Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - TRK

#1
TM3 Hjul, dekk og felg. / Sv: Nye felger på vei til Model 3?
torsdag 14. oktober 2021, klokken 20:50
Det ser ut å være en 19" utgave av Tesla sine Zero-G felger. Liker de godt selv. Jeg har de i 20".

 [ You are not allowed to view this attachment ]  
#2
Model 3 / Sv: Bremsekloss og skive-størrelser, SR+, LR, LR-P
tirsdag 05. oktober 2021, klokken 00:05
Nei, det er ingen forskjell på SR+ og LR.

På SR+ / LR er skivene ø320 foran, T=25, med Brembo kaliper, bak er de ø335, T=20, med en mando kaliper.
Skivene er i støpejern

Performance er annerledes. Skivene foran er ø355 med en annerledes (lukket) Brembo kaliper.
Bak er de ø335 med Brembo kaliper. Performance bruker og en såkalt "2-piece" bremseskive foran og bak.
Trolig fra Brembo sin lighweight series. De er da noe lettere ved at skiva er festet til en relativt tynn stålhatt.
Den er da give or take ca. 5mm tynnere i hatten enn støpejernsskiva, noe som gjør at hjulnavet stikker litt ut av hatten. En må derfor hensynta at felgen på en performance har en utfresing for dette.

Du kan enkelt sette performance bremsene på en 3'r som ikke har de. Jeg har byttet litt rundt på min, fra vanlige til Performance, og tilbake igjen. Det er fort gjort. Du trenger da bremseskjold foran siden skivene er større, og bremseskjold bak,selv om skivene er like store,  siden kaliperen har en litt annen utforming. Det er mulig du kan tilpasse skjoldet bak, men det er ikke bryet verdt siden de er relativt billige. Bak må du og klippe det gamle / nye skjoldet for å ta det av siden det er montert før navet og er omsluttende. Der er imidlertid ikke noe problem. Alternativt må du trekke av hjulnavet, og det gir ingen mening. Foran er det åpent, så det er bare å løsne de 3 torx skruene og skli det rett av / på. Så må du ha skiver og klosser, samt kalipere. Du må og ha kabelen som går fra motor på bakre kaliper og inn til 1 kontakt da denne er annerledes enn på SR+ / LR, alternativt må du lage noe, men det er heller ikke bryet verdt.
Hvis du gjør dette så har du fine røde bremser som sikkert tåler litt mere varme, men som ruster som heia i forhold til SR+ / LR sine støpejernsskiver og som er noe mere irriterende å vedlikeholde. Foran må du skru av kaliperen for å komme til klossene.

Tviler sterkt på at du trenger å bytte bremser for å kjøre med lasta henger. Det må være en lang bakke. Bilen regerererer normalt sett godt.
#3
Model 3 / Sv: Oppgradere bremser TM3 LR?
mandag 22. juni 2020, klokken 18:26
Du kan høre med Mountain Pass Performance. De er hyggelige å maile med.
De har diverse som kanskje vil gi deg ørlite mere, og en bedre "bremsefølelse"?

https://www.mountainpassperformance.com/product/mpp-page-mill-street-brake-pads/
https://www.mountainpassperformance.com/product/mpp-model-3-master-cylinder-brace/
https://www.mountainpassperformance.com/product/mpp-stainless-steel-brake-lines/


Utover dette så må du vel se på å oppgradere minimum bremseskiver. Ser ut som dette koster fra USD1000 og oppover, per aksel. Pluss klosser da selvfølgelig. Det blir litt med frakt og mva, for å si det slik. Skal du ha nye kalipere og enda større og bedre skiver så ser det ut som det er litt utvalg hos racingbrake.com

Alternativt, ringe rundt til hoggerne å høre om noen har kræsja en performance i det siste. Jeg fikk tak i et komplett sett med kalipere, kabel, klosser og skiver på den måten. Disse var priset likt med alle andre model 3 kalipere og skiver som ligger ute på bruktdel sidene i norge.
#4
Model 3 / Sv: Betalt oppdatering på akselerasjon ?
torsdag 02. januar 2020, klokken 13:08
Sitat fra: IbizaMan på torsdag 02. januar 2020, klokken 10:21
Sitat fra: tut på torsdag 02. januar 2020, klokken 09:24
Hei igjen. Det ble mye snakk om chill-mode :).
Da spør jeg på en annen måte: Har noen her erfaring med å kjøre både P og LR og kan si noe om de oppleves forskjellig ved "vanlig" kjøring? Er det kun når du drar på at du kjenner forskjellen? Og at de oppleves lik eller like kjørbar/lettkjørt ellers?
Takker for svar :)

Jeg hadde en LR AWD, men solgte denne til fordel for en Base Performance, som jeg kjører nå.
Ved "vanlig kjøring" er det etter mitt syn ingen forskjell i det hele tatt.

Jeg har imidlertid prøvd litt forskjellige felger / dekk, 18 vs 19, samt sommer og vinterdekk av forskjellige typer. Her merker man etter mitt syn en del forskjell på hvordan bilen oppleves, støy etc, men når det kommer til gassrespons må du, igjen etter mitt syn, trykke på litt før man merker forskjellen. Den er ikke overfølsom.

Slik sett ser ikke jeg noen grunn til å sette bilen i chill, medmindre impulskontrollen er litt dårlig da :)

#5
Model 3 / Sv: Performance eller LR
fredag 13. desember 2019, klokken 15:40
Synes dere roter litt nå.

Når Tesla slapp performance model 3 så snakker vi om det som kjært barn kaller for Base Performance, Stealth, Sleeper model 3 og P3D-. Samtidig så kunne man velge en oppgraderingspakke kalt for "PUP", performance upgrade pack. Det var med denne tilvalgspakka til USD 5K de tok alle de fine bildene og promorterte bilen. Det var jo dette de ville selge.
Det tok ikke lange tida før "PUP" oppgraderinga ble "standard", og de droppa å selge bilen uten denne pakka.
Så vi snakker om samme bilen her, med noen påmonterte deler. Hvis du har en Base Peformance og angrer deg så kan du jo bolte på delene i PUP pakka. Bilen forøvrig er den samme. Det blir jo ikke billig da, og jeg tipper at med Tesla sin praksis så vil de ikke låse opp hastigheten fra 233 til 260. Hvorfor de nylig slapp noen av disse uten PUP pakke igjen vet vel bare Tesla, men hvis ikke man skal banekjøre så synes jeg hengerfeste trumfer PUP pakka.
Skulle man så ha veldig lyst på litt mere "performance" så kan man senke bilen 10mm, sette på en spoiler, kjøpe alu pedaler til 200kr, sette på fete felger etter eget ønske, og er bremsene for dårlige så begynner utvalget i ettermarkedet å bli ganske bra for de som kanskje vil banekjøre likevel. Performance dual motor badgen med rød strek fulgte med så den trenger man ikke å kjøpe. Ei helle track mode. Diskusjonen rundt hvorvidt Base Performance har samme antall hester etc. kan man altså legge død.
#6
Model 3 / Sv: Montering skvettlapper EV Mudflaps
torsdag 28. november 2019, klokken 11:48
Sitat fra: Arunav på torsdag 28. november 2019, klokken 00:24
Sitat fra: TRK på onsdag 07. august 2019, klokken 23:04
Snakker vi om samme type skvettlapp her, eller referer du til de kinesiske som har begynt å komme nå?
Jeg har hørt de er mye mere synlig en EV sine. EV sine er helt flate, og jeg synes ikke de er spesielt synlige, ihvertfall ikke fra siden. De kinesiske bygger vel litt over siden av nedre skjermkant og ses vel bedre fra siden.
Prisen er jo mye lavere da.

Hvor kan jeg kjøpe billigere North Edition? Jeg kan ikke finne det i Ebay eller aliexpress


De er på Ebay, søk etter "north edition tesla", men når du legger til frakt / mva er det ikke noe å hente. Begood har vel 15% denne uka, så det er kanskje så billig du vil få disse.
#7
Tesla SW og AP / Sv: Tips for raskere software update.
tirsdag 12. november 2019, klokken 20:58
På min base performance model 3 fungerte dette utmerket. Den begynte å laste ned v. 36 i løpet av noen sekunder.
Var på Wifi.
#8
Model 3 / Sv: Krysning av Long Range og Performance?
lørdag 02. november 2019, klokken 18:41
Høres ut som at han som malte kaliperene de-badge't bilen. Tar du vekk "dual motor" badgen så lar du ikke den tynne rød streken stå igjen. Den er så liten at du snaut ser den likevel.

Du kan jo sjekke at du faktisk har trackmode og rød strek under dual motor i app eller software tab'n i bilen. At du faktisk har en performance. Forøvrig har alle performance AWD.
#9
Model 3 / Sv: Krysning av Long Range og Performance?
lørdag 02. november 2019, klokken 17:38
Du har en base performance hvor tidligere eier har malt de originale kaliperene. Mando kaliperen bak er en dead giveaway. Kjøp deg et decal på ebay og sett på. Husk 2 klarlakk oppå.
Fin bil, etter mitt syn den beste kombinasjonen Tesla har når det gjelder modell 3.
#10
Model 3 / Sv: DIY bremseservice mm.
tirsdag 01. oktober 2019, klokken 21:13
Sitat fra: stefse på tirsdag 01. oktober 2019, klokken 18:36
Low regen fra og med idag og fram til saltet er slutt.
Håper det ikke er glidepinner på bremsene til Tesla, ser ikke slik ut, ligner på noe brembo aktig.
Alt annet enn stempel på begge sider av skiva burde vært avskaffet spør du meg.

Alle kalipere foran, også den røde performance oppgraderingskaliperen, er Brembo.
Bak har de glidepinner alle sammen, både rød og grå. Den grå er forøvrig Mando.
#11
Model 3 / Sv: Ringe med handsfree sluttet å virke..
torsdag 19. september 2019, klokken 00:47
Har du prøvd en hard resett? Eller sjekket at du ikke har kommet borti venstre scrolle hjul og klart å skru av lyden ved handsfree samtale?
#12
Model 3 / Sv: Performance, base performance, eller Long Range
torsdag 19. september 2019, klokken 00:10
Min LR AWD kom også med Pilot Sport 4. På min "Base Performance" som jeg hentet ut for snaue 2 uker siden satt det Hankook på 19" sportsfelger. Det var ingenting å utsette på lakk eller panel gaps / fit og finish forøvrig. Pen bil :)

