Artikkelen har absolutt noen gode poenger, men både urealistiske forbrukstall og høyest mulig priser fremstilles som fakta uten noen form for nyansering, og det er det som er min kritikk mot artikkelen.
Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.
Vis innleggmenySitat fra: Daniel_0007 på fredag 05. april 2024, klokken 14:19Tipper det ikke er lenge til Toyota gjør som lexus i Norge og kun har elbiler her, problemet er at de har bare en model og elbil satsningen fra toyota sentralt er ikke akkurat noe å skryte av så Toyota norge kan få et problem innen et år eller to.
Sitat fra: sjokomelk på lørdag 30. mars 2024, klokken 15:47Bilavgiftene i Norge skal være provenynøytrale.
Sitat fra: Nimrad på fredag 29. mars 2024, klokken 10:11Sitat fra: turfsurf på fredag 29. mars 2024, klokken 10:00Hva innebærer det egentlig?At Tesla nå er på versjon 4 av autopilot-hardware som ikke klarer selvkjøring slik de opprinnelig påstod versjon 1 skulle. Nyere/bedre kamera og potensielt har de reintrodusert radar i bedre utgave.
Sitat fra: Syklist på onsdag 27. mars 2024, klokken 14:23Greit at man trenger mer inntjening fra bompenger i byer som Oslo,
Sitat fra: Roy Aasen på tirsdag 26. mars 2024, klokken 23:54Har vært klart lenge at staten ikke kan fortsette å tape skatteinntekter på grunn av subsidier av elbiler.
Sitat fra: daktari på onsdag 27. mars 2024, klokken 10:30Viktigst: det er definitivt mye raskere enn selv 800V-lading. Men trøblete i norsk vinter, selv om det kan avlaste strømnettet.
Sitat fra: BubbaJoFet på onsdag 27. mars 2024, klokken 00:48Sitat fra: Rosstopher på tirsdag 26. mars 2024, klokken 21:36Sitat fra: BubbaJoFet på tirsdag 26. mars 2024, klokken 20:07Sitat fra: Otkristo på tirsdag 26. mars 2024, klokken 14:27Ingen fordel av batteribytte hvis du skal til (sør) Europa i sommer..
Iflg NIO er det heller ikke økonomi til å fortsette utbyggingen de neste årene..
Synd, men artig konsept så lenge det varte
Hahahaha, ja NIO legger ned i morgen.
So long and thanks for all the fish.
Er du så misunnelig at det irriterer deg så mye at du bruker tid på dette?
Hadde du i det minste henvist til en kilde...
Her er status pt for Norge;
https://m.eu.nio.com/module_10007/content?is_nav_show=false&id=72N0y78OSXz3oF9D&lang=nb®ion=NO&type=article
Morsomt forsøk på hersketeknikk. Hva med å svare på påstandene i stedet? Altså at det er dårlig med stasjoner sør i Europa og at Nio ikke har økonomi til å fortsette utbyggingen sør i Europa.
Det er de som påstår at jorden er flat, må det også besvares?
Hadde det i det minste inneholdt en referanse til hvor NIO har uttalt at de ikke skal bygge videre på sitt batteribytte nettverk grunnet økonomi, ja da er det verdt å poste.
Når man lager sine egne fakta og åpenbart ønsker batteribytte bort, så er det fordi en er misunnelig og batteribytte er noe en vil ha, men ikke kan få. Så enkelt er det bare.
Sitat fra: BubbaJoFet på tirsdag 26. mars 2024, klokken 20:07Sitat fra: Otkristo på tirsdag 26. mars 2024, klokken 14:27Ingen fordel av batteribytte hvis du skal til (sør) Europa i sommer..
Iflg NIO er det heller ikke økonomi til å fortsette utbyggingen de neste årene..
Synd, men artig konsept så lenge det varte
Hahahaha, ja NIO legger ned i morgen.
So long and thanks for all the fish.
Er du så misunnelig at det irriterer deg så mye at du bruker tid på dette?
Hadde du i det minste henvist til en kilde...
Her er status pt for Norge;
https://m.eu.nio.com/module_10007/content?is_nav_show=false&id=72N0y78OSXz3oF9D&lang=nb®ion=NO&type=article
Sitat fra: BubbaJoFet på lørdag 23. mars 2024, klokken 14:52Selv har jeg fått byttet rundt 2/3 av forsøkene i vinteren, 4/5 ville vært innafor.
Sitat fra: sjokomelk på onsdag 20. mars 2024, klokken 14:01Uten at jeg vet svaret, men det kan være dette går under "skjøteledning ut av vinduet" som ikke er lov.
Sitat fra: daktari på søndag 17. mars 2024, klokken 21:34Sitat fra: Rosstopher på søndag 17. mars 2024, klokken 17:02Stoppet du 5 ganger på hvor mange timer, hvorav 2x lading a ca. 10+30 minutter?Sitat fra: BubbaJoFet på søndag 17. mars 2024, klokken 13:46Kunne ikke sagt det bedre selv, bytte tar kort tid, lading tar lang tid, så enkelt er det bare. Kjørte fra Bergen forrige helg og uten fullladet bil ved avreise så da blir det flere ladestopp og fåtallet av disse hadde gode fasiliteter i nærheten, latet vannet bak skur og busker eller gikk par hundre meter til nærmeste toalett, mens beistet sippet i seg elektroner.
Kunne sikkert ha planlagt hjemreisen bedre og funnet gode ladestopp, men er også vanskelig å planlegge når 3 personer trenger ett toalett.
Fikk swappet ved valdresporten og på tiden det tok fra jeg kjørte inn, til nytt batteri ble skrudd inn i bilen, var nesten samme som tiden en Tesla brukte på å rygge på plass, koble i ladekabel og sette seg inn i bilen igjen. Med 2 biler foran meg tok det 15 minutter å få 65 kWh, det tilsvarer 260 kWh/h, noe ingen elbiler klarer ved lading. Nå er Xpeng ganske nær med 200-220 kWh men det er ikke opp til 90%. Kom hjem med over 60% SoC. Hadde vi kunnet kjøre igjennom swap stasjonen fremfor automatisk rygging ville tiden blitt kortet ned med ytterligere 5 minutter, minst. Hadde det ikke vært kø ville jeg ha brukt 5 minutter og det tilsvarer 780 kWh/h.
Ja, det fins noen som kjører enormt lange dagsetapper og bare stopper for å gå på do. For de fleste andre så er hurtiglading mer enn raskt nok. Jeg kjørte selv på langtur i går. Starta i snøkaoset på Østlandet og stoppet uten å lade på første stopp. Tok et uplanlagt stopp i ti minutter for å lade på Nebbenes. Etter det måtte vi ikke stoppe for å lade en eneste gang. Vi stoppa for å handle og bilen var fulladet før vi var klare. Gadd ikke å lade på neste stopp. Så stoppet vi for å spise middag og bilen var igjen fulladet før vi hadde spist opp. På siste stopp ladet vi heller ikke. På denne turen brukte vi altså 10 minutter på lading, pluss et par minutter på å koble til de andre gangene. Sistnevnte burde egentlig ikke telles med, for mens jeg koblet i satt barna og kledde på seg, så det tok ikke noe ekstra tid.
Jeg tenker at med ca 3 timers rekkevidde så er det greit med 20-30 min lading. Noen vil kanskje kjøre 4 timer i strekk.
Batteribytte gir kanskje mest mening nå man kjører så fort at rekkevidden er nede i under 2 timer. (Kontinentet)