Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Rockeren

#1
Model X 2014 - 2022 / Sv: Nye priser på TMX
tirsdag 05. mars 2019, klokken 15:35
Får høre med de da hva de kan tilby på en 100D Vs 75D. En 100 hadde jo vært optimalt.

Sent fra min CLT-L29 via Tapatalk

#2
Model X 2014 - 2022 / Sv: Nye priser på TMX
tirsdag 05. mars 2019, klokken 15:30
Sitat fra: Joachim@sancon.no på tirsdag 05. mars 2019, klokken 14:51
Sitat fra: oStoreBil på fredag 01. mars 2019, klokken 21:26
Sitat fra: Rockeren på fredag 01. mars 2019, klokken 21:07
Kan det tenkes at de kjører noen rentekampanjer på de nye modellene? Evt, er det noe man ser i design studio om de har kampanje?

Hvis det kommer gode (rente)kampanjer på disse modellene, tenker jeg at css og evt ny batteritype er rett rundt hjørnet.

Snakka med Tesla i dag. På 75d er det nå 0,99% og på 100d så er det 1,49%.
Oyy... Da lurer jeg på om jeg ikke må ta kontakt med de og få et tilbud igjen.. 100D inventory?

Sent fra min CLT-L29 via Tapatalk

#3
Liker å kunne dra med vogn på festivaler og slikt, og på ferier. Men vi får se :)

Sent fra min CLT-L29 via Tapatalk

#4
Interessante tall å få dette. Da ser jeg jo at jeg bør satse på 90 eller 100d. Evt nye Long range? Ser ut som jeg må diskutere heftig med konto og sånt fremover om jeg skal få kjøpt meg sånn bil hehe.

Sent fra min CLT-L29 via Tapatalk

#5
Sitat fra: THE på mandag 04. mars 2019, klokken 09:02
@Rockeren, har ei lik vogn 1985 Kabe Smaragd 540 GLE. Vogna er 1300 kg og 230 cm bred. Kjørte fra Lærdal i Sogn via Sverige til Sjælland i sommer, totalt 2500 km med vogna på slep. Kjørte 700 km første dagen og 500 km andre dagen på tur ned. Jeg har X100D, og hadde vel ikke lagt ut på den turen med noe særlig mindre batteri.

Totalt ble forbruket på turen ca 380Wh/km. Det høyeste forbruket jeg hadde på ei lengre etappe var ca 500 Wh/km mellom Göteborg og Falkenberg i Sverige. Her var det bra med motvind og 94 km/t på cruisekontroll. Hvis jeg legger inn samme tur i abetterrouteplanner.com, så ser jeg at jeg ville klart meg fint med X60 også, men med betydelig flere ladinger og mye lenger tid. (X60D: 12 ladinger 21 timer totalt. X100D: 7 ladinger 18,5 timer totalt)

På veldig mange av superchargerne er det ikke mulig å lade med vogna koblet på bilen, så da går det en god del tid til å finne et sted å parkere vogna mens man lader. Tror man må regne 10 minutter ekstra pr lading når man må koble av/på vogn sammenlignet med å lade med vogna på bilen.

Vi skal på tur nedover i Europa i sommer, men da blir det med Hotell, motell, telt som overnatting. Orker ikke å dra på vogna på en så lang tur både pga. ekstra styr med lading, og mye lengre kjøretid pga max 80-90 km/t på motorveg og mye høyere forbruk med vogn. Hvis jeg skal orke en skikkelig langtur med elbil og vogn, så må jeg nok opp i minst 130 kWt batteri og 200 kW lading.

Hvis du bare skal ta kortere dagsetapper og kanskje ligge rolig på en plass i flere dager, så vil du nok fint klare deg med X60, forutsatt at du er forberedt på å lade på hver eneste superlader du passerer, og også vet at du må planlegge godt før du reiser slik at du vet at du har lademuligheter der du skal kjøre.

Hvis du lurer på noe mer, så bare send meg ei melding. Har kjørt mye langkjøring med Tesla X både med og uten tilhenger/campingvogn.
Takk for informativt innlegg Tar deg på ordet og sender deg en pm etterhvert :)

Sent fra min CLT-L29 via Tapatalk

#6
Sitat fra: Øggen på søndag 03. mars 2019, klokken 22:37
Kjørte en del i sommer med X75 og en boggi 2200kg Hobby. Kjem deg mellom superladerane, MEN det e på håret kvar gang.
Til Tyskland og autobahn trur ej det blir vanskelig med så tung vogn.
1800kg e ikkje langt ifra...
Hva var forbruket med den vogna? Bør nok iallefall ikke ha noe mindre enn 75 da skjønner jeg. Helst 90 kanskje.
Har sett at det er rundt 10 mil ca mellom hver supercharger nedover Tyskland. Og kommer ikke til å kjøre mer enn i 80-90 km/t uansett :) Og erfaringsmessig nedover Danmark så er det IKKE pannekakeflatt når man drar på vogn hehe. Så litt margin bør man også ha. Er jo en fordel å slippe å stå en time og lade hver gang også fordi det er nær tomt. Da blir fort turen sabla lang..

Sent fra min CLT-L29 via Tapatalk

#7
Njaa. Vi skal ha med et strømaggregat, så jeg kan jo alltids få lada litt via aggregatet i tilfelle. Men føler det blir litt harry  :P Greieste hadde vært å klare seg uten å måtte lade den tida, og det er litt av det jeg spør om, hvor lang rekkevidde kan man forvente med en 60 vs 75? Eller en 90?

Hvis en 60 bare såvidt vil klare 10 mil med vogn, så er jo det uaktuelt liksom.
Vil høre andres erfaringer med henger/vognkjøring, ikke en drøss med teorier som ikke besvarer spørsmålet mitt  ;D
#8
Jeg har CE, så det er ikke noe problem  ;)

Rekkevidden mellom laderne ja. Men er den da lang nok på en 60? Nedover Danmark og Tyskland f.eks?
Bruker å kjøre Larvik - Hirtshals og ned gjennom Danmark. Festivalen ligger rett i nærheten av Itzehoe, og nærmeste Supercharger ifølge abetterrouteplanner er da ca 8 mil unna. Dvs jeg må klare minimum 16 mil + god margin før jeg er tilbake på den laderen, og da skal bilen i tillegg stå en uke på festival, så man må regne med bittelitt tap der, i tillegg til mulig kø inn/ut osv osv. Er jævlig kjedelig å bli strømtom ;)
#9
Model X 2014 - 2022 / Trekke henger med X60 vs 75 vs 90 vs 100D
søndag 03. mars 2019, klokken 21:25
Hei. Jeg ser litt etter en Tesla X på sikt, og ser jo at X60 er relativt rimelige. De kan jo også låses opp til 75, men spørsmålet er jo om det er rimeligere enn å gå for en original 75 istedet.

Jeg har pr i dag campingvogn på ca 1300kg, en gammel 1986 Kabe Smaragd 540. Vurderer å bytte den ut til noe nyere og større etterhvert, og kanskje da ende opp med en boggivogn, og vekt på 1800kg.

Hvor langt kan man regne med at en 60 klarer mellom ladingene med gammel eller ny vogn? Vs 75?
Og er det såpass stor forskjell på rekkevidde at det er verdt å se på en 90 eller 100? Har sett på nye Long Range også og det frister jo såklart. Men det er ikke sikkert lommeboka mi er enig i at det er lurt anyways :P

Er det noen som har noen erfaringer å dele, eller om det er noen måte å regne seg frem til rekkevidde med vogn/henger? Jeg er på festival i Tyskland hvert år, så jeg må evt kunne bruke bilen ned dit uten å ha særlig rekkeviddeangst mellom superchargerne. Ladehastighet vil jo bety litt, men er ikke villig til å betale veldig mye mer bare for større batteri og ladehastighet liksom. En 60 eller 75 hadde nok holdt for meg i det daglige, men er litt usikker på denne festivalturen da.

#10
Model X 2014 - 2022 / Sv: Nye priser på TMX
fredag 01. mars 2019, klokken 21:07
Kan det tenkes at de kjører noen rentekampanjer på de nye modellene? Evt, er det noe man ser i design studio om de har kampanje?
#11
Tesla / Sv: Tesla Model 3 - Fattig Manns Tesla?
torsdag 21. februar 2019, klokken 21:39
Jeg trodde ikke man kjøpte bil for å imponere andre, men for seg sjøl og sitt behov. At noen velger å se ned på TM3, sier jo igrunn mest om vedkommende, enn bilen. Model 3 er jo i en prisklasse mange allerede kjøper seg fossilbil i, og ergo kan flere velge Tesla enn før. S og X er vesentlig dyrere og ikke en bil for hvermannsen, slik 3 på sikt kan bli. Å bry seg om andres meninger om ditt valg av bil blir bare for dumt. Kjøper du bil til deg, eller til naboen liksom?
#12
Model X 2014 - 2022 / Sv: Model x 100 nå 8000 dollar billigere
onsdag 20. februar 2019, klokken 15:56
Ikke sant. Ironien for min del pr i dag er at jeg pendler en del gjennom bom, og V70 dieselpurka er jo relativt tørst. Så det er på vei til å knekke ryggen på økonomien min. Men jeg blir ikke kvitt den for en vettug sum penger, den må repareres, noe jeg heller ikke har råd til, og jeg har ikke råd til å kjøpe ny fullverdig erstatter for V70'n, som da ville blitt en X75 eller aller helst X90. Og å ha to biler og billån med forsikringer er ganske uaktuelt det også. Life always gives me lemons... :P
#13
Model X 2014 - 2022 / Sv: Model x 100 nå 8000 dollar billigere
onsdag 20. februar 2019, klokken 15:45
Sitat fra: Electrix på onsdag 20. februar 2019, klokken 15:39
Sitat fra: Rockeren på onsdag 20. februar 2019, klokken 15:26
Hvor får man slike nyhetsmailer fra? Prøvde å registerere meg på tesla sine sider for nyhetsmailer, men har ikke fått en eneste mail. Kunne vært kjekt å hatt muligheten til å være oppdatert på slike ting.
Jeg fikk mail om det samme etter at jeg fikk tilbud på en Model X, har ikke registrer meg noen andre steder.

*Flytende nominell rente er 0,25%. Eff. rente er 2,06% ved lånebehov kr 463.918,-. Etableringsgebyr kr 2.195,-. Total kredittkjøpspris kr 753.247,-. Renten er flytende og gjelder i tre år, etter tre år justeres renten til gjeldende standardrente som pt. er 3,60%. Gjelder bestillinger gjørt før 4. mars 2019.

Dæven, det er jo definitivt et godt rentetilbud. Problemet for min del er mangel på egenkapital/pris for innbyttebil som er tragisk lav. Sitter -egentlig- litt på gjerdet for å se på hva prisene for nye X-modellene blir, i håp om at det blir mer attraktivt enn å kjøpe brukt X75/X90 eller inventory X75.
#14
Model X 2014 - 2022 / Sv: Model x 100 nå 8000 dollar billigere
onsdag 20. februar 2019, klokken 15:26
Hvor får man slike nyhetsmailer fra? Prøvde å registerere meg på tesla sine sider for nyhetsmailer, men har ikke fått en eneste mail. Kunne vært kjekt å hatt muligheten til å være oppdatert på slike ting.
#15
Model 3 / Sv: Hengerfeste like vell..!!??
lørdag 09. februar 2019, klokken 20:57
Noen som har sett eller hørt noe nytt her?
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA