Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - kodax

Sider: [1] 2 3 ... 94
1
...
Men det er jo ikke de som KAN bruke slike farkoster slike forbud rammer - de rammer de som av ulike grunner IKKE kan bruker slike. Dessverre er det mange politikere som ikke ser den siden av saken - men forholder seg kun til sin eget verdensbilde der f.eks en tror mange flere kunne brukt slike farkoster enn det i realiteten kanskje er...
Det er også mange politikere som dikter opp historier om at de som rammes er de svakeste i samfunnet som da ikke kan kjøre dit de vil, når realiteten er at disse personene i hovedsak allerede tar kollektivt ;)
At noen rammes urettferdig er jo selvfølgelig helt riktig, og for de som har reelle behov burde man i størst mulig grad finne løsninger, men det betyr altså ikke at man ikke kan innføre generelle regler for å begrense bilbruken.

2
Vi må tilpasse behovet etter hvor vi er. I Frankrike har de ikke tilsvarende forskjellige årstider som her i Norge. Så i varmere strøk fungerer åpne biler, mopeder og sykler mye bedre. Å kjøre tohjuling er farlig nok i trafikken, men å kjøre på glatt førei byen med trikkeskinner, is, salt og sørpe er ikke noe komfortabelt.
Det er mer komfortabelt å sitte i en bil enn på en sykkel, men med piggdekk går det fint å sykle på is.

3
Model Y / Sv: Tredje seterad
« på: I går kl. 14:47 »
Hadde 2.rad kunne legges ned på 6-seteren, så hadde vi kanskje valgt den, men nå er 7-seteren mye mer fleksibel. Og ja, trangt og støyete på 3-rad, så best for de som liker en hule med hodetelefoner. Jeg som eier må desverre passe autopiloten :D

4
Model Y / Sv: Tredje seterad
« på: I går kl. 09:54 »
Guttetur til hytta med 7 i TMX-en er jo megakos! (Men de på tredje rad har riktignok vært under 180.)

5
Model Y / Sv: Hvor mange har bestilt model Y?
« på: Torsdag 21. Januar 2021, klokken 21:43 »
Mangler usikker her også, (riktignok ikke for egen del, men vurderer om mor burde kjøpe den siden jeg har bestilt den til gunstig pris.)

6
Model S / Sv: Ny MS og MX leveres først i mars...
« på: Torsdag 21. Januar 2021, klokken 20:56 »
Kanskje eneste grunnen til at de stanset produksjonen var for å endre produksjonslinjen til å bygge om TMX til å kunne brukes i Vegas-loopen:
https://www.teslarati.com/tesla-vegas-loop-branded-model-x-boring-company/

7
Model Y / Sv: Tredje seterad
« på: Torsdag 21. Januar 2021, klokken 20:47 »
Ikke for den gjennomsnittlige norske amerikaner eller europeer, men i mange andre land er dette brukbart også for mange voksne. Feks blir det vel solgt et par Teslaer i Kina for tiden ;)

8
Model Y / Sv: Avvente bestilling til luftfjæring kommer?
« på: Torsdag 21. Januar 2021, klokken 15:45 »
Det er jo eventuelt bare å avbestille og bestille på nytt hvis det ikke går.
Det har tidligere blitt sagt fra Tesla at vi som bestilte TMY før hengerfeste var en tilvalg kan få ettermontert dette, samt at de skal prøve å få til en løsning slik at bilene der hengerfestet bestilles i etterkant vil kunne leveres med den ferdigmontert ved levering. Det kan jo hende de ordner noe tilsvarende dersom luftfjæring blir et tilvalg.

9
Model Y / Sv: Ikke bestill model Y før Tesla setter ned prisen
« på: Torsdag 21. Januar 2021, klokken 15:16 »
jo? selv de av oss som har bestilt på "gammel" pris ser jo med rask kursregning at prisen er altfor høy, og vil bli justert, model 3/y tiltrekker seg de gjerrigste bilkjøperne, ikke de som betaler 100-150 for nyhet, så jo det at ingen klarte flippe 3er i norge.
Ble ikke Norge oversvømmet med TM3 når de kom, og dermed var det kanskje grunnen til at flippping eventuelt ikke gikk?
(Jeg fulgte ikke så nøye med, så det kan godt hende jeg tar feil.)
De gjerrigste bilkjøperne kjøper nok ikke Tesla i det hele tatt ;) Det er jo flere grunner enn gjerrighet til at folk velger å kjøpe 3/Y framfor S/X, men at mange av dem er prisbevisste har du nok rett i. Med usikkerhet rundt kommende avgifter, behov for ny bil fort m.m. kan nok også endel av disse velge å kjøpe en 3/Y selv om de egentlig mener den er priset høyere enn det den burde være ift dollarkurs o.l. Noen kunder mister nok Tesla på dette, og får de problemer med å selge blir nok prisene satt ned, men det ville jeg altså ikke vært så bombesikker på som noen her virker å være. Selv om man tror på at visjonen til Musk er å elektrifisere, tror jeg ikke Tesla driver med veldedighet, så alt dreier seg om konkurranse, tilbud og etterspørsel. Og vi vet altså ikke hvordan det ser ut når TMY kommer.

10
Model X / Sv: Nok en refresh/rykte/ønske tråd
« på: Torsdag 21. Januar 2021, klokken 12:08 »
Regner med at jeg monterer dette etterhvert:
Helst skulle frunken vært selv-lukkende som resten av dørene på bilen, alternativt mulig å slippe/slenge ned som et vanlig panser. Å ha et panser som er mer kronglete å lukke enn på det meste annet av biler i verden virker rimelig epa og gjør at frunken blir brukt mindre enn den ellers ville blitt gjort.

Finnes alltids en løsning...

https://www.teslarati.com/tesla-model-3-diy-automatic-frunk/

Bilkomponenter har en løsning for X:
https://www.bilkomponenter.no/products/elektrisk-apning-og-lukking-av-frunk-tesla-model-x2

11
Tesla SW og AP / Sv: Innvendig kamera, kan det være i bruk?
« på: Onsdag 20. Januar 2021, klokken 23:07 »

12
Sitat
Det er jo ikke gratis å sende en bil til Norge

Man betaler vel ca. kr 11.000,- i leveringsomkostninger.

Can you avoid paying the Tesla delivery fee? All new purchasers of Tesla vehicles will be charged a delivery fee. This is the fee associated with transporting the vehicle from the factory to your delivery location.
Det er vel omtrent det samme som de betaler i USA?
I tillegg til det og lønn, kommer leie av lokaler til butikker og SC, og sikkert flere ting. Jeg mener ikke hele forskjellen i pris forsvares av disse utgiftene, men å forvente at bilene framover skal koste det samme som i USA tror jeg man kan glemme.

13
Model Y / Sv: Ikke bestill model Y før Tesla setter ned prisen
« på: Onsdag 20. Januar 2021, klokken 22:55 »
Og nå er det rundt 125 tusen i forskjell i USA/Norge på en mod Y LR awd i sort med hengerfeste.  Synes ikke det var lenge siden Musk var på besøk i Oslo og takket norske kunder for all støtte med masse bestillingene i den trange oppstarten. Litt leit dette synes jeg
Skulle man solgt bilen mye billigere i Norge enn i resten av Europa?
Forøvrig er det vel omtrent like stor prosentvis forskjell på TMX i USA vs Norge, så dette gjelder ikke bare TMY.
Mye billigere i Norge..? Kan du vise til eksempler? I tyskland tilsvarer prisen nå ca 470k NOK for en LR AWD, fratrukket tysk mva og importskatt på 10%.
Eh, vet ikke om jeg skjønner helt, eller om du ikke skjønte hva jeg mente. Poenget mitt var at selv om bilen koster mer i Norge enn i USA, så er vel prisene i Norge likere prisene de har i Europa. At de koster mer/mindre i de forskjellige landene er jo naturlig ift konkurranse, intensiver, kostnader ifm lønn, lokaler osv.
Jeg er altså ikke uenig i at prisen i Norge nå virker høyere enn hva som er naturlig ift dollar-kursen, men det er så mange faktorer som spiller inn, så om fortjenesten egentlig er så stor på de norske prisene er jeg ikke så sikker på.

14
Det er jo ikke gratis å sende en bil til Norge, det koster mer å lønne menneskene hos Tesla Norge enn i USA som gjør en jobb ifm salget, og det kan godt hende det er flere utgifter, så det at bilene koster mer i Norge er jo helt naturlig.

15
...
Det var et usedvanlig svakt "svar". Det er jo ingen grunn til at man ikke kan regulere syklister, elsparkesykler osv. Og uansett vil nok de fleste heller bli kjørt over av en sykkel enn en bil.
Så du vil man ikke skal kunne bevege seg med sykler og sparkesykkel der det er bilfri sone? Og at man ikke har noen grunn til å frykte busser og trikker? Jeg tror det er en del her i Oslo som ikke er helt enig med deg ...

PS: jeg foretrekker å ikke bli påkjørt av noe, så jeg står for argumentet om at man må få myke og harde trafikanter til å leve mer i harmoni.
[/quote]
Jeg vil at fotgjengere skal slippe å ha syklister der de ferdes, og at det blir mer dedikerte sykkelveier, så ikke syklister trenger å sykle der det er fotgjengere for å unngå å risikere å bli påkjørt av biler. For å få til det i Oslo sentrum, så mener jeg den beste løsningen er å ta noe av bilveiene, dvs mer enveis-kjøring og noe helt bilfritt. Busser og trikker burde også hatt mer dedikerte traseer for å unngå farlige situasjoner og ha god fremkommelighet. De som må ha bil burde prioriteres, og de som ikke må ha bil burde nedprioriteres da jeg anser det å kjøre bil i byen når man ikke er nødt som svært egoistisk ift plassen, støyen, forurensningen, slitasjen og faren sammenlignet med andre framkomstmidler. Det er helt ok at du mener andre momenter er viktigere, men vi er i hevrt fall enige om at det er bedre å ikke bli påkjørt enn det motsatte:)

Sider: [1] 2 3 ... 94