Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - isreklm

#1
Sitat fra: Thorbjørn Hellehaven på mandag 17. juni 2019, klokken 19:11
Sitat fra: isreklm på mandag 17. juni 2019, klokken 10:00
Har tidligere hørt at en bil registrert for 900 kg ikke har lov til å trekke større henger selv om den ikke lastes med mer enn 900 kg inkl hengervekt, men dette ser heldigvis ikke ut til å stemme.
Dette er en en utbredt missforståelse.
(Det var riktignok mer komplisert regler for henger og kl.B før 2013, men var i forhold til andre ting.)

Tilhenger med tillatt totalvekt opp til 1100kg er ingen problem med kl.B og TM3, uavhengig av utgave.

Men dersom man f.eks. vurderer å benytte en tilhenger med 1200kg eller 1300kg tillatt totalvekt, vil det være upraktisk med LR AWD og førerkort kl.B.
LR AWD, vil disse gi henholdsvis 5kg eller 105kg for mye tillatt totalvekt for de som har kl.B, mens de vil være innenfor hva man får lov med LR RWD og SR+.

(men jeg har heldigvis BE fra 2012, så ingen problem for meg)
Ja ser at 1300 henger ikke er tillatt med B.  Så BE gir mer fleksibilitet til å benytte større henger til å dra de 910 kiloene?


Sent from my iPhone using Tapatalk
#2
Sitat fra: turfsurf på lørdag 15. juni 2019, klokken 11:59
Sitat fra: eKramer på fredag 14. juni 2019, klokken 17:37
Blir helt forvirra av hele henger greiene!!! Du kan vel ikke kjøre med tyngre henger enn 910kg uansett??? Bilen har vel dette som en fysisk begrensning?
Jepp, begrensningen på 910kg er absolutt. 3500kg kommer kun inn i bildet hvis tillatt vogntogvekt er over 3500kg og man har klasse B førerkort.

Jeg syntes dette også er vanskelig å skjønne, men det er altså begrensingen på 910 kg som er viktig, ikke om hengeren er registrert for 900 eller mer. Legger ved eksempelet fra Vegvesenet der jeg har lagt inn M3 med en henger for 1100 kg. Det blir altså ingen forskjell om jeg bytter til henger for 900 kg (utenom litt forskjell i egenvekt), eller om jeg bytter til førerkort klasse BE.

Har tidligere hørt at en bil registrert for 900 kg ikke har lov til å trekke større henger selv om den ikke lastes med mer enn 900 kg inkl hengervekt, men dette ser heldigvis ikke ut til å stemme.
#3
Sitat fra: Thorbjørn Hellehaven på fredag 14. juni 2019, klokken 11:22
Sitat fra: valgrind på torsdag 13. juni 2019, klokken 19:36
Sitat fra: isreklm på torsdag 13. juni 2019, klokken 18:52
Noen som vet om SR+ har lavere tilhengervekt enn LR pga forskjell i motorstørrelse?
Tilhengervekten er kunstig lavt for både LR og SR+. Motorstørrelse er ingen problem. SR+ har omtrent 270 HK som (i teorien) kan trekke langt mer enn de oppgitte 910Kg.
Det står jo 910kg uansett modell.
LR RWD og SR+ RWD, har lavere tillatt totalvekt enn LR AWD, som med sine 2305kg fører til at makimal tillatt totalvekt for tilhenger med førerkort kl.B blir 1195 kg, bare 5 kg for lite til at man lovlig kan trekke en 1200kg henger fra et byggvarehus. Men jeg har BE, så for meg er grunnen for å velge SR+ rett og slett at jeg synes rekkevidden er mer enn nok, og forskjellene ellers er til å leve med, rett og slett ikke verdt den ekstra prisen i forhold til nytteverdien sånn jeg ser det.

Mulig jeg misforstår, men gjør det noen forskjell at SR+ veier (120kg?) mindre med Klasse B? Når jeg legger inn en 1100 kilos henger for en LR på tilhengerkalkulatoren får jeg at jeg kan trekke 910kg (nyttelast + tilhengerens vekt). Blir dette noe annerledes med en SR+?
#4
Noen som vet om SR+ har lavere tilhengervekt enn LR pga forskjell i motorstørrelse?
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA