Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - Sjalabais

Sider: [1] 2
1
Leaf 2010-2017 / Sv: Denne er grei leaf? 78000 kr, 30k km, 2012 modell
« på: Fredag 23. August 2019, klokken 07:03 »
Vi kjøpte en 2012 Leaf med 70000km og 11 streker til 65000kr i april. Har gjort samme erfaring som deg: Den er forbausende god å kjøre. Har ikke fått appen til å virke ennå, og det er en lang rekke med småting jeg gjerne ville ha endret. Dessuten er Nissan kjent for elendig  lakk- og stålkvalitet, så legg deg under bilen og sjekk hvordan det ser ut. Derfra tror jeg det blir et enkelt bilhold. :)

Rekkevidden på bilen vår er reelt maks 90km, selv om den viser 110-130km ved 100%. Vi skulle egentlig skifte ut bensinbil #2 med en nyere av samme slag. Akkurat nå venter vi på at Honda e blir tilgjengelig i markedet og skal kanskje kjøpe nytt for første gang. Lader foreløpig på schuko 10A, så der har vi også en jobb å gjøre.

2
Elbil og økonomi / Sv: Leaf - økonomisk oppsummering etter 6 års eierskap
« på: Tirsdag 06. August 2019, klokken 20:03 »
Interessante tall, jeg er litt forundret over at det ikke kryr av slike innlegg her inne. :) Vi har ikke bompenger her i området, men Leafen er kjøpt som pendlebil med forhåpentligvis lave totalutgifter.

Én ting jeg lurer på med dine tall: Er strømutgifter stipulert eller målt? Jeg sitter med mitt eget Excel-ark og tar et forbrukstall fra bilens "historisk forbruk"-skjerm: 0,2 kWt/km. Men...bilen er i alle fall i dag svært upålitelig med disse talla. Forventa lading til 80% kan vise 05:30, men vil være nådd etter fire timer. Hurtiglading anslår 52 minutters tidsbruk, men er ferdig etter en halv time. Slike ting. Derfor er både forbrukstallet og den svært bevegelige kWt-prisen usikkerhetsmoment i dette regnskapet.

 [ You are not allowed to view attachments ]

Med fossilbiler var det enklere: Én literpris, én litermengde, Excel beregner resten for hver eneste fylling. Hva er den foretrukne fremgangsmåten her?

3
Leaf 2010-2017 / Sv: Kjøpe brukt leaf, hva er forskjellen mellom SJN og JN1?
« på: Onsdag 24. Juli 2019, klokken 22:06 »
Tusen takk, @tomrh og @TorC! Jeg skal lese meg opp og eventuelt stille spørsmål på de rette plassene etter hvert. :)

4
Leaf 2010-2017 / Sv: Kjøpe brukt leaf, hva er forskjellen mellom SJN og JN1?
« på: Tirsdag 23. Juli 2019, klokken 14:43 »
Sitat fra: tomrh link=topic=47463.msg825278#msg825278
gen1 fyrer litt for kråka ved å holde sirkulasjonsvæska på 70-80 grader i et dårlig isolert slangesystem, uansett utetemperatur. Men det finnes enkle fikser man gjør selv, både et plug'n play kit som senker væsketemperatur og rørisolasjon fra Biltema for å isolere slanger. Gir fort 10-15 km ekstra rekkevidde høst-vinter-vår.
Kan jeg spørre deg om dette kittet? Vi kjøpte en brukt 2012 modell som virker å være i god stand, og er fornøyd med den. Men til tross for at ACen er av nå på sommeren, er det alltid et høyt målt forbruk på 3 kW de første minuttene av enhver biltur. Er dette et symptom for dette opplegget? Er det lett å "etterisolere" selv?

5
Leaf 2010-2017 / Sv: Både range- og ladetidindikator leverer tulletall
« på: Fredag 12. Juli 2019, klokken 20:20 »
Men er ikke det rart at man ikke kan endre på "baselinen"? Dette er avviket mellom forventet range og reelle kilometer kjørt. Skulle ha vært nærmere 1:

 [ You are not allowed to view attachments ]

6
Leaf 2010-2017 / Sv: Orginal Leaf kabel ombygging
« på: Fredag 12. Juli 2019, klokken 20:01 »
Jau, men folk her inne har kanskje peiling på materien og kan skille søppelet fra kvalitetsproduktene?

7
Leaf 2010-2017 / Både range- og ladetidindikator leverer tulletall
« på: Torsdag 11. Juli 2019, klokken 09:42 »
Etter noen måneder med den for oss nye 2012-modell Leafen er jeg fortsatt litt forundret over batteridataene bilen leverer. Angitt range er prinsipielt for mye, med en faktor på i snitt ca 1,5. "Gjenstående ladetid til 80%" er likeså en bommert. Står det 4t, har bilen akkurat blitt fylt til 80% etter under 3t.

Jeg innser at dette fint kan skyldes et noe utslitt batteri etter hva Nissan anser som et trekvart billiv. Likevel skulle jeg ønske meg at a) bilen lærer av de data den selv har tilgjengelig og genererer, eller b) brukeren kunne justere ned talla noe, slik at basisprediksjonene blir mer realistiske. Kan man gjøre det?

8
Leaf 2010-2017 / Sv: Orginal Leaf kabel ombygging
« på: Torsdag 11. Juli 2019, klokken 09:31 »
Liten distraksjon, men er det en god tråd her inne som lister opp alternative kilder for ladere? Ser at Nissan tar over 7000 kr for en OEM kabel. Vår fungerer og er alt vi trenger, men den dagen den ikke gjør det...vil jeg helst være forberedt. :)

9
Leaf 2010-2017 / Sv: Trille i N?
« på: Lørdag 06. Juli 2019, klokken 23:21 »
Interessant, så det dere sier er at folk har jobbet med å finne denne sweetspotten? Leser det også slik at flere har brukt N til trilling uten problemer?

10
Leaf 2010-2017 / Sv: Trille i N?
« på: Fredag 05. Juli 2019, klokken 09:37 »
Ja, jeg tror du har rett i alt du sier her, men jeg vet ikke. :) Det er noen bakker her som hadde vært egna til trilling, og jeg får nesten krampe i foten av og til pga. at "elbilfoten" bør holdes så stødig hele tiden.

11
Leaf 2010-2017 / Trille i N?
« på: Fredag 05. Juli 2019, klokken 08:26 »
Med vanlige automatkasser er det ofte ikke anbefalt å trille i N, da oljekjølingen forsvinner når man kobler ut girene. Hvordan er det med Leafen? Er det greit å trille ned en bakke med motoren koblet fra?

12
Leaf 2010-2017 / Sv: Lade til 80%
« på: Onsdag 29. Mai 2019, klokken 22:46 »
Takk for et godt svar! Bør det ikke da være relativt enkelt å få en slik funksjon på plass igjen? Mtp. hvor interessant elbiler har vært for IKT-folk, er det vel en liten terskel å forsere når man ønsker å modifisere bilens programvare ørlitegrann?

13
Leaf 2010-2017 / Sv: Lade til 80%
« på: Onsdag 29. Mai 2019, klokken 06:47 »
Hvorfor i alle dager tok de vekk den muligheten hvis det er dét som er anbefalt? Jeg pleier bare å ta stikkontakten ut en stund før fullading fordi man ellers må bruke timer...og det er noe knotete. Får jo ikke stilt inn timeren inne i bilen en gang, bare med app, vel?

14
Leaf 2010-2017 / Sv: Er det noen her som har kjørt sin Leaf litt hardt?
« på: Lørdag 25. Mai 2019, klokken 16:42 »
Kjempegode svar, takk for tilbakemeldingene deres! :)

Vi har hatt en del forskjellige biler og Leafen drar ikke ulikt vår blytunge Camry med 2,4 liters bensinmotor og ca 160hk. Det er greit, men langt fra godt. Samtidig kan jeg huske hvordan det var å kjøre biler på 1,3t og under 100hk. Bilkundene i dag har det veldig godt, uansett.

15
Leaf 2010-2017 / Sv: Manuell styring av regenerasjon?
« på: Lørdag 25. Mai 2019, klokken 16:38 »
Takk for godt svar! Det tok meg faktisk tre turer å finne ut av hvorfor bilen ikke regenererer etter lading på jobb...fordi den da er ved 100% og har ingen rom for lading, selvsagt.

Sider: [1] 2