Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Thule

#1
Model 3 / Sv: Leveringstid på Model 3 om dagen?
lørdag 12. desember 2020, klokken 00:38
@noway Du referer til en del sannheter som absolutt er gjeldende når det kommer til VHF og tradisjonell kommunikasjon via VHF. Ser dog ikke ut som du har helt oversikten over hvordan AIS funker opp mot dette, så lar det ligge med det.


Glovis Sun ligger fremdeles sør av Azorene, rapporterer selv en ETA til Zebrugge 15 desember 13:00 (posisjon mottatt for to sekunder siden). Har fremdeles 1900 nautiske mil igjen til Zebrugge – og, om man tar utgangspunkt i den observerte maksfarten til fartøyet de siste ukene som er 19.5 knop, vil det bruke noe over 4 dager til destinasjonen. Mulig de skrur opp maskinene noe, men, skal holde hardt å nå fram 15 desember.
#2
Model 3 / Sv: Leveringstid på Model 3 om dagen?
fredag 11. desember 2020, klokken 22:55
Sitat fra: NOway på fredag 11. desember 2020, klokken 20:50
Sitat fra: Thule på fredag 11. desember 2020, klokken 20:04
Sitat fra: lars667 på fredag 11. desember 2020, klokken 14:42
Vet ikke helt hvor du har dataene dine fra, men Glovis Sunrise ligger til kai i Bremerhaven i følge Marine Traffic. Glovis Sun har ikke vært på AIS siden Mona-passasjen. Ut fra historikken til Mr Miserable, og hans (riktignok påståtte...) fartstid i bransjen, velger jeg å stole på ham når han sier Glovis Sun ligger og skvulper uti Atlanteren: 

Eller at bølgene har avtatt og AIS får kontakt igjen ved VHF. AIS funker ikke ved høye bølger.

AIS fungerer fint ved høye bølger og andre fysiske hindringer, det er en av styrkene til og hovedgrunnene til at systemet ble introdusert. Kan forøvrig bekrefte at Glovis Sun har sendt og blitt mottatt via AIS fint over de siste ukene, og at fartøyet for tiden ligger 950 nautiske mil sørvest av Azorene, tilsynelatende og avventer været i ca 2 knop, noe skipet har gjort siden i går.

Jeg skulle gjerne fått vite hvordan du kan bekrefte at Glovisen har sendt på AIS de siste ukene. Jeg tror ikke du vet hvordan AIS fungerer. Du vet vel at AIS er basert på call on request.

En av de store ulempene ved nettopp VHF er høye bølger og objekter i veien. Skal man ha lenger rekkevidde må man ned i frekvens. Du kan jo også lese litt om AM og FM radio.


Jeg kan lage en VHF radio og vet hvordan den fungerer. Nei den funker ikke gjennom vann. VHF er avhengi av sikt. Ellers må radiobølgene reflekteres av glatte overflater. Fjell (uten for mye vegetasjon) er greit, ikke vann. Ta en runde på Google og søk på VHF.

«På grunn av rekkevidde på et mindre antall nautiske mil er kystradiostasjonene vanligvis ikke tilgjengelige med dette systemet på åpent hav. Det er ofte nyttig å kontakte andre skip i nærheten over maritim VHF også på åpent hav. Til dette har radioene vanligvis mulighet for å sende med redusert effekt» - https://no.m.wikipedia.org/wiki/Maritim_VHF

AIS er basert på VHF. Mottaker består av to VHF kanaler som måler diff og mottar data om mulig.

AIS har ca rekkevidde på 75 km på flatt vann. https://no.m.wikipedia.org/wiki/Automatisk_identifikasjonssystem

Glovis Sun er forsinket 1 time. Men kan jo seff skje ting.


Jobber med maritim kontroll og deriblant utvikling av verktøyer basert på AIS, samt støtte til AIS-leverandører. Har igjennom dette tilgang til en del data, bla fra en del satellittkonstellasjoner med AIS-mottagere. Om du ser på vedlagte er det et konsekvent spor med AIS-posisjoner fra vestkysten av statene for to uker siden, til fartøyets nåværende posisjon sørvest av Azorene hvor den fremdeles holder ca 2 knop. Største hullet jeg ser de siste to ukene er på 30 minutter, og skyldes nok satellittens og mottagerens bane heller enn at AIS er skrudd av. Usikker på hva du mener med «Call on Request»? En AIS-transponder, avhengig av produsent og hvorvidt det er en A eller B klasse, sender gjerne med 5 sekunder til 1 minutt intervall, uavhengig av noen form for request fra motparter.

Ellers kan det se ut som du bygger argumentasjonen din på et premiss om at signaler sendes i plan med vannoverflaten, noe som sjeldent er tilfelle, selv om det skjer, blant annet på havbøyer. En VHF-antenne på et skip er gjerne montert alt fra noen meter til ganske mange meter over overflaten, og masten og signalene vil dermed ofte ri ganske mye høyere enn selve bølgene – og, selv om rekkevidden skip til skip og skip til land kan reduseres, og man kan misse noen signaler, skal det ganske mye til før AIS «ikke funker» som du sier.

Uansett, back to topic..
#3
Model 3 / Sv: Leveringstid på Model 3 om dagen?
fredag 11. desember 2020, klokken 20:04
Sitat fra: lars667 på fredag 11. desember 2020, klokken 14:42
Vet ikke helt hvor du har dataene dine fra, men Glovis Sunrise ligger til kai i Bremerhaven i følge Marine Traffic. Glovis Sun har ikke vært på AIS siden Mona-passasjen. Ut fra historikken til Mr Miserable, og hans (riktignok påståtte...) fartstid i bransjen, velger jeg å stole på ham når han sier Glovis Sun ligger og skvulper uti Atlanteren: 

Eller at bølgene har avtatt og AIS får kontakt igjen ved VHF. AIS funker ikke ved høye bølger.

AIS fungerer fint ved høye bølger og andre fysiske hindringer, det er en av styrkene til og hovedgrunnene til at systemet ble introdusert. Kan forøvrig bekrefte at Glovis Sun har sendt og blitt mottatt via AIS fint over de siste ukene, og at fartøyet for tiden ligger 950 nautiske mil sørvest av Azorene, tilsynelatende og avventer været i ca 2 knop, noe skipet har gjort siden i går.
#4
Model 3 / Sv: Leveringstid på Model 3 om dagen?
onsdag 02. desember 2020, klokken 15:00
817XXX, skulle hente 04.12 i Bergen. Så utsatt til 07.12. Nå utsatt til 11.12. Visstnok noe med frakten..
#5
Model 3 / Sv: Leveringstid på Model 3 om dagen?
fredag 20. november 2020, klokken 17:49
Sitat fra: Zara på fredag 20. november 2020, klokken 16:51
Sitat fra: Thule på fredag 20. november 2020, klokken 14:44
Hvit LR med svart interiør + hengerfeste. Bestilt 19.10, utlevering 04.12 i Bergen. Ser VIN er registrert hos SVV idag, og legger merke til at egenvekten er ned med 12 kg versus tidligere regnr jeg har sjekket. Hadde trodd det skulle være motsatt, høyere vekt med varmepumpe etc, menmen.

Ser ut som VIN registreres tidligere enn dette.
Thule, kan du gi instruksjon om hvordan vi går fram?

Søker bare på vegvesenet sine sider. Om treff på VIN betyr det etter min forståelse at bilen er tollet inn til Norge. Fikk treff idag på mitt nummer men ikke igår.


https://www.vegvesen.no/kjoretoy/kjop%2Bog%2Bsalg/kjøretøyopplysninger
#6
Model 3 / Sv: Leveringstid på Model 3 om dagen?
fredag 20. november 2020, klokken 14:44
Hvit LR med svart interiør + hengerfeste. Bestilt 19.10, utlevering 04.12 i Bergen. Ser VIN er registrert hos SVV idag, og legger merke til at egenvekten er ned med 12 kg versus tidligere regnr jeg har sjekket. Hadde trodd det skulle være motsatt, høyere vekt med varmepumpe etc, menmen.
#7
Sitat fra: pers1 på torsdag 19. november 2020, klokken 15:47
Leveringer av LR AWD som kom med første båt forrige uke har fått de nye lyktene....så tror nok det med Performance er bs...

 [ You are not allowed to view this attachment ]  
Bildene er kun av LR

" Hi, first post here, but long time reader.
I'm at the Birmingham Tesla SC, and they have Model 3 refresh in the car park ready for collection. I can confirm they all have new headlights!!! Nothing like the North American or Hong Kong refreshed cars delivered"
Her er linken
https://teslamotorsclub.com/tmc/threads/2020-q4-m-delivery-club.212814/

Just my 2 cents

PerS

Skjønner ikke logikken, men, nye lykter med den ekstra reflektoren/bulben er sagt å kun være på performance og i tilfelle long range, er det foreløpig kun høyrestyrte biler som får dette. Som det også sies over her, har Tesla dog bekreftet at LR som kommer til Norge har nye lykter, men samtidig sagt at dette er en minimal endring, og alt tyder på at LR son kommer hit ikke har den ekstra reflektoren/bulben. Dette blir dessverre langt på veg bekreftet om du tar et søk på YouTube og ser på LR levert ut i Nederland den siste uken
#8
Model 3 / Sv: Videoer å se mens vi venter på Model 3
tirsdag 17. november 2020, klokken 23:11
Ikke helt skarp i mandarin, men ser ut som en sammenligning mellom gamle og nye lykter. Vanskelig å tolke, men kan se ut som de er en del mer lyssterke, samtidig som det nye ser ut til å være «delt opp», likt det man ser i matrix-løsninger.

https://youtu.be/fy2LxHc4oNU

Kjipt at det ikke ser ut til å komme på LR enn så lenge..
#9
Sitat fra: Solheim på torsdag 12. november 2020, klokken 22:32
Er nok kun P ja, rekkevidden har økt betraktelig med tanke på den også har fått breiere dekk. Er vell grunnen til at kun Long Range kunder har fått VIN til nå.
Og ut fra EPA testene på 2021 modellene fikk de ut 78kWt på LR og 81kWt på Performance.

Om man ser på postene på det tyske forumet hvor informasjonen om 82kwh-batteri kom fra i utgangspunktet, får kjøpere av både P og LR typeinformasjon fra Tesla som tilsier at batteriet er 82kwh. Kan selvfølgelig være Tesla som roter, men, fra det som blir rapportert ser det ikke ut som det er noen differensiering mellom P og LR.
#10
Polestar 2 / Sv: Feil og mangler
tirsdag 20. oktober 2020, klokken 14:52
Er det noen som har brukt angreretten etter å ha mottatt bil, og kan forklare hvordan dette har foregått i praksis? Godkjennes den sentralt av Polestar? Leverer man inn bil til forhandler? Noen som har fått fratrekk i tilbakebetaling?

Jeg meldte inn angrerett for rundt seks uker siden, og har fått lite respons fra Polestar, annet enn en telefon en par dager etter hvor de spurte om de kunne overtale meg til å beholde bilen. Siden den gang har jeg fulgt opp utallige ganger uten fremgang, men forøvrig fått to telefoner med store beklagelser og lovnad om bedring, uten at det har skjedd.

Temmelig lei.. Spesiellt etter at bilen attpåtil har vært på verksted i nærmere fire uker med (mekanisk) feil på bremser, skjevt montert panser og dør, utallige feimeldinger på diverse systemer, limrester på karosseri og vinduer, skrangelyder fra interiør, alarm som går i tide/utide, kamera som kutter.. Ja, og klima-anlegg som plutselig ikke virket, noe jeg fant ut på motorveien da jeg plutselig ikke hadde sikt ut av noen vinduer. Og jeg har fremdeles ikke hatt feil på HVAC!

Leiebil må man også krangle seg til å få.. Mot at man dekker kostnader for bom, parkering og drivstoff selv. Dog endret dette nå, men etter jeg har pådratt meg 4500 i ekstrakostnader.
#11
Sitat fra: Steffinho på mandag 19. oktober 2020, klokken 22:02
Det skal visst være EMEA headlights. Hva enn det betyr?

USA henger etter med lovgivning hva gjelder adaptive samt sterkere lys, noe som ofte forårsaker at amerikanske bilprodusenter utstyrer biler som skal til det nasjonale markedet med «dårligere» lys, mens biler som går til eksport til eksempelvis EU (EMEA) får «bedre» lys, da reglene er mer fremoverlent her.

Artikkelen beskriver problemstillingen.

https://amp.usatoday.com/amp/1475320001

Uansett, kan tyde på at biler til EMEA får sterkere lys/og eller adaptive systemer som LED matrix.
#12
Polestar 2 / Sv: Feil og mangler
mandag 12. oktober 2020, klokken 23:57
Sitat fra: daktari på mandag 12. oktober 2020, klokken 23:12

Du kjenner ikke ujevnhet i lakken, men mener det er noe feil? Kan du legge ut noen bilder? Noen detailere kan jo hjelpe deg med en vurdering?

Pågående sak rundt dette - skal komme tilbake når den er lukket, også med bilder, om/når jeg en gang får tilgang på bilen igjen. Har stått på verksted i tre uker med diverse feil de ikke ser ut til å finne ut av.
#14
Model 3 / Sv: TM3 får nye lykter, motorisert bakluke, og varmepumpe.
fredag 02. oktober 2020, klokken 14:31
Noen kvalifiserte gjetninger/antagelser rundt hvorvidt Tesla vil implementere alle endringer det er spekulert i rundt varmepumpe, vinduer, og trunk - på en gang i produksjonslinjen? Kan man anta noe basert på tidligere endringer av andre Tesla-modeller?

#15
Polestar 2 / Sv: Reell rekkevidde og ladehastighet
fredag 02. oktober 2020, klokken 13:40
Ser ut som EPA-rekkevidden til PS2 er satt. Mulig dette har vært nevnt allerede - men, har ikke selv sett dette før.

EPA-rekkevidden er 233 miles eller 375 km. Dette er en 20% reduksjon fra WLTP, og er mer i tråd med hva som blir rapportert av faktisk rekkevidde på bilen i forskjellige tester. Dette bekrefter nok også tidligere antagelser om at PS2 er tørst i situasjoner som ikke inngår i WLTP-vektingen, slik som forsering av høyder, fart/luftmotstand etc.

Men, verdt å merke at samtidig både her på forumet og på Facebook blir rapportert om et forbruk som er mye høyere enn EPA ratingen skulle tilsi ved "normal" kjøring, noe som ikke henger helt på greip, da EPA er temmelig realistisk.


Som en sammenligning har Model 3 Long Range 560 km WLTP-rekkevidde mens EPA er 500 km, en reduksjon på kun 10%, som uten tvil kan tilskrives at bilen er generellt mer effektiv, også i situasjoner hvor PS2 er særdeles tørst.

Dette passer med mine egne observasjoner etter å ha testet Model 3 mens min PS2 er på verksted. Dog, tallene mine tilsier at forskjellen er enda større, og PS2 er enda tørstere enn man skulle anta fra EPA-ratingen.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA