Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Thalgar

#1
Model Y / Sv: Erfaringer med barneseter i Model Y
mandag 12. februar 2024, klokken 19:47
Det går fint å få inn vår eittåring i midten, primært fordi Y er såpass høg i baksetet og såpass lang at ein har godt "arbeidsrom".
#2
Elbiler i media / Sv: Asplan Viak - eldgamle myter
mandag 04. desember 2023, klokken 14:54
Alle med barn og medfølgande barnestolar forstår kvifor bilane har blitt større.
#3
Model Y / Sv: Erfaringer med barneseter i Model Y
mandag 27. november 2023, klokken 14:43
Sånn blir det ved beltefesta: Du kan ikke vise dette vedlegget.
#4
Model Y / Sv: Erfaringer med barneseter i Model Y
mandag 27. november 2023, klokken 14:37
Har fått til ein fin konfigurasjon med to framovervendte og eit bakovervendt:
2x MaxiCosi Rodifix Airprotect og 1x Axkid Minikid 3. Minikid har fordelen at det kan skuvast litt lenger fram, sånn at det er lett å koma til for å festa belta til beltestolane. Begge MaxiCosi-seta festa med Isofix.

Du kan ikke vise dette vedlegget.
#5
Elbiler i media / Sv: Elbilforeningen: Vi hater dette rattet!
mandag 06. november 2023, klokken 13:20
Sitat fra: hELgenen på lørdag 28. oktober 2023, klokken 16:45Jeg sliter mye med å forstå formålet til Tesla med å fjerne f.eks blinklyshendel...

Jeg tror ikke kostnadsreduksjoner alene kan være formålet - det blir bare for dumt.

Det er jo helt åpenbart at endringene med å fjerne hendler vil påvirke i alle fall kjøpslysten til Nordmenn.
Jeg ser for meg at Tesla vil miste en del markedsandeler fremover. Og de har jo også fått mye pepper i mediene i det siste mhp kundehåndtering. Og dersom kundene også fremover skulle oppleve å få bot i rundkjøringer for manglende bruk av blinklys så har vi det gående med en stor negativ spiral for Tesla. Tesla Norge ansatte burde jo tørre å si ifra at dette går feil vei.....

Dette er garantert eit påfunn frå Elon. Bilen skal jo "eigentleg" køyra seg sjølv og "all input is error", så dette er heilt i hans filosofi. Husk på at dette er ein mann som faktisk fabulerte om å laga ein bil utan ratt og pedalar:

"Musk was adamant, Isaacson writes: "No mirrors, no pedals, no steering wheel. This is me taking responsibility for this decision."

When his deputies still resisted, Musk got into one of his very cold moods.
"Let me be clear," Musk said slowly. "This vehicle must be designed as a clean robotaxi. We're going to take that risk. It's my fault if it f--ks up. But we are not going to design some sort of amphibian frog that's a halfway car. We are all in on autonomy."

https://www.axios.com/2023/09/08/tesla-musk-global-electric-car-robotaxis
#6
Model Y / Sv: Til dere med fargevalget Quicksilver
tirsdag 03. oktober 2023, klokken 09:01
Quicksilver er sannsynlegvis Teslas mest "brukarvenlege" farge, kanskje saman med Midnight Silver. Som sagt visast riper (spesielt mikroriper) lite, og det same gjeld støv og anna skit. Veldig nøgd etter å ha kome frå svart, som var motsett ;)
#7
Model Y / Sv: Snart refresh TMY?
tirsdag 05. september 2023, klokken 10:15
Sitat fra: Marzo på tirsdag 05. september 2023, klokken 09:14
Sitat fra: ToWalkOrDrive på fredag 01. september 2023, klokken 15:30Ja, det er ingen som vet, men over 25% av delene er forskjellige mellom Model 3 og Y. I tillegg er det ikke sikkert at de skal lage en så lik Model Y heller. Kan være de vil låne litt fra Model S osv. Kan være de vil finne på nye ting. Nye modeller hos Tesla har ofte tatt lenger tid enn forventet, og ofte overrasket med nyheter. Blir jo veldig spennende å se hvordan den blir. Store deler av Model Y sitt salg og lønnsomhet avhenger av Model Y's vellykkethet, så tror de ikke vil lansere oppdatert modell før de er helt sikre. De selger tross alt enormt mye av bilen i dag.

Alle oppgraderinger gjort på Model 3 er med Model Y i tankene, slik at ulike komponenter som kan brukes i begge modellene er tilpasset det. Noe annet er usannsynlig.
Derfor er nok mye av Model Y endringene allerede klare.

Som du er inne på selger de veldig mye Y, og lanseringen av Model 3 demper nå salget fremover da mange heller vil vente på den nye modellen fremfor å kjøpe den gamle.
Det er nok Tesla fullt klar over og vil nok komme med en ny Model Y om kort tid.

Dette blir ein test for både Tesla-kundane og Tesla som selskap. Er Tesla smarte ventar dei med ny Model Y til dei har sett om karnøflingane av Model 3 blir godtekne. Salet av Model S og X med manglande hendlar er openbart ganske så dårleg, sidan Tesla har senka prisen igjen og igjen. Er Tesla dumme, lanserer dei ny Y før dei har fått salsdata for ny Model 3. Men med Musk som leiar vil det ikkje forundra meg om dei er det.
#8
Model 3 / Sv: Model 3 refresh (highland)
mandag 04. september 2023, klokken 13:57
Sitat fra: Marzo på mandag 04. september 2023, klokken 09:36
Sitat fra: SurSnasen på søndag 03. september 2023, klokken 21:12Nei, jeg tror rett og slett det er kostnadsbesparelse. Blir litt som AnneMa. "AnneMa gjør som AnneMa vil". "Tesla gjør som Tesla vil". Og folk hopper på. Det vet Tesla.


Blir litt vanskelig å tolke det slik med tanke på en rekke andre påkostede endringer som er gjort med faceliften.
Skjermen i baksetet og oppgradert anlegg ville vært mer naturlig og tatt seg betalt for hvis det var spørsmål om kostnadsbesparelse ved å fjerne en enkel hendel.

Sitat fra: SurSnasen på søndag 03. september 2023, klokken 21:12Selvkjøring er langt unna. Da kunne de heller ventet med å fjerne hendelen til selvkjøringen faktisk er på plass og implementert 24/7/365/worldwide. Det Tesla gjør nå er stikk motsatt av å skape trafikkflyt og sikkerhet. Men de slipper unna med det.

Det samme kan man si om regnsensor og parkeringssensorene.
Jeg tror det er viktigere for Tesla og selge tanken om at selvkjøring er rett rundt hjørnet.
Derfor lager de nå en autonom bil som kan kjøres manuelt, fra forrige modell som var en manuell bil som kunne kjøres autonomt.

Dette luktar Elon lang veg. Så er det undersåttane nedover i systemet som får jobben med å omsetta herskaren sine ønske i (dårleg) praksis. Husk på kva han sa for ei tid sidan då manglane på hendlar på Model S kom opp:

""I think generally ... all input is error."

https://jalopnik.com/elon-musk-said-something-that-reveals-much-of-whats-wro-1847080411
#9
Model 3 / Sv: Model 3 refresh (highland)
lørdag 02. september 2023, klokken 09:16
Teslabjørn demonstrerer komboen blinklys på rattet og norske rundkøyringar. Konklusjonen hans er klar: det er noko fundamentalt feil her.

https://youtu.be/4UOCsbB-KXg?si=6QditYZADr953nyN
#10
Model Y / Sv: Snart refresh TMY?
fredag 01. september 2023, klokken 18:17
Teslabjørn viser her akkurat kor rævva blinklys på rattet er i norske rundkøyringar:

https://youtu.be/4UOCsbB-KXg?si=6QditYZADr953nyN
#11
Model Y / Sv: Snart refresh TMY?
fredag 01. september 2023, klokken 17:42
Vel, førre originale idé Tesla hadde, Yoke, var jo openbart ein såpass stor flopp at Tesla måtte gjeninnføra ratt... Så den interne testeprosessen er openbart ikkje patent. Dette luktar Elon lang veg.
#12
Model Y / Sv: Snart refresh TMY?
fredag 01. september 2023, klokken 13:12
Tipper dei òg ser kva som skjer med salet av Model 3 før dei gjer store endringar på bilen dei sel absolutt mest av...
#13
Tesla SW og AP / Sv: Hvordan lagre dashcam klipp manuelt?
torsdag 10. august 2023, klokken 17:56
Eller sett dashcamikonet som eit av hurtigikona nederst i midten. Då blir opptak lagra når du trykker på ikonet mens bilen er i drive eller r. Eventuelt kan du setta det som funksjon for langt trykk på venstre hjul på rattet.
#15
Model Y / Sv: TMY SR nå med Berlin-farger
tirsdag 04. juli 2023, klokken 13:05
Om du bestiller Quicksilver eller Midnight Cherry, er du garantert Berlin-bil ja (med det nye batteriet frå BYD med raskare lading). Med andre fargar er det potensielt framleis lotteri.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA