Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - kodax

#1
Den var i hvert fall ikke årsaken til ulyden (som ble fikset ved at de skiftet hjullageret), men jeg meldte nok inn denne løse listen fo sent, for de gjorde i hvert fall ingenting med den. Kanskje ejg tar en sjekk selv, ellers så tar jeg det med andre ting jeg tipper man finner på garantiutløpstesten jeg tenker å ta snart.
#2
Svaret fra service-timen var
"Slower charging speeds were caused by the total capacity of the charging station and the internal temperature of the fastcharger. No issues found with the vehicle."
Altså, på den ene stasjonen var det meg og én annen bil langt unna fordelt på kanskje 20 ladere, og kapasiteten ville jo uansett ikke falle til det halve sånn plutserlig, så her skriver de bare svada, men det var egentlig som ventet at de ikke fant noen feil på bilen.
#3
Hjullager var korrekt :)

Replaced the left front wheel hub and confirmed normal operations of the vehicle after service.
Utført arbeid:
Front Suspension Noise Diagnosis
Hub - Front - LH (Remove & Replace) - Remove and Replace
Deler som er skiftet eller montert:
DRIVEN HUB ASSEMBLY (1027170-00-C)
NUT HF M24X1.5 [8.8] ZNFL-W (1020297-00-A)
WASHER SAFETY M24X39 (1020296-00-B)

(Jeg betalte ikke for feilsøkingen.)
#4
Ja, lurte på om jeg skulle åpne opp der og se, men bilen skal inn på service på mandag ifm ulyd foran, så jeg tenker de uansett kan se på det da. (Tviler på at dette er årsaken til ulyden, men det gjenstår å se.)
#5
Model X 2014 - 2022 / Hva er denne gummilisten som henger løs?
torsdag 23. mai 2024, klokken 16:05
Denne gummilisten henger ut foran ved høyre hjulbrønn, hva er det?
#6
De svarte nå "It is proactive noise diagnosis estimate. Once technican will inspect and confirm warranty repair onsite, it will change to warranty."
De har jo ikke gjort noen diagnostisering ennå, men det er vel en fiks de er vant til at de må ta, så jeg skal vel ikke klage på at de gjør en jobb på ca.20000,- sånn uten videre.
Det jeg syns er litt pussig, er at de egentlig "proaktivt" fører opp en kostnad på meg, og så skal de ta den vekk etterpå hvis de finner en feil som dekkes av garanti, men det er kanskje ikke uvanlig og noe som vel bare å bli vant til uansett så snart garantien utløper.
(Og ja, nå skal jeg snart bestille en garantiutløpstest.)
#7
Når jeg nå meldte inn dette, (sammen med en ting med ladingen jeg har opplevd), så får jeg et estimat på at jeg skal betale 1800,- for "Front Suspension Noise Diagnosis".
Videre har de lagt til "Replace Front Drive Unit Halfshafts" som går på garanti.
Hva kan grunnen være til at ikke det ene ikke går på garanti?
(Det at de nå la til det siste virker jo som en konsekvens av det jeg har meldt inn, det står jo ikke at det er en recall-greie.)
#8
Takk for svar! Dert blir ikke verre i ved svinging tror jeg, så da er det kanskje ikke hjullagere.
Lyden øker i takt med farten, og jeg syns ikke det ligner noen viftelyd, men jeg skal ha det i mente når jeg kjører neste gang.
#9
Vi har hatt litt rumlende/hes lyd, (høres ut som det er foran), samt litt vibrasjon i bilen en liten stund. Jeg tenkte at det kanskje var vinterhjulene, men når vi nå byttet til helt nye sommerdekk så er det der fortsatt.
Hva kan dette være? Forstilling, hjulstilling, noe annet? Normalt?
3 måneder igjen av garantien, så får det i hvert fall sjekket.
#10
Lading av Tesla / Sv: Tesla sparker hele supercharger teamet
torsdag 02. mai 2024, klokken 13:46
Kan det hende dette er ett skritt på veien til å skille ut SuC som eget selskap?
#11
Husker ikke om det var på V2 eller V3 med adapter, men ja, det er nok en kommunikasjonsfeil. Hadde det vært batterifeil eller kjøling, så burde vel ikke reconnect fungert. Bilen har fortsatt noen måneder igjen på vanlig garanti (og 2+ på batteri/DU), så meldte i hvert fall inn feilen, så får jeg se hva de sier.
#12
(Minst) et par ganger i det siste så har superladingen falt plutselig fra ca 120kW til 60kW.
(Dette er en 2019 TMX, og oss med eldre biler har ikke så høy max-hastighet;)
De to gangene jeg har observert det, så har skjedd ved ca. 20% og 27% batteri.
Jeg ventet en stund første gang for å se om det tok seg opp, men det gjorde det ikke.
Når jeg koblet ladekabelen fra og til igjen, så tok ladehastigheten seg opp til rundt 120kW igjen.
Første gang var det bare én annen bil på hele plassen, parkert langt unna. Uansett gikk som sagt ladingen opp til maks igjen, så andre biler er ikke årsaken.
Jeg tok skjermbilder og har meldt inn sak.
Noen andre som har opplevd dette?
#13
Tesla SW og AP / Sv: FSD – vår tids største bløff?
tirsdag 26. mars 2024, klokken 16:38
Alle kan vel allerede prøve FSD gratis i tre måneder. Forskjellen her er vel at det nå "tvangs-aktiveres" for én måned, samt at det blir gitt en slags "opplæring" av en Tesla-ansatt.
- Det vil gi mer opplæringsdata
- Det vil sannsynligvis gi mer salg
- Det vil potensielt føre til flere ulykker dersom folk ikke får god nok forståelse av begrensningene
- Kanskje gjør Tesla dette også av juridiske grunner, kanskje det er noe i loven i USA som gjør at Tesla lettere kan fraskrive seg ansvar hvis det skjer en ulykke og det er gitt "opplæring" i forkant
#14
Lading av Tesla / Sv: Alle Supercharger åpne for andre merker?
onsdag 13. mars 2024, klokken 09:49
Jeg trodde at ikke-Teslaer bare kunne lade med CCS, dvs ikke på SuC med proprietær Tesla-kontakt.
Stemmer ikke dette, eller fins det kanskje ikke lenger SuC med bare proprietær Tesla-kontakt?
#15
Findus er oppdatert, mange står nå bare med "Planlagt åpning den 2024".
Mener det var en i Fredrikstad som er borte, og Nesbyen er ny?
https://www.tesla.com/no_NO/findus?v=2&bounds=72.37474006096852%2C44.38636627775778%2C56.93115218366176%2C-14.895860284742222&zoom=5&filters=supercharger%2Cparty%2Cnacs
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA