Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Toffee

#1
BMW i3 / Sv: ConnectedDrive
fredag 22. februar 2019, klokken 12:28
Her er du ved kjernen.

Du nevner ting jeg ikke var klar over, da jeg utelukkende har brukt appen til forvarming til omtrent samme tidspunkt daglig.

Ingen tvil om appen mangler noen elementære funksjoner (med denne nye informasjonen du kommer med).

Så om noen syter, så kan jeg forstå HVA det kan komme av  ;)

Jeg tenkte egentlig mest på dem som opplever at feil i sendingen av forespørsel - for AKKURAT det skjer fra tid til annen, på nærmest samtlige apper.

Når det er sagt så har BMW forbedringspotensiale på andre funksjoner, på appen. Absolutt.

Kjører selv Iphone og har dermed ikke opplevd den med "vinduene".
Men jeg har merket meg at selv om jeg låser bilen med appen, så viser den "ulåst"-signal.
Den er litt snodig.

Men som flere sier - det virker som browser varianten av appen funker bedre, på det aller meste.

Mitt lille stikk var mer teftet på det jeg får inntrykk av er syting av enkle småmangler, som jeg fremdeles ikke har opplevd stort til.

Lover å ta opp denne tråden om et års tid, da med et adskillig større beslutningsgrunnlag :)
#2
BMW i3 / Sv: ConnectedDrive
fredag 22. februar 2019, klokken 11:22
Sitat fra: Klykken på fredag 22. februar 2019, klokken 11:17
Har hatt problemer med appen i alle de 5 årene jeg har eid bilen, så har ingen tro på at det vil være problemfritt for nye eiere heller.

Ser du sier det. Nå har jeg flere i nærmeste omkrets som har hatt i3 i flere år og opplever at halvparten av dem klager på appen, mens den andre halvparten har ikke møtt en eneste utfordring med appen. Selv etter flere år.

Terskelen til å "syte" noe lavere hos enkelte?

At en mobil-app feiler av og til er helt normalt. Men konsekvensene når denne appen feiler er for store til at det skal være usagt?
#3
BMW i3 / Sv: ConnectedDrive
fredag 22. februar 2019, klokken 11:13
Folk klager på denne appen i flere fora ser jeg. Hvordan kan det ha seg at den feiler ofte for noen, men aldri for andre?

Ikke opplevd en eneste utfordring, verken med bilen eller appen.

Til info har jeg kun hatt min I3s i drøye to måneder - men når kan man forvente at feilene begynner å dukker opp også hos meg? 8)
#4
BMW i3 / Sv: Ting jeg lurer på.
onsdag 13. februar 2019, klokken 14:58
Sitat fra: Klykken på onsdag 13. februar 2019, klokken 14:49
Jeg har vasket bilen slik jeg har vasket alle andre biler. Avfetting både petrokjemisk og alkalisk, skum og håndvask. Bestandig brukt høytrykk. Og naturligvis tørk etterpå.
Bilen er jo vanntett, så... :)

Ikke bruk turbodyse og ikke stå millimeter unna med pistolen.

Fine greier.

Ikke noen deler av bilen man bør være ekstra varsom med, som er "anderledes" med tanke på at man aldri har vasket en el-bil før ?
#5
BMW i3 / Sv: Ting jeg lurer på.
onsdag 13. februar 2019, klokken 14:06
Så var det dags for å vaske bilen.

Noen spesielle forhåndsregler man må ta i forhold til høytrykksspyler, såpe etc ?

Dropper naturligvis maskinvask.
#6
BMW i3 / Sv: Ting jeg lurer på.
tirsdag 29. januar 2019, klokken 10:32
Godt levert. Takker!

Det er ikke småtteri man skal sette seg inn i, som ny el-bil eier.

Foreløpig strålende fornøyd med min i3s - selvom den kun er kjørt i kraftige minusgrader.
Gleder meg til mer levelige temperaturer og snøfrie veier.
#7
BMW i3 / Sv: Ting jeg lurer på.
tirsdag 29. januar 2019, klokken 09:30
Har i overkant av 50% av batteri igjen når jeg parkerer etter endt dag - kan det være smart å kjøre batteri så tomt som mulig før man hurtiglader/hjemmelader?

I tilfelle ja, hvorfor? Takk for svar.
#8
BMW i3 / Sv: Ting jeg lurer på.
mandag 28. januar 2019, klokken 14:26
Takk for presisering.

På morgenen idag var bilen fulladet (var fulladet 04:37 iflg app) og hadde satt på klimaregulering til 07:00.

I praksis vil det si at når jeg satt meg i bilen kl 07:10 (bilen var godt oppvarmet) så er også batteriet oppvarmet og hadde jeg tatt turen til en hurtiglader da så ville ladeeffekten vært vesentlig bedre?
#9
BMW i3 / Sv: Ting jeg lurer på.
mandag 28. januar 2019, klokken 14:13
Takk igjen, for strålende innføring/hjelp.

:+1:
#10
BMW i3 / Sv: Ting jeg lurer på.
mandag 28. januar 2019, klokken 13:51
Sitat fra: Klykken på mandag 28. januar 2019, klokken 13:46
Okei, da var den sterkt nedkjølt.
Batteritemp får du opp ved hard kjøring på kort tid, normal kjøring over en viss tid (30 min+), forvarming av bil (mens den står tilkoblet vegglader, eller ladekladd (med timer tre timer i forveien)).
Ikke hurtiglad i begynnelsen av kjøreturen. Planlegg heller hurtiglading ved slutten av turen for maks uttelling vedr hastighet.

BMW har dessverre ikke mulighet til å forvarme batteripakken uten at den er tilkoblet lader.

Takk for informative svar.

Hvordan kan jeg forvarme batteriet ved lading hjemme?
I appen på lik linje som klimaregulering?

Timer tre timer i forveien? Utdyp gjerne :)
#11
BMW i3 / Sv: Ting jeg lurer på.
mandag 28. januar 2019, klokken 13:38
Sitat fra: Klykken på mandag 28. januar 2019, klokken 13:33
Sitat fra: Toffee på mandag 28. januar 2019, klokken 13:29
Sitat fra: Klykken på mandag 28. januar 2019, klokken 13:23
Kaldt batteri gir lavere hastighet. Likeså gjør høy, eller veldig lav, SOC eller ladetistand på batteriet - Over 80% kapasitet så dabber det av.
Rundt 45-50kWh kan forventes på det meste.

Takk, som jeg antok egentlig.

Batteriet var ca 40% da jeg ladet og på 22 minutter med lading fikk jeg snitt på 11,37kW.
6 minusgrader ute - vil jeg tro påvirker?
Kan dette variere fra ladestasjon til ladestasjon? Dette var til opplysning en ganske ny "Grønn kontakt"-stasjon.
Du fikk "fyllt på" 11,37kW på 22min? Tilsvarer ca 30kWh, da.

Ladehastighet kan variere fra stasjon til stasjon, men bør ikke det. Kjørt lenge før du ladet?


Nei, det var snitt hastigheten på 22 min. Fikk ladet 4.09kWh på 22 min.

Du har muligens svaret der, bilen var kald og kun kjørt 3-4km til ladestasjon.
Så hvordan kan man naturlig få varmet opp batteriet før hurtiglading?
#12
BMW i3 / Sv: Ting jeg lurer på.
mandag 28. januar 2019, klokken 13:29
Sitat fra: Klykken på mandag 28. januar 2019, klokken 13:23
Kaldt batteri gir lavere hastighet. Likeså gjør høy, eller veldig lav, SOC eller ladetistand på batteriet - Over 80% kapasitet så dabber det av.
Rundt 45-50kWh kan forventes på det meste.

Takk, som jeg antok egentlig.

Batteriet var ca 40% da jeg ladet og på 22 minutter med lading fikk jeg snitt på 11,37kW.
6 minusgrader ute - vil jeg tro påvirker?
Kan dette variere fra ladestasjon til ladestasjon? Dette var til opplysning en ganske ny "Grønn kontakt"-stasjon.
#13
BMW i3 / Sv: Ting jeg lurer på.
mandag 28. januar 2019, klokken 13:18
Som helt ny I3s eier lurer jeg på følgende:

Har testet hurtiglading to ganger og fikk veldig varierende effekt ved samme hurtigladerstasjon.

15kw/h den ene gangen og 11kw/h den andre gangen.

Hva kommer dette av og hvorfor får jeg ikke høyere effekt?

Svarene finnes sikkert i tråden - men hyggelig om noen vil gi en "rookie" en kjapp innføring av dette.

Hva er feks maks ladeeffekt jeg kan få på en hurtiglader og hva må til for at så skal skje?
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA