Nyhetsbrev

Få vårt månedlige nyhetsbrev tilsendt på epost med alt du trenger å vite om elbil og lading.

E-post *

Jeg godtar at informasjon som fylles ut i skjema behandles iht vår personvernerklæring

Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - Ronnyponny

Sider: [1]
1
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Lading for Dummies -en nybegynnerguide.
« på: Tirsdag 29. Oktober 2019, klokken 11:13 »
Takk!  :D

2
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Lading for Dummies -en nybegynnerguide.
« på: Tirsdag 29. Oktober 2019, klokken 10:12 »
Hadde en elektriker innom i dag for å legge opp en 16A 1-fas kurs til industrikontakt (CEE), men det ville han ikke gjøre fordi NEK fra 2018 begrensa det til 10A i følge han. Stemmer det?

Har ikke tilgang til NEK sjøl, men det som står på DSB sine sider er at "Dersom det legges til rette for lading fra en fast ladekontakt, skal kontakten forsynes fra en egen kurs med maks 10A sikring. Begrensningen gjelder ikke industrikontakt (CEE / EN 309) som brukes sjelden."
https://www.dsb.no/lover/elektriske-anlegg-og-elektrisk-utstyr/tema/elbil---lading-og-sikkerhet/#etablering-av-ladepunkter

Elektrikeren mente at det som står på DSB sine sider er utdatert siden det er datert mars 2017. Hva er rett?

3
Lade hjemme / Sv: Legge inn 16A eller 32A industikontakt for lading på laaaang ledning?
« på: Mandag 28. Oktober 2019, klokken 19:36 »
Takk for svar. Lærer mye av det her!

Dessverre får jeg nok ikke med huseier med på noe mer en installasjon av en enkelt kurs på 16A med kombistikk, og det er det. Fikk beskjed om det i dag. Hadde vært kjekt med noe mer, men men...
Man får lade når man kan  ;)

4
Lade hjemme / Sv: Legge inn 16A eller 32A industikontakt for lading på laaaang ledning?
« på: ſøndag 27. Oktober 2019, klokken 19:43 »
Men er det noen vits i 3-fase lading på e-golf? Det står mange steder at den bare kan lade på 1-fase. Skjønner jo at det tydeligvis er vits i 3-fase, men ikke funnet ut hvordan det fungerer. Noen som kan forklare?

Må vel skaffe meg en 10m 32A skjøteledning til å bruke i nødsfall når jeg ikke kan komme nærme nok med bilen til at de 10m holder. Ganske greit å få lagt kabelen slik at den hverken er snubletråd eller blir overkjørt.

Veldig god ide med kombistikk på motorvarmerkontakten, men da er jeg redd elektrikeren vil kreve at den kursen også får sitt eget b-vern. Unødvendig ekstrakostnad. Eller kan samme b-vern brukes på 2 kurser? Får heller skifte ut kontakten selv dersom det skulle bli aktuelt med lading på den kontakten også. B-vern vil det jo være i den laderen jeg har tenkt til å kjøpe til golfen så den kan brukes på en kurs uten b-vern tenker jeg.

5
Lade hjemme / Sv: Legge inn 16A eller 32A industikontakt for lading på laaaang ledning?
« på: Lørdag 26. Oktober 2019, klokken 14:45 »
Takk for svar.

Utekontakta går tydeligvis på samme kurs som stua, så det går ikke å bruke den kursen. I tillegg er den montert på en måte som får meg til å lure på om den virkelig er satt opp av en elektriker. Så derfor er det greit å få ting i orden.
Derfor har jeg fått til en avtale med huseier om vi deler på kostnaden med å få lagt opp en 16A industrikontakt på egen kurs og en vanlig schuko til motorvarmer på egen kurs.

Planen var jo 16A, og det vil holde til hverdags med det bruksmønstret vi har. Men det blir fristende å endre til 32A når det går an for å ha muligheten til å lade raskt når det trengs. Vanligvis vil det nok bli ladet på 16A slik at vi slipper å bekymre oss for å overbelaste hovedsikringen. De sjeldne gangene vi vil lade på 32A får vi være strenge på bruken av andre ting i huset. Varmtvannsberederen blir nok stående på, men må vurdere om varmepumpa skal slås av eller ikke. Må se litt på hvilken effekt de drar. Kjedelig om det bare skal en vannkoker og en oppvaskemaskin i tillegg til for å ta hovedsikringen.

Men er det mye dyrere å få lagt inn 32A enn 16A i en industrikontakt? Og hvor lang kabel er det mulig å få på en ladekabel på 32A? Ser at elbilgrossisten har en som er 10 meter, men det finnes kanskje lengre?

6
Lade hjemme / Legge inn 16A eller 32A industikontakt for lading på laaaang ledning?
« på: Lørdag 26. Oktober 2019, klokken 00:30 »
Har tråla forumet for å se om jeg fant svar på det her, men prøver et innlegg i steden.

Får snart en e-golf 300km/35,8 kWh og må få til en lovlig ladeløsning for denne.
Det er et par ting som kompliserer ting: for det første leier vi, og for det andre skulle jeg ideelt sett hatt 15-16 meter ledning. Det som gjør det litt greiere er at utleier blir med å deler på kostnaden for installasjon av kontakten. Huset har 63A hovedsikring.

En mulighet hadde selvfølgelig vært å brukt den medsendte 10A laderen på en vanlig schuko utekontakt, men utekontakten her er av tvilsom kvalitet, så her må det elektriker til uansett.
En slik løsning med schuko, med eller uten skjøteledning, hadde uansett ikke vært aktuelt siden det ikke er lovlig for fast ladepunkt.

Siden vi leier og siden det av og til vil være behov for å parkere litt lengre fra kontakten er en fast ladestasjon ikke aktuelt. Det jeg heller ønsker å gå for er en industrikontakt (blå CEE) og en uoriginal lader.

Hadde egentlig tenkt å sette opp CEE sikret med 16A, men etter å ha lest litt ser jeg at det kanskje hadde vært like greit å gå for 32A og kjøpe en ladekabel som gir opp til 32A. Dette burde være greit eller er det noe her jeg overser? Skulle tro at kostnaden for installasjon av kontakten er stort sett den samme?

Men er det mulig å få en ladekabel som gir 32A med opp mot 16m kabel?

7
e-Golf / Sv: Kjøpe eller lease E-golf nå
« på: Torsdag 12. ſeptember 2019, klokken 15:04 »
Hvis man skulle kjøpe brukt så ble det for dyrt for meg med bortimot 180.000,- for en 2016 med lite kilometer og toppspekket slik som jeg vil ha den.

Her gir jeg altså 140.000,- mer for en bil med det store batteriet som er helt ny. Det er for meg ikke så mye å lure på. Med et prisfall pr år på 10-15.000,- og 50.000,- for differansen mellom lite og stort batteri, samt at på en fire år gammel bil må du kanskje kjøpe 8 nye dekk for 15.000,- og bytte bremser for 10-15.000,- så blir regnestykket helt klart fordelaktig for en helt ny bil. I hvertfall i mine øyne.

((15*4)+50+25 = 135.000,-) dvs 180+135=315.000 i sammenlignbar pris for en 2016 mod

Så kan du se på at renta ved nybilkjøp er 1,99% nom...

8
e-Golf / Sv: Kjøpe eller lease E-golf nå
« på: Torsdag 12. ſeptember 2019, klokken 14:54 »
Det går an å få kjempepris på ny toppspekket e-golf nå. 2020 model.
Fikk pris på 320.000,- hos Erik Arnesen Bryn, og det var på en bil med utvidet garanti og nesten alt utstyr. Det som mangler på den er bare telefongreiene, baklysa og parkeringassistenten. I tillegg fikk jeg ned renta til 1,99 der også.

Nå kjøpte ikke jeg bilen der siden jeg fikk til en avtale med min lokale forhandler, men her er det mye å spare. På en mer ribba utgave blir det jo enda billigere.

9
e-Golf / Sv: Møller har ødelagt bruktmarkedet for e-Golf reg før Deres kampanje
« på: Mandag 09. ſeptember 2019, klokken 23:01 »
Fikk tilbud på kampanjemodellen Exclusive i dag. Kommer på 333.600,- med litt ekstra utstyr.

La til Dynaudio, outside sound, 17" Madrid felger, ambientbelysning og 16" Merano felger med Nokian pigg. Lurer på å legge til utvidet garanti og understellsbehandling også siden den skal gå mye og mye på saltet vei.

Tenkte jeg skulle forhøre meg med andre forhandler i Norge, men det her burde være et bra tilbud eller?
Strengt tatt ikke mye mer utstyr som kan legges til ser jeg på bil-bygger'n til VW.

Hadde det ikke vært for at jeg skal kjøre mye og kommer til å ha bomutgifter på kr. 100,- pr dag så hadde jeg nok ikke kjøpt elbil nå. Regner med at denne kommer til å falle til kanskje 250.000,- i bruktpris når ID3 begynner å leveres.

10
e-Golf / Sv: Realistisk bruktpris for eGolf 300km/100kW
« på: Fredag 31. Mai 2019, klokken 21:27 »
Billigste jeg har sett så langt.
2017-mod 300km som har gått litt over 46.000 for kr. 218.000,-
Prisfallet for e-golf fortsetter å være brutalt.

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=148913538

Sider: [1]