Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - GL1

#1
Model 3 / Sv: Langtur med SR+ LFP-batteri vinterstid
mandag 27. desember 2021, klokken 21:02
Sitat fra: OlaM på mandag 27. desember 2021, klokken 16:33
Sitat fra: ViktorS på mandag 27. desember 2021, klokken 13:59
Ett mulig teit spm, som er vrient å formulere. Men jeg forsøker:

Hvor er det egentlig batteri-prosentene forsvinner på vinterstid? Økt forbruk? Eller gjør kulda at batteriet ikke kan ha max strøm på?

Så hvis du lager opp feks 50 kwh, er det da bare feks 35 av disse du får brukt? Eller er det høyere forbruk som gjør at du får kortere rekkevidde før du må lade igjen? evnt en kombinasjon av begge to ?

Litt forbruk når den står, uansett sommer eller vinter. Fordi bilen er online, og evt Sentry Mode. Ved kaldt batteri kan % vises lavere, men er ikke nødvendigvis forsvunnet. Når batteriet er varmt "låses opp"/gjøres tilgjengelig mer rekkevidde igjen, men om vinteren kan det være vanskelig å oppnå høy nok temperatur.
#2
Model 3 / Sv: Gulvmatter, hvem er best av Taptes vs Gytis
onsdag 20. oktober 2021, klokken 01:58
Jeg kjøpte de fra Gytis i 2019 og er fornøyd, bra passform. Aldri klart å lage basseng i fotbrønnen, så har aldri tenkt på kanthøyden som noe ulempe. Lukter ikke, kan ikke si jeg reagerte på det når de var nye heller. (har en kone som er VELDIG var for lukter, så hadde nok husket det om det hadde vært noe).

Sikkert andre matter som er penere/bedre, men de gjør nytten for meg.
#3
Model 3 / Sv: Blindsonevarsler
mandag 27. september 2021, klokken 23:15
Sitat fra: snakkesalig på mandag 27. september 2021, klokken 12:34
Er det sånn at man faktisk må se ned på skjermen før man skal skifte felt, for å se om det er en bil ved siden av?

Jeg vil faktisk anbefale å kikke ut av vinduet før man skal skifte felt  ;)   

Beklager , jeg bare måtte... :laugh: Men ser du har fått svar på at det er innstillinger for lyd/inngripen.
#4
Model 3 / Sv: Brukt Model 3
fredag 24. september 2021, klokken 00:47
Sitat fra: perjohans på torsdag 23. september 2021, klokken 16:13
Hei dere!

Skal selge vår SR+, Midnight silver, 27k gått, med vinterdekk, uten FSD til en familievenn og leter etter en slags standardpris. Vet noen enten om hva som er en logisk pris her, eller et sted jeg finner det? Ser på Finn men det spriker veldig.
Du sier ikke noe om årsmodell, men bil m/2 hjulsett og tilsvarende km er det bare én av på finn nå. Og jeg tror de fleste biler blir solgt til lavere pris enn annonsert, så tipper en pris rundt 320'-330'
#5
Model 3 / Sv: Hva bør en kjøpe
søndag 19. september 2021, klokken 14:04
Støtter meg til de som sier gå for nyest, mye forskjell på 2021 vs 2019. Og rekkevidden til SR+ er nok mer enn nok for de ALLER fleste.

Har selv LR AWD 2019, og dermed ikke erfaring med bakhjulstrekk. AWD er jo "bakhjulstrekk" 90% av tida, men veldig komfortabelt å kjenne at kraften blir fordelt de gangene man merker at baken slipper. (skal sies at jeg ikke vet om det er pga AWD eller ESP... SR+ har vel stabiliseringsprogram selv om det er RWD)
#6
Lade hjemme / Sv: Easee Home - 230V IT - 1fas eller 3fas
torsdag 09. september 2021, klokken 00:35
Gjør som Orri sier, sett opp 40A sikring dersom du har planer om å stille ladeboksen til 32A.
#7
Lade hjemme / Sv: Anleggsbidrag e-verket fra 1 fas til 3 fas
torsdag 09. september 2021, klokken 00:30
Omexom (tidl. Infratek) tar kr. 7.375,- for ut og innkobling.

Dersom elektrikern har rigget alt klart og kun trenger kort tid for sin jobb strømløst, kan man komme unna med halve prisen hvis heldig.
Men kommer helt an på de som kommer for ut/innkobling og hvordan ruta deres er. Har opplevd at de foreslo å vente på stedet i en kort halvtime før innkobling, og fakturerte kun for én kobling.
#8
Lade hjemme / Sv: Anleggsbidrag e-verket fra 1 fas til 3 fas
onsdag 08. september 2021, klokken 21:01
Har et eksempel fra juli 2020 på hytta til min far: Luftstrekket måtte byttes fra stolpe for å få 3-fas. Det kom på ca. kr. 2.500,- Området er Frogn i Viken, nettleverandør er Elvia.

Dette kan nok variere fra sak til sak. Så det beste er vel å få elektrikern til å søke(er han grei, tar han lite/ikke noe for den jobben).
Nettselskapet henter da inn pris fra entreprenører som de har avtale med, og sender deg pristilbud. Det koster ingenting om du skulle velge å droppe oppgraderingen.

Som du ser i vedlegget, dekket Elvia en stor del av totalsummen. Dette kan sikkert variere ut fra hva de vurderer kanskje må gjøres snart allikevel.
#9
Model 3 / Sv: Forventet innbyttepris Model 3 LR
fredag 06. august 2021, klokken 13:12
finn.no ligger det 9stk. (8av9 er hvite) TM3 2020 mellom 30-40k km. Priset fra 435000 til 477000.(gjetter jeg din til 439900? ;-) )
Men som jeg litt flåsete pleier å si, hvis en bil ligger på finn er den feil priset...
De fleste legger vel inn prutningsmonn i prisen, så antar +/- 420000 kan være realistisk til en privatperson. Selge til en oppkjøper gir +/- 400000 tenker jeg. Til Tesla noen titusener under det igjen?
#10
Model 3 / Sv: Sakte lading-mulig dårlig nettstrømkvalitet
fredag 06. august 2021, klokken 12:31
Sitat fra: Rosstopher på fredag 06. august 2021, klokken 12:14
Spenninga viser jo bilen når man lader. Model S gjør i hvertfall det, regner med Model 3 også gjør det? Hvis det stemmer som forrige taler sier at det kan være problemet så er det i hvertfall fort gjort å sjekke i bilen.
Joda, skal være mulig det. Men vet ikke om skjermbildet er annerledes pga feilmeldingen han får.
#11
Model 3 / Sv: Sakte lading-mulig dårlig nettstrømkvalitet
fredag 06. august 2021, klokken 11:43
I tillegg til å sjekke over koblinger, bør elektrikern gjøre noen målinger. Bør sjekke installasjonen for jordfeil/lav isolasjonsmotstand.
Også sjekke om jevn spenning mellom faser og jord på inntaket med ditt anlegg avslått. Hvis avvik kan det tyde på jordfeil i området, og nettselskap bør varsles. Da søker de opp feilen, og gir vedkommende som har feil frist for retting.
Antar at du også kan få disse symptomene dersom det generelt er lav spenning i ditt område. Nettselskapene har krav om å levere spenning på +/- 10%. Ved 230V(IT Nett) betyr det at mellom 253V og 207V er innenfor spec. Dersom veggboksen f.eks "griner på nesa" under 210V, har du et problem.
Eller dersom det er veldig lang kabel fra sikringsskapet til ladeboksen; ved for tynn kabel da, kan man oppleve spenningsfall.

Ikke noe vitenskap bak, men jeg har følelsen av at TWC kan være mer pirkete på disse tingene enn div. andre veggladebokser.
#12
Lading av Tesla / Sv: Hjemmelader utfordring
tirsdag 19. januar 2021, klokken 19:29
Ville lest manualen og funnet ut hva blinkene betyr. Kombinasjon av farge/antall blink forteller hva som er feil.

Har selv ikke erfaring med denne laderen, men vet det er mange som opplever problemer. Kan virke som TWC har blitt litt "gammeldags", og andre er bedre/mer brukervennlige, som f.eks Easee. Model 3 kan f.eks ikke få fullt utbytte av 3fas fra TWC, her har vel folk ventet i snart 2 år på oppdatering uten at noe har skjedd.
#13
Model 3 / Sv: Autopark (garasje) model 3
søndag 03. januar 2021, klokken 15:59
Flere ting som ikke er tilgjengelig i Europa. Dette er antagelig en av dem...
#14
Model 3 / Sv: Gulvmatter
fredag 01. januar 2021, klokken 14:32
Jeg har også matter fra Gytis-Autotek og er fornøyd med dem.


Sent from my iPhone using Tapatalk
#15
Gratulerer med ny bil!

Kan ikke svare deg, jeg hentet min i mars 2019

Men jeg var nysgjerrig på det samme, fant fort ut at det ikke var noe å bry seg om...

I det daglige lades det hjemme, og rekker til alle småturer. På langtur har du behov for stopp(tisse/mat/drikke) før bilen har. Og bilen er ofte klar til å dra videre før du har gjort unna det du skal...


Sent from my iPhone using Tapatalk
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA