Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 510 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - MooCow

Sider: [1] 2 3 ... 16
1
Model 3 / Sv: 2020 vs 2021 modell
« på: Fredag 28. Januar 2022, klokken 23:06 »
To andre viktige oppgraderinger som kom i 2021 Model 3 levert fra Q3 (korriger meg hvis jeg husker feil) er også:
- Matrix LED.
- Rattvarme.

Begge er jo fine å få med, men spesielt førstnevnte. Matrix kan du også finne sporadisk på modeller før Q3, men ville spurt selger.

Ellers kan det jo være at en brukt Model 3 relativt ofte ser ut til å ha PPF og ceramic, og kanskje sotede ruter. Dette vil i så fall ha kostet opprinnelig eier et par titusenlapper, og er ikke nødvendigvis dumt å få med seg. I tillegg kan du spare et par tusenlapper på diverse essensielle nips fra BeGood. Vil påstå blant annet nye dørmatter (2-5000) og tredjeparts skvettlapper er essensielt tilbehør på Model 3, da de som følger med bilen fra fabrikk er dårlige greier.

At lyktene har matriser er vel ikkje så mykje å jubla over før ein eventuelt får noko funksjonalitet av det (utenom lysshow).

2
DS Automobiles (PSA) / DS 4 e-tense
« på: Torsdag 27. Januar 2022, klokken 09:56 »
Synd ein må venta til 2024 før den heilelektriske kjem!
https://www.tv2.no/a/14510412/

3
EV 6 / Sv: Kia EV6 (Kia CV)
« på: Fredag 10. ſeptember 2021, klokken 22:41 »
Ser at Exclusive versjon ikke har PCA - Parking Collision Avoidance Assist. Vet noen om det kun er at bilen ikke bremser automatisk når man rygger, eller mister man også varsel/piping når man rygger og bilen oppdager noe som beveger seg?

Alle modellar har parkeringssensor framme og bak:
https://www.kia.com/no/brosjyrer-og-priser/#/
Kryss av for EV6, prisliste og last ned :)

4
Polestar 2 / Sv: Programmere lading 100% til avreisetid?
« på: ſøndag 22. August 2021, klokken 17:00 »
Parkering med mulegheit for ladar (må ha med eigen ledning). Då tolkar eg deg som at ein kan setta tidspunkt for ferdiglading? Korleis gjer ein isåfall dette?

Nei, det er ikke mulig. Det eneste du kan gjøre i bilen er å angi ladegrense og maksimal ladestrøm. Den eneste muligheten du da har, er å regne ut hvor høy ladestrøm du trenger for at bilen skal være ferdig x timer frem i tid. Sannsynligheten for å treffe 100% er liten, men du kommer nok ganske nær. Om det er viktig at bilen er helt på 100%, så legger du på litt margin.

Men et annet spørsmål er om du virkelig trenger 100%. Det er ikke bra for batteriet å lade til 100% hver gang, så om man kan klare seg med mindre så er det gunstigere for batteriets levetid.

Var det eg gjorde, står jo uttrekna når han vil bli ferdiglada i displayet så slapp å rekna. Ferdiglada til 100 ein time før eg reiser må vera ok :)

Edit: Ja veit han ikkje har godt av 100%, difor eg spurde om mulegheit for programmering. Blir langtur neste 3 dagane så greit å kunna fylla heilt opp. Etter mi meining er ladehastigheiten største minuset til Polestar 2.

5
Polestar 2 / Sv: Programmere lading 100% til avreisetid?
« på: Lørdag 21. August 2021, klokken 23:33 »
Parkering med mulegheit for ladar (må ha med eigen ledning). Då tolkar eg deg som at ein kan setta tidspunkt for ferdiglading? Korleis gjer ein isåfall dette?

6
Polestar 2 / Programmere lading 100% til avreisetid?
« på: Lørdag 21. August 2021, klokken 20:16 »
Hei!

Kan ein programmera Polestar 2 til å nå 100% SOC til eit gitt tidspunkt? Gjeld jobbil og offentleg ladestasjon i garasje, så ikkje noko tibber eller liknandes tilgjengeleg.

7
Hyundai Ioniq 5 / Sv: P45 vs Enyaq iv80x
« på: Tirsdag 04. Mai 2021, klokken 21:46 »
Ikkje forvent skiluka eller takrails på EV6. Dei er jo søstermodellar. Står mellom Ioniq 5 og EV6 for meg. Bilda som er sluppe viser jo heller ingen takrails. Fryktar litt at EV6 er litt lågare enn Ioniq 5 i og med at Kia skal vera den litt meir sportslige av dei.
https://www.torquenews.com/10987/what-difference-between-hyundai-and-kia
EV6 er jo vist med skiluke (og justerbart baksete - ihvertfall ryggvinkel - se forøvrig youtube). Bakkeklaringen er også angitt til 17 cm, mot Ioniq 5 sine 16.

Ja bakkeklaringa og skiluka var overraskande :)

8
Jeg er litt skeptisk til at det er for å selge lagerbiler med hengerfeste.
Hvor mange har dem på lager? Så vidt jeg kan se så er omtrent alle "lagerbiler" i transitt.
Jeg forventer at når jeg spekket en ny bil så blir min bil parret med en av "lagerbilene" som er i transit.
Ellers så må jeg jo vente på at bilen jeg akkurat har bestilt må produseres først og kommer om noen måneder og ikke i mai som det stod på Tesla sin side.
Grunnen til at jeg valgte å spekke ny bil vs lagerbil var at det virket som om at når jeg trykket kjøp av lagerbil så gikk jeg rett til betaling uten mulighet til å legge til vinterdekk.

Så hvis dem har hauger av "Lagerbiler" med hengerfeste som dem vil selge først, så er det vel dumt å fjerne det som et valg av ny bil, så lenge det bare er å parre bestillingene opp mot de som er i transit?

Da er det vel heller kanskje en mulighet for at
1: Tesla vil selge mest mulig av bilene uten hengerfeste som er på vei nå, fordi det blir forandring i produksjonen.
Kanskje alle nye biler er klargjort for hengerfeste slik at det kan ettermonteres i fremtiden?
2: Eller så blir hengerfeste faktisk fjernet fra Model3, Men det er egentlig litt merkelig...
3: Tesla vil at alle som sitter på gjerdet skal kaste seg på telefonen for å bestille bil før det er for "sent" å få tilhengerfeste slik at neste kvartal også ser pent ut...  Og så dukker HF opp som valg igjen når det passer seg.

Jeg skriver lagerbiler i "" da jeg antar at lagerbilene er på vei på båt fra Kina / USA. Ellers så kunne jeg ha hentet bilen dagen etter at jeg bestilte den.

Var vel litt far fetched, men håpte at kanskje Tesla var starta produksjon av Model 3 med ny fjøring, og difor fjerna hengarfeste frå konfiguratoren.
https://twitter.com/greentheonly/status/1352052405525950467
Men i og med at Model Y fortsatt har mulegheiten for å legga til hengarfeste i konfiguratoren, så er nok dessverre ikkje det tilfellet.

9
EV 6 / Sv: Leveringstid ev6
« på: Onsdag 28. April 2021, klokken 21:32 »
Var blåfargen matt?!? Vanskelig å se det utifra 3D-modellen.

Satte meg opp og forhandler sa at de skulle legge til med forbehold om prøvekjøring og at det ikke var noe bruddgebyr.

Tror ikke de kommer til å ha noen problemer med å selge bilen skulle noen trekke seg.

Nei, som du ser av denne virtuelle modellen, så er berre gråfargen matt
https://worldwide.kia.com/eu/VR-driving-center/index.html#/survey/cv-e-gt/exterior-color

10
EV 6 / Sv: Kia EV6 vs VW ID4
« på: ſøndag 25. April 2021, klokken 17:17 »
ID 4 har vel LED matrix, redd for at EV6 ikkje har noko lignandes :(

11
EV 6 / Sv: The Kia EV6|World Premiere 30 March 2021
« på: Mandag 05. April 2021, klokken 14:38 »

Fine inne, fin forfra og profil, ikke bakfra, men subjektivt så klart dette.

Med litt fantasi ser den ut som en grinete utgave av denne, gjett hva det er ;D

Tenkte faktisk litt Scoripio første gang eg såg han eg og :-/ Har gått seg litt til, men bakenden er ikkje den finaste delen av bilen nei...

12
EV 6 / Sv: Kia EV6 (Kia CV)
« på: ſøndag 04. April 2021, klokken 10:38 »
Hva er forskjellen på GT og GT-line?

Finner ingen informasjon om "led matrix". Noen som har snappet opp noe der?

Tvilsomt at det er LED matrix, søstermodellen Ioniq 5 har jo ikkje dette, og om EV6 hadde hatt det vil eg tru at dei hadde framheva det allerede

13
Kjøpe elbil? / Sv: Gleder og utfordringer ved en rask bil.
« på: Lørdag 03. April 2021, klokken 23:27 »

men TM3P har jo mykje lågare WLTP enn TM3LR. Kva er årska til dette då? Sånn er det vel og med andre verstingmodellar i elbilverdenen, så eg vil tru han har eit poeng med at raskare bilar brukar meir energi. Kall det gjerne dobbeltmoral for meg, men folk flest tek vel ein flytur av og til, men pantar flasker og driv kildesortering. Sjølv om ein gjer noko som er miljøfiendtleg betyr det vel ikkje at ein skal berre drita i alt anna?

20’’ vs 18’’ felger. Og 567km vs 580km WLTP.

Dette er så ubetydelig at det blir meningsløst å fokusere på.

Ser no at det ikkje var store forskjellen lenger, men meinar bestemt at det var mykje større forskjellar når dei første model 3 kom  :-\

Meinar og at eg har sett stor forskjell på EV6 og EV6 GT, men det er vel antageleg ikkje offisielle tal.

14
Kjøpe elbil? / Sv: Gleder og utfordringer ved en rask bil.
« på: Lørdag 03. April 2021, klokken 20:49 »

Nå er jeg ingen ekspert, men i praksis vil vel mye akselerasjon opp og ned medføre høyere energiforbruk, både for fosil- og elektriske biler. På elektriske kan vel noe av dette tilbakeføres med regenerering.
På elektriske biler vil vel også motorene fort bli tyngre når antall kW øker, som igjen medfører mer energiforbuk.(på fosilbiler er bruk av turbo ikke særlig vektdrivende)
.
Hyppig akselerasjon og deselerasjon vil føre til ekstra tap ja.

Men det var ikke din påstand. Det du påstod var at å akselerere fortere opp til en gitt hastighet krever mere energi. Det gjør det altså ikke, det er relativt enkelt energiregnskap. Det krever dog mere effekt, dvs mere tilført energi pr tidsenhet.

Når det gjelder motorer så veier de akkurat like mye i TM3 P og LR.

Dog vil som du sier motorer som skal yte vesentlig mere enn andre veie litt mere. I prosent av bilvekten er det dog forsvinnende lite, og mye av det får man igjen ved regen.

men TM3P har jo mykje lågare WLTP enn TM3LR. Kva er årska til dette då? Sånn er det vel og med andre verstingmodellar i elbilverdenen, så eg vil tru han har eit poeng med at raskare bilar brukar meir energi. Kall det gjerne dobbeltmoral for meg, men folk flest tek vel ein flytur av og til, men pantar flasker og driv kildesortering. Sjølv om ein gjer noko som er miljøfiendtleg betyr det vel ikkje at ein skal berre drita i alt anna?

15
Hyundai Ioniq 5 / Sv: Hva slags tak foretrekker du? Solcelletak vs Vision roof
« på: Fredag 02. April 2021, klokken 23:57 »
Min prioritering ville vore slik:

Opnbart panoramsoltak/soltak (dette får ein ikkje til Ioniq 5?) -> Solcelletak -> Panoramatak -> Ståltak

Sider: [1] 2 3 ... 16