Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - MadAss

#1
Model 3 / Sv: Toppfart
lørdag 20. juli 2019, klokken 16:41
Sitat fra: olekvi på fredag 19. juli 2019, klokken 23:03
Sitat fra: Tesla91 på fredag 19. juli 2019, klokken 21:59
Girkasseløsning hadde vært kjekt ja.


Ja, det var jo en knallsuksess i Tesla Roadster!

Ser utelukkende negative ting med girkasse med flere gir i en elbil:
- økt vekt
- en ekstra komponent (dvs. flere) som kan bli ødelagt
- økt pris / ekstra kompleksitet

Dønn enig i det du nevner her og en girkasse er overhodet ikke nødvendig. Men det skulle værtmorro å testet ut for å sett hva det hadde gjort med kraftleveransen. Drøye 700Nm konstant opp til ca 160 og to effekttopper på rundt 500hk tror jeg kunne vært interessant.
#2
Model 3 / Sv: Toppfart
fredag 19. juli 2019, klokken 08:36
Sitat fra: Tesla91 på onsdag 17. juli 2019, klokken 09:37
Den skal vel klare 261..... Men den går jo som en bøtte med drit etter 150, så det tar jo litt tid å nå den hastigheten. (Vi har SP da, men har prøvd M3P i Tyskland tidligere i år og det var ikke noe å rope hurra for det heller).

Hvert år når vi ruller til varmere strøk har jeg med meg GT3'en, da er det morro på flottere veier nedover på kontinentet  8)  8)

Sammenlignet med GT3 eller andre tilsvarende biler, så kan jeg være med på "bøtte med drit etter 150" ;) , men det går fortsatt vesentlig bedre enn mer eller mindre samtlige nye biler i samme prisklasse. Hadde et lite drag med en ny Carrera T for litt siden. De gikk mer eller mindre helt likt fra 110-170. Har 3P og den dro litt bedre med en gang, men fadet litt ut etterhvert som hastigheten kom over 120. Selv om det ikke er så veldig relevant i det daglige, så har jeg stadig oftere lengtet etter en girkasseløsning som hadde utnyttet effekten i elmotoren bedre. En 3-trinns utveksling som holdt motoren på maks 8-9000 hadde gjort susen.
#3
Model 3 / Sv: Forbruk model 3
fredag 19. juli 2019, klokken 08:26
Kjørt ganske akkurat 20 000km med en TM3P. Mesteparten er nok kjørt på motorvei til-fra jobb i Oslo, men er en god del småkjøring også. Snittforbruk siden ny på 187Wh/km basert på noe som kan kalles for "svært varierende kjøring" ;) Var på langtur fra Oslo til Mo i Rana i forrige uke og havnet på 162Wh/km totalt for turen opp. Kjørt uten forbruk i fokus. Kommer fint under 150Wh/km hvis ønskelig nå om sommeren. Høydeforskjell fra-til og hastighet er helt avgjørende. Oslo-Nythun (Leira) 155Wh/km. Nythun-Oslo 132Wh/km. Ca 800 høydemeter forskjell.
#4
Model 3 / Sv: Toppfart
søndag 14. juli 2019, klokken 19:56
Jeg har den carbonlisten bak ja. Var også innom Tesla på Grorud, men han hadde ikke så mye å bidra med han som jobbet der. Software høres jo plausibelt ut. Hvordan fant du ut at du ikke hadde riktig?
Har den noe å si for øvrige oppgraderinger også?
#5
Model 3 / Toppfart
søndag 14. juli 2019, klokken 19:42
Noen med Performance som har fått testet toppfarten etter oppgraderingen som kom her tidligere? Har testet, men får ikke mer enn de opprinnelige 234km/t, uavhengig av SOC. Ikke at det spiller så veldig stor rolle om bilen gjør 234 eller 261km/t, men det får meg jo til å lure på om jeg egentlig har fått de effektene oppgraderingen skulle gi meg. 5% mer toppeffekt og rekkevidde er jo greit å få med seg.
#6
Model 3 / Sv: Feil og mangler på modell 3
søndag 09. juni 2019, klokken 12:17
Opplevde etter en grundig vask av bilen at det skvulpet inne i bagasjeluken når det ble løftet opp. Piplet litt vann ut nede i hjørnene gjennom noe som ser ut som dårlig sveising. Fant et par steder til hvor det ser ut som det er brent hull ved sveising. Tømmer seg greit hvis jeg tar ut to små plastplugger nederst, men kan jo ikke holde på sånn. Antar at hele luken må byttes. Flere som har opplevd det samme? Gjør meg jo generelt litt skeptisk til sveisingen gjort ellers på bilen, men foreløpig ikke lagt merke til noe mer.

TM3P - 11500km. Hentet 30/3-19
#7
Model 3 / Sv: Feil og mangler på modell 3
søndag 19. mai 2019, klokken 09:45
TM3P. Hentet 30.mars og kjørt ca 7000km. Vært lite å sette fingeren på. En liten lakkskade på størrelse med en liten steinsprut under høyre baklykt. Litt tynt med lakk på et par "bortgjemte" steder, som i realiteten ikke synes. Skjermen hadde en del "blackouts" i starten, men restarted og alt fungerte som normalt igjen. Dette ble bedre etter siste oppdatering og har vel ikke skjedd siden. Den restartet ofte ved bruk av Spotify av en eller annen grunn.
Eneste vedvarende jeg har notert er at når du endrer "bruker" og førersetet automatisk skal stille seg inn, så justeres ikke avstanden til beina, kun rygg, høyde og ratt. Faktisk ikke helt sikker på om den noen gang har gjort det, eller skal gjøre det, men det vil være litt rart hvis det ikke er med i justeringen.
Ved superlading eller annen hurtiglading (+50kW) så kommer det ofte en del lyder som høres ut som "popping" av plater. At noe utvider seg, som en takplate i solen f.eks. Skjønner jo at det utvikles en del varme under raskere lading, men usikker på om det er normalt eller om det er noe som må repareres. Var innom Tesla på Grorud og det hørtes ut som det var flere som hadde rapportert om det samme. Reiser innom på en drop-in så fort jeg får tid.

All-in-all veldig fornøyd og trives svært godt i bilen. Den er rask (satans rask!), kjører bra og kidsa er strålende fornøyd med prompelyder og julemusikk ;)

Er det en ting jeg ønsker å utpeke som et klart forbedringspotensiale (men som egentlig ikke er noe stort problem, for min del), så er det superlading og hurtiglading generelt. Det er alltid prat om makseffekten, 50kW-120kW-175kW osv, men den er i realiteten kun tilgjengelig i et veldig kort øyeblikk. Fra noen sekunder til noen få minutter før effekten faller mye.
Ladet f.eks på en 150kW lader på Circle K, eneste som var tilkoblet lading, 45%SOC og fikk "elleville" 45kW. På Tesla sine har jeg fått opp mot 118kW i et par minutter før den faller raskt ned på 80-90kW opp til kanskje 70% SOC før den faller ytterligere.

Det vil være et kvantesprang for elbil-revolusjonen dersom man fikk teknologi som kunne sørge for 80-90% opplading på en 10-15 min. Uavhengig av batteri-str.
Nå skal vel Tesla komme med "Hypercharge", men jeg velger foreløpig å kalle den "SuperHype". (Nå hørtes jeg kritisk og fordomsfull ut. Må ha vært den gamle fossilbillisten i meg som kom frem et øyeblikk.... :P)
#8
Model 3 / Sv: Rekkeviddeerfaringer Model 3
mandag 15. april 2019, klokken 21:32
Noen med TM3P som har tall å sammenligne med LR? Har selv P og syntes forbruket varierer mye, selv om kjøremønsteret er tilnærmet likt. Etter å ha lest meg opp litt på forvarming av batterier og andres erfaringer med temperatur og underlag, så skjønner jeg at mye av variasjonene må være knyttet til nettopp dette. Etter 3600km siden ny, ligger snittforbruket på 195wh/km. Mye motorveikjøring grunnet pendling til Oslo, men også en del kortere turer på riksveier. I hastigheter opp til 80km/h og start/mål på ca samme h.o.h, normal kjøring uten ville pådrag, så stabiliserer det seg oftest på mellom 160 og 180wh/km. På kortere turer med det høye startforbruket på kaldt batteri, så blir det vanskelig å oppnå samme gjennomsnittstall. Forvarming av batteri, er dette en funksjon som skal komme på en ny oppdatering? Altså at man kan sette på varming en gitt tid før man skal ut å kjøre uavhengig av om batteriet er ferdig ladet eller ikke (men at laderen er tilkoblet)?
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA