Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - lintho

#1
Bestilling og levering / Sv: Prisene skal til å stige?
fredag 14. april 2023, klokken 11:39
Rentekampanje
Samtidig med prisendringene innfører Tesla nå en rentekampanje der man får rente på 1,99% de første tre årene (flytende), før den skrus opp til «vanlig» rente – for tiden 4,79 prosent.


Er dette noe man kan spørre om å få selv om man nettopp hentet ut bil?
#2
Etter flere restartet av telefon så virket det endelig 😁
#3
Model Y / Sv: Model 3 vs model Y
onsdag 29. mars 2023, klokken 22:08
Vi hadde TM3 2019, og har nå en mars 2023 TMY. Ikke vet jeg hvorfor men den føles mye, mye stivere og vondere å kjøre enn model 3ern. Kjenner hver minste detalj i veien og det hopper konstant.
#4
Aah, gir jo mening med eks. nøkkelkort ja. Kunne stått eksisterende da 😅
#5
Hentet ut en Y i starten av uken. Kona sitt nøkkelkort og mobil funker fint. Mitt fungerer ikke lengere. Funket første dag, men plutselig sluttet det å fungere. Både kort og mobil. Slettet mobil og kort fra bilen og nå får jeg ikke lagt det til igjen uansett hva jeg prøver. Har fungert smertefritt med en 3er jeg har hatt i 4 år.

Har forsøkt å restarte bil, restarte mobil, reinstallere app, relogge i appen. Lagt til kort. Ingenting fungerer. Hva pokker betyr 'trykk på eks. nøkkelkort'? 😂

Se vedlegg. Noen tips? Kontakte tesla?

Bilder og video
#6
Model 3 / Sv: Model 3 og barnevogn, eller bytte til Y?
fredag 24. mars 2023, klokken 14:12
Nå har jeg fått model y og solgt 3ern. Jeg synes fortsatt at 3ern var mye penere, selv med chrome fra 2019. I tillegg var 3ern mye artigere å kjøre. Jeg synes utrolig nok at Y er mye hardere på fjæringene men det kan jo være bare fordi det er 19" vs 18" på 3ern. På grensen til ubehagelig mye risting og hopping på Yen i forhold.

Bortsett fra at Y er litt stygg og hopper mer så er det nok et mye bedre, men kjedeligere valg. Med 2 barn blir sikkert ting enklere, men vi klarte oss supert med 3ern med en på 6 og en på 2. Den værste tiden er jo allerede over når man har minstemann over 2 år, så vi hadde klart oss fint med 3ern videre. Byttet ble egentlig gjort kun pga garanti.

Ellers var 3ern ganske stygg i lakken pga steinsprut bak fordekk og foran bakdekk. Er det noe jeg må ta hensyn til på Y? Ser de har lagt plast ytterst i hjulbuene nå.
#7
Model 3 / Sv: Model 3 og barnevogn, eller bytte til Y?
tirsdag 24. januar 2023, klokken 20:53
Sitat fra: MyMuffin på mandag 23. januar 2023, klokken 12:34
Med 2 barn så hadde vi model 3 og det gikk helt fint.
Men man må pakke smart, og dermed også kjøpe vogn etter bilens størrelse.

Nå har vi 3 barn og da endte vi opp med Model Y, det hjelper endel den ekstra plassen i Y. Eventuelt så er jo takboks ett alternativ (vi har klart oss uten).

Akkurat samme erfaring her. Vi har også bestilt Y nå, men det var kun fordi det føltes for dumt å betale det samme for en AWD 3 som en AWD Y. Personlig liker jeg 3'ern bedre, men for salg senere og evt campingvogn ble det Y.
#8
Model 3 / Sv: Bytte fra 2019 LR AWD til ny 2023 RWD
tirsdag 24. januar 2023, klokken 20:52
Prøvekjørte Y fra 2022, og jeg synes faktisk anlegget i vår LR 2019 M3 hadde bedre anlegg. Mulig det er fordi den er mindre i kupeen?
#9
Model 3 / Sv: Første møte med Teslas serviceapparat
onsdag 18. januar 2023, klokken 12:27
For 3 dager siden la jeg inn at jeg trengte service på en dør. I dag dukket det opp en veldig hyggelig fyr som omtrent var ferdig med bilen før jeg merket at han var her. Fikk stilt masse spørsmål og han svarte gladelig på alt. Tesla Trondheim  :+1:
#10
Model 3 / Sv: Bytte fra 2019 LR AWD til ny 2023 RWD
onsdag 18. januar 2023, klokken 12:26
Jeg lurer fremdeles på om det er slik at man bør unngå sort bil pga dårlig lakk eller om det er likt for hvit, sort og blå. Grå og rød blir for dyr. Er det kanskje bare slik at sort lakk raskere får riper bare fordi det vises bedre på sort?
#11
Model 3 / Sv: Bytte fra 2019 LR AWD til ny 2023 RWD
onsdag 18. januar 2023, klokken 10:53
Snakket med tesla Trondheim i dag. Det var bare å sende inn angrerettskjema som fulgte med i bestillingen. Bestilte en model y fra scratch og gjorde ikke om bestillingen.
#12
Model 3 / Sv: Bytte fra 2019 LR AWD til ny 2023 RWD
tirsdag 17. januar 2023, klokken 21:09
Tror kanskje det blir Y med AWD allikevel. Er det skummelt å kjøpe sort farge nå? Husker lakken på sort var elendig før i alle fall. Hvem kan jeg kontakte for å avbestille den første og få tilbake de 2.500,-? Epost? Telefon?
#13
Model 3 / Sv: Bytte fra 2019 LR AWD til ny 2023 RWD
mandag 16. januar 2023, klokken 13:08
Sitat fra: JPM på mandag 16. januar 2023, klokken 10:17
Kan gi noen anekdotiske tanker om byttet ditt.

Jeg hadde en BMW 525 xDrive og en Jaguar iPace før dagens TM3 SR+ (2022).
Av disse to, er nok Jaguaren den beste vinterbilen jeg noen sinne har kjørt.

Med det sagt, har jeg nå kjørt TM3 SR+ gjennom en trøndersk relativ labil vinter, og kjørt på det meste av forhold. Jeg kan telle på en hånd de gangene jeg hadde trengt AWD, for bilen kommer seg stort sett frem.

Når det kommer 20-30 cm snø, og brøytingen er så som så, sliter den i motbakker med sving. Bilen dør fort når den spinner på et av hjulene, og du kan slite med å komme opp. Vi som har levd en stund, vet at det handler om å ha nok fart inn i bakken, så går det som oftest bra.

Dersom du skal ta løst (som det heter på trøndersk) i motbakker og det er glatt, snakker da om snø oppå is, sliter den selv om jeg setter på "slip mode".

Ved temperaturer rundt -7 og nedover, sliter den med rekkevidden.

Bilen er vesentlig bedre enn andre 2WD biler jeg har hatt på vinterføre (V60, C30, Touran, Passat, Aygo, Leaf etc), noe jeg tilskriver vekta på bilen. Nå har jeg i tillegg lagt 60kg med sandsekker i bagasjerommet, slik at bakdekkene skal få godt tak.

Dersom jeg skulle kjøpt i dag, ville jeg gått for AWD dersom du har budsjett til det. Men tipper du blir mer enn godt nok fornøyd med SR+.

Tusen takk for svar. Jeg bor selv i Buvika utenfor Trondheim. Tror ikke det er veldig mange ganger jeg har hatt bruk for awd. Årsaken til at vi har bestilt RWD nå er rett og slett at jeg ikke vet om det er et poeng å bruke 60.000 kr ekstra på AWD og bedre lydanlegg. Bilen kjører for det meste rett frem mellom buvika og tyholt.

Både jeg og kona synes vi har nok plass med 2 unger i model 3. Det handler om å pakke smart for oss. Vi synes selv Y'en er utrolig stygg, så det utgikk rett og slett pga det, samt at den er litt dyrere og vi MÅ ha awd der pga rekkevidde synes jeg. Da blir plutselig differansen stor. Model 3 RWD vs Y AWD.

Jeg heiv meg rundt å bestilte RWD med en gang prisen gikk ned, men vi er fremdeles ikke helt 100% sikker på om vi heller burde tatt AWD på nytt. Er det slik at vi kan benytte oss av 14 dager angrefrist? Leste denne teksten på tesla: Til forfall i dag kr. 2.500 Ikke-refunderbart ordregebyr*
*Kan ikke refunderes for avbestillinger, bortsett fra når lovbestemte avbestillingsrettigheter gjelder. Hvis du skal lease kjøretøyet, og det vil fullfinansieres av en tredjepart, vil bestillingsavgiften refunderes etter levering.

I Norge har vi vel 14 dager angrerett uansett?

Differansen på rekkevidde jo ikke så stor i forhold til den vi har i dag. Den vi har nå går 480-490 men bør lades til 80%. Den nye går 490 og bør lades til 100%. Vi har 11 kW lader og dermed får vi varmet opp batteriet hver dag før vi kjører. Da blir vel ikke problemet mtp kaldt batteri så stor?
#14
Model 3 / Bytte fra 2019 LR AWD til ny 2023 RWD
lørdag 14. januar 2023, klokken 11:56
Hei. Vi har nå hatt en AWD model 3 i 4 år som har kjørt 80.000km, og nå vurderer vi å bytte til en ny bil siden vi ønsker forutsigbarhet mtp reparasjoner etc.

Vi vurderer å gå for en helt ny RWD. Jeg er ikke spesielt bekymret for fremkommelighet, men har noen erfaringer med å gå fra awd til rwd på model 3?

Jeg vet anlegget er dårligere, men er det enorm forskjell?

Bilen kan visstnok, og bør visstnok lades til 100% på rwd pga ulik batteriteknologi enn på awd som er maks 80-90%. Hvis det stemmer blir jo ikke forskjellen på rekkevidde så stor egentlig. Hva kan man forvente i tap av rekkevidde på vinter med feks 10 minus? Leser at det er større tap på rwd enn på awd pga cellene i batteriet er annerledes. Rwd vil også tape seg mindre over årene visstnok.

Er det noen forskjeller innvendig på AWD og RWD bortsett fra lyd? Har rwd samme skinn etc?

Er det ellers noen fordeler med en 2023 RWD kontra enn AWD 2019? Det jeg kommer på og lurer på i første omgang er:
Hengerfeste er en fordel
Bedre lys?
Kanskje bedre lakk?
Bedre lydisolering?
Automatisk bakluke?
Har den skikuke?
#15
Sitat fra: lintho på torsdag 10. mars 2022, klokken 16:54
Vurderer å bestille en ny TM3 LR. Ser at det er antatt levering i nov 22 :( Kan man anta at giga factory i Berlin vil gjøre at dette estimatet reduseres noe?

Det ble dyrt å vente 1 dag ekstra. Satt å vurderte farge i går og skulle vente til i dag. Det koster 20.000 fordi tesla har satt opp prisen på TM3 LR med 20.000,-
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA