Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Vaduz

#1
KIA / Sv: Kia EV9
I dag kl. 08:26
Vet ikke hva målene er, men vi kjører en bakovervendt, en bilstol og en på sittepute i midten normalt sett, også har vi en bilstol i tredje rad på lengre turer for å ha litt fleksibilitet. Tror alle biler i verden blir grusomt trange med tre store barneseter på en rad, men EV9 er den største bilen vi har prøvd i alle retninger.
#2
Andre Elbiler / Sv: Lucid Air
mandag 07. oktober 2024, klokken 20:46
Sitat fra: Counterpointer på mandag 07. oktober 2024, klokken 19:07
Sitat fra: Electric cars in Norway på søndag 06. oktober 2024, klokken 16:41
Sitat fra: Counterpointer på lørdag 27. mai 2023, klokken 19:25
Sitat fra: Electric cars in Norway på mandag 08. mai 2023, klokken 06:50
Sitat fra: AlexØ på søndag 07. mai 2023, klokken 22:31Bombe sikker på at jeg så en kjøre nordover på E-18 i Bamble i dag.
Farge?
Det er en sort og en brun/gull bil. Har sittet i den sorte.

Fremstår veldig luksuriøs og det skulle bare mangle til 2,1 mill

Snakket en stund med hun som er registreringssnsvarlig for Lucid Norge. Veldig hyggelig og serviceminded.
Mener jeg så en sort på motorveien i sommer. Den bakenden er lett å kjenne igjen. Eye candy
Det er en lekker bil. Synd den er så dyr.
De kommer jo med en rimeligere utgave. Kanskje de kan selge noen flere da!
Men det kommer vel full mva snart så da er vi tilbake på systemet for elbilene, alt som er morsomt eller fint er for dyrt for vanlige inntekter......

Fint og morsomt er relative begrep, og det som er regnet som «best» har alltid vært «dyrt», og kommer alltid til å være det. Ellers hadde det vært vanlig. Tok bare noen år fra model s var det kuleste i verden til bærums-Passat.
#3
Elbilen i Samfunnet / Sv: Teslabjørn - generelle saker/nyheter
søndag 06. oktober 2024, klokken 22:00
Sitat fra: Eladdin - Elbilfareren på onsdag 25. september 2024, klokken 16:01
Sitat fra: ToWalkOrDrive på onsdag 25. september 2024, klokken 10:08NOT a happy man...
Du skal ikke konkludere med at han egentlig er en mørkhudet homofil bankraner som kjører over gamle damer i gågata i Bergen også?

Elbil er bedre enn sex eller hva du kaller deg om dagen, du er en trist type.
#4
Kjøpe elbil? / Sv: Elbil til familie på 5
lørdag 21. september 2024, klokken 19:09
Sitat fra: turfsurf på fredag 20. september 2024, klokken 05:26
Sitat fra: batterimannen på torsdag 19. september 2024, klokken 17:07Vi forventer unge nr 3 i januar, så derfor følger jeg ekstra med på familiebil med plass til 5. Fra specs, så er Kia EV9 mest lovende, men basert på pris er e-5008 interessant.
Kjøp EV9 fra Sverige.

Anbefaler kjøp via autostrada som importerer litt svenske bruktbiler. BOS/star bil etc liker ikke veldig godt å fikse garanti ting på bruktimport. De gjør det, men de sutrer litt i prosessen. Kan være fint å ha en seriøs forhandler på sin side.
#5
Elbilen i Samfunnet / Sv: Teslabjørn - generelle saker/nyheter
søndag 15. september 2024, klokken 21:07
Det er synd han har gitt opp sitt viktigste fortrinn, uavhengighet. Han tok aldri i mot lånebiler mot god omtale, han lot seg aldri sponse av bilprodusenter, og han var svært nøye på å informere seere om dette. Nå har han mistet mye av sin integritet og da må man nok sette Bjørn i bås med resten av YT influencere og biltestere der han før var hevet litt over.
#6
Kjøpe elbil? / Sv: Ny el-bil er vurdert, men hvilken?
torsdag 12. september 2024, klokken 10:45
Sitat fra: Bjerknez på torsdag 12. september 2024, klokken 07:30
Sitat fra: Eladdin - Elbilfareren på torsdag 12. september 2024, klokken 07:22Men har ikke disse 'alt-i-skjerm-bilene' autoinstilling for klima da, sånn som Ioniq 5 hadde frem til nåkommende -25modell? Der kan man sette rattvarme og setevarme/kjøling på automatikk som stiller seg selv etter utetemp og som avtar etter tempen i kupéen etterhvert.
Joda, men det hender jo man vil justere temperaturen underveis allikevel. Jeg sier bare at dette er en funksjon som ikke krevde for mange tastetrykk.

Er man ute å kjører og vil ha bort viften som blåser mot beina, så må man først trykke på viftesymbolet, for så og slå av auto og velge hvor man vil ha luften. Etter dette må man trykke en gang til for å komme tilbake til hjem skjermen.

Vertfall burde det være et kontrollpanel på fremsiden av skjermen med feks. tre soner hvor man selv kunne velge hurtigtilganger for direkte å utføre det man vil.

Man kan styre ting med tale også, men det fungerer i beste fall kun OK er min erfaring. Sier du et ord feil så skjønner den ingenting og man må i tillegg til å prøve talestyring gå inn og gjøre ting manuelt.

Jeg merker det er mye kjappere og bare vri på et fysisk hjul for å endre temperatur. Dette kan man gjøre uten å se på knappen i det hele tatt. skjermen MÅ man se på for å trykke på rett sted.

Så jeg er helt overbevist om at slike skjermer tar alt for mye fokus fra kjøringen. Spesielt hvis man er eldre og kanskje ikke er like teknisk annlagt og eller vant med nettbrett og smarttelefoner. Det kan i værste fall være ekstremt trafikkfarlig.

Temp kan du styre underveis med en knapp på rattet på stort sett alle biler, trenger ikke ta øynene av veien et sekund.

Trenger aldri trykke på skjerm når jeg kjører. Om du ikke har tesla gjør Apple CarPlay samme nytten i alle biler. Siri kan navigere, ringe og finne musikk. Det her handler bare om å tilpasse seg litt, selv om jeg ikke er i mot knapper selv.
#7
Kjøpe elbil? / Sv: Ny el-bil er vurdert, men hvilken?
onsdag 11. september 2024, klokken 19:27
Man bruker jo bare knappene på rattet. Det her er helt uproblematisk. På tesla er det temp på et hjul og volum på andre. Cruisecontrol også på hjul eller spak. Talegjenkjenning for navigasjon og musikk. Aldri vært mindre i skjerm enn på tesla i alle fall.
#8
Elbilen i Samfunnet / Sv: Teslabjørn - generelle saker/nyheter
lørdag 31. august 2024, klokken 19:20
Sitat fra: Counterpointer på fredag 30. august 2024, klokken 22:17
Sitat fra: Vaduz på fredag 30. august 2024, klokken 19:59
Sitat fra: Counterpointer på fredag 30. august 2024, klokken 11:33
Sitat fra: Vaduz på fredag 30. august 2024, klokken 06:58
Sitat fra: Counterpointer på tirsdag 27. august 2024, klokken 10:20
Sitat fra: Electric cars in Norway på mandag 26. august 2024, klokken 19:34
Sitat fra: Counterpointer på mandag 26. august 2024, klokken 19:26
Sitat fra: Electric cars in Norway på mandag 26. august 2024, klokken 19:25
Sitat fra: Counterpointer på mandag 26. august 2024, klokken 19:24#politi

#scroll videre

#ikke humor

😉
Hæ?
Det er ikke vits å prøve å moderere en tråd når du ikke er moderator.

Dropp tråden og gå videre
Aha nå forstår jeg hva du mener. Men jeg kan vel si hva jeg mener? Eller er det feil også? Litt kan jeg vel få mene? Du mener jo du og nå du ber meg ikke mene ;D du tok den?
Poenget var at du prøver å stoppe en tråd ved å skrive i den. Det er kontraindisert 🤷🏻

Selvfølgelig kan du mene hva du vil.

Selvfølgelig kan man ytre et ønske om å avslutte en diskusjon? Det her er jo en skikkelig se&hør tråd med diskusjon rundt økonomien, huset og familien til en youtuber. Mye kjipe innlegg og skadefryd også, så absolutt innafor å ta opp det.
Og da er det vel innenfor å si det motsatte også?

Skadefryd er en uting, mye viktigere er å ha fokus på hvordan «influensere» opererer. Teslabjørn har vært en viktig kilde til info for meg i mange år. Har også møtt han. Nå derimot er jeg veldig selektiv til hva jeg tar til meg fra han og bruker alltid flere kilder.
Kildekritikk, eller rettere sagt mangelen på det er vår tids nye dødssynd.

Det er du som skrev at enkelte ytringer er «kontraindisert». Litt aparte bruk av fagterminologi i dagligtale, men ingen tvil om hva du mente.

At du ikke var like selektiv til kilder før er vel ikke Bjørn sin skyld? Synes ikke du begikk noen «dødssynd» av den grunn, det er bare elbiler vi prater om, så dette går nok bra.

Han er ekstremt nøye med å informere hvem som er sponsorer og velgjørere.
Hvilke biltestere har færre bindinger til industrien mener du?

Hvorvidt Bjørn har tatt seg vann over hodet på et huskjøp, eller bygget veranda med søyler feil er vel ikke veldig relevant?
Burde ikke brukt kontraindisert, for det skjønte du ikke.
Det er en motsetning med å komme med innspill som skaper debatt i en tråd du (dvs Eletric... ) ønsker å stoppe.

Teslabjørn HAR VÆRT nøye med å oppgi kilder. Nå har han en ukjent deleier som ingen vet hvem er. Etter min oppfattning har denne personen vært med på å svekke kanalen Rich Rebuilds kraftig og jeg tenker det samme kan skje med Teslabjørn, har samsen for testene hans og han har vært forfriskende åpen i sine tester. Men det er ingen evig situasjon.
Du kan godt komme med fordummende forenklinger som at det er bare elbil vi diskuterer, da kan du jo bare la denne tråden være i samme kategori og ikke bli såret av noen som legger ut økonomien sin og tigger penger av hundretusenvis av følgere. Da er en diskusjon med noen få folk på elbilforum en liten sak.

Du er kanskje ikke så kjent med uttrykket, men «kontraindisert» betyr at en viss behandling ikke skal utføres innen medisin. Så det gir ingen mening å bruke i den konteksten du gjorde, men jeg forstod det som at du prøvde å si at man ikke kan si at noe ikke bør diskuteres i et forum, og det er selvfølgelig feil.

Rich Rebuilds har vel alltid vært en «shock jock» som lever av å skape drama og «hot takes» så har ikke lært veldig mye om elbil av han annet enn «right to repair» greier som var ok.

Å snakke om at «dagens samfunn er manglende kildekritikk en dødssynd» makser uansett boomer-o-meteret, men i kontekst elbil testing på nett er det kanskje litt overdramatisk.

Uansett, ingen har gjort mer for ebil kunnskapen i Norge, og kanskje verden enn Bjørn Nyland særlig i starte , og frem til han åpenbart gjør noe galt eller er biased så er det vel ingen grunn til å dømme nord og ned.
#9
Elbilen i Samfunnet / Sv: Teslabjørn - generelle saker/nyheter
fredag 30. august 2024, klokken 19:59
Sitat fra: Counterpointer på fredag 30. august 2024, klokken 11:33
Sitat fra: Vaduz på fredag 30. august 2024, klokken 06:58
Sitat fra: Counterpointer på tirsdag 27. august 2024, klokken 10:20
Sitat fra: Electric cars in Norway på mandag 26. august 2024, klokken 19:34
Sitat fra: Counterpointer på mandag 26. august 2024, klokken 19:26
Sitat fra: Electric cars in Norway på mandag 26. august 2024, klokken 19:25
Sitat fra: Counterpointer på mandag 26. august 2024, klokken 19:24#politi

#scroll videre

#ikke humor

😉
Hæ?
Det er ikke vits å prøve å moderere en tråd når du ikke er moderator.

Dropp tråden og gå videre
Aha nå forstår jeg hva du mener. Men jeg kan vel si hva jeg mener? Eller er det feil også? Litt kan jeg vel få mene? Du mener jo du og nå du ber meg ikke mene ;D du tok den?
Poenget var at du prøver å stoppe en tråd ved å skrive i den. Det er kontraindisert 🤷🏻

Selvfølgelig kan du mene hva du vil.

Selvfølgelig kan man ytre et ønske om å avslutte en diskusjon? Det her er jo en skikkelig se&hør tråd med diskusjon rundt økonomien, huset og familien til en youtuber. Mye kjipe innlegg og skadefryd også, så absolutt innafor å ta opp det.
Og da er det vel innenfor å si det motsatte også?

Skadefryd er en uting, mye viktigere er å ha fokus på hvordan «influensere» opererer. Teslabjørn har vært en viktig kilde til info for meg i mange år. Har også møtt han. Nå derimot er jeg veldig selektiv til hva jeg tar til meg fra han og bruker alltid flere kilder.
Kildekritikk, eller rettere sagt mangelen på det er vår tids nye dødssynd.

Det er du som skrev at enkelte ytringer er «kontraindisert». Litt aparte bruk av fagterminologi i dagligtale, men ingen tvil om hva du mente.

At du ikke var like selektiv til kilder før er vel ikke Bjørn sin skyld? Synes ikke du begikk noen «dødssynd» av den grunn, det er bare elbiler vi prater om, så dette går nok bra.

Han er ekstremt nøye med å informere hvem som er sponsorer og velgjørere.
Hvilke biltestere har færre bindinger til industrien mener du?

Hvorvidt Bjørn har tatt seg vann over hodet på et huskjøp, eller bygget veranda med søyler feil er vel ikke veldig relevant?
#10
Elbilen i Samfunnet / Sv: Teslabjørn - generelle saker/nyheter
fredag 30. august 2024, klokken 06:58
Sitat fra: Counterpointer på tirsdag 27. august 2024, klokken 10:20
Sitat fra: Electric cars in Norway på mandag 26. august 2024, klokken 19:34
Sitat fra: Counterpointer på mandag 26. august 2024, klokken 19:26
Sitat fra: Electric cars in Norway på mandag 26. august 2024, klokken 19:25
Sitat fra: Counterpointer på mandag 26. august 2024, klokken 19:24#politi

#scroll videre

#ikke humor

😉
Hæ?
Det er ikke vits å prøve å moderere en tråd når du ikke er moderator.

Dropp tråden og gå videre
Aha nå forstår jeg hva du mener. Men jeg kan vel si hva jeg mener? Eller er det feil også? Litt kan jeg vel få mene? Du mener jo du og nå du ber meg ikke mene ;D du tok den?
Poenget var at du prøver å stoppe en tråd ved å skrive i den. Det er kontraindisert 🤷🏻

Selvfølgelig kan du mene hva du vil.

Selvfølgelig kan man ytre et ønske om å avslutte en diskusjon? Det her er jo en skikkelig se&hør tråd med diskusjon rundt økonomien, huset og familien til en youtuber. Mye kjipe innlegg og skadefryd også, så absolutt innafor å ta opp det.
#11
Elbilen i Samfunnet / Sv: Teslabjørn - generelle saker/nyheter
søndag 25. august 2024, klokken 16:15
Sitat fra: RJK på lørdag 24. august 2024, klokken 23:19
Sitat fra: hELgenen på lørdag 24. august 2024, klokken 23:02
Sitat fra: RJK på lørdag 24. august 2024, klokken 22:49Beklager TB, her skulle det vært gjort om, eller latt være å føye seg for fruen, som jeg antar er den som har krevd slike søyler.

Det ser ikke pent ut - enig at den burde vært kledd inn og alt burde vært malt i hvitt.
Egentlig litt snodig at snekkeren eller den ansvarlige for å sette opp bygget ikke fikset dette.
Min erfaring med snekkere er at de ønsker å levere fra seg noe som ser bra ut. Men i dag så er vel mange innleide fra ymse land som kanskje ikke har den yrkesstoltheten lenger? Vi hadde norske snekkere på vårt bygg og var sjelden noe å pirke på der.
Dessverre mange byggherrer som ikke tillater arbeiderne å være så nøye. Nøye betyr pirk som betyr mer tid brukt. Det har de ikke råd til, for det reduserer fortjenesten.

Har hørt fra både en polsk snekker som var far til guttungens tidligere kjæreste, og en kompis som drev med å pusse opp leiligheter for å flippe. Så hørt fra begge sider, og også vært borti folk som jeg ikke ville brukt selv til jobber.

Selvsagt vanskelig å vite hvem som er seriøs, og hvem som bare er interessert i å tjene raske penger og leverer arbeid deretter.

Det er ikke byggherrene som betaler, det er kunden, og kunder er overhodet ikke interessert i å betale mer enn de absolutt må. Bare se hvor mye svart arbeid, utenlandsk arbeidskraft etc som eksisterer. Nordmenn elsker å ta snarveier for å få det billig.
#12
Ok, jeg gir opp, jeg gjorde så godt jeg kunne.
#13
Sitat fra: Marzo på torsdag 08. august 2024, klokken 12:15
Sitat fra: Vaduz på torsdag 08. august 2024, klokken 11:34Du har fullstendig misforstått.

Da må jeg nesten spørre deg, hva har lån med verditap å gjøre?
Har en bil eller gjenstand med lån, høyere verditap?

Sitat fra: Vaduz på torsdag 08. august 2024, klokken 11:34Det du snakker om med 100% inflasjon på et år er jo økonomisk kollaps, da rekker ikke lønninger å justere seg og alle blir fattigere. Men da kan du fremdeles selge bilen din til en utlending for la oss si 800k lokal valuta inkludert verditap og du har ikke lenger lån, men 300k i kontanter.

Og ingen bil?  ???


Bilen kan ikke tape seg mer enn du gav for den initielt. Så om du kjøpte for 500k og så har penger halvert verdien sin på et år, så har du betalt halvparten for den bilen relativt sett. Det er jo det folk prater om når de sier at "inflasjonen spiser opp lånet".

Helt til du må kjøpe ny bil, da er det jo like dyrt å kjøpe ny som det alltid hadde vært, ettersom prisene på alle andre biler er tilsvarende høye.

Jeg tror ikke jeg klarer å gjøre dette mer tydelig eller forståelig, så du får heller lese en bok om økonomi eller se noen forelesninger om emnet.
#14
Sitat fra: Marzo på torsdag 08. august 2024, klokken 12:36
Sitat fra: Vaduz på torsdag 08. august 2024, klokken 11:34Folk sitter med gjeldspapirer som taper seg i verdi.

Det er mitt poeng.

Rabatten som du kaller det, er noe man må beregne for å si noe om verditapet på bilen.



I dette tilfellet er du debitor som har lånt til bil, så du har ikke forstått, du misforstod igjen.
Om du kjøpte bilen kontant har jo bilen sin pris doblet seg på et år, samme med alle andre biler, bare et nytt nullpunkt om du må selge og kjøpe ny.
#15
Sitat fra: Marzo på torsdag 08. august 2024, klokken 10:16
Sitat fra: ToWalkOrDrive på onsdag 07. august 2024, klokken 23:56
Sitat fra: Marzo på onsdag 07. august 2024, klokken 21:29
Sitat fra: Vaduz på onsdag 07. august 2024, klokken 17:20Det blir feil. Inflasjon er jo rabatt på kapitalkostnaden din ved kjøp av bil. Om du hadde 5% lånerente/alternativkostnad, og 2% inflasjon, blir effektiv kapitalkostnad 3%, så det er en rabatt.

Personen som kjøper bilen av deg vil jo ha samme rabatt?

Om man kjøper bilen kontant, fullfinansiert eller med gullbarer er irrelevant da det er samme prinsippet.
(selv om gull historisk sett har blitt ansett som inflasjon immun :police:  )

Vi snakker om salg av bil og ikke kjøp.
Verditapet vet man ikke før man har solgt bilen, og man vet ikke verdien av tapet før man har kpi justert kjøpesummen mot salgsummen.
Er inflasjonen 1% så er det ubetydelig, er den 20% så er det vesentlig.

Selger man en vare i dag må man sammenligne epler mot epler (2024 penger mot 2024 penger) for å vite svaret.

Så for å oppsummere så mener du, den første jeg har hørt om i verden, at om du kjøper en Trsla Model Y for 500.000 og kaster den på dynga 26 år etterpå hvor du får 0 kroner i vrakpant (etter at Russland overtok Norge og avsluttet vrakpant), så har du ikke hatt et verdifall på 500.000, men at du må legge på inflasjonen, for på en måte å finne gjenanskaffelsesverdien?
Du hører ikke selv at det blir litt søkt?

Jeg vet ikke om du er veldig ung, men det er på ingen måte din horisont vi må forholde oss til.

Det er snakk om markedsverdier og realisering av verditap ved salg.
Når man vraker en bil så realiserer man aldri markedsverdien. Man avskriver den 100%. 
Men en tilsvarende bil vil i 2050 kanskje koste 1 million?
(Jeg skriver kanskje da vi ikke vet hva prisveksten i landet er de neste 25 årene, så den kan gjerne koste 2 millioner også.)

Når man kjøper en bil og selger en bil for penger, så må man vite forholdet mellom pengene for sammenligne.
Eksempelet ditt forteller meg at du ikke forstår dette.

I et land med hyperinflasjon på 100% så koster en Tesla til 500k plutselig 1 million. 
Kjøperen selger den for 800 året etter. I ditt hode har han da tjent penger.
Men ettersom pengeverdien er halvvert må han altså betale dobbelt så mye for alle varene han skal bruke pengene på, inkludert en tilsvarende bil.
Det er realiteten...

Du har fullstendig misforstått. Lønninger øker stort sett likt med inflasjon, så lånet ditt fra i fjor er relativt sett mindre enn det var da du tok det opp og er enklere å betjene.
Rentene vil da øke for at man ikke skal kunne spekulere i å belåne investering med effektiv negativ rente og drive inflasjon videre (feks 2% rente, 5% inflasjon = -3% rente og vil gjøre at alle tar opp lån da det lønner seg, noe som øker pengebeholdning og etterspørsel og inflasjon).

Det du snakker om med 100% inflasjon på et år er jo økonomisk kollaps, da rekker ikke lønninger å justere seg og alle blir fattigere. Men da kan du fremdeles selge bilen din til en utlending for la oss si 800k lokal valuta inkludert verditap og du har ikke lenger lån, men 300k i kontanter.

Inflasjon kan sees på som en overføring av velstand fra kreditor til debitor. Det er derfor fondsmarkedet krasjet når rentene og inflasjonen øker. Folk sitter med gjeldspapirer som taper seg i verdi.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA