot for avveiningen mellom tilgjengelig energi og batteridegrasjon). Dette håndteres stort sett optimalt på utstyr i dag. Det er først og fremst spolen som blir steikvarm ved trådløs, og kun indirekte batteriet i mer eller mindre grad ut fra konstruksjon og kontroll. Det ville hjulpet om Taycan har ekstra ventilasjon der(?) men man forutsetter at mobilen nedregulerer ladeeffekt.

Men om mobilen likevel blir for varm klarer den typens sensorer og algoritmer antagelig ikke ta høyde for at den også er i et lukket konsollrom, og nedreguleringen er for svak. Å skru seg av er nødløsning for å forhindre skade. Da ville mitt råd vært å følge nøyere med på den enheten og funnet mer oversiktlig måte å lade akkurat den på.

Lading ved over 35-36°C batterikjemi øker batteridegrasjon, ikke velkontrollert trådløs eller hurtiglading i seg selv. Det viktigste brukerstyrte er å ikke tømme eller fylle helt opp batteriet.
#7
TAYCAN / Sv: Trådløs mobillader overoppheter telefonen
lørdag 06. august 2022, klokken 14:08
Sitat fra: Rollep på lørdag 06. august 2022, klokken 12:58
Hvis man er interessert i å beholde kapasiteten i mobilbatteriet lengst mulig bruker man ikke trådløs lading i det hele tatt.

Null problem hvis man kunne smekke inn et nytt batteri til et par hundre kroner. Men de tidene er over, nå er det integrerte batterier som gjelder og jeg vet utmerket godt hvorfor det har blitt sånn.

Dette er jo objektivt riktig det, og jeg begrenser bruken av det selv. Til gjengjeld lader jeg dessverre mye på 20W med usb-C-til-lightning-kabel da for å få den fort ferdig til bruk ute.

Men DC-hurtiglader du heller ikke Taycanen ? Det er vel egentlig samme spørsmål om komfort vs batteridegrasjon.
#8
TAYCAN / Sv: Trådløs mobillader overoppheter telefonen
onsdag 03. august 2022, klokken 11:36
Sitat fra: ardevd på søndag 22. mai 2022, klokken 12:20
Er det noen her som har hell med bruk av den trådløse Qi-laderen i midtkonsollen? Telefonen min blir bare glovarm og slutter å lade for å prøve å kjøle seg ned igjen. Mistenker at man må ha perfekt alignment med ladespolen men det er jo umulig å vite hvor det punktet er.
Jeg har min iPhone i bilens retning og med bunnen helt inntil midtkonsollens bakvegg. Da lader den tilsynelatende og overoppheter ikke selv med aktiv CarPlay og wifi-deling, men den blir veldig varm og får selvsagt ikke særlig økt batterinivå.

Skulle også gjerne visst hvor spolen er mer nøyaktig.

Trådløs lading gir mer mening i biler der man bare slenger telefonen ned på en plate og kjører, enn som i Taycan der man må vri skulder og seg selv rundt og plassere den riktig innenfor en klemme bakerst i midtkonsollen. Fordelen er at det er et hinder mot å fikle med telefonen under kjøring (og at telefonen ikke slenger rundt og lager støy eller skade), men man kan like gjerne bruke en kort ledning når man først bruker det kronglete konsollrommet for telefonen.
#9
Sitat fra: thbo på onsdag 01. juni 2022, klokken 07:53
«Familiebil» kan jo tolkes i flere retninger, men bilens mulige ekstrautstyr for komfort og nytte under bilferier for 4 bør etter min mening inkludere avansert 4-soners klima, varmepumpe, passasjerskjerm, Innodrive med aktiv feltholding (selv om det ikke akkurat er FSD på kjedelige strekk), 2+1 bakseter fordi det gir muligheter for innlasting mellom bakseter og ellers er likt i praksis, massasje eller 18-veis forseter ut fra ryggtilstand, preferanse og kjørestil over litt tid. Panoramatak gjør baksetepassasjerer mindre hissige på å komme seg ut så ofte, og gir mulighet for takstativ uten rails. Lyd- og varmeisolerte vinduer har nok litt å si over 2 timer i bilen også.

Eventuelle tillegg for far og/eller fører som ikke er død på innsiden:

Sport Chrono «er Porsche» for mange, mangelen oppdages fort av potensielle kjøpere, men viktigst av alt er at det er noe man garantert ser og har innen berøringsavstand hver gang man sitter i bilen, og gir et lite kick (om det ikke stod mellom Taycan CT og Kia Soul ut fra fargen for deg).

Bakhjulsstyring med Power Steering av nesten samme grunn.
For ordens skyld: Ettersom jeg plutselig ble skilt endret jeg ovenstående ønskekonfigurasjon bort fra 4-soners klima til å legge til aktive stabilisatorstag og torque vectoring plus. Og fortsatt bakhjulsstyring. Kan ikke annet enn å skryte av det på landeveien (så lenge jeg har lappen), men anbefaler andre å heller beholde kona og tenke Wife Acceptancy Factor

For å være seriøs blir det mer lading med en Taycan på langtur enn andre elbiler med tilsvarende (eller større) volum, men ikke oftere enn man typisk kan trenge en pausestopp ut fra min erfaring på slutten av sommeren (og ekstra billig Porsche-lading i juli!). Den er ikke det mest effektive kjøpet for familiebudsjettet om man kun tenker volum og rekkevidde over koreansk nivå for sportslighet og komfort, eller til og med «selvkjøringskapabilitet» på langtur, men er en fantastisk kjøremaskin (uansett utstyrsnivå) som kanskje medfører flere familieturer med tilhørende opplevelser enn ellers. Og er far i tillegg blid, så er mor blid, og omvendt, som jeg vil tro er bra for forholdet

4S eller Cross Turismo skal overhodet ikke ha utfordringer på vinterføre, de ble testet ekstremt mye i Skandinavia, men det gjenstår å se for min del (har 4S). Jeg vet ikke hvor høy Model X kan være fra bakken men jeg forutsetter uansett måkt vei og langt unna snømengde av type Hummer H1-territorie.

Sykler ble nevnt og jeg måtte da ha panoramatak for å kunne sette på sykkelstativ (på taket i mitt tilfelle) eller skiholdere. Cross Turismo har selvsagt flere muligheter på alle måter der, og flere enn Model X.
#10
TAYCAN / Vifte- Er dette normalt?
onsdag 03. august 2022, klokken 10:15
Jeg kjenner meg ikke igjen i beskrivelsen av lydstyrken, men det er definitivt mer lyder fra Taycanen før og etter kjøring enn på min Model 3. Men til gjengjeld ingen smell fra ventiler ved høy effekt og temperatur som på Model 3.

Viftestøy er det som oftest ved parkering eller foroppvarming (jeg lader med lav effekt hjemme), men høyere ved hurtiglading.

De har typisk en Connect Wall Box på servicesenterene så det burde være en kjapp sak for deg å demonstrere for dem der og da evt.
#11
TAYCAN / Stor oppdatering til Taycan MY20, 21 og 22
onsdag 03. august 2022, klokken 09:59
Sitat fra: Kanutten på onsdag 27. juli 2022, klokken 07:39
Sitat fra: thbo på tirsdag 26. juli 2022, klokken 16:42
Dette er kjempekult og smart av Porsche for å understreke at investeringen holder seg over tid.

Men er det noen som har fått den sagnomsuste e-posten om dette for å booke inn den åtte timers oppdateringen? Det er vel bortimot 70000 biler som skal inn (på verdensbasis) og jeg vil helst ikke være sist.

Ja, jeg har fått "den sagnomsuste e-posten", og bestilt time for oppdatering.
Jeg har ennå IKKE fått e-posten, men har bestilt time i Porsgrunn likevel, og forklart situasjonen. Det var det samme for dem.

Men hørte ulike verksteder sleit med å legge opp arbeidet slik at det holdt med en dag pga så mange ulike konfigurasjoner som finnes av Taycan og (kanskje derfor?) oppdateringer som ikke «satt» og måtte gjøres om igjen.

Om ikke dette var et hastetiltak, er det overraskende om det ikke følger med en typisk tysk svært detaljert smørbrødliste for servicesenterene. Og da gjelder det bare for dem å være på ballen hele tiden i løpet av dagen. Så evt færre biler hver dag i stedet for en haug som må stå 3 dager.
#12
TAYCAN / Sv: Stor oppdatering til Taycan MY20, 21 og 22
tirsdag 26. juli 2022, klokken 16:42
Dette er kjempekult og smart av Porsche for å understreke at investeringen holder seg over tid.

Men er det noen som har fått den sagnomsuste e-posten om dette for å booke inn den åtte timers oppdateringen? Det er vel bortimot 70000 biler som skal inn (på verdensbasis) og jeg vil helst ikke være sist.

Hørte med et Porsche Center men de ba meg bare vente på epost og så booke ledig tid.
#13
«Familiebil» kan jo tolkes i flere retninger, men bilens mulige ekstrautstyr for komfort og nytte under bilferier for 4 bør etter min mening inkludere avansert 4-soners klima, varmepumpe, passasjerskjerm, Innodrive med aktiv feltholding (selv om det ikke akkurat er FSD på kjedelige strekk), 2+1 bakseter fordi det gir muligheter for innlasting mellom bakseter og ellers er likt i praksis, massasje eller 18-veis forseter ut fra ryggtilstand, preferanse og kjørestil over litt tid. Panoramatak gjør baksetepassasjerer mindre hissige på å komme seg ut så ofte, og gir mulighet for takstativ uten rails. Lyd- og varmeisolerte vinduer har nok litt å si over 2 timer i bilen også.

Eventuelle tillegg for far og/eller fører som ikke er død på innsiden:

Sport Chrono «er Porsche» for mange, mangelen oppdages fort av potensielle kjøpere, men viktigst av alt er at det er noe man garantert ser og har innen berøringsavstand hver gang man sitter i bilen, og gir et lite kick (om det ikke stod mellom Taycan CT og Kia Soul ut fra fargen for deg).

Bakhjulsstyring med Power Steering av nesten samme grunn.
#14
Tesla SW og AP / Sv: Jobb med AI og AP hos Tesla
mandag 20. september 2021, klokken 12:38
Sitat fra: kodax på mandag 20. september 2021, klokken 12:28
Nei, enten auto-oversatt eller temmelig slurvete gjort av en som ikke er så god i norsk. Men det har vel ikke noe å si, Tesla er vel interessert i de med kompetansen uavhengig av hvilket land de kommer fra. Hadde jeg ikke vært så komfortabel både jobbmessig og på mange andre plan, så hadde jeg i hvert fall forsøkt. Garantert en hektisk og spennende arbeidsplass:)
Bare så ingen tror «norsk tekst» betyr noe annet enn at du fortsatt får et oppmøtetidspunkt i et kontorbygg i California om det skulle komme så langt.
#15
Tesla SW og AP / Jobb med AI og AP hos Tesla
mandag 20. september 2021, klokken 12:22
Sitat fra: kodax på mandag 20. september 2021, klokken 12:16
Kanskje noen som har sett denne før, men det hadde ikke jeg, og kan ikke se at det er kommentert her inne heller. 
https://www.tesla.com/no_NO/AI
Ikke spesielt rettet mot Norge vil jeg tro ut fra oversettelsen (eller ikke spesielt helhjertet internasjonal henvendelse): «Våre fugler-øye-visning-nettverk tar video fra alle kameraer for å utføre veiskilden, statisk infrastruktur og 3D-objekter direkte i den nedre nedvisningen.»
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA