Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - cra

#1
Sitat fra: hELgenen på onsdag 08. juni 2022, klokken 12:42
Er det ikke bare å skilte og gjøre det ulovlig da?

Det ville være den riktige løsningen ja. Flate dekk og tilgriset bil unngås best på den måten.
#2
Kjøpe elbil? / Sv: GODT brukt elbil?
torsdag 02. juni 2022, klokken 10:39
Gammel leaf hadde jeg ikke hat store kvaler med p kjøpe. Har en selv som har gått i ti år. Eneste problemet utenom vanlig slitasje var at mutteren på viskermotorakslingen datt av etter noen år. Det var ikke brukt låsemutter. Enkel fiks; plukka av noen plastpaneler og skrudde den på igjen.
#3
Elbilen i Samfunnet / Sv: Hva er det med strømprisene?
tirsdag 31. mai 2022, klokken 15:27
Sitat fra: stefse på tirsdag 31. mai 2022, klokken 12:45
Det MÅ argumenteres for en mer rettferdig strømpolitikk enn at Nordmenn skal overby hele Europa for egenprodusert vannkraft, til tross for vidt forskjellige forutsetninger. Ingen gjør dette pr i dag.

Ja, hadde jeg vært potetbonde kan jeg garantere at jeg hadde ikke betalt 60kr/kg for potetene jeg spiste til middag.
#4
Elbilen i Samfunnet / Sv: Hva er det med strømprisene?
tirsdag 24. mai 2022, klokken 13:43
Sitat fra: THE på tirsdag 24. mai 2022, klokken 08:05
Sitat fra: arthur på tirsdag 24. mai 2022, klokken 06:42
Er visst fortsatt litt investeringslyst i Norge: https://www.dn.no/energi/elkem/nord-norge/freyr/investeringsboom-i-nord-norge-rimelig-kraft-er-vart-konkurransefortrinn/2-1-1215656

Så kanskje ikke de største pessimistene får rett allikevel?
Som det står i overskriften "rimelig kraft er vårt konkurransefortrinn", og denne etableringsviljen gjelder i Nord-Norge. Rimelig kraft var et konkurransefortrinn i hele Norge fram til for ca 8 mnd. siden.

Nettopp. Og dersom det (Gud forby!) skulle bli bygget prisutjevningskabler også dit under parolen "alle skal blø!" så kommer det garantert ikke noe mer, og de som er der havner i samme dass som alt i sør.
#5
Alt det andre / Sv: Obs! Klikkbait. Varmepumpe til 99 kr
fredag 20. mai 2022, klokken 14:34
Trikset er å la gryta med (for mye?) vann stå på kjøkkenet til vannet har kolnet. Da går ikke varmen til spille. Å tømme vannet av grønnsaker, egg og pasta rett i vasken er det samme som å tømme ut penger.  ;D

#detborensunnmøringiossalle
#6
Elbilen i Samfunnet / Sv: Hvorfor må moms sjokkinnføres?
fredag 20. mai 2022, klokken 13:31
Sitat fra: geear på torsdag 19. mai 2022, klokken 15:51
Hva mener du med alt på en gang? Det er kun på summen som overstiger 500 000,- man skal betale moms med dette forslaget. Hvis hodet henger med her, så må en opp i 900 000,- før momsbeløpet blir sekssifret. Selvfølgelig kan det hende man må legge ut momsen i mellomtiden, men det må jo kun bli svært kortvarig utlegg.

Ja, jeg ser at jeg har misforstått hvordan det beregnes (hva det beregnes av), og velger å skylde på media (men tar delvis skyld for ikke å ha finlest artiklene).

Jeg tror uansett mange vil slite med å "bare legge ut kortvarig" beløp i den størrelsesorden det er snakk om. Jeg har i alle fall ikke slike beløp liggende å slenge.
#7
Elbilen i Samfunnet / Sv: Hvorfor må moms sjokkinnføres?
torsdag 19. mai 2022, klokken 13:48
Sitat fra: Ketill Jacobsen på torsdag 19. mai 2022, klokken 00:19
Ja i teorien er det det. I praksis betyr denne endringen ingen ting og har lenge vært varslet.

Vel, at fordelene skal forsvinne har vært gnålt i snart tjue år, hovedsaklig av elbilhatere som en slags dårlig unnskyldning for å ikek bytte til elbil.

Problemet er at man får alt på en gang, og ikke spesielt langt varsel. Det er jo ikke en spesielt gradvis innfasing.

Som tidligere foreslått av andre hadde en gradvis øking i mva-satsen på f.eks. 5% pr år vært en mye bedre måte å gjøre det på.

Om det ikke blir fritak for avgiftene for de som har signert kontrakt før dette kom tror jeg vi kommer til å se mange avbestillinger framover. Hvor mange er det som uten videre kan ta en sekssifret prisøkong over natta?
#8
Elbilen i Samfunnet / Sv: Moms innføres på alle el. biler
torsdag 12. mai 2022, klokken 13:28
Luksus? Hva avgjør om en bil er luksusbil eller ikke? Prisen? Utstyret? Hvor pent designet er?

Da vi kjøpte Tesla stod det mellom den, eller en ny bil lik den vi hadde (VW Caravelle/Multivan). Caravella kostet vesentlig mer, så heldigvis gikk vi for elbil istedet for luksusbil. Bedre ytelse, nyere teknologi og penere design fikk vi med på kjøpet.  ;)
#9
Elbilen i Samfunnet / Sv: Moms innføres på alle el. biler
torsdag 12. mai 2022, klokken 12:24
Sitat fra: alda på torsdag 12. mai 2022, klokken 10:08
Varför gå för en sån här ordning som kommer koste masse att administrera? Borde ju vara enklare att ha momsfritak upp till en gitt sum?

Fordi det viktigste er å beholde flest mulig offentlig ansatte.  >:(
#10
Sitat fra: RJK på torsdag 12. mai 2022, klokken 08:06
Nå var de nå ærlig nok med å fortelle at fordelene var midlertidige, og grensa for når avgifter skulle komme, har blitt utsatt lenger enn lengst. Sånn sett har ingen blitt lurt i forhold til elbil.

De eneste som blir lurt er de som skriker etter mer avgifter og mindre fordeler for elbiler, og de har vel strengt tatt lurt seg selv. Det kommer en dag da disse skal kjøpe ny bil og det ikke er noe annet å kjøpe enn elbiler. Da er det dem vel unt om det er full pris på alt.
#11
Elbilen i Samfunnet / Sv: Hva er det med strømprisene?
søndag 08. mai 2022, klokken 11:18
Sitat fra: RJK på søndag 08. mai 2022, klokken 04:32
Du mener altså at Wikipedia-artikkelen er feil? Da kan du jo godt komme kilden til infoen din, slik at en kan ettergåes.

Nå skal jeg ikke si noe om denne artikkelen spesifikt, men noe av det første ungene lærer på skolen angående kilder er at wikipedia ikke er pålitelig siden hvem som helst kan redigere artiklene der, og bør suppleres med andre kilder.
#12
Kjøretips / Sv: Elbil på ferje
torsdag 05. mai 2022, klokken 14:51
Motoren er av når bilen står stille. Jeg slår av bilen på lengre overfarter enn 15 minutter (fordi bilen slår seg av og setet justeres til exit-modus etter ca 15 min, og jeg skvetter hver gang setet plutselig går bak), eller den slår seg av selv om jeg går ut, men på kortere turer som f.eks. min lokale strekning forblir bilen på. Det er nok eksosen de ikke er interessert i å få i diverse luftinntak til brua og salongen, samt at de kanskje ønsker bilene parkert i gir slik at de ikke flytter på seg.
#13
Elbilen i Samfunnet / Sv: Hva er det med strømprisene?
mandag 02. mai 2022, klokken 15:22
Sitat fra: arthur på mandag 02. mai 2022, klokken 14:44
Det er vel INGEN som hevder det ("mange ønsker at Norge skal redde verdens klima med ren energi")

Ikke sagt direkte, nei, men man trenger ikke se mye nyheter før man skjønner at det nok er mange som skal gjøre sine hoser grønne hos pampene i EU (no pun intended).

Sitat fra: arthur på mandag 02. mai 2022, klokken 14:44
men at mange faktisk mener at Norge har gode,svært gode, forutsetninger for å BIDRA til det er åpenbart.

Det har vi, men måten de hllder på når det gjelder strømmen vår kan best sammenlignes med den minste i søskenflokken som er snill og spandabel, og gjerne gir et par drops til sine litt eldre (og mye sleipere) søsken når de spør pent. Helt til han ikke har noe lørdagsgodt igjen selv.

Jeg har ingen problemer med å bidra med noen kroner til en god sak når det kommer innsamling på døra, men kun av det som er igjen etter at mine egne forpliktelser er dekket og jeg har lagt til side litt til uforutsette hendelser. Slik tenker ikke politikerne, det er i alle fall sikkert.
#14
Lade hjemme / Sv: Tap ved lading
mandag 02. mai 2022, klokken 13:01
Har ingen skrupler med å la bilen stå med 100% på batteriet til jeg skal avgårde neste morgen, evt. over helga. Hadde heller ingen problemer med å starte opp fossilbilen i -15oC selv om ikke motorvarmeren stod på, som kanskje blir den nærmeste sammenligningen. Det er en bruksgjenstand, og det er forskjell på det man må kunne kalle normal praktisk bruk og å herje med ting. :)

Teslaen kan jeg riktignok stille inn til å bare lade til 85% til vanlig, men jeg lar den lett stå med 100% så den er klar til langtur neste dag. Tviler på at det har noen praktisk innvirning på hverken kapasitet eller levetid til batteriet å gjør det slik
#15
For noe jeg bare skal gjøre en sjelden gang hadde jeg nok bare lagt et par hjul e.l. under slik at det ikke faller mye ned hvis uhellet skulle være ute (har aldri opplevd svikt av jekk, men det kan sikkert forekomme), eller kanskje noe a'la den i vedlagte bilde.

Er det noe jeg skulle gjort jevnlig (f.eks. hvert hjulskift) hadde jeg gått for en mer "orntlig" sikerhetsløsning. Hadde en kar fra Tesla innom som byttet noen ventiler på kjøleanlegget. Han hadde en slags krage/"krakk" som han satte inn rundt løfteplata etter at han hadde jekka opp bilen. Mulig det var en slik: http://www.jackpointjackstands.com/
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA