Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Nei til klimasvindel

#1
Elbiler i media / Sv: Elektriske busser - fungerer det egentlig?
mandag 19. februar 2024, klokken 19:49
Sitat fra: ToWalkOrDrive på onsdag 14. februar 2024, klokken 14:17Hvordan kan det ha seg at så mye blir dårligere enn før, når vi har et oljefond med 16400 milliarder (3 millioner per person)? Blir forbanna. Ungdom kommer seg ikke på skolen, sykepleiere kommer ikke til operasjonsstuen, fordi 15 busser står i kø opp en bakke som kun mangler litt strøing. Fåkk det.

Ca 2019 ble det vedtatt på Stortinget et forbud mot å investere oljefondpenger (Statens pensjonsfond utland) i Norge. Kanskje det forklarer en del.

https://duckduckgo.com/?q=stortinget+vedtatt+forbud+mot+%C3%A5+investere+oljefondet+i+norge+lovfestet&t=ffab&ia=web
#2
Elbilen i Samfunnet / Sv: Hurtiglading mye dyrere enn drivstoff?
mandag 27. mars 2023, klokken 06:18
Sitat fra: Electric cars in Norway på søndag 26. mars 2023, klokken 17:33
Sitat fra: Svk på søndag 26. mars 2023, klokken 11:25
Sitat fra: Stig-Arne på søndag 26. mars 2023, klokken 10:10Snittprisen hos Tesla er nå for tiden (kl. 20.00 - 16.00 )3,59 kr og (kl. 16.00 - 20.00) 3,99 kr
Enkelte stasjoner er på godt under 3 kr/kWh

Så ser ikke så mørkt ut egentlig :)

https://www.tocn.no/wp-content/uploads/2023/03/2023-03-24b-Pris-Tesla-Supercharger.pdf

Verre med de andre som skal ha 7-8kr kWh


Jeg mener fortsatt at 3... er for mye. Staten burde subsidiert dette ned til krona blank... det må da være i statens interesse at elbiler bidrar til at Norge klarer klimamålet! Dette har Norge råd til.

Det er aldri greit å be andre ta regningen. Norske skattebetalere må ha et ord med i laget. Tipper de fleste vil si nei til å subsidiere disse oppblåste prisene.
Dessuten finnes ingen beviser for at dette påvirker klima. Ren fantasi som har gått til hodene på politikere.
#3
Sitat fra: arthur på torsdag 09. mars 2023, klokken 17:01
Etter fem måneders krangling fikk jeg levert tilbake fossilbilen til forhandleren jeg kjøpte den av for mer enn to år siden! Bilen har stått på verksted (Mobile) siden den var på service i begynnelsen av oktober og siste delen er forventet i juni!

Så nå har jeg to elbiler, begge fungerer utmerket, og kortet jeg har benyttet for kjøp av bensin er "klippet", heldigvis!

Aldri mer fossilbil for meg/oss!


Hvilken flott PR-kampanje for elbiler.
Og klippe bensinkortet?  Fordi du nesten ikke klarte å la være kjøpe mer bensin, til tross for å kun ha 2 elbiler?
Nysjerrig på hvordan du argumenterte for deleleveringsproblematikk for et 2 år gammelt bruktbilkjøp...eller var den ny?
Lykke til med stadig lading av de tunge symaskinene, tror du trenger det  :)
#4
Elbilen i Samfunnet / Sv: Statsbudsjettet 2023
fredag 03. mars 2023, klokken 14:51
Sitat fra: hELgenen på fredag 03. mars 2023, klokken 14:42
Mulig denne tråden også kan se fremover - det ser nemlig ut som regjeringen arbeider effektivt for å skatte egen bolig mer fremover. De skal skatte på fordelen av å bo hjemme som det heter :

https://www.nettavisen.no/norsk-debatt/eiendomsskatten-oker-dramatisk-sjekk-skattesjokkene-for-boligen-din/o/5-95-951140
 [ You are not allowed to view this attachment ]  

Hadde man BRUKT pengene man tar inn til å ØKE velferden så kunne man i alle fall argumentert for skatten.
Da hadde man kunne vært enig eller uenig basert på ulike verdisyn og hva man mente var det beste for å bygge videre på velferdsstaten...

Slik det ser ut nå så skal man ØKE skattene og REDUSERE velferden...Ikke bare det - alt det offentlige kommer med tenderer jo til å øke MER enn den generelle prisstigningen...


"You will own nothing, but be happy".
- Klaus Schwab, i boka Covid-19, The Great Reset 2020
Klaus - founder of WEF (their goal is to penetrate the cabinets. Ta et søk på hvem som er deres YGL - young global leaders, til og med krompen faktisk).

Norge styres ikke fra Norge.
#5
Sitat fra: hELgenen på tirsdag 21. februar 2023, klokken 21:24
Sitat fra: Electric cars in Norway på tirsdag 21. februar 2023, klokken 20:16
SitatSkulle nesten tro man hadde havnet på forumet til Steigan

He he dagens beste kommentar.

Steigan...hva er det?

Trolig Norges tøffeste og mest seriøse journalist.
Og en som ikke liker løgner av noe slag, en som kan regne og en som dokumenterer alt han gjør.
Han sparker godt fra seg foran presseflokken.
18. Feb. 2023: Sjefredaktør Pål Steigan ble invitert til Hell konferansen for å delta i paneldebatt. Tema: Går pressen i flokk?
https://www.youtube.com/watch?v=N7d6BNMPssA
#6
Sitat fra: RJK på mandag 30. januar 2023, klokken 11:14
Sitat fra: elektrolux på mandag 30. januar 2023, klokken 04:13
https://www.elbil24.no/nyheter/her-kan-du-fa-bygd-om-bensinbilen-til-elbil-for-smapenger/78337065

På tide at elbilforeningen kommer på banen også her på berget.
....
Tenk hvor mange biler man kunne forlenget livet på, uten at det blir store mengder forurensning av, om man kunne satt inn elektrisk drivlinje og batterier, uten fullstendig å måtte blakke seg på tester av allerede godkjente elbilbatterier, bare fordi de ikke satt med samme kjemi i en slik bil eller ikke hadde batteri fra før.


Grønn galskap på steroider?

Vil den bli like tung forholdmessig som en annen EV?
Hvis ikke er det fordi de sparer inn på batteripakka, men lar være å skryte av kjørelengde...
Skal kjørelengden blir noe tilsvarende en butikk-EV må karosseri, hjuloppheng, bremsesystem forsterkes så stor nok batteripakke får plass, og da blir den minst like tung som en butikk-EV.

60.000 vil ikke være nok til hele jobben, trolig ikke en gang i nærheten.
Videoen her nevner helt andre priser.
https://www.youtube.com/watch?v=K6ZNDr9OPgU

Men for hver ordentlig bil grønningene får ødelagt, jo flere stjerner i boka deres. Pengene de "gir" er jo dine og mine, skattepenger eller pengetrykke-kreditt hvor regningen som alltid går til skattebetalerne.

Edit:  Jeg redigerte sitatet manuelt (for å korte ned) og det ble trolig feil, ref det RJK klager på under her.
Men det var RJKs innlegg jeg svarte på og man ser jo lenger opp hva han/du skrev.

#7
Elbilen i Samfunnet / Sv: Spørsmål om avbestilling av elbil
lørdag 28. januar 2023, klokken 09:48
Det er dyrt å være "grønn".

Folk som har bestilt bil i 2021 og vet ennå ikke når de får den, samtidig som de har fått info om at bilen blir 10% dyrere.


NAF mener kunder som skulle fått ny bil før avgiftsøkningene, må slippe å betale avgiftene og momsen som kom fra årsskiftet. Bilbransjen gir et originalt svar.
https://www.motor.no/aktuelt/naf-bilforhandlerne-ma-dekke-moms-og-avgifter/241050


Bruktbilmarkedet renner over av brukte doninger. Vil ikke folk ha dem lenger?
Hva blir det neste?  Biler på Finn-"gis bort"?

Elbil-boom på Finn: – Nå er det kjøpers marked
https://www.finansavisen.no/transport/2023/01/27/7980666/elbil-boom-pa-finn-na-er-det-kjopers-marked
#8
Sitat fra: jlan på tirsdag 17. januar 2023, klokken 14:46
https://cordis.europa.eu/article/id/205499-highefficiency-engine-turns-waste-hot-water-into-electricity

SitatThe engine produces 10 kW of electricity from around 200 kW of thermal energy in the waste hot water.


Å hente ut 5% gjenvunnet energi høres ut som et sløseri helt borti blåbærlyngen. Hvem hiver energi av sånne størrelser uten å tenke gjenvinning/regenerering?
Om de bare klarer å få ut 5% bør de vurdere å bruke varmen på andre måter enn å lage strøm av det.

Det må være lukrativ industri om slike energimengder bare slippes "på havet".


Et flyplassanlegg med "flere tusen liter" høres ut som et hjemmeanlegg.
Folk har badebasseng på terrassen med flere tusen liter vann.
Menes det flere tusen kubikkmeter?
Nei, jeg leste ikke artikkelen...
#9
Sitat fra: hELgenen på tirsdag 17. januar 2023, klokken 16:28
Plukket opp denne :

https://www.nettavisen.no/nyheter/usa-foreslar-forbud-mot-elbiler-innen-2035/s/5-95-859467

Snakk om å gå baklengs inn i fremtiden...

Det er jo grønskeagendaen som er "baklengs inn i fremtiden".
Trenger ikke forby elbiler, men bare fjerne den spinnville pushingen og subsidiering av galskapen, så vil det forsvinnet helt av seg selv.

Elbiler (og alt det andre liksomgrønne tullet) forsvares naturlig nok av de som har satset penger i den bransjen, eller faktisk tror at klimaet påvirkes av det.

Men det er vanskelig å ikke la seg imponere over hvordan en klimareligion kan fylle så mange hoder når profitten er så åpenbar drivkraft bak det hele.
#10
Elbiler i media / Sv: Er det blitt en epidemi av branner i elbiler?
søndag 15. januar 2023, klokken 00:09
Sitat fra: jlan på lørdag 14. januar 2023, klokken 22:41
Sitat fra: Nei til klimasvindel på lørdag 14. januar 2023, klokken 19:56
Saltvann til slukking bringer oss inn på korrosjon. Mener å ha forstått at varmt salt er langt mer korrosivt.
Vel en bil som brenner er mest sannsynlig vrak uansett, så litt korrosjon fra eller til spiller liten rolle. For selve skipet så er det vanligvis bare snakk om sandblåsing og maling, hvis ikke temperaturene har vært så høye at det har blitt deformasjoner . Mer utfordrende kan det være at saltvann leder strøm, det kan både gi fare for støt, og for elektrolytiske reaksjoner, som kan gi enda mer farlige gasser og eksplosjoner. Men samtidig vil saltvann raskere lade ut og uskadeliggjøre batteriene. Det er jo en metode som brukes ved gjenvinning.

Om bilen korroderer spiller nok ingen rolle, det er 100% totalvrak ved batteribrann.
Tenker på innsiden av skipet, der bilferger har biler parkert på delvis åpne etasjer, hev/senkbar bro/hylle. Det er en del teknisk utstyr som blir korrosjonsutsatt, samt mange andre biler. Det er lett å tenke at jammen sånt er forsikringsdekket uansett, men å ignorere dette påvirker forsikringspremie og utbetaling.

Poenget med saltvann og kortslutning kan være viktig.
#11
Elbiler i media / Sv: Er det blitt en epidemi av branner i elbiler?
lørdag 14. januar 2023, klokken 19:56
Sitat fra: krl på fredag 13. januar 2023, klokken 18:47
Jeg ville vært mer bekymret for elbilbrann ombord på en ferge enn et annet sted, det kan finnes godt med slukkemidler for bensin/diesel ombord, uten at det nødvendigvis hjelper så mye ved batteribrann. Med mindre det er mulig å benytte sjøvann eller annet vann til kjøling/slukking. Det kommer antageligvis an på hvor vannet renner under slukking, og om det er kapasitet til å pumpe ut. Pumpekapasitet bør de vel ha på et såpass stort skip.

Uansett, når sannsynlighet for brann er 5x større med eksosbil, så blir dette merkelig.

Vet ikke hvor du har 5x-påstanden fra, men de fleste bør ha fått med seg at elbilbrann kan være langt farligere om det er snakk om batteribrann. Brann i eksosbil har man lang erfaring med, og er ikke nødvendigvis en katastrofe.
Saltvann til slukking bringer oss inn på korrosjon. Mener å ha forstått at varmt salt er langt mer korrosivt.

#12
Elbilen i Samfunnet / Sv: Elbilforeningens tunellsyn mht. kortbetaling
torsdag 06. oktober 2022, klokken 11:40
Sitat fra: turfsurf på torsdag 06. oktober 2022, klokken 06:58
Det største problemet er egentlig robustheten ved start av lading. Har opplevd både yngre og godt voksne slite med å få startet lading grunnet timeout ved kommunikasjon, både mellom bil og lader, og lader og backend. Ganske håpløst egentlig.

Så lenge jeg kan fortsette å dra brikke eller klokka så bryr jeg meg ikke så mye, men jeg er redd betalingsterminaler introduserer ekstra kompleksitet som  bare gjør ting mindre stabilt og dyrere.

Verdens mest utbredte hjelpemiddel for betalingstransaksjoner - betalingsterminalen/tappe-terminalen, skal være fordyrende?
For en ladestasjon/ladepool som neppe koster under millionen å installere?

En hver smultringtralle, salgsbod eller omreisende selger kan ha en ørliten kortterminal koblet til mobilen, for å selge selv småvarer, som en kaffekopp eller en 20-kroners vaffel, og være fornøyd med lønnsomheten.
Men ikke lønnsomt for de som selger strøm til kjøretøy-eiere i hundretusenkroners-klassen?

Den kjøper jeg ikke, verken med kontanter eller terminal.  :)

Skjønner at noen vil ha brikke-identifisering, for å involvere bank-guttene i minst mulig grad, men eieren av en bil som kanskje låner den til f.eks. barna eller andre vil vel ikke sende av gårde bilen med blankofullmakt til å kjøre/lade så mye de bare ønsker?

I stedet for brikke kan man vel like gjerne ha brukernavn/nummer + PIN-kode.
#13
Elbilen i Samfunnet / Sv: Hva er den mest rettferdige strømrasjonering?
onsdag 28. september 2022, klokken 11:09
Med den store utbredelsen av nye målere som inneholder fjernstyrbar kontaktor er det vel mest sannsynlig at strømmen kuttes i en prosentvis andel av alle vanlige forbrukere, men rullere hvem som er utkoblet.

Det å koble ut hytter vil vel ikke ha noen særlig effekt, da i alle fall vanlige folk kanskje unngår å holde det normalvarmt både i heim og hytte.

Nei, jeg tror på rullerings-utkobling, f.eks. noen timer her, noen timer der, sånn at det ikke skaper for store problemer for den enkelte. De aller fleste tåler helt fint utkobling f.eks. 3-6 timer, før det blir nestemanns tur.
Hvem disse blir styrer vel datasystemet....hva kalles det igjen?  HUB?
#14
Sitat fra: hELgenen på onsdag 21. september 2022, klokken 16:49
Sitat fra: Nei til klimasvindel på onsdag 21. september 2022, klokken 15:15
Selvfølgelig kan ingen tvinges til noe mot deres vilje, men her er det snakk om avtaler som "Norge" faktisk har inngått. Da stiller det seg helt annerledes.
Du snakker mot flere jurister som har satt seg grundig inn i problematikken, men vil du ikke høre så kan ikke jeg tvinge deg....

Men fortell meg hva denne juristen mener Acer konkret kan tvinge Norge til da?

Du kan tydeligvis skrive mange setninger, men er du for lat til å høre på videoen?
Er det ikke bedre å høre selv hva han sier, i stedet for å be meg skrible inn oppsummering som du senere kan betvile om stemmer?
Hør selv.  Det er alvorlige greier.

Edit:
Det varer kun 23 minutter. For å hjelpe deg litt er det en artikkel her, skrevet om videoen.
https://neitileu.no/aktuelt/se-video-om-acer-og-grunnloven-med-peter-orebech

Enkelst sagt har ikke Norge lenger kontroll på "egen" energi, og EU (ACER) kan kreve at Norge bygger ut flere kabler, om det vises nødvendig. Råderetten er gitt bort til "fremmed makt".

Når man forstår hvor umyndiggjort politikerne har sørget for å gjøre Norge, skjønner man hvilket teater Støre og Energiministeren spiller gjennom media. De har ikke makt, men naturligvis later de som.
#15
Sitat fra: hELgenen på onsdag 21. september 2022, klokken 13:37
Sitat fra: Nei til klimasvindel på onsdag 21. september 2022, klokken 12:26
Noen som tok seg bryet med å høre Peter Ørebech forklare tragedien ACER?
Han forklarer at de var 3 forskjellige (jurister tror jeg han sa) som kom til samme konklusjon ved uavhengig gjennomgang.
https://elbilforum.no/index.php?topic=61853.msg1066139#msg1066139

Nei - har ikke sett gjennom denne videoen fra 2018.
Uansett hvordan man vrir på dette kan ikke ACER tvinge noen til å bygge noe.
---
Sagt på en enkel måte. Du kan ikke tvinge noen til å kjøpe bil - men når du først har kjøpt bilen og skal bruke den - så må du forholde deg til trafikkreglene.....
.
.
.


Selvfølgelig kan ingen tvinges til noe mot deres vilje, men her er det snakk om avtaler som "Norge" faktisk har inngått. Da stiller det seg helt annerledes.
Du snakker mot flere jurister som har satt seg grundig inn i problematikken, men vil du ikke høre så kan ikke jeg tvinge deg....
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA