Vi fikk hybridbatterifeil i mai. Vi har en 2019 mod, men den er importert så vi har ikke garanti lenger (maks 3 år). Vi skjønte ikke helt hva det handlet om, men bilen ble parkert hjemme. Etter noen dager der ble batteriet (AUX) tappet ytterligere og alt ble juletre i hele dashen. Alle de kjente feilmeldingene. Motorpool skulle ha ca kr 8.200 for skifte av batteri. Fant ut at Thansen har batteriet EX151 som er det samme. Kjøpte det og monterte selv. Alt har vært fint i 5mnd. Fikk tlf fra madammen, mens jeg var på jobb i går, om at hu og bikkja stod langt ute i Gokk uten å få start på bilen. Jeg møtte henne der med en hjelpestarter og voltmeter. Målte under 6V. Koplet på hjelpestarteren og lot den stå en stund, men det var ikke nok og jeg glemte måle. Bilen fungerte igjen men hybridbattfeilen var der fortsatt. Hun kjørte foran meg men etter ca 1-2 km så var problemene tilbake. Bremsene stein harde, masse feilmeldinger og hjul som var helt ute av kontroll når man forsøkte kjøre. Da ladet jeg rett fra dieseldroget en god stund. Målte spenningen til over 12V og vi kjørte videre. Jeg kontrollmålte etter etter en stund og så at batteriet gradvis ble tappet. Vel hjemme var det blitt ennå litt mindre strøm på batteriet. Madammen nevnte da at hybridbattfeilen hadde dukket opp for 2-3 turer siden, men hun glemte nevne det for meg.
Idag målte jeg bilen før "kjøreladetur" og batteriet hadde tappet seg ytterligere i løpet av natten. Målte flere ganger under kjøring. Falt litt for hver gang. Ingen lading å spore. Stoppet innom Thansen og kjøpte en CTEK vedlikeholdslader. Kom meg akkurat hjem i grevens tid, da problemene lyste mot meg i dashbordet og bremsene ble steinharde igjen. Målte sporenstreks batteriet til ca 8V og da var det raskt fallende under måling, men det tror jeg må ha vært feil. Målte på nytt litt senere og da var de ca 10v. Satte på vedlikeholdslading en god stund og fikk den opp i ca 14.4V. Hybridbattfeilen var der allikevel. Var ute en liten tur til butikken, men glemte måle etterpå. Vet at den har falt. Måler igjen i morgen for bekreftelse. Det er sannsynlig siden hybridbattmeldingen ikke har forsvunnet. Kan forsøke kjøre et "reparasjonsprogram" med vedlikeholdsladeren, men tror med høy sannsynlighet at vi trenger et nytt batteri igjen.
Jeg har lest en del, og har fått litt førstehåndserfaring med dette problemet. Her er min teori og løsningsforslag når dette problemet (hybridbattfeilmeldingen) først dukker opp.
TL;DR
Dersom hybridbattmeldingen dukker opp. Sørg for at AUX batteriet får lading ved litt lengre kjøring (35min el lengre) eller sett på vedlikeholdslading asap. En forutsetning nå er at feilmeldingen skal forsvinne. Batteriet begynner å tappes ved all kjøring som er for kort til å gi lading, ettersom feilmeldingen er tilstede. Dersom batteriet tappes under et visst nivå blir det defekt og vil ikke kunne lades fra bilen mer. I vårt tilfelle kan vi vedlikeholdslade med en CTEK-lader, men bilen tapper ved kjøring igjen. Da er det på tide å kjøpe nytt batteri.
Litt lengre versjon
Tenk igjennom om du egentlig bare har kjørt småturer over lang tid. AUX-batteriet lades under kjøring, i motsetning til det større 12V batteriet som visstnok lades via hovedbatteriet. Hvis ja er manglende lading under kjøring trolig problemet og bilen sier i fra (dog ikke veldig beskrivende). En lang kjøretur skal være løsningen, eventuelt sette på en vedlikeholdslader. Viktig å få gjort dette ASAP for nå begynner batteriet og tappes av alle småturene som ikke er lange nok til å gi lading. Når batteriet faller under et visst nivå (6V?), er AUX-batteriet ødelagt og må repareres/skiftes. Usikker på om det lar seg reparere.
Sett at batteriet er ødelagt, da må du kjøpe et nytt/få det på garantien. Vi har importbil og dermed ingen garanti. Jeg kjøpte batteri til under kr 862 i mai, men så i dag at Thansen selger til kr 1149. Byttingen er lett og gjøres på 20-30 min med rett verktøy og litt praktisk sans. Veldig mye billigere enn å ta det hos merkeverksted.
Minner om at dette er slik jeg tror det henger sammen, og vil på ingen måte selge dette som noen fasit. Skikkelig møkkaproblem er det i hvert fall og det kan du gjerne sitere meg på.
Idag målte jeg bilen før "kjøreladetur" og batteriet hadde tappet seg ytterligere i løpet av natten. Målte flere ganger under kjøring. Falt litt for hver gang. Ingen lading å spore. Stoppet innom Thansen og kjøpte en CTEK vedlikeholdslader. Kom meg akkurat hjem i grevens tid, da problemene lyste mot meg i dashbordet og bremsene ble steinharde igjen. Målte sporenstreks batteriet til ca 8V og da var det raskt fallende under måling, men det tror jeg må ha vært feil. Målte på nytt litt senere og da var de ca 10v. Satte på vedlikeholdslading en god stund og fikk den opp i ca 14.4V. Hybridbattfeilen var der allikevel. Var ute en liten tur til butikken, men glemte måle etterpå. Vet at den har falt. Måler igjen i morgen for bekreftelse. Det er sannsynlig siden hybridbattmeldingen ikke har forsvunnet. Kan forsøke kjøre et "reparasjonsprogram" med vedlikeholdsladeren, men tror med høy sannsynlighet at vi trenger et nytt batteri igjen.
Jeg har lest en del, og har fått litt førstehåndserfaring med dette problemet. Her er min teori og løsningsforslag når dette problemet (hybridbattfeilmeldingen) først dukker opp.
TL;DR
Dersom hybridbattmeldingen dukker opp. Sørg for at AUX batteriet får lading ved litt lengre kjøring (35min el lengre) eller sett på vedlikeholdslading asap. En forutsetning nå er at feilmeldingen skal forsvinne. Batteriet begynner å tappes ved all kjøring som er for kort til å gi lading, ettersom feilmeldingen er tilstede. Dersom batteriet tappes under et visst nivå blir det defekt og vil ikke kunne lades fra bilen mer. I vårt tilfelle kan vi vedlikeholdslade med en CTEK-lader, men bilen tapper ved kjøring igjen. Da er det på tide å kjøpe nytt batteri.
Litt lengre versjon
Tenk igjennom om du egentlig bare har kjørt småturer over lang tid. AUX-batteriet lades under kjøring, i motsetning til det større 12V batteriet som visstnok lades via hovedbatteriet. Hvis ja er manglende lading under kjøring trolig problemet og bilen sier i fra (dog ikke veldig beskrivende). En lang kjøretur skal være løsningen, eventuelt sette på en vedlikeholdslader. Viktig å få gjort dette ASAP for nå begynner batteriet og tappes av alle småturene som ikke er lange nok til å gi lading. Når batteriet faller under et visst nivå (6V?), er AUX-batteriet ødelagt og må repareres/skiftes. Usikker på om det lar seg reparere.
Sett at batteriet er ødelagt, da må du kjøpe et nytt/få det på garantien. Vi har importbil og dermed ingen garanti. Jeg kjøpte batteri til under kr 862 i mai, men så i dag at Thansen selger til kr 1149. Byttingen er lett og gjøres på 20-30 min med rett verktøy og litt praktisk sans. Veldig mye billigere enn å ta det hos merkeverksted.
Minner om at dette er slik jeg tror det henger sammen, og vil på ingen måte selge dette som noen fasit. Skikkelig møkkaproblem er det i hvert fall og det kan du gjerne sitere meg på.