Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Ludde

#1
Model 3 / Sv: Erfaring med brukt Model 3?
tirsdag 19. mars 2024, klokken 23:14
Har hatt min 2019 performance, med 107k km på telleren, siden den var ny og det har vært ganske problemfritt. Hadde i utgangspunktet tenkt å bytte den inn før garantien var gått ut i frykt for dyre kostnader, men erfaringen så langr gjør at den beholdes en stund til.

Utenom servicekostnader så har jeg hatt knirk forstillingen på høyre og venstre side fremme. Dette er visstnok en svakhet på model 3 men det koster bare rundt 3k å få fikset utenom garanti.

Model 3 er egentlig en ganske "simpel" bil som ikke har de klassiske kostbare delene som etterhvert ryker.  luftfjæringer osv.
Motor og batteri har garanti i 8 år eller 192k km, så de virkelig dyre delene burde man være spart for i noen år til.
#2
Model 3 / Sv: Sluttgarantiundersøkelse
søndag 15. oktober 2023, klokken 22:26
Jeg har også bestilt samme sjekk. Var også usikker først siden den gikk igjennom EU kontroll før sommeren, men for 3k er det vel greit nok i tilfelle noe dukker opp.

Noen som vet om man får en liste etterpå over sjekkpunkter som er gjennomgått?
#3
Model 3 / Sv: Plastklips/-plugger til skvettlapper foran - TM3
mandag 17. juli 2023, klokken 20:52
Jeg kjøpte på mekonomen.
Tror det var disse: https://www.mekonomen.no/klips-kstools-12369623
#4
Model 3 / Sv: Spraylakk blå Model 3
søndag 16. juli 2023, klokken 21:13
Hei.
Hvordan gikk dette prosjektet?
Bestilte du noe fra linken?
Er også på utkikk etter blå lakk for en liten touch up rundt hjulbuene blant annet.
#5
Model 3 / Sv: Model 3 refresh (highland)
lørdag 03. juni 2023, klokken 10:32
Synes denne ser litt mer voksen ut enn dagens. Enig i at det hadde gjort seg med noen luftekanaler mot bremsene for å bryte litt opp. Det kunne de feks gjort kun på performance for å skille den mer ut, men det er vel ikke helt i teslaånd å lage unike deler til "samme bil"..

Ser litt inspirasjoner fra tesla roadster der, så er spent på hva de har gjort på baken
#6
Model 3 / Sv: Refinansiering av bil lån
lørdag 03. juni 2023, klokken 10:26
Hvis du eier bolig og har litt å gå i boliglånet, så er nesten alltid det beste alternativet å ta sikkerhet i boligen. Sett opp et eget lite lån på bilen for å ha lavere nedbetalingstid enn på boligen, og med sikkerhet i boligen for å få de samme vilkårene som på boliglånet.

4,5 nominelt på et billån høres ikke så ille ut. Men DNB må ha veldig høye gebyrer for å få 7,62 effektiv?
Har selv 4,09 nominell og 4,8% effektiv i danske bank pdd.
#7
Model 3 / Sv: Kjøpsråd TM3
mandag 13. mars 2023, klokken 23:41
Vil ikke si det er helt krise med en model 3 over 100k km. De dyreste komponentene dekkes av 8 år og 190(?)k km batteri og motorgaranti, men helt klart en fordel og trygghet med litt garanti igjen. Model 3 er jo en relativt simpel bil sett bort fra motor og batteri, sammenliknet med feks model S med tanke på kostnadsrisiko etter endt garantitid.

Siden de fleste biler prises ganske likt ville jeg tatt en ekstra titt på dekk og felg. Veldig mange model 3 er hentet ut med billige kinadekk og billigfelger. Spesielt på vintersettet.

Det er også lite vits å sette noe verdi på FSD.

Ellers er det som med alle andre biler med prøvekjøring og å få et inntrykk av hvordan bilen er behandlet og tatt vare på  :)
#8
TM3 Hjul, dekk og felg. / Sv: Hvor mange km varte dekkene dine?
mandag 18. juli 2022, klokken 21:37
19' bil med 75000 km og bytter begge settene i år. Mine var veldig tynnslitt på innsiden på grunn av camber (hjulstillingskontroll var ok), så det kan være lurt å ikke bare sjekke den ytterste delen av dekkene underveis i sesongen. Vet ikke om det er likt på LR og SR.
#9
Tesla SW og AP / Sv: Lastefeil på spotify
mandag 11. juli 2022, klokken 17:17
Samme problem her. Sangen stopper plutselig med lastefeil. Trykker du play på venstre ratthjul så fortsetter den fra samme punkt med engang. Har hatt denne bugen av og på i noen måneder nå. Lurer på om det var bedre på forrige SW. Er på .16.3 nå.
#10
Model 3 / Sv: Kjøpe brukt Model 3 - mye steinsprut?
tirsdag 19. april 2022, klokken 17:32
Dette er dessverre ikke unormalt. Min så helt lik ut etter ca 20 000 km uten skvettlapper eller folie. Har kjørt 50 000 til med skvettlapper og det nedre feltet du ser på bildet (ca 4*8cm) er nå helt uten blåfarge og er hvitt/gult. Så folie er det eneste som hjelper skikkelig i området nede foran bakhjulene..
#11
Model 3 / Sv: Varianter av type 3?
tirsdag 29. mars 2022, klokken 22:46
Som olaM nevner så skrives det mye rart på finn. Se heller på modellbetegnelsen.

Performance:
Toppmodellen, 1 cm lavere, stivere fjæringer, carbonspoiler oppgraderte bremser, track mode (lar deg fordele hvor mye krefter som skal gå til hver av akslingene og den eneste måten å få leke på vinterføre)

Long range:
Litt under selunder tregere enn performance 0-100. Kan fås med acceleration boost som reduserer 0-100 med ca 0,5s. Mykere kjørekomfort, mindre hjul som standard og derav 2(?) mil lengre rekkevidde. Mulighet for hengerfeste dersom det fulgte med bilen ved utlevering.

Base performance:
Samme som long range bare med akselerasjonen til performance og track mode. Denne var kun å få som inventorybil hos tesla og ikke tilgjengelig via konfiguratoren.

Standard range:
Kom kanskje ikke før i 2020?
Bakhjulsdrift, dårligere stereoanlegg, ikke varme i bakseter.

Eneste valg ved bestilling da jeg bestilte i mars 19 var utvendig- og innvendig farge og FSD. FSD har ikke vist seg å være verdt de ekstra 50k i ettertid noe som også gjenspeiles i bruktprisene. Men dette kan du vurdere selv om du vil betale ekstra for.

Helt sikkert ting jeg mangler her, men dette skal dekke de største forskjellene  :)
#12
Model 3 / Sv: Varmer kun frontrute på auto
søndag 09. januar 2022, klokken 15:47
April 19' M3P her med helt motsatt erfaring. Det blir alltid ekstremt varmt på føttene sammenliknet med resten av kabinen i auto. Bruker ofte manuell for å veksle mellom fotvarme på/av for å ha det behagelig.

Å holde temperaturen i -10 har aldri vært et problem. Det kaldeste jeg har kjørt i er ca -27, og vil mene jeg da valgte ca 24 i temp og 4 i styrke. Auto fungerte fint også da, men igjen ble føttene i overkant varme.

Jeg merker at luften er kaldere fra spalten over treverket sammenliknet med helt fremme med frontruten når den står i auto.
Kjører stort sett aldri motorvei men ganske mye i 80-90 sone, så om motorvei har noe å si har jeg ingen formening om.
#13
Model 3 / Sv: Visning av batteri % er forskjellig i APP og i bil
tirsdag 28. desember 2021, klokken 00:37
Har opplevd akkurat det samme i julen. Stort sett 5% mer i app enn på bilen. Tok en lading opp til 90% og tror det er i orden nå.
#14
Model 3 / Sv: Erstatte 2019 model 3 med ny model 3
onsdag 22. desember 2021, klokken 15:49
Sitat fra: filtvet på onsdag 22. desember 2021, klokken 12:39
Jada, garanti på batteri er 8 år med 70% rest. Ganger du 70% med 60% (vinter) så kan det bli lite om du har kjøpt en billig-variant.

Enig der. Havner det så lavt på den tiden kan det bli et problem.
Det blir spennende å følge tredjepartsmarkedet de neste årene. Om det blir lov å bruke fungerende batterier fra kondemnerte biler osv.

Nå sporet dette litt av fra trådstarters tema.
Hadde jeg skulle byttet bil ville jeg gått for noe annet og nytt. Ikke for at model 3 er en dårlig bil, men for å få kjøre litt forskjellig og at nybilfølelsen sannsynligvis blir bedre når ikke alt er kjent og nesten identisk med det man kommer fra. Bmw i4 ser spennende ut og har fått mye skryt. Bare man får gjort noe med den forferdelige "grillen"  :o
Taycan gts sport turismo er drømmen! Men den er jo i en helt annen prisklasse og utenfor de fleste budsjett.
#15
Model 3 / Sv: Erstatte 2019 model 3 med ny model 3
onsdag 22. desember 2021, klokken 10:07
Sitat fra: utking på onsdag 22. desember 2021, klokken 08:51
Hvordan stiller dette seg til en tilsvarende bensinbil/annen bil i samme prissegment når du ser på km i forhold til prisfall?

Siden model 3 ligger helt i toppen av salgsstatistikkene for tredje år på rad så må vel bruktprisene normaliseres etterhvert. Når det nå selges rekordmange elbiler så vil etterhvert bruktbiltilbudet øke, noe som burde slå ut på prisene.

Jeg tror det er helt riktig at model 3 blir det nye ungdomsbilen om noen år, så da er en bmw 320 en god sammenlikning. Ny i 16 kostet en relativt godt utstyrt 320 ca 650k, og nå ligger de på finn for +-300k avhengig av km og utstyr. Så det er vel ikke urimelig å anta at etter 5-6 år så vil prisen nærme seg halvparten av nybilpris også for model 3? Kanskje det ikke skjer så tidlig som på 19' bilene men heller på de bilene som selges ny i dag siden elbilandelen er så høy.

Nettopp det at model 3 og tesla generelt er så attraktivt kan kanskje dempe fallet en del etter dette, når den kommer inn i 200-300k klassen som de fleste er inne i når de ser etter bil. At bilen utgår på garantien er så klart ikke positivt, men historikken tilsier at det er mye billigere å drifte  en elbil enn en fosilbil, spesielt når batteri og motorgarantien er 8 år og 160 000km (?), som er den helt klart største risikoen med brukt elbil.

Det er vanskelig å spå fremtiden  :) Min teori er i hvertfall at også elbilprisene snart vil se i nærheten av samme priskurve som vi har vært kjent med fra før av. For min egen del så kjøpte jeg en m3p i april 19 for litt over 600k totalt med vinterhjul, matter, lakkcoating osv. Nå, nesten 3 år og 62000 km senere ville jeg fått ca 400k for den. Og da er vi ikke langt unna priskurven til en ny fossilbil, men med lavere driftskostnader og mye mer kjøreglede  :D
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA