Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Sjalabais

#1
Er det noen her som bruker noe slikt?:

https://ecosolaris.com/shop/off-grid-energy/electric-car/nissan-leaf-2018-2019-charging-port-lid-cover-for-winter/

Vi skal straks bytte fra første til andregenerasjons-Leaf og ser at ladeensemblet er enda mer eksponert i den nye versjonen enn i den gamle. Lurer på om det kan være fornuftig med en slik hette da?
#2
Ja, jeg ser jo den. Det er solgt vel 80000 Leaf i Norge og her i Bergensområdet kan du knapt se ti biler uten at det er en Leaf blant de. Ellers kjører vi lite langt med bil #2, men det kan jo endre seg. Vi får se. Er også litt spent på verdifallet. Det vi gir for en Visia nå, kan man få en fire år gammel Tekna for - med stort batteri. Litt gambling er det.
#3
Ja, CC øverst og fartsbegrenser nederst? Dette skal vi finne ut av, for nå har vi bestilt.
#4
I dag er siste sjanse til å sette en Visia til 199kkr i produksjon. Vi satt på gjerdet lenge, men når biler som Volvo EX30 omtales som "sjokkbillig" til 430kkr, er vår fremtidige bil #2 med hengerfeste, vinterhjul og litt til til 240kkr sikkert et godt nok kjøp. Håper jeg. Har aldri kjøpt helt ny bil og er litt skjelven her nå.
#5
Ja, det er slik vi prøvde cc'en. Trodde først det vat fordi farten var over fartsgrense, men det var ikke årsaken.

Interessant med Carplay. Vi bruker nå uansett mobilen til navigasjon og musikk, men har ikke det store behovet å trykke på det mens vi kjører.
#6
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Sv: Felger Leaf1 på Leaf2?
mandag 21. august 2023, klokken 15:00
Takk for gode svar!
#7
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Sv: Felger Leaf1 på Leaf2?
lørdag 19. august 2023, klokken 18:03
Så 2012 felger uten TPMS vil ikke fungere på en ny Leaf?
#8
Nå har vi lånt en prøvebil, men det er ikke Visia. Jeg får ikke cruise control til å "bite" en gang. Det er grønt symbol med farten i displayet, men farten faller...hva gjør jeg feil?

Hva kan Carplay som går utover vanlig blåtanntilkobling? Disse convenience features ender jo fort opp med å koste 50-100kkr?
#9
Det viser seg at Nissane droppa det tilbudet selv på den billigste utgaven. :D

https://elbilforum.no/index.php?topic=65271.0

Ja, for meg høres det ut som et knallgodt tilbud å droppe alle de dingsene som typisk går i stykker; e-håndbrekk, et lass med sensorer og kameraer...bilen har vel varme i seter og ratt og blåtann på radioen, så da er basiskrava innfridd. :D

Hvordan er det med plassen? Jeg har hørt at midtkonsollen kan være litt vrang for sjåføren jf. den svevende konsollen på ZE0? Er det fortsatt en ombordladerhump i bagasjerommet?
#10
Fikk akkurat vedlagte eposten fra Sande Auto i Åsane. Med det går jo Visia opp 12kkr i pris jf. tilbudet som gikk ut for fire dager siden? Gjelder det alle forhandlere eller bare dem?
#11
Vi har blitt mer og mer fornøyd med vår 2012 modell Leaf. En svært enkel og lite krevende bil. Det er deilig! Men vi har hatt to av de tre store Achilleshælene (ombordlader og p-brems) og venter bare på at varmeapparat sier farvel. Rust kan også bli en utfordring - på sikt. Det er kun derfor vi i det hele tatt vurderer å bytte ut bilen, halvhjertet.

Så kom tilbudet fra Nissan. Den enkleste Visiaen med litt lakkbeskyttelse og hengerfeste har vi beregna til 210kkr. Vi må prøvekjøre en slik og vurdere dette nøye. Ny bil med garanti er fristende.

Så spørsmålet er: Du som har tatt en liknende overgang, hva er fordelen og ulempene? Er den nye bilen bedre på alt? Er det noe vits i å kjøpe serviceavtalen? Ser de beregner 4000kr/år for den - hva slags service er dette egentlig?
#12
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Sv: Gode tilbud
tirsdag 15. august 2023, klokken 13:35
Vi har en 2012 Tekna som jeg har byttet ombordlader på og har måttet bore opp nylonhjulet i p-bremsem på. Den står der med nye bremseskiver og er den billigste bilen vi noensinne har hatt...

Men - så er en Visia med hengerfeste til 210k + eventuelle vinterhjul helt uslåelig i dagens bilmarked. Økonomisk sett. Det antikke batteriet gjør ikke mye forskjell på en bil #2. Mangel på sensorer og e-brems er jo kun en fordel. Eneste aberet på Visia er at den ikke har varmepumpe. Skulle gjerne ha lagt den til som enkeltutstyr. Men man får vel slått av varmen, eventuelt ettermontere "knappen"? Varme i alle seter og ratt er med i Visia også. Det kan være elbilen som fungerer i 10-15 år til for en rimelig penge.
#13
Vil gjerne følge opp dette med Fluid Film. Hvorfor er folk så fornøyde med noe som andre påstår ikke virker? Det er forvirrende.
#14
Leaf 2010-2017 / Sv: DIY-prosjekter (Nissan Leaf)
fredag 21. april 2023, klokken 21:51
Bildene er borte fra denne tråden - eller er det bare jeg som ikke ser de?
#15
Vanlig lading ser ut til å fungere. Bilen lader nå. Det er kun på timer at oppførselen i videoen kommer frem. Uten feilmelding har jeg vel ingenting å gå på. :S
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA