Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Norwegian Wood

#1
i-Pace / Sv: Serivce priser
fredag 16. oktober 2020, klokken 07:31
Jeg fikk opplyst at bilen skal ha service hvert annet år og at første service er gratis. Min ble levert i mai 2019, har nylig rundet 30K og Jaguar Remote app sier at jeg skal ha service om 4.000 km. Hva prisen er vet jeg ikke.

I-PACE S
MY2020
#2
i-Pace / Sv: Takboks/skiboks
mandag 24. februar 2020, klokken 21:13
Enkel montering er et poeng. Ser ut som takstativet må tres inn i et rør på Skiguard 830T? Er det mulig å gjøre det uten hjelp?  Skiguard 830 S er universal og virker enklere, noen som har prøvd den på I-Pace med orginale takstativ?

I-Pace S
MY 2020
#3
i-Pace / Sv: Hvordan verifisere H264 oppdatering
mandag 24. februar 2020, klokken 00:39
Kanskje Tellus har rett.

Ser på det engelske forumet at:

"H237 - INSTRUMENT PACK CLUSTER (IPC) UPDATE is the change to the mileage gauge. H237 was released before H264, my car has had H237 applied so I already have the new mileage gauge (along with other changes). If you download the H264 bulletin (it cost me less than 12 US dollars to gain access to the bulletin details), it indicates that if the H237 IPC has NOT been applied then that update MUST be done first, if H237 is already applied then H264 can be implemented directly."

I så fall har jeg fått H237 samtidig med H264 uten noen nærmere forklaring. H237 var ikke en utestående kampanje for meg i TOPIx.


I-Pace S
MY 2020
#4
i-Pace / Sv: Støv og sand i baksete kjøpt 30.11.19
søndag 23. februar 2020, klokken 23:40
Ganske tankeløst å gå ut i VG med en sånn bagatell spør du meg. Det vil garantert bli fiksa av Jaguar selv om det tar lenger tid enn vi kunne ønske. Så forresten et tips fra en Volvo eier om å bruke vifta mer aktivt for å hindre undertrykk i bilen.

I-Pace S
MY 2020
#5
i-Pace / Sv: Hvordan verifisere H264 oppdatering
søndag 23. februar 2020, klokken 23:28
Sist fredag fikk oppdatert H264 og i tillegg H270 som er Acoustic Vehicle Alert System. Det ble ikke gjort noen andre endringer som jeg er kjent med og nå har jeg fått ny grønn horisontal SOC bar. Før oppdateringen hadde jeg den halvrunde hvite så det tyder jo på at grønn horisontal SOC bar har en sammenheng med H264, eller med H270?  Jeg har fortsatt 101E, 102E og 103E som utestående kampanjer i TOPIx. Forsåvidt står også H264 og H270 der fortsatt, men etter det jeg forstår tar det noen dager før de forsvinner i TOPIx.

SOC på 75% gir nå antatt rekkevidde på 307 km. Det er 40-50 km mer enn før oppdateringen men det kan selvsagt også skyldes en øking etter den siste turen på fjellet. 

I-Pace S
MY 2020
Info 19C-Program 18.2
#6
i-Pace / Sv: Kommende programvareoppdateringer for EV400
fredag 06. desember 2019, klokken 03:28
Bakhulsdrift på I-PACE opp til 60 kmt ble referert på det britiske forumet etter samtaler med en ingeniør fra Jaguar. Det stemmer imidlertid ikke med bildet du kan ta opp på skjermen av kraftfordeling foran/bak. Det går mot mer bakhjulsdrift ved akselerasjon naturlig nok siden det er mer friksjon på bakhjulene, men retter seg raskt opp til 50/50 fordeling også ved lavere hastigheter. Selvsagt mulig at bildet er en forenkling.

Noen Tesla modeller fikk SOTA endret systemet til all-wheel drive under 4 grader og bakhjulsdrift over 4 grader. Da ville jeg bedt om å få igjen pengene!

I-PACE virker overraskende bra på snø men har ikke prøvd meg i djup våt snø ennå. Har alltid et par Snowsocks i bagasjerommet, også om sommeren, just in case.

I-PACE S
MY 2020
#7
i-Pace / Sv: Kommende programvareoppdateringer for EV400
torsdag 05. desember 2019, klokken 19:21
Jeg leste også at forandringen mellom motorene gjeld i eco-modus. Håper det stemmer, da kan vi velge selv. At rekkevidden øker mest under kalde forhold er jo helt pefekt, vi får økt rekkevidde 8 måneder i året :D

I-PACE S
MY2020
#8
Jeg komme fra Land Cruiser og har aldri hatt luftfjæring før. Flott å kunne heve hele bilen på dårlige hytteveger og ubrøyta veger om vinteren så jeg setter stor pris på det. Selv om dette er konvensjonell teknologi sier Broome i TV2 at han ikke ville valgt det på en bruktbil https://www.tv2.no/a/3756603/

Potensielle reparasjoner i 100.000 kroners klassen har innvirkning på bruktbilprisen, så "nissen blir nok med på lasset" selv om man bytter bil etter 3-4 år. :'(  I forhold til Modell X kan vi jo håpe at lavere vekt på I-PACE gir mindre slitasje på systemet. I mellomtiden er det bare å nyte kjøreegenskapene til I-PACE :)

I-PACE S MY2020
#9
En ting jeg setter pris på med I-PACE er at den er lagd av 96% aluminum og 4% rustfritt stål. Vekta er omtrent 400 kg lavere enn E-tron 55 og 300 lavere enn Model X. Det har betydning for kjøreegenskapene selv om mye skjules av den hydrauliske fjæringa. Det er bare I-PACE som også leveres med stålfjærer og kjøreegenskapene rapporteres å være bra med 18 toms dekk. Det er temmelig sikkert er at en gang i bilens levetid kommer det en skikkelig dyr reparasjon av det hydrauliske fjæringssystemet. Tipper at en da kan sette inn stålfjærer og støtdempere som et alternativ for å unngå dyr reparasjon. Har i alle fall sett det på andre biler som leveres med valgfritt stål eller luft.

I-PACE S MY 2020
#10
i-Pace / Sv: Ski i I-Pace
fredag 29. november 2019, klokken 03:49
Skulle gjerne hatt skiluke, men med fire personer er det som regel fire par ski og da fungerer ikke luke uansett. Jeg synes romslig skipose på lastestativene bundet fast med tau fungerer best. Tauet festes med dobbel halvstikk, to ganger i kryss over posen og feste enden med dobbel halvstikk på stativet, enkelt og greit og det sitter! De orginale lastestativene er aerodynamiske og tar seg godt ut så jeg har de på hele vinteren og tar de eventuelt av om langtur og rekkevidde er en problemstilling. Men dette blir altså på bilen og ikke i bilen 8) Det orginale lastestativet har gummilist og merk at det må monteres med den smales delen av stativet framover, plundra litt med det første gangen. Et annet alternativ er sevsagt skiholdere med lås montert på lastestativet men jeg er usikker på hvordan det fungerer. Noen skrev på forumet her at gummilista på lastestativet må tas av for å montere skiholdere, det blir for mye heft.

I-PACE S MY2020
#11
i-Pace / Sv: Batterivarming
onsdag 20. november 2019, klokken 07:46
Interessante råd lenger opp i tråden fra Maxwell_400 for å beholde batterikapasiteten:

"- i den kalde årstid ha bilen plugget inn på strøm, dette for å holde batteriene i "operating range"
- alltid bruke precondition, det vil bringe batteriene til optimal temperatur før avgang
- hvis de er kalde, belaste minst mulig og absolutt ikke hurtig lade
- ikke kjør pakka under 10%
- lynlade minst mulig"

Men hva med å la bilen stå fulladet på 100% noen dager, eller et par uker? Av og til lader man opp, men ombestemmer seg og utsetter turen. Jeg har da startet klima på fjernkontrollen og også tatt noen runder rundt i nærområdet men det er mye styr for å få ned batteriet med 10%. Forhandleren sier at 100% ikke er et problem, noen som har synspunkter?

I-PACE S MY 2020
#12
i-Pace / Sv: Forsikring på Ipace
onsdag 13. november 2019, klokken 23:20
Og hva er prisen i Enter?

Maskinskade dekkes også i DnB men egenandelen er etter kjørte kilometer så litt vanskelig å sammenligne med antall år som i Enter.

En god ting med DnB forsikringen er at en parkeringsskade ikke gir bonustap og leiebil er inkludert. DnB garanterer minst like god dekning som andre selskaper, men tar kanskje igjen på høy egenandel på batteri når bilen blir eldre. Økningen på 10% i året inntrer etter det første året så vi har tid til å sjekke dette ved kommende fornyelser. Verdt å merke seg at maskinskade ikke dekkes ved terrengkjøring. Er elvekryssing på Islandske fjellveger terrengkjøring?


I-PACE S MY 2020
#13
i-Pace / Sv: Forsikring på Ipace
onsdag 13. november 2019, klokken 01:08
Betaler 8.544 for Kasko Best i DnB, 16.000km, 75% bonus 1 år. Fører over 23 år og egenandel 4000. Veldig fornøyd med prisen men:

"Egenandel ved skade på batteripakke til el¬ og hybridbil er 10 % av reparasjonskostnaden per år etter 1. år, inntil 75 %, minst kr 6000."

Egenandel ved skade på batteriet er altså 50% etter 5 år, er dette standard i elbilforsirking? Samme som elektriske apparater.

I-PACE S MY 2020
#14
i-Pace / Sv: Hurtiglading i-pace
tirsdag 04. juni 2019, klokken 10:02
Prisene på Ionity nettverket kan nå ses på Audis hjemmeside. Etter en introduksjon på NOK 80 per lading blir fordelsprisen 3,20 per kwt (30 øre under Fortum pris på 3,50 per kwt). "Fordelsprisen" krever imidlertid medlemsavgift på NOK 2268 per år. For å spare inn medlemsprisen, sammenlignet med Fortum, må du lade 7500 kwt i året (NOK 0,3 x 7500 = NOK 2250)- det tilsvarer 50kwt lading per gang 150 ganger i året!  Hva engangsbesøk vil koste for at medlemsskap skal være en fordel kan en jo bare gjette på, blir nok en heftig kwt pris for lading uten medlemsskap, hvis det er mulig. I Frankrike er "fordelsprisen" 0,65 Euro per kwt. Med en slik prisstruktur blir det nok mest 50 kwt lading med Ipacen og moderat behov for hurtig lading på 100kwt.

Land Cruiser 2007
Ipace S MY 2020
#15
i-Pace / Sv: Hvilke ladekabler følger med bilen?
mandag 03. juni 2019, klokken 09:05
Ladekladden som følger med bilen (IC-CPD) er beregnet på IT nett ifølge instruksjonsboka. Noen som vet pom det er greit å bruke den TN nett som jeg har på hytta. Den fungerer på noen kurser når jeg prøver.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA