Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - nilka

Sider: [1] 2 3
1
G3 / Sv: Xpeng G3
« på: Mandag 09. November 2020, klokken 11:31 »
Haha stormaktene Tesla og Polestar invaderer stakkars Xpeng for å avgjøre hvem som er kulest eller minst ille. Begynner å ligne på USA og Russland under den kalde krigen.
På tide at dere oppfører dere og lar Xpeng tråden handle om Xpeng. Skal dere krangle om hvem som har den minst kjipe bilen kan dere gjøre det på PM.

Når det kommer til Xpeng G3 synes jeg det var en skikkelig fin bil. Den hadde perfekt størrelse for familien vår og den hadde masse teknologi jeg likte. Synes også den var svært god å kjøre når jeg prøvde den. Det var synd prisen lå på 400.000 når jeg så etter bil. For hadde den vært mulig å skaffe for 340.000 slik det var i oktober hadde jeg gått for den istedenfor MGen vi gikk for.


2
MG ZS EV / Sv: Mulig App for MG ZS EV
« på: Fredag 11. ſeptember 2020, klokken 11:44 »
Har vært mye frem og tilbake rundt dette med app indet siste. Jeg vil nok anta at det ikke kommer til bilene som er solgt dessverre. Folk får forskjellig svar avhengig av hvilken kundebehandler i MG-Europa de snakker med. Jeg har både fått svar om at den er på vei, at de ikke vet og at det ikke kommer noen app siste uka. Så usikker på hva man skal tro.

Er ingen krise for meg men ville vært fint om det kom app.

3
Elbil og økonomi / Sv: Salg av 2015 modell, en umulig oppgave??
« på: Onsdag 08. Juli 2020, klokken 14:24 »
Kan ikke si noe sikkert her. Men selv solgte jeg akkurat en 2013 modell som hadde gått 142.000 km for 45k. Denne var solgt iløpet av 2 timer etter at jeg la ut anonsen på Finn.no og hadde vært solgt raskere om jeg ikke hadde avtalt med første interessent at han kunne få sjekke opp litt ting først. Hadde ca 10 stk som ville komme og se bilen samme DG på timene før bilen ble merket som solgt.

Klart 45.000 er ikke 60.000 og min var ikke import, men det var en kjip utgave med stoffseter så personlig positivt overrasket.

4
Kjøpe elbil? / Sv: Elbil til ett års bruk - Ventebil før Model Y
« på: Mandag 15. Juni 2020, klokken 22:45 »
Altså når det står også noen lengre hytteturer på 150km så er jo spørsmålet straks om dette en vei eller tur retur.

Har selv en 2013 leaf med svært liten degradering på batteriet. I godt sommervær klarer den 10-15 mil avhengig av hvor mye motorvei som skal kjøres. På vintertid må jeg lade når jeg skal tur retur Drammen.

Mitt forslag er å kanskje gå for en Ioniq. Grei bagasjeplass og fint plass til bakovervendte barneseter. Eneste ulempen er at den ikke er ideell for hyttetur hvis man skal ha med ski og barn ettersom den ikke kan ha taklast og setene felles 40-60.

5
Model Y / Sv: Prisnedgang? Dollaren er billigere
« på: Mandag 15. Juni 2020, klokken 14:13 »
Sitat
Dokumentasjon?

Litt usikker på hva du vil jeg skal dokumentere her dieselgubben. Må jeg linje deg kronekursen for hver gang Tesla har satt prisen?

Eller skal jeg finne tilbake til de artiklene om mulige prisoppgangen på biler i forskjellige artikler fra finansavisene samt motormagasiner? Eller er det navnet på mine kontakter i bilverden du vil ha slik at du kan ringe dem og verifisere hva de har fortalt meg?

Eller er det bare at du misliker og er uenig med min analyse og at jeg må dokumentere en eller annen form for utregning.

Når man skal diskutere er det veldig greit å vite hva man skal diskutere. Og når man ber om dokumentasjon er det veldig greit å si hva man vil ha dokumentasjon på.

Men for å understøtte poenget mitt har f.eks. Nissan nå satt opp prisen på leaf på tross av at kronekursen er tilbake ca der den var før det store mars-fallet.

6
MG ZS EV / Sv: Kvalitet på bilene og ventetid på deler!
« på: Mandag 15. Juni 2020, klokken 10:52 »
Klart det er problematisk om servicen ryker og reparasjon tar lang tid. Har akkurat bestilt en selv så selvfølgelig litt bekymra. Men så langt er det rapportert om 4 med ødelagt servo og solgt godt over 600 her til lands. 1% med feil er ikke så mye satt opp mot andre, men det skal sies denne feilen er noe man forventer at skal komme seinere og ikke etter så kort tid.

Det at reparasjon også går treigt er problematisk. Men vi får håpe på forbedring.

Når det kommer til andre ting som prisen forventer jeg ikke egentlig oppgang her. Prisen på MG ZS EV ble satt rundt nyttår og selv om krona fallet voldsomt har den nesten stabilisert seg tilbake på nivået før covid-19 stengingen. Og nivået er noe lavere enn ved nyttår men retningen ser egentlig ut til å styrke krona. I tillegg viser MG at de vil satse hardt og det er grunnen til denne rentekampanjen samt at man akkurat nå også får med el-sparkesykkel denne uka.

Med alle disse kampanjene og slik er det veldig tydeligst MG ønsker å øke salget og da tviler jeg på at de vil gjøre noen prisøkning. Kanskje det kommer økning i pris når/hvis de får på plass appløsning til høsten samt frigjør mer av batterikapasiteten (minsker bufferen) eller øker ladehastigheten som det også går rykter om ettersom dette fort vil gjøre at bilen nærmer seg å konkurrere med en del dyrere biler.

7
Euniq 5 / Sv: Maxus Euniq 5
« på: Fredag 12. Juni 2020, klokken 15:04 »
Tja. Når jeg sjekket på samme bil på RSA-sine sider oppga de alle tallene du nevner og den ekstreme rekkevidde sto oppgitt til å gjelde i 60km/h om jeg ikke husker feil. Mulig det var 40.

Men at bilen skal ha en wltp på 325 er helt ikke urealistisk dersom 52,5 kWh er nettokapasitet. Skjønt jeg ville trodd den var nærmere 300 blank med det batteriet.

Dette er jo fort en bil som gjør det veldig bra i lave hastigheter men som er supertirsdagen i motorlveihastighet.

8
Model Y / Sv: Prisnedgang? Dollaren er billigere
« på: Tirsdag 09. Juni 2020, klokken 19:04 »
Viktig å huske at selv om dollaren er tilbake på en kurs som den var før den sinnsyke mars-fallet er den fortsatt langt lavere enn da de satte prisen forrige gang.
De fleste billeverandørene hadde allerede varslet en prisoppgang men bare ventet for å se hvor mye ekstra de måtte kompensere.

Så vil ikke tro vi ser noen positiv endring av prisen mtp kursen før dollaren er på 8.5 eller mindre.

9
P7 / Sv: Xpeng P7 konfigurator på engelsk
« på: Lørdag 06. Juni 2020, klokken 13:23 »
G3 har en korsryggstøtte i toppmodellen på førerside, men ikke på passasjersiden. Den har også kun ventilasjon på førersetet ikke for passasjersetet.

Som du sier på en del områder rett og slett kjipere. Men svært lik pris.

10
P7 / Sv: Xpeng P7 konfigurator på engelsk
« på: Fredag 05. Juni 2020, klokken 15:47 »
Ja jeg var klar med kortet og skulle bestille xpeng G3. Utrolig fin bil, men den ble rett og slett alt for dyr. Når man så kinaprisen forventet jeg noe mellom 320-360 for fullt utstyrt bil. Dette inkluderte det norske «vi-har-nok-penger» påslaget. Så var startprisen 398.000. Og dette var uten leveringskostnader og vrakpant. Når jeg i tilleg skulle ha vinterdekk endte vi på 430.000. Det er samme som Tesla Model 3 etter siste prisoppgang.

Rett og slett alt for dyrt. På sofware og sensorer er de kanskje likestilt eller muligens xpeng et par millimeteren foran men på ren bilytelse er jo Tesla i en annen liga og generelt på komforten som setevarmere flere justeringsmulighetene for rygg og sitteposisjon osv. Og når man tar chademo vs teslas superlading kan ikke lenger prisen forsvares.

Det er synd for jeg liker xpengs tilnærming svært godt. For jeg vil ha en datamaskin på hjul men har ikke behov for aksellerasjon fra 0-100 på 3,5 sekunder eller topphastighet på 250km/t. Jeg er strålende fornøyd med topphastighet på 150km/t og 0-100 på 8 sekunder.

11
G3 / Sv: Xpeng G3
« på: Onsdag 03. Juni 2020, klokken 12:37 »
Når jeg var og prøvekjørte den sa de november.

12
Tang EV600 / Sv: BYD Tang EV 600 - SUV til Norge i 2020
« på: Lørdag 30. Mai 2020, klokken 11:53 »
Altså det kan alltid skje endringer men jeg hr snakket med tre representanter for RSA som alle har sagt at bilen kommer med Chademo så noe annet vil nok forundre meg.
Nå er jo chademostandarden ikke noe særlig dårligere enn CCS, største forskjellen er utbygginga. Om det nå kommer en rekke kinamerker til Norge skal du ikke se bort fra at det også kan komme en ny fremvekst av chademo-ladere.


13
Xpeng / Sv: De har mer på gang. Nemlig Xpeng P7
« på: Fredag 29. Mai 2020, klokken 12:51 »
Må innrømme jeg er på vei til å bli en Xpeng fanboy. Må innrømme at P7 er en av de lekreste bilene jeg har sett. Stjeler den en del designelementer fra Tesla, så absolutt. Når det er sagt ser jeg inspirasjon fra mange andre steder også. Når det er sagt synes jeg denne videoen er svært dårlig til noe annet enn å vise interiøret. I starten Sier de rett ut at de skal teste både P7 og Model S, men alt som kommer er skutt i P7 og alle kommentarer er ukritisk P7 skryt. Videoens objektivitet falt helt sammen da man skrøt av utrolig rask aksellerasjon på P7 uten å vise til tall for så å beskrive at den går mye lenger enn Tesla.
For det første er det slik at 4-hjulstrekkutgaven av P7 akselererer ganske mye tregere enn Tesla Model S. 4,3 vs 3,1 sekunder eller noe. For det andre har 4-hjulstrekken kun 550 km nedc rekkevidde som er mye kortere enn Tesla Model s. Når det er sagt holder det for de fleste men det blir absurd å sammenligne og si xpeng er bedre når det kommer til disse tingene.

Jeg synes personlig xpeng har penere bil og min erfaring med xpilot er bedre enn teslas autopilot/fsd. Når det er sagt er min erfaring med begge pilotsystemene svært begrenset og lite verdt i den store sammenhengen.

Men nå trenger jeg at xpeng overlever og kommer med en stor 7-seters SUV om ca 6 år.

14
G3 / Sv: Xpeng G3
« på: Mandag 25. Mai 2020, klokken 07:35 »
Jeg har sett noen bilder hvor den ser litt trang ut. Men min opplevelse er at det er bedre plass der enn i Nissan Leaf 2013 i alle fall. Jeg kan fint sitte bak meg selv i alle fall (188cm). Men hadde ikke med barnesete når jeg var der nede. Skal sikkert sjekke litt mer og kan prøve å huske barnesete da. Det kommer jo også litt an på hvilken barneseter man bruker.

15
G3 / Sv: Xpeng G3
« på: ſøndag 24. Mai 2020, klokken 18:45 »
Blei plutselig veldig stille her på forumet om denne bilen. Selv vurderer jeg den fortsatt. Var på Aker brygge og hadde med barnevogn med både sete og kurv. Alt fikk god plass i bagasjerommet. Den brønnen under plata er dyp.

De på standen sa at de hadde fått mellom 30-40 bestillinger allerede. Har kontakta NAF og Meca for å finne ut hvordan denne serviceavtalen er. Meca sa at de ikke har noen sentralisert avtale, men at de muligens har med enkelte verksteder siden alle deres verksted er frittstående. NAF venter jeg fortsatt på svar fra.

Har også fått se en video av bilens infotainment på engelsk og det så veldig lovende ut.

Skal innrømme at jeg har skikkelig lyst på denne bilen da den passer perfekt til vår familie. Får se om jeg greier å forhandle noe på prisen og håper på betryggende svar fra NAF. Isåfall blir det nok kinesisk særlig siden man har 14 dagers angrerett. Men jeg må nok få den nærmere 400k blank med vinterhjul.

Noen andre som har prøvd den?


Sider: [1] 2 3