Det eneste jeg kunne tenkt meg annerledes var muligheten for røde kalipere, og kanskje en Brembo bak i stedet for den litt kjipt utseende Mando kaliperen de bruker der. Jeg synes Performance m/PUP visuelt er en penere bil, men det var ikke verdt å ofre hengerfeste. Det er kjekt å kunne slenge på et par hundre kilo på henger'n til forefallende rundt huset. Jeg fant et par mer en grisebillige brembo frontkalipere tilnærmet ubrukt på ebay og snappet opp de, så får vi se hvordan det blir med litt 2K lakk og en decal på. De bak lar seg vel og løse på et vis. Da skulle bilen bli perfekt :)
#13
Model 3 / Sv: Performance, base performance, eller Long Range
onsdag 18. september 2019, klokken 22:38
Det er kun en Performance, men Tesla har gjort det noe uoversiktelig ved at de stort sett kun selger denne med PUP, dvs. en Performance Upgrade Package. I fjor slapp de noen uten PUP i USA, og de har hatt en produksjon nå i juli. Det er de vi ser på inventory nå.
Performance har en annen drivlinje enn Long Range AWD, dvs. det virker som det frem til nyttår ble benyttet samme drivlinje, men Tesla indikerte vel at de plukket ut de beste bakre driveunits og benyttet disse til Performance utgaven. Hvis dette er riktig var vel de første LR AWD software begrenset. Etter ca. nyttår derimot, har LR AWD fått en ny 990 type bakre driveunit, mens Performance fortsetter å benytte en type 980. Denne 980 har nok en kraftigere inverter enn den som benyttes på LR AWD.
Performance uten PUP kalles ofte på diverse fora for "Stealth Performance" eller P3D-. Tesla kaller den "Base Performance". Det er ingenting som skiller disse utseendemessig fra en vanlig LR AWD, botsett fra den røde streken de har under "dual motor" merket de har bak. Betaler du noe mere for å få PUP kaller Tesla den "Performance", og på internet kalles den ofte P3D+. Du får da kalipere og bremseskiver som er noe mere egnet for banekjøring, en kabel tilpasset el. parkbrems på bakre kaliper. Fjører som senker bilen ca. 10mm, metall cover på pedalene, en liten spoiler som festes med dobbeltsidig tape bak på luka, og 20" felger/dekk. Det heter seg og at når spiler er montert vil toppfart kunne økes fra 233 til 260km/t. Faktisk stod det i release note på min Performance, som ikke har PUP, ett eller annet i retning av "Gratulerer, topphastigheten din er nå oppgradert til 260km/t", og jeg har ikke engang spoiler. Om det er aktivert vet jeg ikke, skal ikke kjøre i 260 likevel. Uansett, både P3D- og P3D+ har track mode, det er samme bilen. Jeg har sett det påstått at PUP pakka er noe du kan montere på selv hvis man får tak i delene, men man må huske på å få med kabelen til bakre kaliper da denne er annerledes enn de som brukes på LR AWD og P3D-, ellers genereres det feilkoder.

Det mest interessante for mange er vel kanskje at "Base Performance" kan leveres med samme hengerfeste som LR AWD, selv om du bare kan trekke 500kg vs. 910, eller er det gått opp til 1000kg på de siste nå?
Dette syntes jeg var en attraktiv kombinasjon. På "Performance m /PUP" får man i dag ikke trekke noe som helst, og det skyldes vel typegodkjenning med 20" dekk. Jeg hadde en LR AWD og den bilen var veldig kjapp, og performance er enda kjappere. Min subjektive oppfatning er imidlertid at forskjellen ligger i aksen fra 0-70/80. Den er veldig (subjektivt) merkbar. Gir du jernet i 80 så er jeg ikke så veldig sikker på hvor stor forskjellen egentlig er. LR AWD er veldig rask den og. FSD synes ikke jeg er verdt pengene, men det får være opp til enhver. Morsomme biler å kjøre er det ihvertfall og jeg synes personlig "Base Performance" eller Stealth/P3D- gir det beste av alt da jeg ikke har planer om å kjøre på bane.



#14
Model 3 / Sv: Performance med hengefeste i inventory!
torsdag 08. august 2019, klokken 17:56
Jeg har heller ikke hørt noe. Har FI på konto jeg og, 03.09 og VIN 423XXX.

Se og siste post i denne:

https://teslamotorsclub.com/tmc/threads/tow-bar-on-model-3-performance.153043/

Vi får se.
#15
Model 3 / Sv: Montering skvettlapper EV Mudflaps
onsdag 07. august 2019, klokken 23:04
Snakker vi om samme type skvettlapp her, eller referer du til de kinesiske som har begynt å komme nå?
Jeg har hørt de er mye mere synlig en EV sine. EV sine er helt flate, og jeg synes ikke de er spesielt synlige, ihvertfall ikke fra siden. De kinesiske bygger vel litt over siden av nedre skjermkant og ses vel bedre fra siden.
Prisen er jo mye lavere da.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA