Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - BatteriOgFossil

#1
Mii electric / Sv: Ekstra lydisolering i mii/up/citigo
fredag 28. juli 2023, klokken 23:56
Sitat fra: jche på torsdag 27. juli 2023, klokken 18:06Noen som har lagt inn ekstra lydisolasjon i disse bilene?

Jeg husker støynivået som helt ok jeg, tatt i betraktning at det er en liten budsjett-bil av enkleste sort. Husker at støynivået var merkbart lavere med vinterhjulene påmontert (tror det var 14" felger og smale dekk), så hvis støy er veldig viktig (viktigere enn at bilen ser bra ut), så kan jo et alternativ være å gå ned på felg-størrelse og dekkbredde også på sommerhjulene. Antar du har de originale 16" med Continental EcoContact nå?
#2
Mii electric / Sv: Følger det med jekk og muttertrekker?
torsdag 11. mai 2023, klokken 18:39
Sitat fra: Exit elbil på torsdag 11. mai 2023, klokken 11:13Sjekk ut bilskroten. Jeg hadde en 2015 e-øpp og den hadde originaljekk.

Ja, jeg kjøpte en brukt eUp!-jekk til min Mii, for mens Seat av en eller annen grunn ikke har dette på delelisten, så finnes den til eUp! (som jo er samme bilen). Det finnes flere tilgjengelige på finndel.no.



Delenummer er 1S0011031B. Veiledende pris for ny hos Møller er i skrivende stund 1064 kr, men man får som nevnt brukt fra 250-500 kr + evt. frakt fra hoggeri.



Det som i mine øyne taler mot disse jekkene er at de er ganske spinkle saker. Virker å være mer en nødjekk for den gangen man punkterer mer enn den jekken man bruker år etter år til vanlig hjulskift. Dersom jeg hadde hatt valget igjen og skulle ha en kompakt jekk så ville jeg nok sett etter en brukt VW-jekk beregnet for tyngre biler, f.eks. en original-jekk til Passat eller Caravelle.

#3
Mii electric / Sv: Følger det med jekk og muttertrekker?
onsdag 10. mai 2023, klokken 17:08
Nei. Det følger med 12v luftkompressor og dekkreparasjonssett. Det finnes ingen jekk eller muttertrekker som tilleggsutstyr i delekatalogen for Seat Mii, så da må du på ettermarkedet (biltema, jula etc.).


Ikke kjøpe denne saksejekken fra biltema, den har for smalt spor som vil rive av rustbeskyttelses-voksen langs kanten på jekkfestet på bilen, med påfølgende eksponert bart metall og over tid rust.
https://www.biltema.no/bil---mc/verkstedsutstyr/lofteutstyr/sakselifter/saksejekk-1500-kg-2000041821

#4
Sitat fra: arthur på fredag 07. april 2023, klokken 07:54Alltid litt vanskelig å bedømme på slike bilder, men synes å være noen merker her og der uten at jeg kan se om det betyr noe utover det rent kosmetiske? Uansett vil jeg tro at man kan ha den bilen i f.eks fem år, lite utgifter og problemer, og selge den igjen for si 65/70.000 og da har man hatt en svært billig bil godt egnet for pendling, bykjøring, småkjøring osv som en nummer to bil?

Jeg tenker at disse bruktbilforhandlerne driver ikke med veldedighet, så hva er grunnen til at denne forhandleren priset bilen 15000 kr under tilsvarende eksemplarer på finn.no? Det er tross alt ganske mye mindre.

Det jeg merker meg er:
- som du skriver noen merker her og der både utvendig og innvendig. Jeg vil tro det også kan være småplukk som ikke fremgår på bildene, synes generelt bilen gir et litt rufsete inntrykk, men det kan også være at jeg blir litt lurt av bildene som ikke er av beste kvalitet
- bulk i skiltet foran (i verste fall også sprekk/skade i plasten på fangeren bak)
- allerede kjørt 41000 km
- mye rust på bremseskivene foran, såpass mye at det kan hende man ikke får slipt det rent igjen med noen heftige nedbremsinger men må bytte skiver + klosser for å få den eu-godkjent innen januar 2024.

Jeg tenker at forutsatt at servicer er tatt i tide og den dermed fortsatt har en gyldig nybilgaranti til januar 2025, så er det en svært billig nr2 bil for en som ikke er så nøye på at bilen har noen riper og merker, og som kan fikse det med bremsene selv.
#5
Sitat fra: arthur på onsdag 05. april 2023, klokken 08:35Launch edition til 124.900 ferdig registrert. Bilen ble avregistrert allerede 24. november! Bilen var eid av Møller og leaset til en privatperson.

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=297518040




Når jeg ser nøye etter på bildene, så skjønner jeg hvorfor den er priset noe lavere enn de andre :)
#6
Mii electric / Sv: Tilbakelevering av bil med Frii abonnement?
torsdag 30. mars 2023, klokken 19:04
Selve verdivurderingen som NAF utfører (der de ser etter "unormal slitasje") betaler ikke leasingtaker for. Men du vil måtte betale gebyr for rengjøring dersom du leverer fra deg bilen skitten og rotete. Jeg ryddet ut av bilen og sørget for å få den innvendig og utvendig vasket dagen før jeg leverte den fra meg, det var bra nok. I kontrakten står det:
Ved tilbakelevering skal alle dokumenter som angår bilen være til stede og det skal være rengjort inn- og utvendig og være fri for Leietakers eller tredjemanns eiendom, samt fri for evt. påmontert eller påmalt navn, reklame eller lign.

Jeg har hørt om flere som har reist et stykke for å få levert inn bilen ja... følgende står i kontrakten:
Før avtalens utløp, herunder som følge av heving fra Utleier, vil Leietaker motta melding fra Utleier om hvor bilen skal innleveres. Innlevering skjer for Leietakers regning og risiko.
Det er bare å klage i vei hvis du synes det er urimelig, det verste som skjer er at du får et nei. Jo flere som klager, jo større er kanskje sannsynligheten for at sånn ulne og klønete ordninger forsvinner for nestemann som skal lease.
Du kan nok også få avtalt innlevering av bilen i Bergen også, men da vil du måtte betale noen tusen kroner i transportgebyr for at noen andre frakter den for deg til Autoringen ved Skedsmokorset.

Vet du om noe "unormal slitasje" på din bil ref. NBF sin bransjenorm fra 2021 (som er ganske streng)? Har du hoppet over noen servicer? Er det feil/mangler på bilen som det er rimelig å anta går inn under reklamasjon/garanti, som ikke er tatt tak i ennå? Alt dette vil du som leasingtaker bli økonomisk belastet for. Du er herved advart :)
#7
Sitat fra: Exit elbil på onsdag 29. mars 2023, klokken 21:29Merker at jeg gleder meg til å få meg en nøktern bensinbil igjen, jeg. Der er det ingen bryter på gearspaken som nekter bilen påfyll...

Det kan nok oppleves trygt og godt å måtte forholde seg til de potensielle feilene man er vant til fra gammelt av :)
#8
Høres ut som garantisak ja. Nærmeste jeg finner på facebook-forumet er denne fra 1. mars 2022

Du kan ikke vise dette vedlegget.
Du kan ikke vise dette vedlegget.
Du kan ikke vise dette vedlegget.
Du kan ikke vise dette vedlegget.
 
#9
Sitat fra: arthur på fredag 24. mars 2023, klokken 07:31Flirer litt når Møller sier at de nettopp har fått inn en bil, en bil som ble avregistrert for mer enn en måned siden og som har vært i Møllers eie som leasingbil i tre år!

Selv om både leasing og bruktbil havner inn under Møller-paraplyen, så er det egentlig to ulike selskap. Dersom man ser på eierskiftehistorikken på disse bilene på vegvesen.no så ser man også at det er formelt skiftet eierskap fra "VOLKSWAGEN MØLLER BILFINANS AS" (leasingselskapet) til f.eks. "MØLLER BIL VEST AS" (bilforhandler).
#10
Sitat fra: elbikefun på torsdag 23. mars 2023, klokken 14:31Ikke at det behøver å ha så mye å si; men dette er ikke "launch-edition" Det skilte 25000 kr i pris på standard og denne versjonen.

I denne testen fra mars 2020 så står det at pris for basic var 179900, og launch edition 189900, mao 10000 kr forskjell: https://nybiltester.no/biltest/test-av-seat-mii-electric/
Teknisk ukeblad skrev også en fra-pris på 179900 kr i sin test fra februar 2020. https://www.tu.no/artikler/oppsiktsvekkende-mye-elbil-for-pengene/485668

Motor opererer i sin testartikkel fra april 2020 som er sist oppdatert februar 2021 med pris fra "under 200000" til 225000 kr. Jeg vet ikke hvorfor de har andre priser, men en hypotese er at Seat endret prisene utover 2020, og Motor har oppdatert artikkelen sin med de nye prisene. https://www.motor.no/biltester-elbil-seat/prisvinneren-blant-ol-dole-og-doffen/134033

Den røde som det ble linket til er en basic-utgave førstegangsregistrert mars 2020 så jeg vil tro det er en av bilene fra partiet som kunne bli bestilt ny for 179900 kr.
#11
Sitat fra: Dieselelbil på onsdag 15. mars 2023, klokken 23:40
Fra Smartepenger.no:

"Verdifallet utgjør bilens største kostnad. Verdifallet er i de aller fleste tilfellene størst det første året. For en nybil kan du forvente 20 prosent første året. Deretter om lag 14 prosent av bruktprisen fra det andre året, synkende til 10 prosent det sjette året. Og fra den sjette året 10 prosent årlig."

Antar det er denne artikkelen du refererer til:
https://www.smartepenger.no/bilokonomi/2230-bilkostnader-verdifall

Der står det også noe mer som det er verdt å trekke fram:

Verdifallet har vi hentet fra samme database som bruktbilhandlerne benytter når de skal verdsette bruktbiler de tar inn, nemlig Rødboka AS.

Og:

Når du skal beregne verdifallet, er det verdifallet i forhold til hva du selv kan selge bilen for som det skal tas utgangspunkt i. Du kan ikke ta utgangspunkt i hva en bilforhandler selger bilen for. Denne prisen er høyere enn det du vil få for bilen din.
#12
Sitat fra: arthur på onsdag 15. mars 2023, klokken 08:20
man vet jo at det ligger trolig flere hundre slike biler klare for slag, me i dag avregistrert og stilt opp hos Møller og andre.

Jeg fulgte med på "min" leasing-bil etter at den ble levert tilbake i midten av desember 2022, og den ble ikke solgt videre på Autoringen-auksjonen til oppkjøper før februar 2023, så det med at Møller holder igjen biler høres ikke usannsynlig ut. Evt. at de har så høye minstepriser på Autoringen-auksjonene at oppkjøpere ikke biter på.

Btw nå er det 79 biler på finn.no, kryper sakte men sikkert oppover..
#13
Nå var vel nyprisen på Seat Mii Launch Edition som de fleste valgte 190K i 2020. Den utstyrsmessig skrapa utgaven kostet 180K. Jeg husker ikke om disse prisene var inkludert vinterhjul, men det er kanskje uansett noe som holdes utenfor verdiberegningen. Ifølge denne artikkelen fra Santander så er tommelfinger-regelen 20% det første året, og deretter 10% i året videre. https://www.santanderconsumer.no/magasinet/bilmc/miljo-og-teknologi/verditap-bor-du-velge-diesel-eller-elbil/

Med den formelen blir verdien: 190K*0,8*0,9*0,9 = 123K
#14
Mii electric / Sv: Forskjeller på standard -og "launch"edition ?
torsdag 02. mars 2023, klokken 21:58
Sitat fra: engolf på torsdag 02. mars 2023, klokken 21:35
Jag menar att launch-edition också har dubbelgolv i bagagerummet, eluppvärmd vindruta, ambient-belysning i instrumentpanelen och regnsensor.

Og skinn-ratt. Den "skrapa" utgaven har plastratt uten sømmer.
#15
BMW i3 / Sv: Selvopretning styretøj
søndag 19. februar 2023, klokken 23:26
Sitat fra: Ferry på onsdag 15. februar 2023, klokken 21:21
Dette er helt klart et problem som dukker opp etterhvert. Bilene er helt ok når de er nye og alt er i orden. Så kommer problemet snikende, uten at man nødvendigvis merker det.

Jeg kjenner til et sånt eksempel med at eier siden bilen var ny ikke merket noe spesielt med styringen fordi forverringen skjedde sakte over tid. Så ble bilen solgt, og så var det ny eier som merket den slitte styringen. Er et "ferskt" eksempel på det her på forumet også: https://elbilforum.no/index.php?topic=63335.0

Dette blir kun spekulasjoner fra min side, men kan det være at i3 sin kjente gjengangerfeil med defekte tårnlagre/styrelagre skaper ekstra friksjon ved styring og at denne ekstra friksjonen sliter mye på servotannstangen og at man til slutt ender opp med sånn "ullen" styring uten selvoppretting rundt nullpunkt, også etter bytte til nye tårnlagre/styrelagre?
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA