Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Sveinaldo

#1
Polestar 2 / Standard lydanlegg
torsdag 03. februar 2022, klokken 21:19
Hei.
Hvordan er lyden i standard anlegg?
#2
Born / Bakkeklaring
tirsdag 28. september 2021, klokken 13:42
Hei. Har forstått det slik at Born er senket i forhold til Id3.
Men klarer ikke å finne frem til hvor mye.
Noen som vet hva bakkeklaringen er?
Lurer på om det kan bli problemer med at den lett tar nedi ved små hull i bakken, isete føre osv?
#3
Born / Sv: Cupra Born åpnes for bestilling
fredag 24. september 2021, klokken 12:39
Dere som har reservert : Hvilke tilvalg har man og hva koster de?
#4
Mach-e / Oppgradere til 19 tommere på RWD
mandag 04. januar 2021, klokken 15:39
Noen som vet om man kan velge å få levert RWD med 19' hjul i stedet for 18' og hva det koster ekstra evt?
Går ikke an å velge i konfigurator på nett..
#5
Polestar 2 / Matrix lys og syklister
lørdag 28. november 2020, klokken 11:45
Hei. Hvis man kjører på mørke veger og fjernlyset går på, hva skjer da om man møter motkommende fotgjengere eller syklister? Vil lyktene dimme ned for disse? Kan man enkelt/raskt dimme ned selv?
#6
Polestar 2 / Sv: 2 wd
søndag 15. november 2020, klokken 20:05
I denne artikkelen ble det antydet at en rimeligere variant skal produseres fra februar 21. Hvis det stemmer så nærmer det seg vel at det bør komme ut info om denne?

Hvis man antar at prisen i artikkelen er riktig og man får samme prisforhold i Norge så bør vel det antyde at den skal koste ca 310-320.000 NOK.

Da tror jeg det blir en bil som blir aktuell for veldig mange i så fall


https://insideevs.com/news/343242/more-info-leaks-out-on-cheaper-versions-of-polestar-2/
#7
Polestar 2 / 2 wd
søndag 15. november 2020, klokken 10:27
Noen som vet når versjonen med tohjulstrekk kommer? Og hva den vil koste?
#8
Mazda MX-30 / Sv: Prøvekjørt - og familiemedlem kjøpte MX-30!
søndag 27. september 2020, klokken 18:54
Vil det funke greit med to voksne og to barn i bakovervendte barnestoler tror du?
#9
i-Pace / Sv: EV320
lørdag 29. august 2020, klokken 12:12
Noen som tror at de kommer til å tilby en EV320 med mindre batteri og lavere pris etter nyttår?
#11
i-Pace / Sv: EV320
lørdag 22. august 2020, klokken 12:38
Sitat fra: RJK på torsdag 20. august 2020, klokken 17:55
Sitat fra: Oddaa på torsdag 20. august 2020, klokken 17:01
Sitat fra: RJK på torsdag 20. august 2020, klokken 16:06
Sitat fra: Oddaa på torsdag 20. august 2020, klokken 15:10
Sitat fra: turfsurf på torsdag 20. august 2020, klokken 14:52
Sitat fra: chargedup på torsdag 20. august 2020, klokken 14:29
Jeg tror Jaguar vil slite med å selge EV400 i Norge til 750' så lenge EV320 er i salg.
Dette er jo akkurat det samme som vi så med HK avgift tilpassede modeller. Samme bil, men elektronisk begrenset. Folk valgte stort sett den billigste. Vi ser jo at de fleste aksepterer en tregere bil for 100-150k kroner. Salget av etron 50 beviser jo greit dette, der er jo og rekkevidden vesentlig dårligere.

150k er godt betalt for 1,6 sek dårligere aks, 20km/t lavere toppfart og 200Nm mindre dreiemoment.

Men det frister ikke å bytte, etter 4 biler på rad med 0-100 på <= 5 sek...
Med hk tilpasset avgifter så var det råd å forstå at det ble stor prisforskjell/ besparelse. Staten ble den tapende part. Her selger de vel egentlig det samme produktet til en lavere pris? Produsenten blir den tapende part.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Som flere skriver over, de taper ikke om det fører til tilstrekkelig salg. Kunsten er alltid å finne det prispunktet der de selger mest, og samtidig tjener nok per bil, til at fortjenesten blir større pga det ekstra mersalget, Dette er basic kunnskap fra bedøk på VGS-nivå.

Jaguar har nok regnet godt på dette, og funnet ut at dette kan de tjene penger på. Samtidig differensierer de modellene, slik at de likevel kan selge en god del biler til den tidligere prisen, og da med høyere DB per bil. Så lenge de koster så godt som det samme å produsere, så er nok dette lav risiko, så spørsmålet er vel mere hvor mange biler ekstra de kommer til å selge, iforhold til der de tror det vil lande.
Selvsagt, men de tjener like fullt mindre pr bil og saken er ikke sammenlignbar med avgiftstilpasninger etter mitt begrep.

Den eneste grunnen til å innføre den nye modellen må jo være at noen likevel vil velge å betale fullpris for full-effekt versjonen. Ellers kunne de like gjerne satt ned prisen på den...


Sent from my iPhone using Tapatalk
Hovedgrunnen er jo å øke totalsalget, og sånn sett tjener mer totalt. Må ikke se seg blindt på fortjeneste per bil, om totalfortjenesten lider av det.

Samtidig, noen vil alltid betale mye for det lille ekstra, så hvorfor ikke gi dem muligheten, om alt egentlig er SW og et litt annet dekal på bakluka og kanskje noe annet visuelt men billig "bling"? Se på MB og AMG-modellene. Er så mange varianter nå, med litt endret styling og noe mere krefter presset ut fra et par-tre forskjellige motorer, og den billigste AMG-modellen er fort halve prisen av den dyreste, om ikke mere.

For meg er det utrolig hvor mye folk er villig til å betale for "ubetydelig" mindre forskjell i ytelse.

Jeg tenkte at de kanskje er litt desperat etter å selge flere elbiler før nyttår på grunn av risiko før bøter?
Produsenten må vel ha gjennomsnittsutslipp fra alle bilene de selger i Europa innenfor 2020 ned under et visst nivå ellers kan det bli megabøter fra EU?
Kanskje derfor kampanje til og med 31.des.. De kan tåle å tjene mindre på iPace hvis de slipper unna masse bøter for alle de andre bilene de selger?
#12
Audi e-tron / Sv: 3 barneseter
torsdag 19. september 2019, klokken 20:34
Takk for svarene så langt.
Nå har jeg avtalt med Møller at jeg skal få låne den en tur ut til en butikk som selger barneseter så får jeg prøve.

Men kom til å tenke på at den som er aktuell å kjøpe (business edition) har sideairbagger bak. Blir ikke det problematisk hvis man ikke monterer barneseter i isofix, men stapper dem helt ut til dørene?
Noen som vet om sånne airbagger kan slås av manuelt?
#13
i-Pace / Sv: Setebelteforlenger midten bak
mandag 16. september 2019, klokken 19:21
Sitat fra: JorgenM på søndag 25. august 2019, klokken 12:13
De fleste passer nok. Bilen er f.eks 5 cm bredere i baksetet enn Model S (som vi også har).

Vi har 2 bilstoler på 44 og ett på 41 cm bredde. Problemet er uansett selen i midten, den er svært vanskelig å feste og foreløpig har jeg ikke klart å finne noen forlenger eller adapter.

Hei. Hvilket har du som kun er 41 cm bredt? Er det bakovervendt eller fremovervendt?
Virker som de fleste setene er ca 45 cm i bredden.
#14
Audi e-tron / Sv: 3 barneseter
søndag 15. september 2019, klokken 08:43
Sitat fra: daktari på lørdag 14. september 2019, klokken 22:22
En annen sak er at baksetet på eldre Model S (pre Sommer 2017) er som en benk og egner seg godt for 3.
E-tron, og I-pace i enda større grad, har 2 bøtteseter+midtplass bak. Bredden er topp, men utformingen er ikke optimal for 3 barneseter.

Q7 mye bedre valg med 3 individuelle bakseter når barna er så små.

Ja, men en helt annen prisklasse.
Dessverre langt over budsjett 😣
#15
Audi e-tron / Sv: 3 barneseter
lørdag 14. september 2019, klokken 21:43
Sitat fra: daktari på lørdag 14. september 2019, klokken 21:24
Man måler selv så godt det lar seg gjøre!

Ok, han skrev at model s er 10 cm smalere, men tabellen din viser 1 cm?
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA