Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Rosstopher

#1
Artikkelen har absolutt noen gode poenger, men både urealistiske forbrukstall og høyest mulig priser fremstilles som fakta uten noen form for nyansering, og det er det som er min kritikk mot artikkelen.
#2
Jeg er mer og mer glad for at jeg har meldt meg ut av NAF, for den artikkelen der var lavmål. Hva er egentlig målet til NAF for tiden?
#3
Elbilen i Samfunnet / Sv: Elbil vs fossilbil Norge anno 2023
fredag 05. april 2024, klokken 14:34
Sitat fra: Daniel_0007 på fredag 05. april 2024, klokken 14:19Tipper det ikke er lenge til Toyota gjør som lexus i Norge og kun har elbiler her, problemet er at de har bare en model og elbil satsningen fra toyota sentralt er ikke akkurat noe å skryte av så Toyota norge kan få et problem innen et år eller to.

Ja, problemet til Toyota er jo at Toyota sentralt/globalt går hardt ut og sier at elbil er noe humbug, og at det er hybrid og hydrogen som er løsningen, så skal samtidig Toyota i Norge late som Toyota satser på elbil.
#4
Model 3 / Sv: Utskifting av kupéfiltre - momentnøkkel?
mandag 01. april 2024, klokken 08:47
For noe tull, selvfølgelig bryr ingen seg om du har bytta kupefilter selv, spesielt når det ikke er en del av en pålagt service. Bare skru til hardt nok til at det sitter. Kanskje med fingrene så langt du klarer og så en kvart eller en halv omdreining med verktøy etterpå?
#5
Sitat fra: sjokomelk på lørdag 30. mars 2024, klokken 15:47Bilavgiftene i Norge skal være provenynøytrale.

Skal? Det er jo bare noe som rødgrønne politikere har bestemt, og ikke noen vedtatt sannhet.
#6
Model Y / Sv: Nyhet! Model Y Long range RWD
fredag 29. mars 2024, klokken 10:43
Sitat fra: Nimrad på fredag 29. mars 2024, klokken 10:11
Sitat fra: turfsurf på fredag 29. mars 2024, klokken 10:00Hva innebærer det egentlig?
At Tesla nå er på versjon 4 av autopilot-hardware som ikke klarer selvkjøring slik de opprinnelig påstod versjon 1 skulle. Nyere/bedre kamera og potensielt har de reintrodusert radar i bedre utgave.

Nja, det var vel AP2 eller 2.5 som var første generasjon som ble solgt med FSD?
#7
Sitat fra: Syklist på onsdag 27. mars 2024, klokken 14:23Greit at man trenger mer inntjening fra bompenger i byer som Oslo,
Sitat fra: Roy Aasen på tirsdag 26. mars 2024, klokken 23:54Har vært klart lenge at staten ikke kan fortsette å tape skatteinntekter på grunn av subsidier av elbiler.

Her var det mye særnorsk, rødgrønn tankegang. man virkelig ha mer inntjening fra bompenger? Kan staten virkelig ikke få mindre inntekter fra bilavgifter? Fins det ingen annen måte å enten få inn inntekter eller å redusere utgifter? Det virker som norske politikere (og mange innbyggere) bare har bestemt seg for at en viss mengde skatteinntekter komme fra bil. Hvis folk velger de bilene vi vil, og som har lavere avgifter, må vi øke avgiftene på de, for disse avgiftene må faktisk komme fra bil!
#8
Sitat fra: daktari på onsdag 27. mars 2024, klokken 10:30Viktigst: det er definitivt mye raskere enn selv 800V-lading. Men trøblete i norsk vinter, selv om det kan avlaste strømnettet.

Det er vel ingen tvil om at i rent antall kWh per minutt inn på bilen så er det mer effektivt å bytte batteri enn å lade. Likevel, å bastant påstå at batteribytte på tur derfor er raskere enn å lade tyder på fossil-tankegang, altså at man alltid skal ha full tank og at man skal stå ved bilen mens tanken fylles.

F.eks. hvis man stopper for å fylle og bruker 5 minutter på å bytte batteri og så 5 minutter på å gå på do så har man brukt 10 minutter. Kanskje man ville ha fått nok strøm til å komme frem ved å lade i ti minutter? I så fall er det ingenting å tjene (eller tape) på batteribytte.

Hvis man skal kjøre tusenvis av kilometer den dagen og lade/bytte mange ganger så er selvfølgelig bytte overlegent, men som vi kom fram til ovenfor så fins det ikke stasjoner til å bytte på slike turer.
#9
Sitat fra: BubbaJoFet på onsdag 27. mars 2024, klokken 00:48
Sitat fra: Rosstopher på tirsdag 26. mars 2024, klokken 21:36
Sitat fra: BubbaJoFet på tirsdag 26. mars 2024, klokken 20:07
Sitat fra: Otkristo på tirsdag 26. mars 2024, klokken 14:27Ingen fordel av batteribytte hvis du skal til (sør) Europa i sommer..
Iflg NIO er det heller ikke økonomi til å fortsette utbyggingen de neste årene..
Synd, men artig konsept så lenge det varte

Hahahaha, ja NIO legger ned i morgen.
So long and thanks for all the fish.

Er du så misunnelig at det irriterer deg så mye at du bruker tid på dette?
Hadde du i det minste henvist til en kilde...

Her er status pt for Norge;

https://m.eu.nio.com/module_10007/content?is_nav_show=false&id=72N0y78OSXz3oF9D&lang=nb&region=NO&type=article

Morsomt forsøk på hersketeknikk. Hva med å svare på påstandene i stedet? Altså at det er dårlig med stasjoner sør i Europa og at Nio ikke har økonomi til å fortsette utbyggingen sør i Europa.

Det er de som påstår at jorden er flat, må det også besvares?

Hadde det i det minste inneholdt en referanse til hvor NIO har uttalt at de ikke skal bygge videre på sitt batteribytte nettverk grunnet økonomi, ja da er det verdt å poste.

Når man lager sine egne fakta og åpenbart ønsker batteribytte bort, så er det fordi en er misunnelig og batteribytte er noe en vil ha, men ikke kan få. Så enkelt er det bare.



Tydelig at du er emosjonelt investert i debatten. Det er bra!

Jeg skal forklare hvorfor innlegget er relevant. Om skribenten er misunnelig vet jeg ikke, og det har vel lite med saken å gjøre så lenge innlegget er saklig.
Mange liker å kjøre bilene sine på ferie.
De som kjører elbilen sin på ferie trenger påfyll av energi.
Det ble til og med nevnt ovenfor her at det er på lange etapper nedover på kontinentet at batteribytte virkelig gir mening.
Men det å nevne status på utbyggingen av byttestasjoner i en tråd om batteribytte er altså som å påstå at jorda er flat? Nå er det plutselig bare interessant å bytte batteri der man bor?
#10
Sitat fra: BubbaJoFet på tirsdag 26. mars 2024, klokken 20:07
Sitat fra: Otkristo på tirsdag 26. mars 2024, klokken 14:27Ingen fordel av batteribytte hvis du skal til (sør) Europa i sommer..
Iflg NIO er det heller ikke økonomi til å fortsette utbyggingen de neste årene..
Synd, men artig konsept så lenge det varte

Hahahaha, ja NIO legger ned i morgen.
So long and thanks for all the fish.

Er du så misunnelig at det irriterer deg så mye at du bruker tid på dette?
Hadde du i det minste henvist til en kilde...

Her er status pt for Norge;

https://m.eu.nio.com/module_10007/content?is_nav_show=false&id=72N0y78OSXz3oF9D&lang=nb&region=NO&type=article

Morsomt forsøk på hersketeknikk. Hva med å svare på påstandene i stedet? Altså at det er dårlig med stasjoner sør i Europa og at Nio ikke har økonomi til å fortsette utbyggingen sør i Europa.
#11
Sitat fra: BubbaJoFet på lørdag 23. mars 2024, klokken 14:52Selv har jeg fått byttet rundt 2/3 av forsøkene i vinteren, 4/5 ville vært innafor.

Jeg gjør ingen forsøk på å skjule at jeg er negativ til batteribytte, men at 4/5 er innafor høres ut som fanboy-snakk. Trur du virkelig det er greit for folk flest å ikke få byttet batteri 20% av gangene? Jeg tenker 1% failrate er innafor, og det meste over er uakseptabelt, altså omtrent som med hurtiglading.
#12
Lade hjemme / Sv: Luke til ladekabel fra garasje og ut?
onsdag 20. mars 2024, klokken 15:04
Sitat fra: sjokomelk på onsdag 20. mars 2024, klokken 14:01Uten at jeg vet svaret, men det kan være dette går under "skjøteledning ut av vinduet" som ikke er lov.

En skjøteledning innebærer jo at det er en skjøt på den. Altså flere ledninger satt sammen til én. Å legge kabelen gjennom en luke, under en port e.l. gjør jo ikke at den skjøtes.
#13
Ja, beklager hvis det ble for mange tall å forholde seg til og det var vanskelig å lese teksten mellom. Det at turen tok 14 timer var høyst relevant, siden det viser at det ikke var ladingen som sinket oss.

Hvis det er tid brukt på lading som er interessant så brukte vi ca 1:45 på lading. Det er faktisk ikke noe interessant, siden vi ladet til 100% den ene gangen og til 91% en annen gang, altså veldig ineffektiv lading. Det er også uinteressant fordi vi kom fram med ca 40% SOC.

Hele poenget med innleggene mine var at lading ikke gjør at turen tar noe ekstra tid, og på vår 14 timers tur her om dagen ville vi ha spart 10 minutter hvis vi hadde kjørt fossilbil (med full tank ved avgang). Med batteribytte hadde vi sikkert spart noen minutter på første stopp, men brukt noen minutter mer på et senere stopp siden man ikke får gjort andre ting mens man bytter batteri.
#14
Hvis bilen trenger 14 timer på 8 timers effektiv kjøring er det altfor lenge ja. Det er vel ingen moderne elbiler som trenger i nærheten av det? Min erfaring er at bilen trenger mye mindre pauser enn familien, men hvis du kjører hele dagen og aldri tar pauser eller spiser, så er jeg helt enig i at batteribytte er best for deg.
#15
Sitat fra: daktari på søndag 17. mars 2024, klokken 21:34
Sitat fra: Rosstopher på søndag 17. mars 2024, klokken 17:02
Sitat fra: BubbaJoFet på søndag 17. mars 2024, klokken 13:46Kunne ikke sagt det bedre selv, bytte tar kort tid, lading tar lang tid, så enkelt er det bare. Kjørte fra Bergen forrige helg og uten fullladet bil ved avreise så da blir det flere ladestopp og fåtallet av disse hadde gode fasiliteter i nærheten, latet vannet bak skur og busker eller gikk par hundre meter til nærmeste toalett, mens beistet sippet i seg elektroner.

Kunne sikkert ha planlagt hjemreisen bedre og funnet gode ladestopp, men er også vanskelig å planlegge når 3 personer trenger ett toalett.

Fikk swappet ved valdresporten og på tiden det tok fra jeg kjørte inn, til nytt batteri ble skrudd inn i bilen, var nesten samme som tiden en Tesla brukte på å rygge på plass, koble i ladekabel og sette seg inn i bilen igjen. Med 2 biler foran meg tok det 15 minutter å få 65 kWh, det tilsvarer 260 kWh/h, noe ingen elbiler klarer ved lading. Nå er Xpeng ganske nær med 200-220 kWh men det er ikke opp til 90%. Kom hjem med over 60% SoC. Hadde vi kunnet kjøre igjennom swap stasjonen fremfor automatisk rygging ville tiden blitt kortet ned med ytterligere 5 minutter, minst. Hadde det ikke vært kø ville jeg ha brukt 5 minutter og det tilsvarer 780 kWh/h.

Ja, det fins noen som kjører enormt lange dagsetapper og bare stopper for å gå på do. For de fleste andre så er hurtiglading mer enn raskt nok. Jeg kjørte selv på langtur i går. Starta i snøkaoset på Østlandet og stoppet uten å lade på første stopp. Tok et uplanlagt stopp i ti minutter for å lade på Nebbenes. Etter det måtte vi ikke stoppe for å lade en eneste gang. Vi stoppa for å handle og bilen var fulladet før vi var klare. Gadd ikke å lade på neste stopp. Så stoppet vi for å spise middag og bilen var igjen fulladet før vi hadde spist opp. På siste stopp ladet vi heller ikke. På denne turen brukte vi altså 10 minutter på lading, pluss et par minutter på å koble til de andre gangene. Sistnevnte burde egentlig ikke telles med, for mens jeg koblet i satt barna og kledde på seg, så det tok ikke noe ekstra tid.
Stoppet du 5 ganger på hvor mange timer, hvorav 2x lading a ca. 10+30 minutter?

Jeg tenker at med ca 3 timers rekkevidde så er det greit med 20-30 min lading. Noen vil kanskje kjøre 4 timer i strekk.
Batteribytte gir kanskje mest mening nå man kjører så fort at rekkevidden er nede i under 2 timer. (Kontinentet)

Det ble totalt 6 stopp, men det første var ikke relevant for historien. 8 timer effektiv kjøretid. Total tid ble nesten 14 timer denne gangen, men det var fordi to av stoppene uten lading var på besøk og det ble lange stopp.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA