Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - KJE E

#1
Hyundai Ioniq / Sv: Ioniq - bytte bremseskiver bak
tirsdag 22. februar 2022, klokken 16:46
Går håndbrekket på automatisk hos deg?.
På vår bil er jeg ganske sikker på at dette må aktiveres manuelt med knappen i midtkonsollen.  La spesielt merke til dette da det var automatisk på vår eldre nissan. Var derfor forundret over at det ikke var likt her.

Mulig det er en meny som aktiverer/deaktiverer dette ved stop av bil.

Om det ikke går på automatisk er det vel bare å jekke opp :+1:
#2
Hyundai Ioniq / Sv: Ioniq 2020 som familiebil
tirsdag 01. februar 2022, klokken 22:06
Har en ioniq 38 som frøkenen i huset racer rundt i. Har inntil nylig hatt et massivt bakovervendt (concord reverso+) og en beltestol baki. Når vi hadde det bakovervendte bak førersetet kunne jeg (183cm) ikke justere sete helt  som jeg ville, men satt greit på kortere turer. Med et litt mindre sete, eller med bare forovervendte seter er det helt grei plass. Man kan eventuelt ha det bakovendte bak passasjerer siden alt etter hvem som kjører. God dyp fotbrønn på passasjerer side så symest det er litt mer å gå på der.
Kan også sitte bak meg selv om jeg justerer setet slik at jeg sitter komfortabelt.

Bagasjerommet er greit og relativt dypt. Men har lite høyde. Men rommer likevel en del.

Vi endte med å kjøpe med tilhengerfeste for å kunne ha sykkler ol bak ved behov.

Bilen synest jeg også er grei å kjøre. Personlig synes jeg den er mer komfortabel en det som var alternativene i ca samme prisklasse når vi kjøpte (ID3, Zoe, Soul etc). Utstyrsmessig var den og litt bedre rustet en soul og zoe. Er nok kommet noen flere greie alternativt i dag.

Til sammenligning med en e-up er Ioniq en romslig bil.

Om du ikke har en bedre halvdel som skal ha med seg ALT om man skal på turer litt lenger en til butikken kan nok Ioniq fungere greit som familie bil.

Største minus for vår del er fraværet av taklast. Dette gjør bilen uegnet til bruk når man skal ha med seg lengre ting som ski, snowboard øistverk etc.

De 360 andre dagene i året når man ikke har behov for dette er bilen super :+1:


Om man trenger litt mer bagasjeplass og mulighet for en liten tilhenger ser jo Renault Megane-E litt spennende ut. Prisen ser heller ikke ut til å bli så skummel.
#3
Hyundai Ioniq / Sv: Led bar eller ekstralys 38kw modell
tirsdag 01. februar 2022, klokken 21:40
Supert. Takker så mye for oppklaring.
Så får vi se om vi får lys i hennes bil også :+1:
#4
Hyundai Ioniq / Sv: Led bar eller ekstralys 38kw modell
lørdag 29. januar 2022, klokken 15:27
Hei. Dobbeltsjekke virkelig alle kontakter på førersiden, men skal gjøre enda et forsøk når jeg er tilbake i slutten av neste måned.

Venstre som sett forfra, eller venstre om man sitter inne i bilen (førersiden?).

Jeg sjekket bare på førerside. Regner jo med lyktene får samme signal uavhengig av side. Men jeg har tatt feil før :-\

Du har vel ikke et bilde av tilkobling?.

#5
Hyundai Ioniq / Sv: Led bar eller ekstralys 38kw modell
onsdag 22. desember 2021, klokken 09:38
Hei.

Lysere tider kom lenge før jeg fikk ut fingeren for å gjøre mer med LED bar på bilen hennes. Nå er mørket tilbake, og ledbar handlet på black friday. Kom hjem fra jobb i går og begynte og leite etter styrestrøm. Da jeg i en annen post leste at det var funnet 12v styrestrøm på en IONIQ 5, regnet jeg med det også var håp her. Sjekket alle muligheter flere ganger uten noe hell. Fant konstant strøm både 12 og 14 volt på flere av punktene. Men de ga bare konstant strøm, og forsvant ikke når langlys ble slått av. Så om jeg ikke har oversett noe så er det ikke 12v styrestrøm på 2. generasjon (38kw) Ioniq. Men man finner det på 1. generasjon (her er det vel ordinære halogen pærer?) og Ioniq 5 med pixel lys.

Noen andre som kommer til annen konklusjon?
Noen som har montert med CANBUS adapter?

#6
Hyundai Ioniq / Sv: Led bar eller ekstralys 38kw modell
mandag 22. februar 2021, klokken 13:35
Har bare hatt bilen siden sent oktober. Stort sett hun som har brukt den. Men har ikke hørt noe klaging enda på systemer som ikke virker, selv om hun ikke alltid er så flink til å fjerne all snø og is. En del mer stabil en den bilen vi byttet inn hvor nødstopp assistent var veldig ømfintlig for smuss på sensorer, og koblet fort ut med slaps eller smuss. Eneste minus så langt foruten at taklast og tilhenger er utelukket er at ryggekamera må regelmessig tørkes av, ellers ser man ikke mye i det.

Det lille jeg har kjørt den har jeg blitt positivt overrasket. Relativt god å kjøre, grei komfort, grei nok plass til barneseter bak, og mye utstyr til prisen. Automatisk setejustering er også supert da vi har ganske forskjellige innstillinger. Dette manglet på stort sett alle andre biler vi så på som var i nærheten av å konkurrere på pris. Om man legger hode litt på skakke og er litt heldig med vinkel så ser den ikke så helt verst ut heller, selv om det fortsatt ligger litt Prius elementer skjult i den.


Vi så opprinnelig etter en større bil som kunne dekket alle behov. Men med omtrent dobbelt pris og usikre leveringstider ble dette et kompromiss vi ble rimelig fornøyd med. Ioniqen brukes sikkert 80-90 prosent av tiden, og da blir ikke kostnaden med å ha en eldre ekstra diesel så høy, da denne kjøres lite. Den blir stort sett bare brukt til fjells, og når båten skal ut, og de dagene far har helt andre planer en mor  ;)

Ang led bar hadde jeg ikke sett for meg at styrestrøm til ekstralys mulig er et problem. Men skal måle om man har 12v frem når jeg kommer hjem. Ser jo at det finnes løsninger som Canm8, selv om det blir litt mer ledningsspagetti av dette.

#7
Hyundai Ioniq / Sv: Led bar eller ekstralys 38kw modell
søndag 21. februar 2021, klokken 12:08
Takker for tilbakemelding. Mener jeg har vært inne å sett på bilen din tidligere, men har av en eller annen grunn fått for meg at første generasjon ikke hadde front radar. Men så feil kan man ta. Skal se litt på avstand mellom skilt og radar når jeg kommer hjem fra jobb om et par uker. Så får vi se om bestyreren får seg bedre lys etter hvert.
Kjøpte nettopp en eldre dieselbil med en billig kinabar i tryne, og vi ble begge egentlig imponert av denne. Så om hun får en skikkelig led sak der fremme så blir det nok som natt og dag i forhold til originalt. Hun kjører også en del lenger en meg ila året på mørke vestlandsveier. Så godt lys er kjærkomment.
#8
Hyundai Ioniq / Led bar eller ekstralys 38kw modell
søndag 14. februar 2021, klokken 22:41
Hei. Lurer på om det er noen som har montert led bar eller andre ekstralys på en 2. generasjon Ioniq.

Det jeg lurer på er monteringsplass og måte. Da spesielt med tanke på at frontradar er såpass nær skiltplaten. Ser for meg at det kan bli konflikt om man monterer led bar eller ekstralys over skiltplaten. Mulig dette er uproblematisk. Vet ikke hvor mye av logoen som er aktiv. Og hvor vidt "synsfelt" den har.

Monteres den derimot i underkant på en "opp ned" skiltbrakett, eller i åpningen/luftinntaket under ser jeg for meg at det blir for lavt, og man da ikke får opplyst veien foran seg om veien er litt krummet (over små bakketopper, dumper etc). Mulig dette er et ikke problem. Men vil tro veien fremover blir bedre opplyst om man løfter lyset litt opp fra bakken. Bilen er jo ganske lav i utgangspunktet.

Noen som har en 2. generasjon (38kw) som har synspunkter, evt bilder av hvordan dere har løst dette.

Vedlagt bilde lånt fra en plass på nettet bare for å illustrere plass over og under brakett, og plassering av frontradar (Hyundai logoen).


#9
Skoda ENYAQ / Sv: Enyaq i media / Nyheter om Enyaq
tirsdag 22. september 2020, klokken 10:01
Var i utgangspunktet veldig ivrig etter denne bilen. Lavt kønummer, og en grei forventet pris, og løfte om en praktisk bil, og et lite håp om 7 seter.

Når den var ferdig konfigurert synest jeg imidlertid prisen ikke var så hyggelig lenger, men valgte likevel å sende inn til forhandler, da vi "må" bytte ut nåværende bil snart, og det fortsatt var en grei pris i forhold til tilsvarende dieselbiler i samme segment.

Men etter samtale med selger kom bremsene på. Med tanke på at vi ønsker 4*4 og det da var snakk om tidligst til sommeren, samt at kontrakt var ufravikelig om leveringstid skulle bli vesentlig senere ble det ikke signert noe fra min side.

Har fortsatt Ampera-e i minne der vi kunne blitt stående i kø i årevis. Her var imidlertid Opel/Mobile såpass real at de tilbød kunder å terminere kontrakten da de så leveringstid kunne bli urimelig lang. Dette er jeg langt i fra sikker på at Møller vil gjøre om samme situasjon oppstår.

Om produksjon blir enda mer utsatt har jeg litt tro på at Tesla feier over WV på målstreken. Jeg vil nok da angre på at jeg sitter i kø med en ufravikelig kontrakt på en bil som ikke ble helt det jeg i utgangspunktet ville ha, og Tesla spyr ut med Tyskproduserte model Y'r med kort leveringstid.

Bortsett fra en bakluke som var forsøplet av tall og bokstaver synest jeg Enyaq ble en pen bil, og vinner i mine øyne på utsende over Model Y, samt noen få "Nice to have". Ellers har vel Model Y for min del mer av det meste.

-Lengre rekkevidde
-Kraftigere motorer
-Sannsynligvis bedre lastekapasitet
- Høyere tilhengervekt
-Ladenettverk
-Etter hvert mulighet for 7 seter
-Et kraftig og responsivt infotainment senter
-Bra lyd (regner med de blir mye likt som Model 3 her) objektivt.
-Litt innebygd Morro
-Fortløpende software oppdateringer. (Tviler på at WV vil gjøre dette flere år frem i tid, selv om de nok har mulighet for det.
-Frunk
-Og et selskap som har klokkertro på at de får solgt bilene sine, der du kan kansellere din bestilling i helhet intill etter du har overtatt bilen, uten kanseleringsgebyr.
-Autopilot/selvkjøring som stadig forbedres/videreutvikles.

Om Skoda er så sikker på suksess for denne bilen, så burde det i hvertfall være mulig å kansellere frem til litt før produksjonsstart. Om køene av kunder er så store som det gies utrykk for så burde jo ikke det være noe problem for dem.

Om de kunne gitt meg den muligheten så hadde jeg nok på nåværende tidspunkt stått i kø på Enyaq.

#10
Skoda ENYAQ / Sv: Enyaq i media / Nyheter om Enyaq
onsdag 02. september 2020, klokken 13:31
Noen som kommer til å bestille "Crystal Face"?

Kom ferdig konfigurert med vinterdekk på skremmende nær 600. Ikkje bra..
#11
Skoda ENYAQ / Sv: Enyaq i media / Nyheter om Enyaq
onsdag 02. september 2020, klokken 09:15
Noen som finner noe om tilhengervekt på 2wd vs 4wd i bestillingen. Står bare at den er klargjort for det...
#12
250ish og gruppe 1. Ser ut til at det er over 1000 i gruppene så langt.

Det å signere kontrakt et lite år i forveien er en ting. Men å forholde seg til Møller i ettertid NÅR feil oppstår er jeg mer kritisk til, og ikke noe jeg ser frem til.

Også faren for at model Y kommer i hopetall til sommeren igjen, med 7 seter, når man alt har signert kontrakt og bunnet seg til Skoda.
#13
Skoda ENYAQ / Sv: Enyaq i media / Nyheter om Enyaq
lørdag 15. august 2020, klokken 09:57
Hva tror dere om henger feste på RWD varianten?. Blir vel enten ikke tilgjengelig, eller med redusert vekt?. Må ha 1200kg for å lovlig trekke båten til og fra sjø, så ser for meg at RWD fort fallet igjennom her og det blir enda mer venting på AWD. Innen den tid har gjerne Tesla fått ut fingen med Norges lansering av Y med 7 seter og tilhengerfeste. I så fall kommer jeg til å sitte igjen med en katta i sekken opplevelse, om man må signere en bindende kontrakt og man må vente enda lenger, og Tesla tar innersvingen på dem til sommeren igjen.
#14
Skoda ENYAQ / Sv: Enyaq i media / Nyheter om Enyaq
mandag 08. juni 2020, klokken 19:39
Fikk i dag en telefon fra Skoda forhandler lokalt. Hyggelig kar, men hadde desverre ikke så mye nytt å komme med. Han antydet at de ville begynne å levere ut kundebiler først rundt nyttår, og at det ikke blir noe 4x4 helt med det første. Mulig 4x4 rundt Q2 om jeg oppfattet det rett.  Heller ikke noe info om den eventuelt kommer med 6 eller 7 seter senere.

Han hadde etter sigende sett ferdig bil, og mente denne så bra ut. Dessverre med B stolpe, og uten kidnapper dører bak.

Og jeg som hadde så lyst på bil med kidnapper dører 😂.

Bilen skulle vises offentlig før kontraktskrivning begynte.

#15
Skoda ENYAQ / Sv: Bilde/informasjon om Suv?
torsdag 13. februar 2020, klokken 00:25
Håper dette er reelt, og ikke bare oppspinn.  Med min begrensa tysk nevnes det vel også 7 seter under bildeteksten på høyre side.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA