Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Bonnis

#1
Model S 2013 - 2022 / Sv: Design fra helvete
torsdag 30. september 2021, klokken 10:37
Bytta den sikringa selv i sommer. OK å få ut konverteren, men plundrete å åpne opp. Kosta en drøy hundrings for sikringene, og et par hundre for tetningsmiddel.
#2
Model S 2013 - 2022 / Sv: Model S 4G og eMMC
søndag 07. mars 2021, klokken 03:26
Sitat fra: MadsV på lørdag 06. mars 2021, klokken 17:18
Jøss ble det såppass? Har lest folk betale rundt 5000kr for LTE oppgradering.
Hva kom det av at din ble så dyr?
Pga høy km-stand. Emmc byttes vel ikke på garanti over 160k km (eller noe sånt)
#3
Model S 2013 - 2022 / Sv: Model S 4G og eMMC
lørdag 06. mars 2021, klokken 17:02
Jeg gjorde det samme som deg, Mads. Fikk 20% på LTE, så litt rabatt ble det. Totalt kom det på 9382,-

Fornøyd med oppgradering!
#4
Model S 2013 - 2022 / Sv: Luftfjæring som sakte slipper ut luft
tirsdag 16. februar 2021, klokken 18:08
Sitat fra: EBjørnen på torsdag 11. februar 2021, klokken 11:01
Sitat fra brukermanualen: "Hvis Model S har luftfjæring, justerer den seg
automatisk, selv når strømmen er slått av." Hovedskjermen min gikk i svart og jeg måtte få byttet daughterboard. (minnekortet). I perioden jeg ventet på verkstedstime sank bilen ned foran i løpet av natten. Når jeg skulle ut å kjører blåste den seg opp til riktig høyde. Ba Tesla om å se på dette samtidig som de skiftet minnekortet. Konklusjonen var lekasje i begge demperne foran. Da de ikke hadde dempere på lager måtte jeg vente på de. Og jeg venter fremdeles i over en måned, men med nytt minnekort og alt vel så sluttet lekasjen. Så jeg regner med det fungerer som det skal iht. maunualen. Jeg tror ikke det er smart å kjøre med lekasje, da dette systemet er i utgangspunktet fylt med nitrogen for å holde fukt og frost vekke. En eller annen gang går trykket i nitrogen tanken under grenseverdien og begynner å bruke luft som ikke er tørr. Hvor lenge lufttørkeren i kompressoren holder stand kan vi jo bare spekulere i.
Hadde et lignende problem da min skjerm var i svart (også datterkort-problem). Fikk samtidig feilmelding på luftfjæring i lilleskjermen og kompressoren gikk ofte, bilen seig når parkert, og en ventil ga høy lyd en gang i blant, som en dumpventil på en turbobil. Verksted mente det var kompressoren som hadde ulyd og sang på siste verset.

Nå, en mnd etter fikset minnekort, har fjæringa fungert som den skal.

Ikke veldig relatert til trådstarter, men greit for andre som kanskje Googler problemet og som har hatt feil med mmcu.
#5
Tesla / Sv: Tilbakekalling - eMMC brikken
tirsdag 02. februar 2021, klokken 18:52
Sitat fra: Rævedilter på torsdag 14. januar 2021, klokken 07:35
Det er kun lyden av blinklyset som mangler, men det må være  manglende styring av ventlasjonsystemet som er største problemet. Eg kjørte 7-8 veker uten i haust uten å kunne stille på ventilasjonen, med været vart ok så det gjekk greit, hadde ikkje gått nå.

Men Tesla påstår dette som eg er uenig i, og eg fekk beskjed om at eg ikkje skulle kjøre med svart MCU fra Tesla:
" Dette påvirker ikke kjørets funksjonalitet og kontrollerbarhet, og vi kjenner ikke til skader eller kollisjoner som skyldes denne feilen."

https://www.tesla.com/no_NO/support/warranty-adjustment-program
For min del, manglet jeg også blinklys i perioden med svart skjerm. I tillegg fungerte ikke de utvendige lysene (drl foran) unntatt ved kjøring i tunnel eller når det var mørkt. Fjernlys fungerte heller ikke. Bremselys fungerte.

Enig i at defroster var det verste, men det var like fullt en risiko å kjøre uten fungerende lys.
#6
Model S 2013 - 2022 / Sv: Sikring til bakre håndtak ryker
onsdag 27. januar 2021, klokken 16:32
Fant ut at det var venstre dørhåndtak bak som har kortslutning.

Dessverre viser det seg at det er i selve modulen (den under ledningsnettet) inni dørhåndtaket som har kortslutning. Denne har ingenting påskrevet og virker ikke å være byttbar.

Hva tar Servicecenter for bytte av håndtak for tiden? Kanskje lurest å finne en bruktdel fra en skraphandler.


#7
Model S 2013 - 2022 / Sv: Sikring til bakre håndtak ryker
søndag 24. januar 2021, klokken 13:11
Interessant. Takk for info, Muffinman :)

Da får jeg koble ut et og et dørhåndtak bak, og se om dette løser noe.
#8
Model S 2013 - 2022 / Sikring til bakre håndtak ryker
lørdag 23. januar 2021, klokken 23:32
Hei.

Plutselig skjedde det at begge dørhåndtakene bak sluttet å presentere seg. Dette skjedde på samme tidspunkt som at varmeapparatet sluttet å blåse varmt, og dekktrykksensorene ga feilmelding og står fast på "Tilbakestiller..." i mcu.

Tenkte at dette var en feil som kom etter nettopp utbedret emmc hos Tesla denne uka.

Varmen kom tilbake underveis som jeg ladet på en superlader. Dekktrykk gir fremdeles feilmelding.

Uanset, fant ut at den ene 5amp sikringen til bakre håndtak var gått føyken. Byttet denne, og den nye røyk med en gang.

Er det mulig kortslutning i ene håndtaket som kan føre til dette? Bilen har rundet 270k km og, etter hva jeg vet, fremdeles på originale dørhåndtak.

Neste steg er kanskje å koble fra det ene dørhåndtaket, bytte sikring, og se om den holder?

Jeg slo av bilen manuelt i mcu, og la nøkkelen vekk fra bilen da jeg byttet sikring, men sikring røyk med en gang jeg satt i ny. Er det en annen fremgangsmåte å gjøre dette på? Trodde ikke det gikk strøm i denne kretsen med måten jeg gjorde det på.


#9
Model S 2013 - 2022 / Sv: MCU og luftdempere
onsdag 06. januar 2021, klokken 19:36
Interessant at du også har fått problemer med luftfjæringa etter svart skjerm. Har nettopp opplevd det samme. Har vel kanskje mer med utetemperatur å gjøre, dog (at belastninga på eventuelle svake ventiler/foringer o.l. er høyere)

Hvilket servicecenter skal du til? Har selv time til fredag for svart mcu og håper da inderlig de har på lager!

#10
Sitat fra: Muffinman på tirsdag 10. mars 2020, klokken 09:17
Sitat fra: Bonnis på mandag 09. mars 2020, klokken 22:44
Har det med temperatur å gjøre?
Helt klart :)
Syns det er rart at den tørker bremsene like etter oppstart etter å ha stått i garasje i 10c. (Dette gjør den også ved kjøring inne på garasjeanlegget/borettslaggarasjen)

Når jeg tenker meg om, varer nok ikke lyden mer enn 1 sekund av gangen på min. Muligens noe defekt med oppstart av tørkinga om den skal vare lenger?
#11
Opplever nøyaktig det samme på min P85 fra 2013. KW-viseren viser et lite hopp ned idet det inntreffer. Ikke opplevd å merke/høre denne lyden før siste FW, jeg heller.

Min kutter så fort jeg går av gasspedalen.

Syns det er rart hvis det er bremsetørking, for hørte det ikke før siste update. Har det med temperatur å gjøre?
#12
Model S 2013 - 2022 / Sv: P85 døde med 10% SOC
onsdag 04. desember 2019, klokken 18:14
Sitat fra: Muffinman på søndag 24. november 2019, klokken 15:46
Tenker det er stor sjanse for batteribytte her    :)
Og det hadde du helt rett i! Hentet bilen i går kveld på Rud, der den ble levert på torsdag. En uke brukte de, og jeg fikk låne en 75D som lånebil i mellomtiden. Godt fornøyd med servicen til Rud, både på SMS, i skranken, og i ventetid.
#13
Model S 2013 - 2022 / Sv: P85 døde med 10% SOC
søndag 24. november 2019, klokken 15:23
Hmm. Interessant. Hadde ikke tenkt på jordingsfeil, men antar det gir mening på en gammel bil, med høy km-stand, og som har gått i saltlake hele livet. Takk
#14
Model S 2013 - 2022 / P85 døde med 10% SOC
søndag 24. november 2019, klokken 13:27
Hei.

På fredagen døde bilen brått med 10% strøm igjen på batteriet. Ringte Tesla support, og han engelsktalende jeg pratet med fikk kontakt med bilen og fikk sett de samme feilmeldingene jeg fikk. Deretter var det bare å taua avgårde på planet til NAF.

Fikk følgende feilmeldinger:
- Bilen trenger service. Bilen starter kanskje ikke igjen (15. min før bilen slukket)
- Kan ikke kjøre. Kontroller ladeporten.
- For lavt batterinivået. Lad batteriet.
- Bilen slås av. STOPP BILEN TRYGT.
- Effekt redusert. Kjøretøysystemer slås av.
- Kjøretøysystemer overopphetet. STOPP BILEN TRTGT.
- Bilen trenger service. Kan ikke starte bilen.
- Bilen trenger service. Kontakte Tesla Service.
- Overopphetelsesbeskyttelse deaktivert. Batteriladenivå svært lav.

Noen som har vært borti lignende? Har googlet litt, og det kan kanskje tyde på noe dårlig ledningsnett?
Det var reinspikka flaks at det skjedde på en del av E18 som det gikk an å stanse på (100m fra Supercharger Rugtvedt) da bilen døde veldig brått.

Bilen er en P85 med 243 000 km på originalt batteri.

Skikkelig kjedelig. Er vel bare omlag en mnd siden bilen stoppet, og da ble driveunit byttet.
#15
Model S 2013 - 2022 / Sv: P85 døde ganske brått
onsdag 23. oktober 2019, klokken 18:37
Fikk igjen bilen i dag. Byttet drive unit.

Litt vage meldinger/tilbakemeldinger fra SC forrige uke, men gikk radig denne uka! 8 virkedager synes jeg er særs godt.

Litt merkelig av SC å tilby meg leiebil på mandag, som jeg fikk hentet i går, og måtte levere i dag igjen, dog. Allikevel veldig positivt overrasket så langt over SC Drammen!
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA