Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - EVLars

Sider: [1] 2 3 ... 5
1
Det som er problemet er at jeg kjører Sigdal strekningen daglig med elbil med kort rekkevidde. Alternativet er å kjøre opp via Bromma og hypermile igjennom Sigdal for å nå en fornuftig Fortum lader. Men verre på vinterstid bakken opp fra Bromma er dårlig strødd og salta og er glatt som h..... Og veien fra Haglebu og ned mot Eggedal er også ganske glatt på vinteren. Og ja, skal jeg fortsette å kjøre der oppe får jeg bytte ut Leafen med en dieselbil.

2
Er dårlig med kamera der de laderne i Sigdal (Prestfoss) og (Eggedal) er.

3
ChaDeMo/Combo hurtigladere / Sv: Fortum øker prisene?
« på: Tirsdag 20. August 2019, klokken 23:21 »
Grønn Kontakt kan være billigere for elbiler som lader sakte på hurtigladere.

Grønn Kontakt har priset til 1,25 pr. minutt + 2,90 pr. kWh, lønner seg for elbiler som mottar i snitteffekt på 21-28 kW. Mens har man en Hyundai IONIQ så blir det billigere for dem å lade på Fortum.

4
Kan flere registrere samme bil inn på sin profil siden bilen brukes gjerne av alle?

5
Hvor dyrt blir dette tro? Og hvor vanskelig blir det å bruke. Og hvem kan bruke det? Kun bilens eier?

6
ChaDeMo/Combo hurtigladere / Sv: Ny type Fortum-ladere? 2 x 75 kW til kr. 2.50/min
« på: Torsdag 13. Juni 2019, klokken 01:57 »
Hvor står denne laderen?
CHAdeMO har fortsatt begrensning til 62,5 kW

7
ChaDeMo/Combo hurtigladere / Sv: Hurtigladere settes opp i Sigdal kommune -Prestfoss-
« på: Torsdag 13. Juni 2019, klokken 01:54 »
Jeg er på saken og fortsatt diskuterer. Håper det blir Fortum siden da kan turistene komme å bruke Plugsurfing RFID på ladere.

8
ChaDeMo/Combo hurtigladere / Sv: Hurtigladere settes opp i Sigdal kommune -Prestfoss-
« på: ſøndag 09. Juni 2019, klokken 19:00 »
Dilemmaet er at ladestasjonene eies både av: Sigdal kommune, Midtkraft, Sigdal Senteret og Spar Prestfoss.

9
Dem har egentlig lyst å prise selv på laderne og ikke bli diktert til prising.

10
Jo, men de henvendte seg faktisk først til Grønn Kontakt og Fortum, men siden de skulle ha så høy provisjon så kunne ingen tjene på det. Men jeg har hele tida sagt til dem at det lønner seg å kjøre på Grønn Kontakt, men Fortum helst siden ladere i nærområdet er Fortum som har. Og for å gjøre det lettest mulig for utenlandske turister med Plugsurfing RFID eller APP gjør at de kunne brukt dette mot Fortum og gjort det så enkelt som mulig å reise. Og dessverre så vurderer de jo EasyPark hvor man fint kan snakke om 150,- pr. 15 minutter, men det ville igjen gjort at folk ikke lader i det hele tatt og holder seg til diesel og bensinbiler. Lade i Norge som også er et alternativ som de vurderer fortsatt krever Nordisk mobiltelefonnummer og gjør det tungvindt, men der vil selvfølgelig det være mulig for oss som er medlem av Norsk Elbilforening å knytte RFID brikka opp og lade enkelt. Men slik jeg har fått signaler om så blir laderne såpass lite brukt at de hadde kastet bort store summer bare i administrasjon av lader mot ladeoperatører enn å gi bort gratis lading. Bare folk viser vett ved laderen og slipper andre til og ikke lader mer enn faktisk nødvendig gjør at folk også i Sigdal går over til elbil!. Det skal komme opp hurtigladere i Eggedal Sentrum også. Så jeg tror de venter til lader i Eggedal Sentrum er oppe å går før de går for en betalingsløsning. Det er det jeg tenker.

11
Pr. dags dato så finner man ladestasjonen på kartet under Plugshare.

Det er fortsatt gratis å lade der, de vurderer EasyPark og de vurderer Lade i Norge som de har erfaring med i Vikersund.
Jeg har sagt at EasyPark er for tungvint og for dyrt og komplisert å bruke og Lade i Norge krever Skandinavisk telefonnummer.
Men laderne er såpass lite brukt at de velger å ha laderne gratis inntil videre.

12
Leaf 2010-2017 / Sv: LEAFSPY - her kan du dele dine resultater
« på: ſøndag 19. Mai 2019, klokken 18:01 »
Blir spennende å se hvordan SoH og tilgjengelig kWh er framover siden jeg ikke har muligheter å lade hjemme. Borettslaget skulle jo ha 35 000,- for ladestasjon, og 890,- i månedsgebyr og 15 kroner pr. kWh. Så her må jeg bruke hurtiglader som primærlader :-(

13
Nissan / Sv: Leaf 2018 Rapidgate søksmål mot Nissan
« på: ſøndag 19. Mai 2019, klokken 17:57 »
Er ganske mange biler som ikke har aktiv batterikjøler og varmer. Men tipper du går for Tesla Model S :-)

14
ChaDeMo/Combo hurtigladere / Sv: Cirkel K hurtigladestasjoner
« på: Torsdag 09. Mai 2019, klokken 22:17 »
Noen som veit om Circle K skal sette opp egne ladere i Kjellstad i Lier, selv om det allerede er Grønn Kontakt der? Ser det er gravearbeid, men jeg ser verken ikke at Ionity eller Tesla skal bygge der, og Grønn Kontakt sier det ikke er dem som graver rett ved eksisterende ladere.

15
Leaf 2010-2017 / Sv: LEAFSPY - her kan du dele dine resultater
« på: Torsdag 09. Mai 2019, klokken 22:14 »
Dette er ved litt over 50% SoC

Bilen er en Leaf 24 kWh med Lizzard batteripakke, 2015 Model.

Spenning:     377,03V
GIDS:           126   
SOC:             50,6%   
SOH:             93,04%   
Hx:               95.51%           
Ahr:              63.67           
QC:               463             
L1/L2:           1043     
ODO:            48.516 km     
Min/max diff: 23 mV   

Ingen meldinger om BAD cells. Men jeg kunne starte med 40% i Mjøndalen og ende opp med 19% i Lier. Tydeligvis at jeg må få batteripakka i balanse igjen ved å kjøre meg så og si strømtom og så lade. Dessverre har jeg ikke noe AC hjemmeladingsmuligheter, mens det å stå på AC til hurtigladeoperatørene tar for lang tid siden bilen bare har 3,6 kW om bord AC lader.

Noen andre her som vil gi noen anbefalinger?
Lader aldri på hurtiglader til mer enn nødvendig og kjører videre, det vil si at jeg gjerne risikerer egentlig å kjøre meg strømtom om lader er defekt eller er ladekø....

Sider: [1] 2 3 ... 5