Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Vaduz

#1
Elbiler i media / Sv: Går det rett vest med Tesla nå ?
søndag 19. mai 2024, klokken 17:18
Enhver stor organisasjon må trimme skokken litt av og til. Mye ugress som får blomstre om man lar det skure og gå. Se bare på Twitter som fungerer som før med 1/5 av ansatte. Nå er nok ikke tesla såpass unødig bemannet, men det er viktig å luke litt i bedet av og til. Bra for moralen også til de som faktisk jobber å kvitte seg med døgnikterne.
#2
Tang EV600 / Sv: Innbytteverdi Tang
lørdag 18. mai 2024, klokken 09:55
Du får bare ta en telefon, men det er vel en grunn til at disse har vært sterkt rabattert i et år eller to, virker som det krever en del insentiver for å selge nye i alle fall.

Men jeg ser på finn at billigste 2024 modell ligger til 629k, så kanskje du kan forvente å få 580k sånn ca?
#3
Kjøpe elbil? / Sv: Beste tilbud/kampanjer?
søndag 12. mai 2024, klokken 17:35
Du skrev at biler med liten grill og lavt innsteg ikke var pickuper men UTE eller noe lignende, men jeg tror ikke en enorm grill er et krav for å være en pickup.

Bildet du la ved er av en ny hilux, ikke en eldre som jeg skrev.
#4
Kjøpe elbil? / Sv: Beste tilbud/kampanjer?
søndag 12. mai 2024, klokken 12:41
Mener å huske at det fantes pickuper for 100 år siden også, og disse hadde ikke i nærheten av så enorme griller, så tror ikke det er et krav. Japanske pickup er også vesentlig mindre, ganske stor forskjell på en eldre hilux og en moderne f150 også, så det er nok mange muligheter uten en kjempestor fake plastikk front til å pløye lufta med.
#5
Tesla har jo ganske gode priser og er svært oversiktlige med estimerte kostnader og forhåndsgodkjenning i app på alt som skal gjøres. Ingen overraskelser der, og ganske edruelige priser synes jeg.

Det her høres rart ut, kanskje ta med fakturaen og evt bil til naf eller annen ekspert for en vurdering?
#6
Kjøpe elbil? / Sv: Beste tilbud/kampanjer?
lørdag 11. mai 2024, klokken 18:29
Sitat fra: RJK på lørdag 11. mai 2024, klokken 08:48
Sitat fra: vinterdekk på lørdag 11. mai 2024, klokken 08:38
Sitat fra: Electric cars in Norway på lørdag 11. mai 2024, klokken 08:35
Sitat fra: vinterdekk på fredag 10. mai 2024, klokken 12:19Maxus T90 til 449.900kr må jo være midt i blinken for noen med plass på tunet og som bor ved en fylkesvei av dårlig norsk standard.  :+1:
Sitti i denne i butikken. Tøff bil også innvendig. Har kort rekkevidde da :o 330 km og med litt last på planet så er det ikke behov å smøre seg matpakke og koke kaffe på termosen for å kjøre laaaang i ett strekk uten å lade. Der tror jeg det blir ofte lading.

Oppgitt rekkevidde er målt med tung last så den skal gå lengre enn hva man får inntrykk av.
334 WLTP combined/471 WLTP Urban som jeg skrev. Og ja, det er lastet opp pga krav til testing av bilene slik de normalt vil bli operert.

Dog vil bilene tape endel i motorveihastighet, så det blir vel kanskje relativt likt når de er uten last eller lett lastet (2-3 passasjerer og en lett veske per pers).


Ja synd de gikk for en sånn enorm pynte-grill på en bil som ikke trenger grill overhodet. Kunne gjort den litt mer aerodynamisk i stedet. Veldig utdatert design, særlig på elbil.
#7
Fisker / Sv: Fisker muligens konkurs (igjen)
fredag 10. mai 2024, klokken 20:59
Jada, men det ble lagt frem som at det nesten var en fordel at man ikke kunne ha kasko på fisker, noe jeg ikke skjønner, da det er mulig på andre biler også.

En eneste bulk av litt omfang mens du står parkert på kjøpesenteret og tusenlappene får bein å gå på. Hadde vært svært betenkt til å kjøre bil til 6-700k uten kasko.
#8
Tesla SW og AP / Sv: FSD – vår tids største bløff?
fredag 10. mai 2024, klokken 20:56
Sjokkerende dårlig av Mercedes. Mange har forsøkt å snakke opp MB selvkjøring, men ser jo nå at det er bare tull. Har hørt en del positivt om cruise også til Chevrolet? Hadde vært interessant å se flere slike sammenligninger.
#9
Fisker / Sv: Fisker muligens konkurs (igjen)
fredag 10. mai 2024, klokken 20:49
Det er ingen som tvinger deg til å ha kasko på teslaen? Skjønte ikke helt den.
#10
Sitat fra: RJK på onsdag 08. mai 2024, klokken 18:07
Sitat fra: Vaduz på onsdag 08. mai 2024, klokken 17:03Ingen i oslo en gang kjører til Trondheim, vi har masse flyplasser og gode forbindelser med tog og båt, ingen kjører 13 timer noe sted med mindre de har helt spesielle interesser når du kan fly på under en time.
Hva gjelder tungtransport har jeg ikke peiling, men vil tro båt er mye bedre også her enn å kjøre landet rundt, men uansett er ikke dette grunn til å bygge ny ringvei om oslo, og det vil i alle fall ikke hjelpe på trafikken da de nok ikke kjører i rushen uansett.
Jeg har kjørt Oslo-Trondheim og forbi, flere ganger de siste årene. Jeg har ikke hatt en eneste flytur dit på de samme årene. Så for min del så stemmer ikke det utsagnet ditt.

Kan være mange grunner til å kjøre bil, bl.a. fordi man trenger bil i omegn, eller som sagt skal videre der det er kronglete og vanskelig tilgjengelig med offentlig kommunikasjon. Og leiebil på toppen av dette, blir alt for dyrt.

For de som skal bare til og fra Trondheim, er nok fly eller tog et greit alternativ, særlig om man reiser alene eller bare ett par.
Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 08. mai 2024, klokken 18:13Kjørte ofte til Trondheim (rett syd for Trondheim presist) før for å besøke familie.
Tar ca 5:30-6 timer.
Å fly var et dårlig alternativ. I tillegg til flytiden må du regne med tiden det tar til flyplass, være på plass til fornuftig tid samt leiebil eller annen transport fra Værnes. Går nok totalt sett litt raskere med fly, men ikke mye og det ble alt for upraktisk.
At ingen kjører Oslo-Trondheim er naturligvis feil. Dagstur i jobbsammenheng skjer med fly. Fritidsreise derimot skjer med bil. Besøke slekt ser jeg ikke på som «helt spesielle interesser».

«Ingen» var selvfølgelig en spissformulering, og om du skal en uke til svigers med unger og full oppakning i Trondheim så skjønner jeg at man kjører om man også trenger bil på destinasjonen. Men at dette er trafikk som bidrar til kø i oslo er helt usannsynlig. Gitt hvor mange tusener som bor 1 times reise fra oslo og pendler til jobb, blir ferietur med bil til Trondheim så ekstremt nisje at man nok kan si det er neglisjerbart.
#11
Ingen i oslo en gang kjører til Trondheim, vi har masse flyplasser og gode forbindelser med tog og båt, ingen kjører 13 timer noe sted med mindre de har helt spesielle interesser når du kan fly på under en time.
Hva gjelder tungtransport har jeg ikke peiling, men vil tro båt er mye bedre også her enn å kjøre landet rundt, men uansett er ikke dette grunn til å bygge ny ringvei om oslo, og det vil i alle fall ikke hjelpe på trafikken da de nok ikke kjører i rushen uansett.
#12
Sitat fra: ToWalkOrDrive på onsdag 08. mai 2024, klokken 08:43Jeg synes det er ekstremt rart at myndighetene har bestemt at folk fra Stavanger/Kristiansand skal kjøre GJENNOM Oslo for å komme til Trondheim, og dermed påføre østlendingene enda mer kø.

Synes det er rart at de snevrer inn veiene i 3 år for å bygge regjeringskvartal, uten først å øke kapasiteten gjennom andre veier.
https://www.nettavisen.no/okonomi/struper-trafikken-pa-e6-og-e18-gjennom-oslo-i-tre-ar/s/5-95-1717486

Først burde de bygget 4-felts tunnel fra Sandvika til et godt stykke opp på E6 :-)  ;D  ;D
Selv om grunnforholdene er gjerne litt vel utfordrende....må bare gå litt høyere opp under Holmenkollen  :D

Akkurat biltrafikk fra Kristiansand og Stavanger til Trondheim er vel et ganske marginalt problem, det går fly, båt og tog, kan ikke se for meg at den turen gjøres med bil overhodet via oslo, i alle fallsikring fra Stavanger, da kjører man vel andre veien.
#13
Sitat fra: What-a-watt på lørdag 04. mai 2024, klokken 14:10Litt dårlig formulering. Han brukte ikke noe av de 4000 USD direkte til ny forretning selv om 4000 USD i 1995 i dag er verdt det dobbelte. Men indirekte ja.

Det å sove på kontoret er i seg selv langt fra noen sensasjon. Det har garanter de aller fleste gründere gjort oftere enn én gang, meg selv innbefattet. Men riktignok ikke med samme resultat.

Men de fleste hadde kanskje et hjem å dra til og bodde der ikke permanent, det er jo litt mer uvanlig.
#14
Kjøpe elbil? / Sv: Hvorfor kun info lading 10-80%
mandag 06. mai 2024, klokken 09:53
Det er bare å ta en titt på Bjørn Nyland sine 1000km tester, han lader aldri mer enn til 80% med mindre det er noe helt spesielle forhold.

Alle som har kjørt litt elbil vet dette, til og med mine pensjonerte foreldre gidder ikke vente på siste 20-30% men kjører bare videre og lader heller igjen. Noen liker kanskje lengre pauser, men det er ikke det vi diskuterer her.
#15
Elbiler i media / Sv: Går det rett vest med Tesla nå ?
mandag 06. mai 2024, klokken 09:49
Håper virkelig det ligger noe mer tankevirksomhet bak avskjedigelsen av hele superladeteamet enn uenighet med lederen av den, ellers har Elon blitt såpass skjør i nøtta at jeg blir bekymret. Men han har jo gjort ekstremt mye rart tidligere som har vist seg å være rett og alle kopierer nå, så det er vanskelig å si.
Hørte på electrek at tesla muligens bare ville levere delene til superladerne og outsource utbyggelsen. Men det virker veldig uryddig uansett.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA