Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - andersbj

#1
Leaf 2010-2017 / Låsemekanisme til ladekabel
torsdag 31. desember 2020, klokken 14:28
Jeg opplever til stadighet at ladekabelen min ikke er låst, selv om jeg har slått på låsen. Det virker som dette særlig gjelder når jeg bruker lade-timer, men skjer utenom dette også. Virker også som det skjer både med type 2-kabel og vanlig kabel.

Har andre problemer med dette? Jeg vurderer å ta det til garanti, men er usikker på hva som er forventet funksjon her.
#2
Mekanisk / Sv: Setevarmere bak
torsdag 31. desember 2020, klokken 14:27
Sitat fra: leafnor på torsdag 31. desember 2020, klokken 14:22
Det er kun varme i sitteputene.

Takk for det. Vet du noe om de er trykksensitive, og hvor varme de skal bli? Jeg er nesten usikker på om det er noe varme der i det hele tatt (men tror det er litt)
#3
Mekanisk / Setevarmere bak
torsdag 31. desember 2020, klokken 14:18
Jeg har en 2017 modell Tekna (skinnseter) og er veldig usikker på om setevarmerne bak fungerer som det skal. Det er i hvert fall ingen varme i ryggen, og forholdsvis svak varme i setene.
Ofte når jeg skal sjekke dette, får jeg ingen varme i det hele tatt, men kan det evt. handle om at de er trykksensitive og krever at noen sitter bak? Uansett er det ikke veldig varmt.

Skal ha inn bilen til å se på noe annet uansett, og vurderer å ta opp også dette på garantien, men er redd for å betale massevis med feilsøkingsarbeid fordi de "ikke fant noe feil".
#4
Mekanisk / Låsemekanisme til ladekabel
torsdag 31. desember 2020, klokken 14:17
Jeg opplever til stadighet at ladekabelen min ikke er låst, selv om jeg har slått på låsen. Det virker som dette særlig gjelder når jeg bruker lade-timer, men skjer utenom dette også. Virker også som det skjer både med type 2-kabel og vanlig kabel.

Har andre problemer med dette? Jeg vurderer å ta det til garanti, men er usikker på hva som er forventet funksjon her.
#5
LeafSpy / Sv: OBD2-leser til Leafspy
mandag 15. juni 2020, klokken 16:32
Sitat fra: Electrix på lørdag 06. juni 2020, klokken 11:30
Sitat fra: andersbj på torsdag 28. mai 2020, klokken 15:50
Hei.

Jeg er veldig lite erfaren med dette - men er det slik å forstå at det man trenger for å gjøre en slik vurdering av SOH osv., er en slik leser + en smarttelefon?

F.eks. denne, som nevnes lenger opp her?

https://www.ebay.com/itm/272375650148?hash=item3f6ada9764

Eller trenger man noe mer i tillegg

Det er for øvrig snakk om en Leaf 30 kwh, 2017 mod, for min del
Du trenger en slik ja, pass på at det er riktig versjon, nyere versjon virker ikke og en del ebay selgere blander versjonene.
I tillegg trenger du bare en android-telefon LeafSpy appen. Den får du i gratisversjon med de enkleste funksjonene som du kan sjekke og teste at telefon og OBDII fungerer, proversjonen koster vel en 50 eller 100-lapp og gi mer funksjoner og kan lese og resette feilkoder på bilen.

Wow, så bra - takk. Vet du hva jeg skal si til selger for å sikre meg at det er riktig versjon?

#6
LeafSpy / Sv: OBD2-leser til Leafspy
torsdag 28. mai 2020, klokken 15:50
Hei.

Jeg er veldig lite erfaren med dette - men er det slik å forstå at det man trenger for å gjøre en slik vurdering av SOH osv., er en slik leser + en smarttelefon?

F.eks. denne, som nevnes lenger opp her?

https://www.ebay.com/itm/272375650148?hash=item3f6ada9764

Eller trenger man noe mer i tillegg

Det er for øvrig snakk om en Leaf 30 kwh, 2017 mod, for min del
#7
Leaf 2010-2017 / Sv: Priser service Leaf
torsdag 28. mai 2020, klokken 15:38
Sitat fra: elektrolux på tirsdag 28. april 2020, klokken 09:16
Sitat fra: andersbj på søndag 29. mars 2020, klokken 11:14
Jeg fikk tilbud på 1270 kroner for 3. års service på Leaf 30 kwh, ved NAF

Det er vel veldig lav pris? Er redd for at det mangler noe "essensielt". Noen som har greie på det?
Følgende var inkludert:

90.000 km/36. måned
Kjølesystem: kontroll av slanger og tilkoblinger
Reduksjonsgirkasse: kontroll av oljenivå; etterfylling ved behov
Kontroll av styring for slark, skade og slitasje
Kontroll av bremsevæskenivå; etterfylling ved behov
Bremsepedal: kontroll av slaglengde; kontroll av drift
Kontroll av bremseklosstykkelse
Kontroll av tilstand til skivebremser
Kontroll/justering av parkeringsbrems
Kontroll av frigang parkeringsbrems
Kontroll av bremseledninger, -ledninger og -tilkoblinger for lekkasjer og skader
Utføre diagnosekontrollen; lese av feilkodene
Høyspenningsbatteri: kontroll av batterilading
Ladekontakt: kontroller av tilstand
Kontroll av funksjon for varmesystem
Kontroll av karosseri for korrosjon og skader

Dette er i praksis en noe kostbar EU kontroll.

Helt unødvendig å ta i tillegg til den obligatoriske kontrollen.

Jeg tok jo denne for å oppfylle kravet ifbm garantien. Er det noe jeg misforstår her? Regner med at du mener EU-kontroll her, og ikke at det er en -annen- service som er obligatorisk?
#8
Leaf 2010-2017 / Sv: Priser service Leaf
søndag 29. mars 2020, klokken 11:14
Jeg fikk tilbud på 1270 kroner for 3. års service på Leaf 30 kwh, ved NAF

Det er vel veldig lav pris? Er redd for at det mangler noe "essensielt". Noen som har greie på det?
Følgende var inkludert:

90.000 km/36. måned
Kjølesystem: kontroll av slanger og tilkoblinger
Reduksjonsgirkasse: kontroll av oljenivå; etterfylling ved behov
Kontroll av styring for slark, skade og slitasje
Kontroll av bremsevæskenivå; etterfylling ved behov
Bremsepedal: kontroll av slaglengde; kontroll av drift
Kontroll av bremseklosstykkelse
Kontroll av tilstand til skivebremser
Kontroll/justering av parkeringsbrems
Kontroll av frigang parkeringsbrems
Kontroll av bremseledninger, -ledninger og -tilkoblinger for lekkasjer og skader
Utføre diagnosekontrollen; lese av feilkodene
Høyspenningsbatteri: kontroll av batterilading
Ladekontakt: kontroller av tilstand
Kontroll av funksjon for varmesystem
Kontroll av karosseri for korrosjon og skader
#9
Leaf 2010-2017 / Sv: Priser service Leaf
onsdag 18. mars 2020, klokken 16:42
Sitat fra: Goggen123 på fredag 27. desember 2019, klokken 13:33
Pris 3 års service kr 3390 hos BNH i Oslo, hos NAF i Oslo kr 1800.
Står på NAF tilbud at det er bytte av filter. Gjøres det noe annet på 3 års hos BNH, noen grunn til ikke å velge NAF?

Dette lurer jeg virkelig på også!
Er tydeligvis snakk om stor forskjell
#10
Rust / Sv: Rustne skiver etter to måneder
fredag 21. februar 2020, klokken 21:16
Takk til begge. Jeg kjørte en runde med heftig bremsing + litt med håndbrekket på - det tok noe av det.

Lurer på å prøve meg med stålbørste og sink-spray - noen som vet noe om det?  :D
#11
Rust / Rustne skiver etter to måneder
lørdag 15. februar 2020, klokken 15:01
Jeg kjøpte en brukt 2017 Leaf i overgangen november/desember. Siden det var en del rust på skivene, satte Birger N Haug inn helt nye skiver og klosser før overtakelse.

I ettertid har jeg vasket bilen ca ukentlig - sørget for alltid å spyle skiver godt, bråbremser en gang iblant for å fjerne belegg. Like fullt er det allerede masse rust på de nye skivene - etter 2.5 mnd.

Dette er jo vanvittig! Kan jeg reklamere på dette, tror dere?  Hvis ikke: hva gjør jeg feil?
#12
Leaf 2010-2017 / Klarer ikke få rett temperatur
lørdag 08. februar 2020, klokken 14:42
Jeg har en Leaf 2017-modell (30 kwh), hvor jeg ofte sliter veldig med å få en ok temperatur i kupeen. Hvis "heat"-knappen er på, blir det for varmt, uansett hvilken temperatur jeg stiller inn på. Hvis den er av (med eller uten AC på), blir det for kaldt, selv om temperaturen står på 20-21 grader.

Kjenner dere til dette problemet? Kan det være en garantisak?

(Jeg la dette opprinnelig i feil forum, så poster det igjen her i stedet)
#13
Nissan / Nesten umulig å få rett temperatur
lørdag 08. februar 2020, klokken 14:37
Jeg har en Leaf 2017-modell (30 kwh), hvor jeg ofte sliter veldig med å få en ok temperatur i kupeen. Hvis "heat"-knappen er på, blir det for varmt, uansett hvilken temperatur jeg stiller inn på. Hvis den er av (med eller uten AC på), blir det for kaldt, selv om temperaturen står på 20-21 grader.

Kjenner dere til dette problemet? Kan det være en garantisak?

#14
Kjøpe elbil? / Sv: Kjøp av 1. elbil
fredag 03. januar 2020, klokken 14:45
Jeg kjøpte 30 kwh Leaf for en måned siden, og jeg er veldig fornøyd med det. Ga 150 000 kroner for den (gått 42.000). Veldig godt utprøvd bil som det generelt er lite feil med, og enkelt mtp. service, deler osv.

Jeg kan riktignok lade på jobb, da. Hvis det er litt knotete for dere å få ladet i gata, er kanskje Ioniq et bedre valg. Lett å få til under 250 000, lavt forbruk, generelt fornøyde kunder, hurtiglader raskt, god aerodynamikk. Og mye utstyr osv. hvis dere kjøper teknikkpakke. Før jul var det i hvert fall fint mulig å få en bra 2017-2018-mod til 220-230 000
#15
Sitat fra: Sjalabais på mandag 30. desember 2019, klokken 14:27
AC, air conditioning, er kjøling/varming av luft. I systemet er det et klimagass og en kompressor, bl.a. Kompressoren bruker en del strøm. Fordelen med AC på er at systemet tørker luften som kommer inn. Det blir en del kondens, som du kan se under bilen i form av små vanndammer en varm sommerdag.

Teorien her er at det å slå av ACen noen minutter før du parkerer gjør at kondensen forsvinner ut av systemet. Da parkerer du en tørr bil og unngår bakterie- og muggdannelse. AC system i bil kan være helt grusomt ekle, slik som ventilasjonsanlegg i hus.

Det å lufte ut bilen ved parkering følger samme logikk. Er det kaldt ute, vil den varme luften i bilen holde på mer fukt enn den tørre luften uten. Ved avkjøling får du da kondens i bilen. Skifter du ut den varme luften med kald friskluft, unngår du det.

Jeg monterte settet julaften, men vi har knapt kjørt bilen siden. Energiforbruket i displayet viser nil på andre konsumenter, men rangen har vært litt vanskelig å tolke ennå. Kona kjørt 5 mil t/r i et jafs i dag og endte med å tape vel 80 km range...det er bedre enn før, men bare ett datapunkt av 3-4 så langt.

Jeg skjønner. Min opplevelse så langt er at det er vanskelig å få det varmt ved bruk av AC, mens det gjerne blir -for- varmt ved bruk av heater. Mulig det er bedre om man mer konsekvent bruker begge samtidig. Per nå har jeg endt med å switche mellom å slå alt helt av (unntatt ratt- og setevarme) og å slå på heater.

Jeg har 30 kwh fra 2017, da, så har vel begrenset behov for dette kittet?
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA