Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Avec

#1
i-Pace / Sv: Feil på 12v batteri
lørdag 29. oktober 2022, klokken 20:12
Vi fikk hybridbatterifeil i mai. Vi har en 2019 mod, men den er importert så vi har ikke garanti lenger (maks 3 år). Vi skjønte ikke helt hva det handlet om, men bilen ble parkert hjemme. Etter noen dager der ble batteriet (AUX) tappet ytterligere og alt ble juletre i hele dashen. Alle de kjente feilmeldingene. Motorpool skulle ha ca kr 8.200 for skifte av batteri. Fant ut at Thansen har batteriet EX151 som er det samme. Kjøpte det og monterte selv. Alt har vært fint i 5mnd. Fikk tlf fra madammen, mens jeg var på jobb i går, om at hu og bikkja stod langt ute i Gokk uten å få start på bilen. Jeg møtte henne der med en hjelpestarter og voltmeter. Målte under 6V. Koplet på hjelpestarteren og lot den stå en stund, men det var ikke nok og jeg glemte måle. Bilen fungerte igjen men hybridbattfeilen var der fortsatt. Hun kjørte foran meg men etter ca 1-2 km så var problemene tilbake. Bremsene stein harde, masse feilmeldinger og hjul som var helt ute av kontroll når man forsøkte kjøre. Da ladet jeg rett fra dieseldroget en god stund. Målte spenningen til over 12V og vi kjørte videre. Jeg kontrollmålte etter etter en stund og så at batteriet gradvis ble tappet. Vel hjemme var det blitt ennå litt mindre strøm på batteriet. Madammen nevnte da at hybridbattfeilen hadde dukket opp for 2-3 turer siden, men hun glemte nevne det for meg.

Idag målte jeg bilen før "kjøreladetur" og batteriet hadde tappet seg ytterligere i løpet av natten. Målte flere ganger under kjøring. Falt litt for hver gang. Ingen lading å spore. Stoppet innom Thansen og kjøpte en CTEK vedlikeholdslader. Kom meg akkurat hjem i grevens tid, da problemene lyste mot meg i dashbordet og bremsene ble steinharde igjen. Målte sporenstreks batteriet til ca 8V og da var det raskt fallende under måling, men det tror jeg må ha vært feil. Målte på nytt litt senere og da var de ca 10v. Satte på vedlikeholdslading en god stund og fikk den opp i ca 14.4V. Hybridbattfeilen var der allikevel. Var ute en liten tur til butikken, men glemte måle etterpå. Vet at den har falt. Måler igjen i morgen for bekreftelse. Det er sannsynlig siden hybridbattmeldingen ikke har forsvunnet. Kan forsøke kjøre et "reparasjonsprogram" med vedlikeholdsladeren, men tror med høy sannsynlighet at vi trenger et nytt batteri igjen.

Jeg har lest en del, og har fått litt førstehåndserfaring med dette problemet. Her er min teori og løsningsforslag når dette problemet (hybridbattfeilmeldingen) først dukker opp.

TL;DR
Dersom hybridbattmeldingen dukker opp. Sørg for at AUX batteriet får lading ved litt lengre kjøring (35min el lengre) eller sett på vedlikeholdslading asap. En forutsetning nå er at feilmeldingen skal forsvinne. Batteriet begynner å tappes ved all kjøring som er for kort til å gi lading, ettersom feilmeldingen er tilstede. Dersom batteriet tappes under et visst nivå blir det defekt og vil ikke kunne lades fra bilen mer. I vårt tilfelle kan vi vedlikeholdslade med en CTEK-lader, men bilen tapper ved kjøring igjen. Da er det på tide å kjøpe nytt batteri.

Litt lengre versjon
Tenk igjennom om du egentlig bare har kjørt småturer over lang tid. AUX-batteriet lades under kjøring, i motsetning til det større 12V batteriet som visstnok lades via hovedbatteriet. Hvis ja er manglende lading under kjøring trolig problemet og bilen sier i fra (dog ikke veldig beskrivende). En lang kjøretur skal være løsningen, eventuelt sette på en vedlikeholdslader. Viktig å få gjort dette ASAP for nå begynner batteriet og tappes av alle småturene som ikke er lange nok til å gi lading. Når batteriet faller under et visst nivå (6V?), er AUX-batteriet ødelagt og må repareres/skiftes. Usikker på om det lar seg reparere.

Sett at batteriet er ødelagt, da må du kjøpe et nytt/få det på garantien. Vi har importbil og dermed ingen garanti. Jeg kjøpte batteri til under kr 862 i mai, men så i dag at Thansen selger til kr 1149. Byttingen er lett og gjøres på 20-30 min med rett verktøy og litt praktisk sans. Veldig mye billigere enn å ta det hos merkeverksted.

Minner om at dette er slik jeg tror det henger sammen, og vil på ingen måte selge dette som noen fasit. Skikkelig møkkaproblem er det i hvert fall og det kan du gjerne sitere meg på.
#2
i-Pace / Sv: Jaguar I-Pace årets bil 2019
torsdag 20. mai 2021, klokken 12:38
Da ble det en I-Pace 400 HSE First Edition 2019 på oss. Så langt veldig fornøyd.

Hadde Tesla S før dette. Om vi umiddelbart savner noe så må det være at ombordladeren på 7,2kW er mindre enn den vi hadde på Tesla og at forbruket er noe høyere. Vi likte også skjermen + software veldig godt i Tesla. Her kunne Jaguaren vært litt mer brukervennlig kanskje.  Tidligere hadde vi en godt utstyrt BMW X5, og overgangen til Tesla var positiv men også negativ. Interiøret og utstyret ble fattig fra BMW til Tesla.  Nå føler vi kanskje at vi har fått det beste av to verdener med Jaguaren.
#3
En oppdatering ettersom tiden har gått.

Anlegget er av god kvalitet og satt opp korrekt med kurser osv på felles flatkabel. 400V annlegg, 65A kurser pr ca 25 plasser. Anelgget består av Zaptec Pro ladestasjoner. 

Vi fikk en rekke tilbud til utvidelse av de 75% resterende plassene, hvor en var klart billigst, men vi måtte bli enige i sameiet om hvilken modell vi skulle ha. I tillegg kunne vi få støtte fra Kommunen med 20% til infrastruktur.

Løsningen ble 100% utbygget nett. Alle ble med å betale for utvidelsen. Dette gjorde vi uten lån. Alle betalte pr plass man eier, uavhengig av om man har plass med infrastruktur fra tidligere eller ikke (altså allerede har betalt for tilgang). Husker ikke helt, men tror det var ca 1800 pr plass. Alle som ønsker hekte seg på kabelen betaler kr 5000 tilbake til sameiet for å få aksess, og på den måten så kommer det alle til gode. Med en slik ordning så går kostnaden for nye og gamle omtrent opp i opp. Kostnader til montør og ladestasjon kommer i tillegg.
#4
Takk for begge dine svar Espen. De var oppklarende.
#5
Sitat fra: VegarHenriksen på fredag 12. juni 2020, klokken 13:52
Sitat fra: Simen1 på onsdag 03. juni 2020, klokken 11:03
Dumt spørsmål: Jeg har en P85 fra 2013. Er det sånn at jeg trenger en teknisk endring i bilen og en adapter for å lade på Liertoppen og andre nye stasjoner? Vil navigasjonen automatisk markere disse som utilgjengelige og lede meg til andre eller må jeg på egenhånd kalkulere hvilke jeg skal hoppe over?

Det stemmer, du må ha en "CCS Retrofit". Her smeller de en kontrollenhet under setet og flasher firmware update. Du vil også få et CCS adapter som brukes mellom lader og porten. Dette koster rundt 5-6k inkl. adapter.

Er det ikke slik at man kan benytte en slik CHAdeMO adapter også, eller misforstår jeg?
#6
Jeg har nettopp fått min første elbil en Tesla S 75D (2018) og lurer på hva jeg kan forvente ved hjemmelading.
Vi har Zaptec Pro lader i et 400V 3-fas 63A nett (sameie).

Jeg vet at laderen har kapasitet på 22 kW, men jeg ser jeg får 17 kW hver gang. Er 17 kW maks av hva jeg kan forvente på Tesla, eller er det noe galt siden jeg ikke får 22 kW?

En ting til, hva betyr +0 kWh like bak 17 kW? Se bilde.




#7
Det er noe jeg også har tenkt på, og gjerne foreslår til styret. Dersom det er mulig er det jo genialt egentlig.
#8
Jeg lurer på om vi har kommet ut for et dilemma vedrørende utbygging av infrastruktur i vårt et år gamle sameie.

Entrepenør bygde ut 25% av infrastrukturen og tilbud kjøpere ladepunkt for en merkostnad. Noen beboere kjøpte ladepunkt. Noen beboere kjøpte kun tilgang til infrastruktur. De fleste beboerne har ikke tilgang til infrastruktur, men ønsker dette etablert.

Generalforsamlingen stemte for å utvide til 100% utbygging. Styret har skaffet et tilbud på utbygging av de resterende 75%. Sameiet sin forretningsfører sier at kostnaden må fordeles på alle, og det er her dilemmaet naturligvis dukker opp. Selv om infrastrukturenkostnaden ikke ser ut til å bli mer enn kr 2500 pr plass, så føles det foreståelig nok blodig urettferdig for de som allerede har kjøpt seg tilgang til eksisterende infrastruktur. Noen beboere har feks to plasser foran infrastruktur. Ikke bare det, men tilbudet styret har skaffet gir ca halvparten av kostnaden sammenliknet med hva det kostet via entrepenør. Mao risikrer enkelte å måtte betale ca kr 10.000 mer enn andre for ingenting.

Styret ønsket naturligvis at de som har betalt skal kunne unntas, men her mener forretningsfører at loven ikke gir rom for dette og at alle beboere må være med å dekke kostnaden sameiet har.

Er det i det hele tatt mulig å komme utenom dette på en måte som gir mening for alle parter?

Innser at dette kanskje er et sært dillemma og at de fleste borettslag/sameier etableres med kun delvis utbygging av infrastruktur, og således ikke har vært utsatt for problemstillingen.




#9
Sitat fra: Avec på onsdag 28. august 2019, klokken 20:33
Til dere i borettslag/sameie og gjerne med Zaptec, og som selv sørger for faktuering. Hvordan gjør dere dette?

Ser for oss omtrent noe sånt:

  • Eksportere forbruk for gitt periode ut av Zaptec Portal til Excel
  • Matche ladestasjon med beboer
  • Slå opp strømpris for gitt periode
  • Beregne kostnad
  • Sende tallene til forretningsfører?

Hører gjerne hvordan dere gjør dette, og om det er verdt bryderiet.
Alternativet er å benytte et firma som ordner dette for oss. Charge365, Fortum, m.f.

Tusen takk til alle dere som svarte på mitt spørsmål vedrørende dette temaet det var oppklarende.
Variable strømpriser kompliserer helt klart og er mer eller mindre umulig å få nøyaktig. Ser for meg at vi deler regningen basert på forbruk, samt et lite admpåslag for å dekke inn kostnad for fakturering.
#10
Til dere i borettslag/sameie og gjerne med Zaptec, og som selv sørger for faktuering. Hvordan gjør dere dette?

Ser for oss omtrent noe sånt:

  • Eksportere forbruk for gitt periode ut av Zaptec Portal til Excel
  • Matche ladestasjon med beboer
  • Slå opp strømpris for gitt periode
  • Beregne kostnad
  • Sende tallene til forretningsfører?

Hører gjerne hvordan dere gjør dette, og om det er verdt bryderiet.
Alternativet er å benytte et firma som ordner dette for oss. Charge365, Fortum, m.f.
#11
Sitat fra: E_S på torsdag 07. mars 2019, klokken 08:56

Hos oss var det jeg som kravstilte anlegget og var helt klar på at sameiet skulle ha et absolutt krav om å ha 100% "selvråderett" over alle deler av anlegget, herunder nye ladestasjoner, avregning og så videre. Per i dag har vi 32 ladestasjoner montert, garasjeanlegget har 143 parkeringsplasser med mulighet for ladestasjon, og vi tar avregningen selv. Om det skulle vise seg senere med flere stasjoner at det blir for mye jobb setter vi det ut til forretningsfører. Teknisk administrasjon (nye ladestasjoner etc.) tar jeg meg av selv.

Er det sånn at du kan skaffe ZapCharger ladestasjon fra hvem som helst, installere denne og konfiguere den mot skya?
Jeg har spurt om dette i vår kravspesifikasjon i forbindelse med en anbudsprosess. Jeg har fått at deler av installasjonen og konfigurasjonen kan gjøres av sameiet/borettslaget, men at det var noe med software/firmware eller noe som måtte gjøres av installatør. De har derfor gitt oss tilbud for at vi kan gjøre monteringen på bakplate også kunne de foreta resten remote.

Er dette tilfelle, eller er det slik at du kan gjøre absolutt alt?
#12
i-Pace / Jaguar I-Pace årets bil 2019
mandag 04. mars 2019, klokken 15:40
Så nettopp kåringen på live på nett.
Alpine A110 og Jaguar I-Pace endte med 250 poeng hver da siste land ga sin score.
Resultatet be avgjort med stemmene til jurymedlemmene, og da ente I-Pace med seier.

Gratulerer til alle I-Pace eiere  :)
#13
Lade hjemme / Sv: Lading fra stikkontakt
torsdag 28. februar 2019, klokken 12:59
Når jeg trodde jeg hadde skjønt noe, så kommer du å fyller på med masse mer som får en stakkar til å klø seg i hodet.  :D
#14
Lade hjemme / Sv: Lading fra stikkontakt
torsdag 28. februar 2019, klokken 09:24
Sitat fra: dolsen på torsdag 24. november 2016, klokken 15:09

Når det gjelder hvor mye strøm du kan lade med, så er dette avhengig av bilen, og selvfølgelig kursen. Laderen sitter nemlig i bilen. Jeg vet ikke hvor mye en i3 kan motta, en 32A kurs vil kunne gi 230*32 = 7 360 W/h = 7,36 kW/h. En 16A vil gi det halve. Så kan man også installere en 3-fas kurs - da kan man etter hva jeg har forstått gange med tre - 230*32*3 = 22 080 W/h = 22 kW/h.

Nå er jeg en fersking på forumet her og har ingen erfaring med lading av Elbil, men jeg mener at utregningen over ikke er korrekt.

3-fas skal multipliseres som roten av 3, eller 1,73 som mange runder det ned til.
Eksemplet over blir da 230*32*rot(3) = 12748 W = 12,75 kW/h
#15
Vi er et nytt sameie hvor entreprenør har installert Zaptec. Flatkabel dekker ca 25% av plassene. Det er ønskelig å utvide dette anlegget tilpasset beboernes behov. Ser for oss en gradvis skalering, men det er egentlig opp til sameiet å bli enige om.

I denne forbindelse ønsker vi få på plass en god kravspesifikasjon slik at vi kan be om tilbud fra flere leverandører og hvor det blir enkelt å evaluere i etterkant.

Jeg har påbegynt arbeidet med å lage en kravspesifikasjon på vegne av sameiet. Det jeg har gjort til nå er å beskrive anlegget slik det er idag. Jeg har sjekket ut at det ok å skjøte dagens flatkabel med ca en dobling (under 30 plasser totalt på en kurs) da det holder for 63A som vi har idag. For motsatt side av anlegget må vi ha en ny 63A kurs. Dette har vi dekning for i form av en 160A inn til parkeringshuset (har snakket med elektrikeren). Alt står beskrevet i kravspesifikasjonen.

I tillegg har jeg laget et overlay/layer oppå tegningen for garasjeanlegget. Denne viser hvor sikringsskapet står, hvor dagens flatkabel ligger, samt hvor vi ønsker mulighet for utvidelse.  Ser for oss at det kan være greit å ha mulighet til å gradvis øke infrastrukturen fra 25%-50%, og siden 75% og 100%. Dette i det tempoet som sameiet selv ønsker (ved avstemming).

Er det noen som har tips til hva kravspesifikasjonen bør inneholde utover hva jeg har nevnt, og gjerne tips til hvordan en slik kravspesifikasjon bør struktureres.

Det som er viktig for oss, er at hver leverandør svarer på de samme tingene, slik at vi enkelt kan sammenlikne i etterkant.

Alt av tips mottas med takk. 

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA