Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - cra

Sider: [1] 2 3 ... 474
1
Model S / Sv: Horn virker ikke - Tesla mener det er betalbart
« på: lørdag 16. november 2019, klokken 00:30 »
Hvis de har fikset det en gang før er det garanti på reparasjonen også, 2 år om jeg ikke husker aldeles feil. Fikk en del "gratis" bærekuler eller hva det nå var på Caravella pga det. Den spiste slike, og de var gjerne gåen igjen før det var gått to år siden sist de var skiftet.

2
Elbilen i Samfunnet / Sv: Okkupering av ladeplasser. Fra elbil24.no
« på: onsdag 13. november 2019, klokken 14:10 »
Diverse apper er vel og bra det, men lokal skilting er uansett et must spør du meg.

3
Model S / Sv: Konkurrentene sover ikke
« på: onsdag 13. november 2019, klokken 13:08 »
Å bli kvitt kobolt i seg selv er jo ikke det viktigste, det som må gjøres er jo å stille krav til leverandørene.

Nettopp. Det er ingenting galt i å la fattige land i Afrika tjene penger på de naturressursene de har (Norge gjør jo nøyaktig det samme, bare med andre ressurser), men det må gjøres på en måte som ikke går på bekostning av menneskene som gjør jobben.

4
Tesla SW og AP / Sv: 2019.36
« på: tirsdag 12. november 2019, klokken 14:24 »
I morges startet jeg oppvarming for å få fjernet is og snø fra vinduene. Etter ca 1 time hadde innetemperaturen steget til 36 grader (!), mens utetemperaturen var -1. Tilkoblet strøm. Er ikke det litt i overkant?
Så det samme for et par dager siden, temp på 40 grader etter ca en halvtime. Jeg gikk ut i fra at det var fordi jeg hadde trykket inn defrost-knappen (inne i Climate-menyen i appen).
PS. Jeg er på v2019.32.12.2

Mitt generelle inntrykk så langt er at temperaturinnstilling ignoreres, eller i beste fall tolkes feil. Har klimaanlegget stilt på 20o, og etter en stund blir det uansett for varmt i bilen. Sjekk på app viser at registrert temperatur er vesentlig høyere inn det jeg har stilt den inn på på skjermen.  ???

5
Lading av Tesla / Sv: Lading med vanlig stikk kontakt
« på: mandag 11. november 2019, klokken 14:37 »
Schuko-en kunne kanskje vært gjort litt større bare.

Det fantes før. I huset jeg bor i var der et par Shucko-kontakter som var litt større enn de vanlige, men så ellers helt like ut (uten jording). Til denne var det koblet en kort ledning med et firedobbelt uttak i andre enden. Helt klart ment for formålet å trekke litt mer strøm enn i en enkel kontakt på veggen. :)

Større og kraftigere kontakter ser jeg ikke behovet for; det er ikek mye som trekker høy strøm over lang tid i et moderne hus. I alle fall ikke som man kan finne på å flytte rundt på. Varmtvannsbereder og elbil er nevnt. Varmeovner er kanskje neste på lista, men de er i praksis ikke på så lenge i slengen om man da ikke setter dem på et rom de ikke klarer å varme opp så de går kontinuerlig.

For annet teknisk utstyr (vedkapper/kløyver, kraftig høytrykkvasker, sveiseapparat osv) kan man fint bruke de store stygge CEE-kontaktene. Slik utstyr trenger man uansett ikke på stua.  :laugh:

6
Model S / Sv: Konkurrentene sover ikke
« på: mandag 11. november 2019, klokken 12:29 »
I forurensede byer som New Deli er dieselbiler mer miljøvennlige enn el-biler. Dette fordi de nyeste dieselmotorene har så effektiv eksosrensing at det som slippes ut, er renere enn luften som suges inn.

Det sier vel mer om lufta som suges inn enn om selve motoren. Så kan man jo spørre hvor den forurensinga kommer fra i utgangspunktet.

7
Tesla SW og AP / Sv: 2019.32.12.2
« på: fredag 08. november 2019, klokken 10:15 »
Eneste jeg har problem med er at automatiske fjernlys ikke skrur seg på under 40km/t..
Har 32.12.7 og det problemet er der fortsatt

Akkurat dette er nok "by design". Hvorfor de har bestemt seg for å gjøre det slik skjønner jeg ikke.

8
Lading av Tesla / Sv: Lading med vanlig stikk kontakt
« på: torsdag 07. november 2019, klokken 10:39 »
Har lært at det kan være lurt å sjekke at terminalene er godt tilskrudd på kontaktene i huset av og til, spesielt de som er nærme dører. Ta det f.eks. 1.desember samtidig som man skifter batterier i røykvarslerne. :)

9
Humor og kanari / Prototype russisk elbil?
« på: torsdag 07. november 2019, klokken 10:37 »
Det kan se ut til at noen har klart å ta et bilde av en russisk prototype elbil:

10
Kjøretips / Sv: Kjøring på motorvei
« på: onsdag 06. november 2019, klokken 14:44 »
Det enkleste er å se på gress eller annen vegetasjon langs kanten og om det blåses i riktig retning når du har en trygg avstand til bilen foran. Jeg mener å huske at der er enkelte avstander (varierer med hastighet) som gir negativ effekt også.
Enklest, men tryggest?? :D D:

He he heh. :) Nå mente jeg ikke at man skal sitte og nistirre på floraen langs veien, men finne en avstand som er trygg/komfortabel og så kaste et blikk på vegetasjonen og se om det virker som om man har medvind. Tar ikke lenger tid enn å sjekke sidespeilet for bakenforliggende trafikk.

11
Leaf 2010-2017 / Sv: Svært mye dugg på vinduene i en formodentlig tørr bil?
« på: onsdag 06. november 2019, klokken 13:36 »
Jeg "synes" omtrent det samme som Trekkoppbil. Hvis jeg opplever at det har vært en del dugg betyr det at det er fuktig i bilen. Da sprengfyrer jeg i bilen (øke luftens evne til å holde på mest mulig fuktighet) på slutten av kjøreturen og lufter ut all varm fuktig luft når jeg stopper. Funker aller best når det er kald tørr luft ute. Kjører også med en tøypose med kattesand liggende under setet (et par enslige sokker uten hull er fine til dette) om vinteren; det hjelper også.

En kan naturligvis si at moderne biler burde klare slikt uten hjelp, men en del kjerringråd og selvhjelp er enkle grep som minsker den daglige frustrasjonen. Og så er det jo tilfredsstillende når man kan "fikse" noe selv. :)

12
Kjøretips / Sv: Kjøring på motorvei
« på: onsdag 06. november 2019, klokken 11:07 »
Det enkleste er å se på gress eller annen vegetasjon langs kanten og om det blåses i riktig retning når du har en trygg avstand til bilen foran. Jeg mener å huske at der er enkelte avstander (varierer med hastighet) som gir negativ effekt også.

13
Elbilen i Samfunnet / Sv: Okkupering av ladeplasser. Fra elbil24.no
« på: onsdag 06. november 2019, klokken 10:35 »
Knallhard bøtelegging for feilparkering på slike plasser (og enda mer på HC-plasser!), men før bøtesatser evt. skrus opp må sjansen for å bli tatt og straffes øke betraktelig. (Gjelder egentlig alle typer bøter). Det er mye mer avskrekkende med 500kr i bot og 60% sjanse for å bli tatt enn 10.000kr i bot og 5% sjanse for å bli tatt.

14
Leaf 2010-2017 / Sv: Forvarming via app - kreves det lading?
« på: onsdag 06. november 2019, klokken 10:32 »
Det går helt fint inntil du har noen få streker igjen (husker ikke hvor mange). Da vil du ikke få forvarming siden bilen vil spare strømmen til kjøring.

15
I tillegg så vil vel oppgradert infrastruktur (tilrettelagt for elbil) også gjøre det lettere for flere å vurdere boliger som legges ut til salg.

Nettopp. Vi er mange som ikke engang ville vurdere en bolig uten lademulighet. Første spørsmål ved søk er "Hvordan er mulighetene for lading av elbil". Hvis ikke svaret minimum er at der er klartgjort infrastruktur slik at man bare trenger å kjøpe/montere boksen er boligen uinteressant.

Jeg oppfordrer alle som er på let etter bolig om å være så klare som mulig på dette, slik at flere eiere/selgere skjønner tegninga. :)

Sider: [1] 2 3 ... 474