Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - jpg

#1
Citroën (PSA) / OBD2 app?
lørdag 10. april 2021, klokken 02:12
Noen som har kjennskap til en brukbar OBD2 app, tilsvarende ScanMyTesla eller LeafSpy?
Citroën ë-Jumpy L3 75kWh.

Har kjøpt nødvendig overgangskabel, og fått "PSA - Power Cruise Control" appen til å fungere, men appen virker å fokusere mere på navigasjon, enn data fra OBD2-porten. I tillegg krever den årlig abonnement... Finnes det alternativer der ute?

På forhånd takk.
#2
Tesla SW og AP / Sv: 2020.36
tirsdag 22. september 2020, klokken 19:40
Opplever det samme ukentlig, helt uten skiltgjenkjenning. I mine tilfeller, har 40 sonen kommet fra kartdata.

Erfarer at autopilot ikke tar høyde for skilter, men fortsetter i samme fart. Du må selv justere farten med andre ord.
At den justerer farten selv, kommer nok senere, når systemet er litt mere testet, og eventuelle bugs er fikset.

SitatHastighetsassistenten benytter seg nå av kameraene på bilen for å finne fartsgrensen, noe som forbedrer nøyaktigheten av den informasjonen på lokale veier.

Hastighetsassistenten benytter seg nå av kameraene på bilen for å finne fartsgrensen, noe som forbedrer nøyaktigheten av den informasjonen på lokale veier. Skilt med fartsgrensen vil vises i kjørevisningen og bli brukt til å tilpasse fartsgrenseadvarselen.

Som vanlig endrer du på innstillingene til hastighetsassistenten ved å trykke på Kontroller > Autopilot > Fartsgrense.

Sliter selv med at jeg ikke får aktivert valget for automatisk stopp på rødt lys, står at jeg må laste ned nyeste kartdata oppdatering. Fikk forrige for noen uker siden, versjon 2019-xx (ettellerannet). Får ellers beskjed om at bilen er oppdatert, med alle nyeste oppdateringer...
Noen som har fått kartdata versjon 2020-xx for Model 3 i Norge?
#3
Model 3 / Sv: Spotify bruker data når bilen står parkert
torsdag 07. mai 2020, klokken 22:23
Ikke hørt om noe slikt før.

Sitat
To improve the audio transition from phone-to-car when entering your vehicle, Bluetooth now connects to your paired phone only after you are sitting in the driver's seat and all doors are closed.
Kilde: https://teslascope.com/teslapedia/software/2020.8.1
#4
Model 3 / Sv: Spotify bruker data når bilen står parkert
torsdag 07. mai 2020, klokken 16:40
Sitat fra: Slarre40 på torsdag 07. mai 2020, klokken 12:23
Opplever stadig at telefonen spiller av Spotify i bilen når jeg helst skulle hatt det i stua.
Trodde dette var endret i en av oppdateringen, og at man fysisk måtte sitte i bilen for å få koblet opp lyden...

Den oppdateringen endret oppførselen til bluetooth og telefonsamtaler, ikke streaming.

Sitat fra: mikaelf på torsdag 07. mai 2020, klokken 14:29
Jeg har opplevd det samme tidligere. Logget jeg av fra Spotify i bilen og fjernet også bilen fra Spotify tilkoblede device-er. Logget inn på nytt i bilen og siden dette opplever jeg ikke at bilen spiller fortsatt etter jeg forlater den låst. Verdt et forsøk  :-\

Skal forsøkes  :+1:
#5
Model 3 / Sv: Spotify bruker data når bilen står parkert
onsdag 06. mai 2020, klokken 17:06
Opplever stadig det samme. Bilen parkert i timesvis, men likevel streames det i bilen, ifølge Spotify selv.

Trykker en på pause i Spotify appen, stopper data-strømmen. Er nok en bug, da skjermen er slukket, og lydanlegget er stille.

Har vært slik et par måneder, minst! Tesla burde seriøst fikse dette.

Lager blant annet krøll for Google Nest høytalerne mine, som stadig varsler "en feil har oppstått, prøv på nytt", når jeg ber dem om musikk fra Spotify. Eneste løsningen jeg har funnet så langt, er å pause avspilling manuelt.
#6
Tesla SW og AP / Sv: Status for autopilot i 2020?
søndag 26. april 2020, klokken 18:54
Ehh, ja?  :o
- 80 sone blir til 50, eller var det omvendt? - deg eller møtende trafiikk
- Bro/tunnel gjelder skiltet veien over eller under?
- Høyre, venstre eller midterste felt? - når veien splittes i 3 retninger
- Avkjøringsfelt eller motorvei? - enkelte land har vel krabbefelt også, med lavere grense, usikker på om vi har dette i Norge.

Om du tror på robot taxi i år, sier det kanskje noe om deg  :police:
#7
Tesla SW og AP / Sv: Status for autopilot i 2020?
søndag 26. april 2020, klokken 18:23
Enig i at Tesla burde fikse dette, men nå er det vel Vegvesenet som sitter på skilt-databasen her i Norge.
Slik jeg har forstått det, sier denne ingenting om retning skiltet gjelder. Tesla er da, som alle andre bilprodusenter overlatt til 3-part firmaer som selger kartdata, som dessverre sjelden er særlig oppdatert. Noen biler har skilt-gjenkjenning, men heller ikke dette fungerer perfekt...

På den andre siden, syns jeg Tesla er på overtid, når det gjelder å klare å skille mellom hvilken vei en faktisk kjører på, og hvilken vei en bare krysser. Tror dette hadde utgjort en real forskjell.

Fantom oppbremsing er et problem, helt enig, men syns det blir for dumt å generalisere og påstå alt er sort/hvitt.
Går kanskje an å i større grad belyse åpenbar årsak, og skille mellom hvilke problemer Tesla kan/bør fikse, og hvilke som skyldes eksterne faktorer.

Ofte finnes det en naturlig forklaring på problemene, enten det skyldes manglende kalibrering, biler som ikke holder siden sin, kartdata, autopilot-bug, etc - men i alt for mange tilfeller ender alt i en stor smørje hvor ingen bryr seg om årsak, eller spesifikk hva autopiloten håndterer bra/dårlig.
#8
Tesla SW og AP / Sv: Status for autopilot i 2020?
søndag 26. april 2020, klokken 16:10
ca 90% av "fantombremsingen" jeg opplever, er knyttet til feil fartsgrense/kartdata.

- Godt eksempel er motorvei med 80 sone, som ifølge kartet krysser en annen vei med 50 sone. Svært vanlig i tunneller, ved broer osv. Dagligdags problem her på vestlandet.
- Også en hel del steder fartsgrensen har blitt justert, etter veiarbeider siste 5-10 år. Utdaterte kartdata som stadig skal justere opp/ned hastigheten.
- Andre mindre vanlige årsaker er smale veier, trailere "på den gule stripen", manglende veimerking, etc.

Syns det er synd at de som klager mest, alltid skal generalisere, og påstå autopiloten er direkte ubrukelig. Ting er ikke alltid sort/hvitt. Skjer problemet gjentatte ganger på samme sted, eller i lignende omstendigheter, finnes det vanligvis en logisk forklaring også.

Lest flere ganger her på forumet, at biler fra andre bilprodusenter, også opplever fantombremsing, noen ganger på de samme stedene som Tesla. Forøvrig sitter jeg personlig med inntrykk av at autopiloten i Model 3 fungerer bedre enn i S/X. Bilene er jo forskjellige, så kan godt hende det har med kamera plasseringene å gjøre.
#9
Tesla SW og AP / Sv: Status for autopilot i 2020?
mandag 13. april 2020, klokken 03:59
Sitat fra: Baldrian på mandag 30. mars 2020, klokken 02:23
Er dette noe Tesla har lagt inn for at bilen skal holde tritt med annen trafikk som gjerne øker hastigheten etter en fotoboks?

Og ved hjemkomst kunne vi kanskje få en noe bedre foklaring på hva problemet består i og ikke minst når blir det løst.

Kjenner ikke strekningen selv, men har en teori...

- Kartdata tror strekningen er en 80 sone, ganske vanlig fenomen egentlig, har trolig vært 80 sone der en gang i tiden, men justert ned til 70 grunnet nyere "veistandard" retningslinjer. Kartdata har ikke blitt oppdatert med info om dette.
- Du er i en 70 sone, men krysser ifølge kartdata en 40 sone. Bilen tror i noen få sekunder at det er en 40 sone. Dessverre noe som gjelder alle bilmerker, og GPS-er generelt (også Google Maps). Av risiko for feiltolkning prioriteres 40 grensen, da det i et sikkerhets perspektiv er bedre å være føre var, enn at noen skal finne på å akselerere opp til 80 i en 40 sonen. Denne metodikken ble etablert lenge før selvkjørende biler ble en greie.
- Øker farten fra 70 til 80, fordi kartdata tror fartsgrensen er gikk fra 40 til 80, (ikke 70). Og nei, det har ingenting med fotobokser å gjøre... LOL!

Enig i at dette ikke er akseptabelt, men grunnet utdatert kartdata (fra TomTom?), og en bransje-sikkerhetskultur, om at laveste fartsgrense alltid gjelder, tviler jeg på at vi ser mye forbedringer med det første...

Når det er sagt, så har jo Google kjøpt Waze, og fartsgrense-skiltene har med dette entret Google Maps (som Tesla navigasjonen bygger på). Vi skal ikke se bort fra at de tradisjonelle utdaterte kartdataene (som oppdateres ca hvert 10-år) før eller siden vil bli byttet ut med live data fra Google maps.
Tviler på at dette er særlig høyt prioritert, men forhåpentligvis skjer det neste gang avtalen med TomTom(?) er i ferd med å løpe ut på dato...

Beste hadde jo vært om de hadde fått på plass en lisens med Mobileye, for skiltgjenkjenning, men tviler sterkt på at dette noen sinne kommer til å skje.
#10
Model 3 / Sv: Homelink
onsdag 08. april 2020, klokken 22:13
Sitat fra: jokke på onsdag 08. april 2020, klokken 21:06
Kun de som har FSD eller EAP har homelink knapp i appen (under controls).

Sikker på dette? Hadde ikke knappen på min forrige mobil jeg heller, selv med HW3 og FSD i boks. På nye mobilen, dukket den opp umiddelbart. Den gamle mangler knappen fortsatt.

Antar det har med Android versjon å gjøre, API level for å være spesifikk.

Kjøp deg ny mobil  :police:
#11
Model 3 / Sv: Speedometer vs faktisk fart
torsdag 26. mars 2020, klokken 18:13
Opplever også 100% nøyaktig måling ift GPS på mobilen. 18" aero.

Bytter en til annen dimmensjon (felg/profil), kan dette utgjøre en stor forskjell. Forskjellen på omkretsen til 18" vs 20" er 12mm. Klart dette gir utslag på speedometeret...
Ellers må en ikke glemme at dekk slitasje og lufttrykk har litt å si.

Noen som vet om hjulkonfigurasjonen på skjermen i bilen tar høyde for dette?
#12
Model 3 / Sv: Er det ikke lenger Homelink på Model 3?
mandag 24. februar 2020, klokken 00:06
Betalte 2560,- i oktober, så ser ut til at det har vært litt prisstigning siden den gang.
#13
Model 3 / Sv: "limited edition" Eller ikke?
tirsdag 28. januar 2020, klokken 22:03
Tror vi trygt kan si at Model 3 LR RWD er en "low production"-utgave   ;)
#14
Model 3 / Sv: "limited edition" Eller ikke?
tirsdag 28. januar 2020, klokken 21:42
At noe flopper, eller produsenten stopper produksjonen til fordel for noe de kan selge med høyere fortjeneste, gjør vel ikke noe til Limited edition vel?

Model 3 Standard range (ikke plus) eksisterer på veiene også (USA), selv om majoriteten sikkert vil påstå at den aldri har blitt produsert. Er ikke "limited edition", selv om den er vanskeligere å bestille.

Sitatproducts that have a slightly different style to the usual kind and only a small quantity of which are produced
#15
Model 3 / Sv: Tesla service senter i Åsane?
søndag 26. januar 2020, klokken 13:17
Har Åsane fått CCS da? Sist jeg sjekket, dukket den ikke opp på kartet...
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA