Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Furukollen

#1
Eu kravet gjelder for alle biler som skal selges i Eu etter 31/3-2018.
Inkluderer også EØS altså Norge .
#2
Er det noen som har info fra Hyundai Norge i denne saken?   Det må vel ansees som en mangel på bilen og hva skjer på første EU kontroll ?
#3
Når nå model3 for Europa leveres med ccs  er det nettopp for å kunne benyttes på samtlige ladestasjoner som tilbyr dette. Derved må model 3 tilfredstiller standarden og kan ikke være propritær Tesla.
Da må nødvendigvis ccs kontakten på Tesla sine ladestasjoner også snakke standard ccs.
Men selvsagt har de nok lagt til ekstra kommunikasjon på sine ladere som kun åpner for Tesla biler.

Det bør jo ikke være  slik at Tesla kan lade alle steder mens KUN tesla kan bruke egne ladere. Det blir bare for dumt.
#4
Det er nok viljen som blir avgjørende. Det tekniske er nok ingen hinder.
Ref. følgende artikkel.  Tek.no  15nov2018


Tesla Model 3 blir utstyrt med en CCS-kontakt for hurtiglading i Europa, den samme kontakten som de fleste andre nye elbiler på markedet har.

Det betyr at bilene vil kunne hurtiglade på «vanlige» hurtigladestasjoner, slik som hos Fortum, Grønn Kontakt og i det kommende Ionity-nettverket. Det melder Auto Express, som har snakket med Teslas sjef for ladeinfrastruktur, Drew Bennett.

Må bygge om

Endringen betyr at Tesla må bygge om Supercharger-stolpene sine til å tilby både en CCS-plugg og den eksisterende type 2-varianten de bruker på Model S og X. Den jobben skal starte før leveransene tar til neste år, varsler Bennett.



Tesla viser for tiden frem Model 3 hos forhandleren på Skøyen i Oslo.  (Foto: Stein Jarle Olsen, Tek.no)

Byttet til CCS-standarden betyr i teorien at andre bilmerker også vil kunne lade på Teslas Superchargere.  Disse tilbyr per nå opptil 120 kW effekt per bil, med ladestolper som hver kan levere totalt 145 kW fordelt på opptil to biler.

– Vi er definitivt åpne for diskusjoner med andre bilprodusenter om å gi dem tilgang til Supercharger-nettverket. Kapasitet er en driver for vår investering. Først nye ruter, nye markeder og så kapasitet, sier Bennett til Auto Express


Jeg undres om det er noe fremgang i saken.

#5
Første del av svaret har jeg jo allerede beskrevet, men hvorfor kan ikke andre lade hos Tesla når det fysiske og derved det elektriske er på plass.  Er grunnen kun sær vrangvilje fra Tesla?
Det er det som er spørsmålet!
#6
Tesla eiere har jo diverse overganger som de kan brukes på ladestasjoner (andre enn Tesla stasjoner).
Videre kommer  jo nå Model 3  med  type 2 ladekontakt  og Tesla superladere skal bygges om for å inkludere denne så vidt jeg har forstått.

Vet noen om andre enn Tesla eiere da kan lade på Tesla ladestsjoner med type2 og hvordan arrangeres betalingen?

Dette hadde det vært greit å vite  slik at utvalget ved ladebehov økes.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA