Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - IbizaMan

#1
Model Y / Sv: Q2 TMY fra Berlin har ikke LFP batteri
mandag 26. juni 2023, klokken 16:22
Sitat fra: BjornNilsen på mandag 26. juni 2023, klokken 15:44Hentet ut min Y Long Range (Tyskland) for en uke siden og ser at den har Lithium-Ion (nickel-cobalt-aluminum) og ikke LPF som trådstarter skriver.  Noe skuffet - men har forstått at det kun er basisversjonen som først kommer med LPF for Y?  Samtidig ser jeg i brukerhåndboken at Tesla nå anbefaler å sette ladegrense til 100% (under forutsetning av LPF).  Blir ikke overasket hvis mange nå begynner å lade til 100% også på Tesla'er (3/Y) med Lithium Ion, når batteriteknologi endres. Brukermanual samt oppslag i "Mer kjøretøysinformasjon" er vel ikke nødvendigvis det første som leses/benyttes. Vil nok medføre degresjon av batterier relativt hurtig for de som begynner å lade 100% på Lithium-Ion teknologi.

Nå guider jo bilen deg i forhold til dette med anbefalt lading så tror ikke det blir noe stort problem. Også App'en vil guide brukeren her. Jeg antar at guiding er forskjellig i biler med og uten LPF batterier.....


#3
Noen som vet om Tesla fremdeles leverer mobil lader (nødlader) med nye biler? Det gikk rykter om at Musk hadde kuttet ut dette på et tidspunkt. Noen som har hentet ut en ny Model 3 i det siste som kan bekrefte hva som leveres med i dag?
#4
Model Y / Sv: Støy fra takboks
tirsdag 07. mars 2023, klokken 12:06
Sitat fra: geear på tirsdag 07. mars 2023, klokken 10:25
Helt i mot det Skiguard selv hevder...  ???

https://skiguard.no/om-skiguard/aktuelt/takboks-paa-el-bil

Sitat– Vi streber etter å ha takbokser som ligger langt bakover på taket og fanger så lite luft som mulig. Jo mer takboksen stikker frem over frontruten, desto mer luftmotstand. Dette går ut over både forbruk og støy, sier Bjerke.

Jeg tror det med støy nok vil være avhengig av mange faktorer som type takfeste, biltype, takboks, etc. Det har nok med hvordan luften blir presset inn under takboksen og hvordan den treffer objekter på sin vei. Jeg ble helt satt ut da vi hadde kjørt i mer enn 7 timer dagen i forveien i "ekstrem-støy" til ikke å høre takboksen i det hele tatt etter en kjapp justering dagen etter. Så alle med Model 3 og støy fra takboks bør prøve å endre plassering av boksen om mulig...... :)


#5
Model Y / Sv: Støy fra takboks
tirsdag 07. mars 2023, klokken 09:44
Når jeg for noen år siden satt en Thule Motion XT Alpine på taket på min Model 3 så ulte det noe vanvittig i fartsområdet 50-80 km/t. Det var så ille at det ikke var til å leve med. Jeg hadde da dratt boksen så langt bak jeg klarte slik at det ikke skulle bli så mye overheng framover.

Men når jeg flytta boksen så langt framover det gikk så forsvant plutselig all støyen og i dag merker jeg ikke om jeg kjører med takboksen på eller ikke.

Jeg vet ikke om samme prinsipp vil gjelde for Model Y men for Model 3 så var dette som natt og dag......


#6
Tesla SW og AP / Sv: FSD – vår tids største bløff?
onsdag 22. februar 2023, klokken 11:45
Denne er litt interessant i forhold til flere av temaene diskutert i denne tråden:

https://www.teslarati.com/tesla-fsd-beta-recall-iihs-president-analysis/

#7
Tesla SW og AP / Sv: FSD – vår tids største bløff?
fredag 17. februar 2023, klokken 19:05
Sitat fra: daktari på fredag 17. februar 2023, klokken 18:05
Jeg vil kanskje legge til at måten Tesla har fikset interaksjon mellom fører og bil, med en "enten/eller" ikke passer til L2 men er en L3-og opp-design . Bilen er ikke da en assistent som kjører sammen med sjåføren, men bilen vil helst kjøre alene. Hjelp/korreksjon fra sjåfør fører til avbrytelse - ikke hjelp/korreksjon.

Spot on! Det er akkurat dette som gjør det problematisk. FSD er ikke laget for å være noe L2 system men det er heller ikke godt nok til å passe inn i et høyere nivå. I mangel på noe bedre har man da valgt å legge det under L2. Man kan argumentere for at det heller ikke faller under L2 men den lar jeg ligge for i kveld. Evt. så gidder sikkert ChatGPT å gå en runde eller to om noen føler behovet..... :)



#8
Tesla SW og AP / Sv: FSD – vår tids største bløff?
fredag 17. februar 2023, klokken 15:38
Man lærer så lenge man lever var det noen som sa...... (dere får unnskylde iveren som noen ganger kan oppstå på en fredag ettermiddag)

 [ You are not allowed to view this attachment ]  



#9
Tesla SW og AP / Sv: FSD – vår tids største bløff?
fredag 17. februar 2023, klokken 15:33
Er jo litt av en kompis denne Chat-greia. La oss se hva som må til for å ta oss fra L2 til L3.

 [ You are not allowed to view this attachment ]  

#10
Tesla SW og AP / Sv: FSD – vår tids største bløff?
fredag 17. februar 2023, klokken 15:28
Sitat fra: Handyman på fredag 17. februar 2023, klokken 14:07
Er det bestemmelser som sier at spesifikke funksjoner ikke er tillatt i L2?


 [ You are not allowed to view this attachment ]  

#11
Tesla SW og AP / Sv: FSD – vår tids største bløff?
fredag 17. februar 2023, klokken 15:24
Sitat fra: Handyman på fredag 17. februar 2023, klokken 14:07
Finnes det grunnlag for å hevde at FSD-beta ikke kan brukes som L2

La oss spørre ChatGPT ettersom jeg ikke har peiling på akkurat dette.


 [ You are not allowed to view this attachment ]  

#12
Tesla SW og AP / Sv: FSD – vår tids største bløff?
fredag 17. februar 2023, klokken 12:39
Sitat fra: Handyman på fredag 17. februar 2023, klokken 11:49
Sitat fra: IbizaMan på fredag 17. februar 2023, klokken 10:39
Sitat fra: Handyman på fredag 17. februar 2023, klokken 10:27
Kan du utdype hvorfor du mener at ikke FSD-beta ikke vil komme? Det er jo et L2 system.  EAP også.
Det er klassifisert som et L2 system ettersom det ikke fungerer som noe mer. MEN, det er i realiteten testing av et "L5 system" og det er her problemet ligger.

Sitat fra: Handyman på fredag 17. februar 2023, klokken 10:27
Om det heter EAP, FSD-beta... eller Bjarte spiller jo ingen rolle.
Det er det mange som er uenig med deg i (tror ikke jeg trenger å oppgi noen kilder til den påstanden). Jeg personlig kunne ikke brydd meg mindre men jeg tror det er noen der ute som legger litt mer i et system som heter "Full Self Driving" enn f.eks. Bjarne. Men kudos for artig påfunn....... :)
Jeg kan forstå at noen mener navnet har betydning, men Tyske myndigheter nådde jo ikke frem med sitt krav om at Tesla ikke kunne markedsføre systemet sitt som "Autopilot".
Mener du at det ikke er tillatt at et L2 system samler data som skal brukes til høyere nivå senere? Eller mener du at FSD-beta har funksjoner som ikke er tillatt for et L2 system? Har L2 begrensinger for hvilke funksjoner som er tillatt? Er det ikke kun en definisjon på sjåførens grad av overvåking og ansvar?

Enten så ser man at det å la hvermannsen teste "fremtidig uferdig L5 SW" i egen bil er problematisk eller så ser man det ikke.....




#13
Tesla SW og AP / Sv: FSD – vår tids største bløff?
fredag 17. februar 2023, klokken 10:39
Sitat fra: Handyman på fredag 17. februar 2023, klokken 10:27
Kan du utdype hvorfor du mener at ikke FSD-beta ikke vil komme? Det er jo et L2 system.  EAP også.
Det er klassifisert som et L2 system ettersom det ikke fungerer som noe mer. MEN, det er i realiteten testing av et "L5 system" og det er her problemet ligger.

Sitat fra: Handyman på fredag 17. februar 2023, klokken 10:27
Om det heter EAP, FSD-beta... eller Bjarte spiller jo ingen rolle.
Det er det mange som er uenig med deg i (tror ikke jeg trenger å oppgi noen kilder til den påstanden). Jeg personlig kunne ikke brydd meg mindre men jeg tror det er noen der ute som legger litt mer i et system som heter "Full Self Driving" enn f.eks. Bjarne. Men kudos for artig påfunn....... :)

#14
Tesla SW og AP / Sv: FSD – vår tids største bløff?
fredag 17. februar 2023, klokken 10:15
Sitat fra: geear på fredag 17. februar 2023, klokken 09:09
Sitat fra: IbizaMan på torsdag 16. februar 2023, klokken 19:47
Dette er nok bare begynnelsen. Det går akkurat som jeg har trodd i lang tid. Når FSD blir rullet ut til mange nok biler så fører det til at folk får øynene opp for denne galskapen og ansvarlige myndigheter blir presset til å ta affære. Det blir sikkert litt fram og tilbake men min spådom er at FSD slik den testes ut i dag ikke lenger finnes om ett år eller to. Da snakker vi evt. om en veldig begrensa versjon til bruk på f.eks. motorvei og så er fokuset over på standardisering i hele bransjen for å kunne ta i bruk tilsvarende funksjoner "i prod" om en 5-10 års tid eller noe i den dur.....
Husk på at det kjører rundt masse førerløse biler i USA, så Tesla sin FSD, klassifisert som førerasssistanse og som krever full oppmerksomhet fra fører til enhver tid, er "ingenting" i forhold til det. Tesla er jo også langt fra alene om å tilby denne funksjonaliteten.

Ja, klar over det, og det har vært gjort testing av "autonome" kjøretøy i Norge i mange år allerede. Dette vil jo fortsette, og øke i omfang de neste årene, noe som jo er bra slik at teknologien og samfunnet ellers modnes for en framtid som vil komme på et tidspunkt.

MEN, både testene i Norge og "førerløse" biler i drift ellers i verden foregår under helt andre premisser enn det Tesla er i ferd med å teste ut. Jeg mener det på ingen måte kan sammenlignes. Men det er vel en diskusjon i seg selv.

Det som er den store forskjellen mellom USA og EU er hvordan myndighetene regulerer "biler på veien". I USA er dette Ville Vesten i forhold til EU men nå tror jeg vi vil se en sterkere regulering i USA også på dette området. Det er i alle fall store krefter i sving der borte og jeg tror det vil ende opp med større krav til ny tek som blir sluppet ut på veiene. Når det gjelder EU så er det ikke en i sjanse verden at det som nå kalles FSD Beta vil komme "anytime soon". Vi har helt andre krav til regulering av kjøretøy og her er det mer "føre var" prinsippet som gjelder enn "etter snar" som i USA.

Men vi får se, jeg sitter på ingen måte med fasiten, bare spekulerer basert på den historikken og erfaringen jeg sitter på.

#15
Tesla SW og AP / Sv: FSD – vår tids største bløff?
torsdag 16. februar 2023, klokken 19:47
Sitat fra: Motorwatt på torsdag 16. februar 2023, klokken 19:20
I kommentarfeltet har en person skrevet:

Whereas Tesla in this case can just go "OK, we sent out the software update over the air, we're all good here" and go on about their day, everyone forgetting it was even a thing just a couple days later.

Er det ikke det de har prøvd på i 2 1/2 år?

Dette er nok bare begynnelsen. Det går akkurat som jeg har trodd i lang tid. Når FSD blir rullet ut til mange nok biler så fører det til at folk får øynene opp for denne galskapen og ansvarlige myndigheter blir presset til å ta affære. Det blir sikkert litt fram og tilbake men min spådom er at FSD slik den testes ut i dag ikke lenger finnes om ett år eller to. Da snakker vi evt. om en veldig begrensa versjon til bruk på f.eks. motorvei og så er fokuset over på standardisering i hele bransjen for å kunne ta i bruk tilsvarende funksjoner "i prod" om en 5-10 års tid eller noe i den dur.....

Men spennende blir reisen uansett hva som skjer.... :)



© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA