Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - O

#1
Polestar 2 / Sv: Manglende oppvarming av vindu/vindusviskere
søndag 21. januar 2024, klokken 11:07
Sitat fra: BubbaJoFet på mandag 24. mai 2021, klokken 14:00Har forsøkt å få svar på dette fra Polestar; det står at plus pakken inneholder oppvarmete vindusviskere, noe som ikke stemmer. Men ble fortalt ved en prøvekjøring at det var det nederste området av ruten som var oppvarmet. I skjermaet for sikringsboksen under panseret står det at posisjon 52+53 er oppvarmet vindusrute. https://support.polestar.com/no/polestar-2/2021/article/Sikringer-under-panseret/
I den amerikanske versjonen står det ikke noe om disse sikringene.
Er det noen som vet konkret om det er noe varme for å hindre isdannelse foruten spylerdysene?


Forstår godt spørsmålet ditt da jeg opplever det samme, og kan ikke se noen funksjoner for å slå av/på varme i/ved vindusviskere. Jeg har "launch edition" med "alt utstyr".
Noen som kjenner noe mer til hva dette med oppvarmede vindusviskere egentlig innebærer?
#2
Polestar 2 / Rekkevidde og prisavslag ?
lørdag 26. august 2023, klokken 10:40
For et par år tilbake var det mye snakk om at Polestar 2 kunder (med tidlig bestilling) kunne kreve prisavslag pga kort rekkevidde, bl.a. med begrunnelse i at Polestar i sin markedsføring hadde nevnt at bilen skulle ha rekkevidde til å kunne kjøre tur-/retur Hemsedal (vinterstid) osv.
Advokater hevdet man hadde rett på prisavslag. Viser her til følgende: https://www.motor.no/aktuelt/naf-krever-70000-kroner-i-prisavslag-til-polestar-kunder/198705

Er det i det hele tatt noen som forsøkte å få et prisavslag overfor Polestar? Og hva ble resultatet? Var det noen som vant frem og fikk prisavslag fra Polestar i ovennevnte sak?
#3
Model Y / Mykere støtdempere på TMY LR fra Tyskland?
mandag 30. januar 2023, klokken 12:53
Leser flere steder at det blir antydet at TMY LR produsert i Tyskland skal ha noe mykere støtdempere enn TMY LR fra Kina.
Noen som kan bekrefte dette? eller har noe kunnskap om dette?
#4
Polestar 2 / Ratt/Styring
mandag 28. november 2022, klokken 22:29
Har en Polestar 2 av tidlig modell, registrert for drøyt 2 år siden.
Jeg kan stadig oppleve at bilen drar litt mot høyre når jeg kjører på en helt rett vei, til tross for at lufttrykket i dekkene er i orden samt at asfalten er jevn. Andre ganger kan jeg oppleve at den drar litt mot venstre (men oftere mot høyre), og noen ganger går den rett frem som den skal. Dette problemet synes jeg har kommet litt mer og mer i løpet av siste året. Jeg kan også oppleve at dette problemet varierer i løpet av bilturen.

Andre med lignende erfaringer?
Noen som har forslag eller tips til hva dette kan skyldes?
Feil på servo kanskje?
#5
Polestar 2 / Rekkevidde..
mandag 11. oktober 2021, klokken 08:39
Noen flere som merker betydelig økt forbruk på PS2 nå som kvikksølvet kryper nedover igjen? Er vi der vi var i fjor høst/vinter når det gjelder forbruk på PS2? Eller er den hakket bedre med software oppdateringer? Selv er jeg litt usikker.

Og når jeg er inne på temaet, hva skjedde med NAF og deres sak der "NAF går nå ut og krever saftige prisavslag for kunder som har kjøpt elbilsuksessen Polestar 2. De mener rekkevidden ikke er som markedsført." ?
https://motor.no/aktuelt/naf-krever-70000-kroner-i-prisavslag-til-polestar-kunder/198705

Noen som vet noe om NAF sine advokater nådde frem med sine krav vedrørende PS2 rekkevidde?
#6
Polestar 2 / Sv: Kapatens kompensasjonskrav mot Polestar
mandag 24. mai 2021, klokken 15:39
Er det noen som vurderer å ta denne "rekkevidde saken" på egenhånd med egen advokat eller eksempelvis gjennom NAF-advokat eller lignende?
#7
Polestar 2 / Sv: Kapatens kompensasjonskrav mot Polestar
tirsdag 11. mai 2021, klokken 10:50
Dem som vurderer å ta saken gjennom tilbudet fra Kapatens vil jeg anta gjør klokt i å kontakte Forbrukerrådet/Forbrukertilsynet da de kan ta saken kostnadsfritt og uten risiko samt en beholder hele erstatningsbeløp selv, slik jeg har forstått.
#8
Polestar 2 / Sv: Kapatens kompensasjonskrav mot Polestar
lørdag 01. mai 2021, klokken 10:55
Sitat fra: Electric cars in Norway på onsdag 28. april 2021, klokken 19:49
Kvart milliard. Ja ja da vet vi det også. Jeg liker ikke slikt av prinsipp. Advokater som tar 30% for å gjøre dette.....

Faktisk skal advokatene ha 34% pluss moms som da blir 42.5 % etter mine beregninger. Det er hårreisende spør du meg. Langt bedre å da ta saken gjennom Forbrukerrådet/ Forbrukertilsynet som er gratis og man beholder hele erstatningssum selv, sånn jeg har oppfattet det.
#9
Polestar 2 / Sv: Kapatens kompensasjonskrav mot Polestar
fredag 23. april 2021, klokken 11:14
Kapatens har kanskje et poeng i denne saken, vedrørende rekkevidde.
I såfall er det vel kanskje bedre å ta saken gjennom Forbrukerrådet/Forbrukertilsynet. Det er gratis og en beholder hele erstatningsbeløpet selv dersom en vinner saken, slik jeg har oppfattet det.
#10
Polestar 2 / Sv: "Break-wipe" funksjon
lørdag 10. april 2021, klokken 06:54
Sitat fra: mroek på lørdag 10. april 2021, klokken 02:34
Sitat fra: oivindg på fredag 09. april 2021, klokken 13:54
Sitat fra: MOV på fredag 09. april 2021, klokken 13:25
Sitat fra: Counterpointer på fredag 09. april 2021, klokken 10:26
Eller du finner ut hvordan du aktiverer mekanisk brems i din bil.

På min bil (annet merke) setter jeg den i N og bremser kraftig et par ganger. Typisk etter vask og ellers en gang pr dag når det passer.

Kjenner ikke Polestar personlig, men det finnes alltid en måte, vi har tre merker elbil i familien og alle er forskjellig, men det er mulig.

Er naturligvis fullstendig klar over at man kan trykke på bremsepedal selv, noe jeg også gjør, med tidvis solide nedbremsninger, men opplever dette ikke like effektivt. Bremseskivene var blankere (mindre rust) med "break wipe" funksjonen.
Når du bremser vil vel en del av bremsingen gjøre med regen, slik at du ikke får full mekanisk effekt? Hvis det å sette den i N gjør at det kun er mekanisk bremsing når du bruker bremsepedalen, så vil det bli mer effektivt. Noen som vet om det er sånn på P2?

Ja, det er sånn på PS2. Men man må holde bremsepedalen litt inne for å få lov til å sette bilen i N i fart. Enkleste prosedyre er derfor å først slå av enpedal (om man bruker dette), slik at bilen ikke regenererer (og dermed bremser) når man slipper gassen. Trykk lett på bremsepedalen, og vipp så girspaken til N. Da triller bilen fritt, og man får utelukkende mekanisk brems på pedalen.

Fordel å gjøre dette i nedoverbakke, så man får filt litt på bremsene.

Gode tips og triks her, men synes samtidig det blir litt "knotete" å måtte sette bilen i nøytral i nedoverbakke osv. Synes det da ville vært mer praktisk med en "break wipe" funksjon man selv kunne aktivert ved behov.
#11
Polestar 2 / Sv: "Break-wipe" funksjon
fredag 09. april 2021, klokken 13:25
Sitat fra: Counterpointer på fredag 09. april 2021, klokken 10:26
Eller du finner ut hvordan du aktiverer mekanisk brems i din bil.

På min bil (annet merke) setter jeg den i N og bremser kraftig et par ganger. Typisk etter vask og ellers en gang pr dag når det passer.

Kjenner ikke Polestar personlig, men det finnes alltid en måte, vi har tre merker elbil i familien og alle er forskjellig, men det er mulig.

Er naturligvis fullstendig klar over at man kan trykke på bremsepedal selv, noe jeg også gjør, med tidvis solide nedbremsninger, men opplever dette ikke like effektivt. Bremseskivene var blankere (mindre rust) med "break wipe" funksjonen.
#12
Polestar 2 / "Break-wipe" funksjon
fredag 09. april 2021, klokken 07:43
I siste oppdatering deaktiverte Polestar "brake wipe" funksjonen som hindrer rust på bremseskivene. Dette gir noen kilometer ekstra rekkevidde, men kan medføre mer rust på bremseskivene. Selv ser jeg nå vesentlig mer rust på bremseskivene etter funksjonen ble deaktivert av Polestar.
Jeg skulle ønske den "brake wipe" funksjonen var mulig å aktivere/deaktivere selv slik at jeg kunne aktivert den når jeg ser at det er rust på bremseskivene. Vil anta at med en oppdatering kan dette "enkelt" gjøres tilgjengelig som en på/av funksjon jeg selv kan aktivere ved behov.
#13
Polestar 2 / Sv: Hvilken jack pad?
søndag 13. desember 2020, klokken 19:30
Når jeg kikker under bilen der hvor jekken skal løfte bilen, ser jeg en tverrgående forhøyning. Ser noen jack-pads har et spor tvers over på midten av pad'n. Vil gjette på at en slik pad med spor tvers over er mer skånsom mot bilen slik at forhøyningen blir avlastet i sporet. Noen med erfaring på dette?
#14
Polestar 2 / Hvilken jack pad?
søndag 13. desember 2020, klokken 17:08
Ser det finnes jack pad i forskjellige fasonger. Noen som vet hvilken fasong som er mest optimal for Polestar 2? Evnt hvor den er å få tak i/kjøpt?
#15
Polestar 2 / Sv: Feil og mangler
søndag 06. desember 2020, klokken 07:57
Sitat fra: mroek på lørdag 05. desember 2020, klokken 01:45
Hadde min bil inne for tilbakekalling i dag. Hadde time kl 11:30, og var skeptisk til om de kom til å klare det før stengetid kl 15:30. Fikk telefon litt før 15 at bilen var klar, så de brukte i hvert fall ikke mer enn 3.5 timer på min heller. De var to stykker som jobbet sammen, så det går nok å splitte arbeidet slik at dette lønner seg. De hadde også tatt noen biler før min (rundt 10-12), så da begynte de nok å bli litt varme i trøya på jobben.

Overraskelsen var at de kun hadde skiftet invertere og oppdatert programvaren. Fikk ikke nytt varmelement, og det er jeg litt skeptisk til. Verkstedet har bare gjort det som står på lista fra Polestar, og det må jo bety at Polestar mener min bil ikke har et potensielt trøblete varmelement. Jeg vet at jeg har samme delenummer som mange av dem som er blitt skiftet, så da må det eventuelt være at kun noen produksjonsbatcher av disse elementene har feil (eller vil utvikle feil). Nye elementer har jo også nytt delenummer.

Noen andre som har vært ute for å kun få byttet invertere og ikke varmelement? Min bil har VIN på tidlig 4000-tall, så ikke av de aller første, men problemet med varmelementet ble jo utvilsomt avdekket lenge etter at min bil var produsert (i juni).

På min bil med VIN tidlig på 3000-tall mener jeg bestemt de sa at de byttet invertere og HVCH enhet.
Har hørt/lest om noen som måtte bytte motor(er) også, men tror ikke noen av motorene mine ble byttet ved oppgraderingen, slik jeg har hørt/lest noen andre biler måtte. Ble visst heller ikke utført hjulstillingskontroll etter bytte/oppgradering, slik jeg har hørt/lest andre mente var viktig å få utført etter oppgraderingen. Noen som har erfaring/kunnskap om dette med nødvendighet av hjulstillingskontroll etter oppgraderingen? Gjelder behov for hjulstillingskontroll ved bytte av invertere og HVCH enhet?, ..eller kanskje bare dersom motor(ene) også er blitt byttet?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA