Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 495 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - Thalgar

Sider: [1] 2 3 ... 14
1
Model Y / Sv: Oppstart i Tyskland i oktober....
« på: ſøndag 10. Oktober 2021, klokken 15:00 »
Visstnok skal det koma tre nye fargar på Y frå Berlin, til erstatning for eksisterande
 Djup blå og raud, og kanskje grøn metallic.

https://teslamag.de/news/exklusiv-drei-neue-farben-tesla-model-y-deutsche-fabrik-weiter-nur-fuenf-auswahl-41858

2
Model Y / Sv: Nyttelast Model Y
« på: Torsdag 07. Oktober 2021, klokken 19:37 »
Bare for å lufte en idé som jeg er usikker på om er tatt med tidligere - Økte nyttelasten i USA samtidig som det ble megacasting både foran og bak i bilen? Eller kom den allerede mens det kun var megacasting bak? Model Y fra Shanghai har vel bare megacasting bak?

Nyttelasta auka på det tidspunktet megacasting bak vart innført, men det var samtidig med at sjusetaren kom. Men megacasting bak blir vel òg brukt i Shanghai, så enten er Tesla sine tal berre tull, eller så vart konstruksjonen for alle Model Y frå Fremont endra ved introduksjonen av sjusetaren.

3
Model Y / Sv: Nyttelast Model Y
« på: Torsdag 07. Oktober 2021, klokken 17:32 »
Nyttelasta gjekk opp i USA då dei begynte å produsera 7-setarversjonen. Ingen indikator på at vekta gjekk ned...

https://teslamotorsclub.com/tmc/threads/7-seater-curb-weight-and-max-payload.238008/

4
Model Y / Sv: Nyttelast Model Y
« på: Torsdag 07. Oktober 2021, klokken 16:35 »
Dette er sikkert en sirkel tilbake til tidligere diskusjoner, men roten av problemet er jo tillatt totalvekt... hvorfor så lav tillatt totalvekt på Teslaene sammenlignet med f.eks. VW?

ID.3 2260 kg
Model 3 SR+ 2139 kg

ID.4 GTX 2750 kg
Model Y 2371 kg
Model Y USA 5302 lbs / 2405 kg

Er VW virkelig så mye mer solid bygd?

Spurte selger som sa at hvis nye reg. data kom ut, så kunne man individuelt ta kontakt med SVV og få endret tallet. Men det er jo uansett ikke så mye å gå på oppover hvis vi ser på tallet fra USA.

Model Y i USA har nå 525 som nyttelast (450 i norsk norm)

5
Model Y / Sv: Nyttelast Model Y
« på: Mandag 04. Oktober 2021, klokken 10:00 »
Tja, om den får same nyttelast som bilane som blir produsert i USA er det ikkje så langt unna. Der er nyttelast (utan førar) 525 kg.


6
Model 3 / Sv: Redusert nyttelast på TM3?? Nye og eksisterende...
« på: Tirsdag 28. ſeptember 2021, klokken 10:11 »
Øhh, dette er jo ganske uakseptabelt. Me har jo kjøpt bilen basert på tala for nyttelast som var på kjøpstidspunktet!

7
Model Y / Sv: Noen som har hatt problemer med for mye last?
« på: Fredag 24. ſeptember 2021, klokken 10:23 »
Dømet med passering av fotgjengarar på sykkel er jo interessant. Her har ein ei lov som er openbart dysfynksjonell. Politiet seier at dei ikkje kan handheva lova, fordi dei ikkje har måleinstrument. Og resultatet er jo ei lov som ingen bryr seg om.

Det er då òg problemet med overvekt og Model Y: Det er openbart at talet Tesla oppgjer er tvilsamt gitt andre data for bilen. Det undergrev igjen respekta for at det er viktig å ikkje køyra med overvekt.

Og da er løsningen enkel : Plag produsenten med spørsmål om nyttelast ved enhver anledning - få Motor, VG og hele hæren av motorjournalister til å ta opp problemstillingen med nyttelast. Dette er et problem for flere biler så en trenger ikke henge ut Tesla alene - men det blir mye mer klikk ved å bruke Tesla - og Tesla er blant de verste i klassen så de fortjener å stå foran journalistene og forklare dette på vegne av hele bransjen.

Det er to separate saker her: Generelle problem med nyttelast på elbilar, og eit spesifikt Model Y-problem med at nyttelasta er oppgitt langt lågare enn akslingsvekt og det faktum at ho er mykje høgare i USA skulle tilsei.

8
Model Y / Sv: Noen som har hatt problemer med for mye last?
« på: Fredag 24. ſeptember 2021, klokken 09:45 »
Dømet med passering av fotgjengarar på sykkel er jo interessant. Her har ein ei lov som er openbart dysfunksjonell. Politiet seier at dei ikkje kan handheva lova, fordi dei ikkje har måleinstrument. Og resultatet er jo ei lov som ingen bryr seg om.

Det er då òg problemet med overvekt og Model Y: Det er openbart at talet Tesla oppgjer er tvilsamt gitt andre data for bilen. Det undergrev igjen respekta for at det er viktig å ikkje køyra med overvekt.

9
Model Y / Sv: Første kjøretur mellom Stavanger og Oslo i Model Y
« på: Mandag 20. ſeptember 2021, klokken 15:07 »
Ta Sørlandet. Suverent å ta pause i Lyngdal (bakeri på kjøpesenteret ved ladaren), og aust for E18 er det flust med ladarar om du skulle trenga det. Bamble, Telemarksporten eller Rugtvedt er alle fine stopp i passe køyreavstand frå Lyngdal. Autopilot er strålande å ha på strekket frå Kristiansand til Oslo.

10
Model 3 / Sv: Hva bør en kjøpe
« på: Mandag 20. ſeptember 2021, klokken 11:36 »
Eit poeng til: 2019 LR har ganske mykje større nyttelast enn 2021 SR+: 375 vs 314.

12
Model Y / Sv: Nyttelast Model Y
« på: Mandag 13. ſeptember 2021, klokken 22:59 »
Hvorfor skal de fikse det, er jo ikke noe galt med bilen. Den er godkjent med den vekten tesla har søkt om. Tror ikke de kommer til å endre noe som helst, heller ikke på Tysklands modellen. Tesla har jo de siste årene bare gått en vei på nyttelast. Er jo neppe et stort problem heller. Id4 gtx har reel nyttelast som ikke ligger så langt unna MY. Prøv å søk på nyttelast på id4 forumet = 0 treff…

Nyttelast for Model Y i USA vart kraftig oppjustert då sjusetarversjonen kom, òg for femsetaren. Om den versjonen kjem her vil heilt sikkert det same skje her.

13
Model Y / Sv: Når vil Tesla senke prisen på Model Y i Norge til under 500 000 for long range?
« på: ſøndag 12. ſeptember 2021, klokken 18:09 »
Er det toll på bilar frå Kina til Europa?

14
Model Y / Sv: Hjulstøy i TMY
« på: Fredag 10. ſeptember 2021, klokken 14:52 »
Pah, ser ut til at dei fjerna det på modellar med ny type tpms :(.

https://teslamotorsclub.com/tmc/threads/2021-tpms-display-reset.215672/page-2

15
Model Y / Sv: Hjulstøy i TMY
« på: Fredag 10. ſeptember 2021, klokken 13:05 »
Den store forskjellen kom med å senke dekktrykket til 39psi (under dette klager TPMS sensorene litt innimellom).
Alt ble bedre av dette.


Du kan vel nullstilla TPMS til det nivået du vil ha? I det minste kan ein det på Model 3.

Sider: [1] 2 3 ... 14