Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 495 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - cra

Sider: [1] 2 3 ... 502
1
Humor og kanari / Til gressklipperen?
« på: I går kl. 12:41 »
Jeg kan umulig være den eneste som synes det er kleint å stoppe på bensinstasjonen og kjøpe bensin til gressklipperen/snøfreseren/motorsaga? Kanskje ei T-skjorte med en lignende tekst på?  :laugh:

2
Model 3 / Sv: Verktøy for å skifte dekk - noen som vet om norsk nettbutikk?
« på: Tirsdag 23. November 2021, klokken 16:01 »
Hvis løfting av hjulet er problemet (har data-armer selv, så jeg vet hvordan det funker  :-\) kan du lage en enkel "jekk" av en planke og en kloss. Eller bruke en spade slik vi gjorde i militæret for å slippe å bruke mye krefter på å løfte hjulet.

Ser for meg at en versjon for Tesla blir problematisk pga at hullet i felgen ikke er særlig større enn bolten, og at det da blir lite plass til et "rør" du kan skru utenpå bolten som stikker ut fra navet?

3
Elbilen i Samfunnet / Sv: Hva er det med strømprisene?
« på: Fredag 19. November 2021, klokken 15:30 »
Sikringsstørrelse hadde jo også fungert, det er jo makseffekt ein kan to ut, men veit ikkje om nokon som går for  det.

Det går ikke; da er vi jo over på samme som vitsen om hun som ble anklaget av lensmannen for å tjuvfiske fordi hun hadde ulovlig fiskeutstyr i båten. Han argumenterte med at hun hadde jo utstyr for det, og kunne således ikke bevise at hun ikek hadde gjort det. Hvorpå damen prompte anklaget lensmannen for voldtekt med samme argumentasjon.

4
Elbiler i media / Sv: Stellantis bilene kan ende opp uten nettilgang
« på: Fredag 19. November 2021, klokken 09:43 »
Ja, teknisk sett er selvsagt ingen bil avhengig av nettilgang for å kunne brukes, og slik håper jeg det vil forbli.

Jeg er imidlertid enig i at "alle biler trenger nettilgang"; jeg ville nok ikke vurdere en (ny) bil som ikke har nettilgang slik at jeg kan overvåke og styre diverse funksjoner. Om det forsvinner på min ti år gamle Leaf kan jeg nok leve med det (det er uansett bare kona som bruker den  :laugh:, men hun blir nok sur om det skjer), men ny bil i dag? Nettilgang uten abonnement, takk. Bør også ha mulighet for alternativ nettilgang via f.eks 5G modem eller tilsvarende slik at jeg kan velge å kjøre med tvilling-SIM på eksisterende mobilabonnement.

5
Avansert: Batterier og Lading / Sv: Ny nettleie
« på: Tirsdag 16. November 2021, klokken 14:18 »
Men tradisjonelt så har jo alt forbruk vært når vi er våkne, med topper om morgen og ettermiddag kveld. Inkludert i dette har nok også vært lading av elbil. Nå har vi muligheten til å enklere flytte store forbrukere (elbil og evt. andre ting) vekk fra disse tradisjonelle toppene og slik frigi kapasitet, men hvis de punktere hele opplegget med en slik modell er det jo bare å gi F og kjøre på som før. I alle fall dersom man bare trenger å kødde det til en enkelt gang før skaden er skjedd.

6
Model 3 / Sv: AWD, bra eller ikke?
« på: Onsdag 10. November 2021, klokken 09:37 »
Spørsmålet mitt blir jo da, hvor "annerl des" blir en rwd å kjøre? Klarer systemet å hente inn igjen bilen når den slenger med rumpa på bortimot tilsvarende måte som med awd?

Kan ikke svare for TM3, men min første TMS med RWD var helt syk på å hente seg inn! To ganger fikk jeg (begynnende) sleng på rumpa (ikke noe tullkjøring på gang; kjørte helt normalt, minding my own business), og bilen henta det inn før jeg rakk å reagere og gjøre noe som helst. Ble meget imponert!

Første gang var over ei bru med sving på høsten, og det hadde kommet en flekk med frost der. Ikke uvanlig, så jeg holdt kanskje 50 forbi der. Opplevde et brått lite glipp (nok til at hjertet slo et ekstra slag), men bilen var tilbake på riktig kurs før jeg engang rakk å kontrastyre.

Gang nr to var i et kryss/avkjørsel. Avkjøringsfelt og så 90 graders sving, så farten var lav. Isflekk der også. Veldig kraftig utslag med rumpa på bilen, men igjen var den tilbake på kurs før jeg rakk å gjøre noe som helst.

7
Lading av Tesla / Sv: Kommer SuC-nettverket til å bli åpnet??
« på: Torsdag 04. November 2021, klokken 15:38 »
Hva ser du for deg da? At noen ladere er kun Tesla og andre er for alle? Og selv om det blir en ledig kun-Tesla, så er de ikke tilgjengelig for andre før datamaskinen sier at rushet er over?
Ja, det kan jeg se for meg blir en variant på noen stasjoner.

Ikke helt ulikt tomme fast-track baner på flyplasser o.l.

8
Model Y / Sv: Hvor korrekt et speedometeret?
« på: Torsdag 04. November 2021, klokken 10:56 »
Mine TMS har konsekvent vist 1 for mye opp mot disse målerne som står langs vegen (som man må kunne gå ut fra er riktig kalibrert etc?)

Altså hvis tavla langs vegen viser 80 viser speedometereet i Teslaen 81. Dette på standard 19" felger/dekk med riktig (evt litt høyt) lufttrykk.

Til sammenligning viser Leafen hele 7 for mye! O.o  Ikke rart elbilister beskyldes for å være sinker som sparer på strømmen når det er slik.

9
Tesla SW og AP / Sv: 2021.40
« på: Onsdag 03. November 2021, klokken 15:52 »
Men hvis du har garasje så forstår jeg at du føler deg krenket.

Hva tusan er dette for slags stigmatisering av oss som har garasje?!? Et billig poeng at vi blir lettere krenka enn andre? Hæ?? >:(

10
Tesla SW og AP / Sv: Bilens software
« på: Onsdag 27. Oktober 2021, klokken 09:34 »
Waypoints virket helt ok for 10-12 år siden med TomTom i bil, både i Norge og nedover Europa.

Er ganske sikker på at jeg hadde akkurat dette for 20 år siden (på TomTom). Det var nyttig da, og jeg ville nok ha hatt like stor nytte av det nå.

Jeg mener prioriteringene er feil, så får andre mene at det er viktigst med underholdning.

Må si meg helt enig her. Det er et par ting jeg savner veldig som jeg har hatt lenge i andre biler. Waypoints er en, men spesielt muligheten for å sette en timer på defrost manuelt. Det virker som Elon har hengt seg opp i at alle har likt (og regelmessig!) kjøremønster der man starter til samme tid hver dag, og kjører samme rute (alltid den ruta bilen mener er best) til samme sted. Slik er ikke min hverdag, så jeg savner virkelig muligheten for timer på varmeapparat slik at jeg kan legge inn dette med det samme jeg får vite at/når jeg skal avgårde neste morgen. (Det er ikke alltid hensiktsmessig med vekking tidlig nok til å sete på defrosting manuelt for at den skal være ferdig til jeg skal dra.)


11
Litt lavere pris på elbil, men tar en også inn at en i snitt hverfall må bytte batteri hver 10.år?

Er det kommet helt opp i ti år levetid nå? I starten var det jo bare 2-3 år før man måtte bytte. Ifølge skeptikerne. Grensen flyttes stadig  ;)

Det virker også som at det er den gamle tidsindikatoren fra tidlige windows-versjoner som gjelder.  :laugh:

12
Humor og kanari / Tidlig prototype av Tesla Cybertruck
« på: Fredag 22. Oktober 2021, klokken 11:31 »
Kom over denne på nett i dag. Ser ut som det kunne vært en tidlig prototype av Tesla Cybertruck.

13
Elbilen i Samfunnet / Sv: Hva er det med strømprisene?
« på: Onsdag 20. Oktober 2021, klokken 10:45 »
I og for seg riktig, men det er samme problem for fosilbiler. En kan ikke bruke kjørecomputer, faktisk forbruk er langt høyere. Jeg har målt på alle mine fosiler tidligere og uten unntak var det avvik fra antall fylte liter. Og feilvisning på tripptelleren kommer i tillegg.

Jeg har et regneark for alle fyllinger på Caravella de ~15 årene vi hadde den. Totalsnitt på 0,725l/mil (ikke ille for en brødboks spør du meg; laveste forbruk 0,60 på langturer med tilhenger (Camp-Let)). Snittpris over alle årene var 10,24kr.

Den hadde ikke kjørecomputer, så jeg har ikke noen forutsetninger for å sammenligne faktisk fylt/forbrukt diesel med utregning fra computer, men det gir på sett og vis mening at den ikke tar med "svinn", selv om det da blir feil resultat.

14
Elbilen i Samfunnet / Sv: Hva er det med strømprisene?
« på: Tirsdag 19. Oktober 2021, klokken 15:12 »
Men ladetap/effekttap og varming av batterier når det er feks. -10 grader må vel også tas med? Hva er forbrukt om teslaen står i -10 grader om natten?

Sist gang jeg fylte betalte jeg 14,50 for diesel.

Ja, alt av forbruk bør selvsagt med hvis det skal bli riktig, så å se på målinger av hvor mye som faktisk overføres til batteriet vil være riktigste måte å gjøre det på. Dette kommer kanskje ikke med på de fleste elbiler? Får man slik info fra noen av de vanligste hjemmeladerne på markedet?

Sist jeg fylte diesel betalte jeg 13,55kr pr liter. Det var den 31. juli 2013  :laugh:
(Jeg slo opp i regnearket over forbruk på Caravella vi hadde)

15
Elbilen i Samfunnet / Sv: Hva er det med strømprisene?
« på: Tirsdag 19. Oktober 2021, klokken 12:51 »
Hva er break-even på strømpris - Tesla 3 mot en dieselbil som bruker ca 0,75 l pr mil?


6,- ?

Kommer så klart helt an på dieselprisen forbruker på TM3'en (jeg vet ikke hva forbruket er på en slik), men det ken enkelt regnes ut med formelen DRIVSTOFFPRIS * FORBRUK_PR_MIL / FORBRUK_ELBIL_PR_MIL

Med dieselpris på 16 (jeg aner virkelig ikke hva diesel koster lenger!  :laugh:) og om en kjører TM3 på 2,0 kWh/mil så kommer det ut med 6,00kr for break even.  Ser for meg at dieselprisene skal mer opp enn som så, og det er sikkert mulig å kjøre TM3 på under 2?  :D

Sider: [1] 2 3 ... 502