Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 495 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - Sjalabais

Sider: [1] 2 3 ... 19
1
Kjøpe elbil? / Sv: Det "rasjonelle" valget - familieelbil
« på: Fredag 17. ſeptember 2021, klokken 21:37 »
Jeg setter stor pris på diskusjonen, selv om min personlige ambisjon er å heller ha en bil som er anstendig å kjøre enn å ha nok plass til å ta med sykkel/steinsamlingen/14 ballkjoler hver gang man drar et sted. Vi hadde en minivan i 7 år og det var jammen sutalaust. Men slike biler lages knapt i dag, den rette for meg her hadde vært en Honda Jade. Fantastiske biler, som det er null sjanse å få lansert i Europa.

Én ting som plager meg litt med Tesla er dette med reparasjoner. Det ligger litt i kortene at dette er vanskeligere enn med andre merker; mer ventetid, høyere priser, høy sannsynlighet for at bilen blir kondemnert i tilfelle ulykke. Om vi kjøper en helt ny bil nå, skal vi nok ha den i 10 år. Og da bør det være noe pålitelig.

Jeg har oppdatert listen etter innspill her, men prisene er ikke helt ajour ennå - det kommer til ganske mye for vinterdekk på de siste bilene, for eksempel.

  [ You are not allowed to view attachments ]

Foreløpig heller jeg mot Tesla 3 eller en av de to Kiaene.


2
Leaf 2010-2017 / Mose på innsiden av lykter
« på: Fredag 17. ſeptember 2021, klokken 08:03 »
Baklyktene på Leafen er visst designet slik at vann mer eller mindre renner igjennom, og kryper langt innunder kantene. Selv etter en super sommer ser da f.eks. den tredje bremselykten ut slik som i vedlegget. Fjerner dere dette, og hva er den enkleste metoden dere har funnet?

3
Kjøpe elbil? / Sv: Det "rasjonelle" valget - familieelbil
« på: Torsdag 16. ſeptember 2021, klokken 21:27 »
Takk for mange gode svar!

@Voltway, jeg dro innom Tesla i dag og prøvesatt i en Y. Det er en svær bil og muligens litt i dyreste laget, men jeg skal få den med i oversikten (de to selgerne var opptatt med lang kø av kunder). Škoda kan jeg også få med. Men jeg må innrømme at jeg har store fordommer mot Volkswagen fra fossilbilverdenen. Det er ikke et merke som skårer høyt på pålitelighet, men det kan jo være annerledes med eldrift? Jeg var også innom Kia i dag og EV6 er forsinket til i alle fall månedsskiftet okt/nov. Kan hende vi får prøvekjøre en e-Niro snart.

@Barfot, jeg pleier å si at om jeg kjøper firehjulsdrift, kan ingen redde meg ned fra fjellet lenger... :D Men, ja, det kan være en fordel. Vi er mye i fjellet, bor slik også, men at man da skal ha firehjulsdrift er et ganske nytt krav egentlig. Om jeg ser det rett er I Pace en Jaguar med luftfjæring...det er to ord i én setning som skremmer meg. Dessuten ligger 1-2 år gamle modeller med 40k km på rundt 550-600k? Skal jeg opp i den prisen, blir det nok heller en ny Tesla eller fænsi Koreaner, jeg ser ikke hvordan Jaguaren overhodet kan konkurrere da. Men jeg er lytter øre for argumenter!

@espenri, jeg leste at Jaguaren var den eneste elbilen med store NDA-låst tilbakekjøp pga. feil. Har dere opplevd noen feil, tilbakekallinger eller annet?

@Hen9ng, i sommer dro vi på familietur i en Hyundai i20, da stasbilen min hadde trøbbel. Jeg er veldig opptatt av å pakke kompakt og å ikke drasse med meg halve husstanden. I mitt hode er det derfor en fordel med den litt mer klassiske størrelsen på familiebil som 3 og e-Niro enn de svære supersized bilene som blir normale nå. Kona mi kan finne på å pakke bilen til taket for en helgetur, og å kjøpe svær bil da kan fort bli en "slippery slope" der hun bare slår seg løs og pakker for gullmedaljen. Dessuten har jeg til gode å kjøre en så stor bil som oppfører seg greit på veien. Men Y-en, EV6, Ioniq 5 og nå Enyaq er definitivt alle aktuelle for prøvekjøring.

Jeg kan også nevne at vi prøvekjørte en MG ZS i fjor. Den var helt grei, men SUV-kjørefølelsen var katastrofal i denne. I den simpleste, simulerte unnamanøveren oppførte den seg tung og stiv og på grensen til uberegnelig. Dette var lenge før vi burde ha nærmet oss en utfordrende fart eller bevegelse. Nå er jo denne kanskje bunnen i markedet, men en helg med MG-en gjorde at vi kjøpte den lille Hyundaien jeg nevnte overfor som en slags interimløsning.

4
Leaf 2010-2017 / Sv: 12V batteri dødt etter 14 dager
« på: Torsdag 16. ſeptember 2021, klokken 15:44 »
Glimrende, @leafnor! Alt annet hadde jo vært rart. Altså...Nissan hat tatt en rekke rare beslutninger med bilen, ser den. Men 12V batteriet er jo fortsatt viktig for bilen og regelmessig lading fra det store batteriet virker da fornuftig.

5
Kjøpe elbil? / Det "rasjonelle" valget - familieelbil
« på: Tirsdag 14. ſeptember 2021, klokken 22:09 »
Prøver meg med et generelt kjøpshjelpinnlegg her også...vi har hatt en 2012 Leaf i tre år og den har vært formidabel. Litt feil har det vært, men bilen er rimelig, stille, trygg - alt det man ber om i en hverdagsbil. Det er særlig økonomien som har vært helt rå. Nå er vi interessert i å ta neste steget med å skaffe en "skikkelig" elbil til langturer og familiehverdagen. Per nå har vi også en liten bensinbil som da vil bli solgt, og jeg skal beholde en 2+t tung V6er, et kubistisk mesterverk som unngår all logisk håndtering, som ekstrabil på si.

Vi har ennå ikke montert noe hjemmelader, bl.a. fordi vi har en helt vill oppkjørsel som er lang og bratt, og som ikke kan brukes vinterstid. I toppen er det en stikkontakt, men for å få på plass en skikkelig lader, må det graves en del - både til garasjen og til toppen av oppkjørselen. Det er en stor investering som vi har utsatt til denne eventuelle nye elbilen.

Så hvilke krav stiller vi? Bilen skal duge til en familie på fire med middels store barn. SUVer liker vi ikke, kjørefølelsen er så guffen. Markedet er dog veldig smalt for konservative kjøpere som helst vil ha en elektrifisert stasjonsvogn. Jeg kjører mye på grusvei/anleggsvei i fjellet, og det går bra med en lav bil bare man kjører litt pent - med høy bil kjører jeg meg bare fast der ingen kan redde meg istdf.

Bagasjerom, rekkevidde, pålitelighet og pris er viktig. Det hender vi kjører en distanse på 420 km i et jafs, WLTP som klarer det er en stor fordel. Vi har ikke noe definitiv grense på pris, men ser jo at de fleste elbiler med god rekkevidde ligger mellom 400-500000 kr. Tesla overrasker veldig med 3eren her, synes jeg - batteriet er mindre enn WLTPen skulle tilsi. Jeg liker biler som er pålitelige og velbygde, har for det meste hatt Volvo, Honda, Hyundai og Toyota i den gamle verdenen med flammer i motorrommet.

Her er min såvidt påbegynte oversikt:

  [ You are not allowed to view attachments ]  

Vi tenkte kanskje å begynne med prøvekjøring snart, og så kjøpe i desember med et håp om gode tilbud da? Utvalget er litt tilfeldig og jeg tar gjerne imot innspill. Er det en idé å satse på bruktkjøp lel? Vi er veldig åpne for alt av innspill, har aldri kjøpt en helt ny bil før. Jeg har faktisk aldri brukt mer enn 90000 kr på en bil før, og er egentlig en skikkelig "sistehåndseier". Bruker opp de bilene jeg har. Det er kona lei av, derav ideen om helt ny bil. :D

6
Leaf 2010-2017 / Sv: 12V batteri dødt etter 14 dager
« på: ſøndag 12. ſeptember 2021, klokken 10:00 »
I motsetning til en del andre biler så lader ikke bilen 12V ved behov annet enn ved faktisk bruk.
Men hva med parkert bil som blinker på midterste lys (eller noe sånt)? Trodde alltid det var signalet for lading av 12V ved avslått bil.

Har du en lenke til den videoen, eller er det noen regler om å ikke dele sånt her?

7
Veldig godt blikk, @Orbit! Lastestroppen er min og slik kabelen er festet nå, er den eneste måten jeg kan pålitelig lade uten fare for ekstrabelastning fra "boksen" på kabelen. Men det er stramt. En Zoe står her nærmest 24/7 med en kabel som går ned til den bilbatteriliknende boksen, og alle andre som jeg har sett vil heller ikke sikre kabelen sin. Så, ja, kanskje det er selve Schuko-kontakten som er blitt sjuskete? Også nå i morges fungerte tilkobling og ladestart som vanlig. Mulig de to sikringsutløsningene var en midlertidig floke, eller et tegn på at ladeboksen begynner å bli slitt.

8
Var en tur på et møte i kveld også, og da gikk ikke sikringen. Men det er altså den første dagen med regn på lenge. Jeg er forvirret.

9
...jeg ser at Leafen ladet som den skulld her hjemme i natt og må da anta at det er noe muffins med laderen på jobb. Slapper litt mer av nå.

10
Det er helt sikkert en egen kurs og jeg er rimelig sikker på at jeg alltid plugger i bilen sist. Skal teste det litt neste gang jeg er innom kontoret, i morges ble jeg bare litt paff av at sikringen var gått - igjen. Håper jo at feilen ligger i systemet der, ikke i ladekladden eller bilen vår. Ingen spesielle lyder eller varsler i det som er vårt.

11
Leaf 2010-2017 / Sv: Mulig å oppgrader til 40 kWh batteri
« på: Mandag 06. ſeptember 2021, klokken 16:35 »
@Trekkoppbil, dette er imponerende, og takk for at du tok deg tid til å forklare prosessen! Jeg skulle til å importere bil fra Japan i februar '20, fant en agent også, men så rakna jo alt grunnet korona. Så dette har jeg aldri prøvd. Fascinerende at prosessen til slutt er lønnsom.

@leafnor, ja, det er særlig alt som har med p-bremsen å gjøre som er helt råtten. Vi kjøpte bilen brukt, vel 7-8 år gammel, og både forrige eier og vi bruker Leafen på E16. Dette er en vei med et spinnvilt saltingsregime. Leafen vår er ikke "ferdig" ennå, men prosessene er i gang og det er en del løsninger og materialbruk som ikke legger opp til noe særlig rustmotstand.

12
De siste to gangene jeg har koblet Leafen på ladestolpen på jobb - ordinær 250V type 1 Schuko - tok den sikringen der straks den var plugget i. Ved å legge om bryteren igjen etterpå, kom strømmen på og alt gikk strålende fint. Jeg har ikke prøvd det hjemme ennå, kun i de to kontaktene som er i stolpen på jobb. Noen innspill til hva som kan ha skjedd der? Bilen har blitt ladet feilfritt på samme stolpe i tre år.

13
Leaf 2010-2017 / Sv: 12V batteri dødt etter 14 dager
« på: Fredag 03. ſeptember 2021, klokken 22:07 »
Det jeg ikke skjønner med dette er at bilen skal lade 12V batteriet fra hovedbatteriet ved behov. Denne situasjonen skal ikke oppstå. Likevel har vi vært bort i det, vi også, og kjøpte et større 12V batteri på Biltema som anbefalt her på forumet.

14
Leaf 2010-2017 / Sv: Mulig å oppgrader til 40 kWh batteri
« på: Fredag 03. ſeptember 2021, klokken 22:04 »
@Trekkoppbil, du får det til å høres så lettvint ut.  :laugh: Har du fått hjelp i USA, eller bare organisert alt herfra? Hvordan ser regnskapet ditt ut nå?

Og, ja, det er mye rust på vår 2012. Metall- og lakkvaliteten er tradisjonelt dårlig på Nissan, og jeg må si at bilen skriker planlagt forfall ved mange løsninger. Det er dette som kommer til å sette en sluttstrek på vår Leaf en gang i tiden.

15
Leaf 2010-2017 / Sv: Nissan Leaf Tekna 2016 30 kw
« på: Tirsdag 24. August 2021, klokken 23:08 »
Det viktigste er jo sagt her, men bare ift samboeren din: Vi kjøpte Leafen slik at min kone skulle pendle til toget, 5 km hver vei. Hennes gamle Camry ble aldri varm på den strekningen, og det går ikke å sykle der. Skal si deg at Leafen har vi siden brukt helt utrolig mye mer enn vi hadde tenkt, og driftskostnadene er superlave. Selv med dagens bananas strømpriser ligger vi vel 60-80% under "drivstoffutgiftene" til en noenlunde moderne bil - og vi slipper alt det andre som væske-, filterbytte, søl og greier, å måtte stole på mekanikere osv. Ja, ting kan gå i stykker på Leafen også, men her på forumet får dere god hjelp til å finne den beste løsningen med all slags feil. En 2016 Leaf er en glimrende vei inn i den rimelige, sutalause elbilverdenen. :) Lykke til!

Sider: [1] 2 3 ... 19