Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - EVLars

Sider: [1] 2 3 ... 5
1
ChaDeMo/Combo hurtigladere / Sv: Ny type Fortum-ladere? 2 x 75 kW til kr. 2.50/min
« på: Torsdag 13. Juni 2019, klokken 01:57 »
Hvor står denne laderen?
CHAdeMO har fortsatt begrensning til 62,5 kW

2
ChaDeMo/Combo hurtigladere / Sv: Hurtigladere settes opp i Sigdal kommune -Prestfoss-
« på: Torsdag 13. Juni 2019, klokken 01:54 »
Jeg er på saken og fortsatt diskuterer. Håper det blir Fortum siden da kan turistene komme å bruke Plugsurfing RFID på ladere.

3
ChaDeMo/Combo hurtigladere / Sv: Hurtigladere settes opp i Sigdal kommune -Prestfoss-
« på: ſøndag 09. Juni 2019, klokken 19:00 »
Dilemmaet er at ladestasjonene eies både av: Sigdal kommune, Midtkraft, Sigdal Senteret og Spar Prestfoss.

4
Dem har egentlig lyst å prise selv på laderne og ikke bli diktert til prising.

5
Jo, men de henvendte seg faktisk først til Grønn Kontakt og Fortum, men siden de skulle ha så høy provisjon så kunne ingen tjene på det. Men jeg har hele tida sagt til dem at det lønner seg å kjøre på Grønn Kontakt, men Fortum helst siden ladere i nærområdet er Fortum som har. Og for å gjøre det lettest mulig for utenlandske turister med Plugsurfing RFID eller APP gjør at de kunne brukt dette mot Fortum og gjort det så enkelt som mulig å reise. Og dessverre så vurderer de jo EasyPark hvor man fint kan snakke om 150,- pr. 15 minutter, men det ville igjen gjort at folk ikke lader i det hele tatt og holder seg til diesel og bensinbiler. Lade i Norge som også er et alternativ som de vurderer fortsatt krever Nordisk mobiltelefonnummer og gjør det tungvindt, men der vil selvfølgelig det være mulig for oss som er medlem av Norsk Elbilforening å knytte RFID brikka opp og lade enkelt. Men slik jeg har fått signaler om så blir laderne såpass lite brukt at de hadde kastet bort store summer bare i administrasjon av lader mot ladeoperatører enn å gi bort gratis lading. Bare folk viser vett ved laderen og slipper andre til og ikke lader mer enn faktisk nødvendig gjør at folk også i Sigdal går over til elbil!. Det skal komme opp hurtigladere i Eggedal Sentrum også. Så jeg tror de venter til lader i Eggedal Sentrum er oppe å går før de går for en betalingsløsning. Det er det jeg tenker.

6
Pr. dags dato så finner man ladestasjonen på kartet under Plugshare.

Det er fortsatt gratis å lade der, de vurderer EasyPark og de vurderer Lade i Norge som de har erfaring med i Vikersund.
Jeg har sagt at EasyPark er for tungvint og for dyrt og komplisert å bruke og Lade i Norge krever Skandinavisk telefonnummer.
Men laderne er såpass lite brukt at de velger å ha laderne gratis inntil videre.

7
Leaf 2010-2017 / Sv: LEAFSPY - her kan du dele dine resultater
« på: ſøndag 19. Mai 2019, klokken 18:01 »
Blir spennende å se hvordan SoH og tilgjengelig kWh er framover siden jeg ikke har muligheter å lade hjemme. Borettslaget skulle jo ha 35 000,- for ladestasjon, og 890,- i månedsgebyr og 15 kroner pr. kWh. Så her må jeg bruke hurtiglader som primærlader :-(

8
Nissan / Sv: Leaf 2018 Rapidgate søksmål mot Nissan
« på: ſøndag 19. Mai 2019, klokken 17:57 »
Er ganske mange biler som ikke har aktiv batterikjøler og varmer. Men tipper du går for Tesla Model S :-)

9
ChaDeMo/Combo hurtigladere / Sv: Cirkel K hurtigladestasjoner
« på: Torsdag 09. Mai 2019, klokken 22:17 »
Noen som veit om Circle K skal sette opp egne ladere i Kjellstad i Lier, selv om det allerede er Grønn Kontakt der? Ser det er gravearbeid, men jeg ser verken ikke at Ionity eller Tesla skal bygge der, og Grønn Kontakt sier det ikke er dem som graver rett ved eksisterende ladere.

10
Leaf 2010-2017 / Sv: LEAFSPY - her kan du dele dine resultater
« på: Torsdag 09. Mai 2019, klokken 22:14 »
Dette er ved litt over 50% SoC

Bilen er en Leaf 24 kWh med Lizzard batteripakke, 2015 Model.

Spenning:     377,03V
GIDS:           126   
SOC:             50,6%   
SOH:             93,04%   
Hx:               95.51%           
Ahr:              63.67           
QC:               463             
L1/L2:           1043     
ODO:            48.516 km     
Min/max diff: 23 mV   

Ingen meldinger om BAD cells. Men jeg kunne starte med 40% i Mjøndalen og ende opp med 19% i Lier. Tydeligvis at jeg må få batteripakka i balanse igjen ved å kjøre meg så og si strømtom og så lade. Dessverre har jeg ikke noe AC hjemmeladingsmuligheter, mens det å stå på AC til hurtigladeoperatørene tar for lang tid siden bilen bare har 3,6 kW om bord AC lader.

Noen andre her som vil gi noen anbefalinger?
Lader aldri på hurtiglader til mer enn nødvendig og kjører videre, det vil si at jeg gjerne risikerer egentlig å kjøre meg strømtom om lader er defekt eller er ladekø....

11
Ladeplasser og ladekabler / Sv: HVilke biler har aktiv batterikjøling/varming?
« på: Mandag 29. April 2019, klokken 20:43 »
Tesla Model 3 har ikke batterivarmer.

12
ChaDeMo/Combo hurtigladere / Sv: Cirkel K hurtigladestasjoner
« på: Torsdag 25. April 2019, klokken 00:55 »
Circle K stresstester laderne sine selv etter at appen er offisielt ute. De vil se at både app og sånt fungerer ordentlig før de tar betalt. Selv om de taper penger på å gi bort ladetid/strøm så tror jeg de kalkulerer at de som lader også kommer inn på bensinstasjonen og handler også :-)

13
Leaf 2010-2017 / Sv: LEAFSPY - her kan du dele dine resultater
« på: Onsdag 24. April 2019, klokken 11:50 »
Da er det 3 år siden jeg kjøpte min førstegenerasjons 2012-modell. Jeg mista den første streken på høsten og er litt forvirra over at jeg klarte å miste 6,5 prosentpoeng SOH i løpet av ett år, men bilen har ikke blitt kjørt så mye på langtur etter jeg fikk 2018.

2019-04-02:
SOC: 93,9% (Fullada)
SOH: 82,95%
Hx: 76,78%
Ahr: 54,42
ODO: 86819 (kjørt 4849km)
QC: 65
L2: 4783
Min/max diff: 18mV

2018-03-05
SOC: 79,80%
SOH: 89,49%
Hx:  84,94%
AHr: 58,71
ODO: 81970 (kjørt 7457km)
QC: 58
L2: 4565
Min/max diff: 23mV

2017-03-10
SOC: 24%
SOH: 93%
Hx:  91,01%
AHr: 61,38
ODO: 74513 (kjørt 4961km)
QC: 38
L2: 4234
Min/max diff: 23mV

2016-05-28
SOC: 92%
SOH: 94%
Hx: 93,5%
AHr: 62,12
ODO: 69552
QC: 29
L2: 3997
Min/max diff: 21mV

Altså bilen viser 100% Leafspy viser 93,9% SoC og GIDs: 81,1%?
Ved friskt batteri så skal du ha 21,6 kWh som tilgjengelig kjørestrøm og nær 100% GIDs.
Men jeg ser du har hurtigladet alt for lite. Noe som gjør at du får dårligere kWh ved full lading. Om du begynner å bruke hurtigladere mer så vil helsa også på batteriet stige også. Siden batteriet er lagd for høy effekt ut og høy effekt inn.

14
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Lanserer hurtigladere med Vipps-betaling
« på: Onsdag 24. April 2019, klokken 00:42 »
Jeg foretrekker Plugsurfing RFID.


Funker på alle Fortum ladere, Ionity, Clever ++++ mange flere :-) (unntatt Grønn Kontakt iallfall)

15
  • Er det sånn at du kan skaffe ZapCharger ladestasjon fra hvem som helst, installere denne og konfiguere den mot skya?
    Jeg har spurt om dette i vår kravspesifikasjon i forbindelse med en anbudsprosess. Jeg har fått at deler av installasjonen og konfigurasjonen kan gjøres av sameiet/borettslaget, men at det var noe med software/firmware eller noe som måtte gjøres av installatør. De har derfor gitt oss tilbud for at vi kan gjøre monteringen på bakplate også kunne de foreta resten remote.

    Er dette tilfelle, eller er det slik at du kan gjøre absolutt alt?
    Bekrefter samme som E_S skriver. Har selv montert flere ladestasjoner, prosessen er meget enkel:
    • koble ladestasjon til bakplaten. (Om bakplaten mangler må den monteres av installatør. )
    • bruk Zaptec appen for å sette opp Zaptec, velg riktig strømsystem,
      IT eller TN og kommunikasjonsmetode PLC eller WiFi. For WiFi oppgi WPA koden.
    • Noter ned serienummer på ladeboksen.
    • Logg inn på https://portal.zaptec.com
    • Velg riktig kurs, og legg til ladestasjonen, serienummer og navn legges inn.
      Viktig å velge riktig kurs, for at lastbalanseringen skal fungere.
    • Oppdater til siste firmware.
    • Plugg inn bilen og lad.  :)
    Har også god erfaring med å bruke Zaptec support der noe ikke fungerer. Har byttet to ZC bokser med feil. Den ene var DOA, den andre fungerte 1 år før den startet å feile av og til. Selve bytte ble gjort via installatør uten noen spørsmål. Om en kontakter installatør vil de etter min erfaring ta kontakt med Zaptec, så like greit å gå til direkte.  :)

Her i dette borettslaget har dem valgt å bruke rundkabel til fordelingsbokser, ingen av ladeplassene får forhåndsmonterte braketter. De som kommer i ettertid må bestille elektriker for alt. Alt for å gjøre det dyrest mulig har jeg på følelsen av.

Jeg valgte å skippe ladestasjon da det blir billigst å bruke hurtiglader. Ettersom jeg allikevel kjører 300 km eller mer på en kort rekkevidde elbil.

Sider: [1] 2 3 ... 5