Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Gunn Bråten

#1
Hyundai Ioniq / Sv: Power Limited - skilpadde
lørdag 06. februar 2021, klokken 13:40
Hei. Jeg har samme problem, fant du ut av dette? Hos meg skjer det når det er veldig kaldt ute, vi er nede i minus 34. Men det gir likevel ikke mening at skilpadde modus slår seg på når jeg har 70% batterikapasitet igjen. Det skjer når forbruket er høyt pga oppoverbakker, dårlig underlag (isete, snøete, humpete) og veldig lave temperaturer. Men den går bort dersom jeg stopper bilen og starter den igjen.
Dette gjør at jeg blir redd for å kjøre opp en lang bratt bakke vinterstid ved lave temperaturer, har ikke lyst å få skilpadde fart mist i bakkene eller måtte stanse....det er smale, svingete bakker opp til skiløypene.

Mvh Gunn
#2
Kjøpe elbil? / Sv: Elbil til under 100k - hva er snubletrådene?
tirsdag 15. januar 2019, klokken 18:30
Jeg har nettopp brent meg på bruktbilkjøp. Gjaldt USA importert Nissan Leaf, 2015 modell. Mine råd er som følger:

1) Ikke kjøp av mellommenn som fremstiller seg som forhandlere. Kjøp via en seriøs forhandler.
2) Ikke ha som utgangspunkt at opplysningene i annonsen stemmer. Sjekk selv.
3) Sjekk batteriet. Jeg fikk beskjed om at hadde full kapasitet, det hadde det ikke. Det tok 9 timer å kjøre 190 km, bilen måtte lades 4 ganger noe som kosta 650 kroner! Bilen klarer ikke mer enn 50 km mellom hver lading, men har tilsynelatende bare mista en av sine 12 streker. Obs- første strek tilsvarer 15% av batteriet, deretter tilsvarer hver strek 6%.
4) Ingen USA-importerte biler har garanti hos Nissan. De seriøse forhandlerne gir tilsvarende garanti. De useriøse lurer deg.
5) Størrelse på batteriet og oppgitt rekkevidde sier ikke så mye. Hvor mye strøm den bruker betyr mer. Regn med halvering av rekkevidden, om ikke mer, på vinterføre og i kulde. Husk at man bare hurtiglader opp til 80%, så rekkevidden vil da være ut ifra det og ikke et fulladet batteri.  Lengre turer vil ta en god del lengre tid.   

Heldigvis for min del ser ting ut til å løse seg, jeg oppdaga problemene og løgnene før jeg hadde betalt og får heva kjøpet. Takk og pris!! Ikke lett å handle elbil for første gang!
#3
Kjøpe elbil? / Sv: Elbil, rekkevidde og kjøretid ved langkjøring
tirsdag 15. januar 2019, klokken 18:08
Takk for mange svar! Jeg ser på Tesla som uaktuelt akkurat nå, pga pris og avstand til serviceverksted samt de erfaringene en del har med Tesla. Jeg drar ikke på mange langturer i året, og de fleste av dem er på sommeren. Så det er først og fremst viktig at bilen dekker hverdagsbehovet (Kunne kjøre 80 km uten lading, også vinterstid (to turer tur/retur Tylldalen-Tynset, 20 km hver vei). Jeg skal sjekke tipset om bilselgeren på Alvdal, samt prøvekjøre Nissan Leaf 40kw nå i helga. Sistnevnte kan fås tak i på Tynset. Frister også veldig med Ioniq siden den forbruker mindre strøm og har fått veldig gode testresultater, men da må jeg vel til Elverum for service m.m. og det ser jeg på som en ulempe.

Ikke så lett å velge!
#4
Kjøpe elbil? / Sv: Elbil, rekkevidde og kjøretid ved langkjøring
lørdag 12. januar 2019, klokken 19:16
Spennende! Hvilken rekkevidde vil den få? Hvor kan man få utført service m.m. her omkring? (Tynset)
#5
Kjøpe elbil? / Sv: Elbil, rekkevidde og kjøretid ved langkjøring
lørdag 12. januar 2019, klokken 17:23
Er det den modellen som skal ut av produksjon og som man må bestille innen i morgen for å få?
#6
Kjøpe elbil? / Sv: Elbil, rekkevidde og kjøretid ved langkjøring
lørdag 12. januar 2019, klokken 13:07
Takk for svar :-)

Jeg skal bare ha en bil. Den skal brukes til kjøring og henting av barn på fritidsaktiviteter på ettermiddager, kveld og helg, samt til turer i nærområdet som Roy riktig gjettet seg til (Rendalen, Røros, Folldal, Savalen) Til og fra jobb bruker jeg som regel buss. Av og til trenger jeg bil til Trondheim, Hamar/Elverum, Gardermoen, Oslo, Drammen med startpunkt Tynset.

Av rene elbiler der det kun Nissan Leaf som kan tilbys blant de lokale forhandlerne tror jeg - evt Kia Soul på Alvdal muligens. Absolutt et godt poeng å ha et merkeverksted i nærheten! Men Leaf forbruker jo mye energi, særlig på kalde dager. Så usikker på om den er et godt alternativ (tenker da på 30 eller 40kwh)

Funderer på om hybrid vil være bedre. Samtidig ser jeg noen ulemper med det - de er dyrere, tror jeg? Man får ingen av fordelene el-bil eiere får med tanke på avgifter og man må påregne vedlikeholdsutgifter på bensinmotoren som man ikke har med rene elbiler, i tillegg til at man har vedlikehold på el-batteriet. Dobbelt opp på en måte. I et miljøregnskap antar jeg at de koster kloden mer i produksjon i tillegg til at de forurenser hver gang man kjører på bensinmotoren. 

Hva tenker dere om valget mellom hybrid og elbil?
#7
Kjøpe elbil? / Elbil, rekkevidde og kjøretid ved langkjøring
lørdag 12. januar 2019, klokken 11:48
Hei. Jeg vurderer å skaffe meg en elbil. Jeg bor på bygda, i et av landets kaldeste kroker (Nord-Østerdalen). Snøen og vinteren starter i oktober og varer til ut april. Til daglig bruk har jeg behov for å kjøre 2x 40 km uten lading, men det vil vel neppe være et problem selv på vinteren ved kjøp av noen av de nyere modellene?

Men jeg vil ha behov for å kjøre lengre turer innimellom også, og da er det noe som bekymrer meg, og det er tiden det vil ta. Rekkeviddeangsten er lett å dempe ved at det nå er ladestasjoner å oppdrive bak hver sving, men for hver gang man må/ønsker å lade vil det jo ta tid, minimum 30 minutter, og må man vente i kø går det jo fort en time per lading. Dersom man må lade flere ganger underveis, vil det vel gi uforutsigbar reisetid og adskillig lengre reisetid enn med fossilbiler? Det ser jeg på som en stor ulempe - langturene er gjerne til Gardermoen (260 km en vei)  i forbindelse med egen reise eller for å hente besøk som kommer. En tur til Oslo i bil (300 km)  tar uten stopp 4,5-5 timer, det synes jeg er lenge nok. Må man med elbil regne med 1-2 timer ekstra reisetid vinterstid? Det er en Hyundai Ioniq jeg vurderer å kjøpe.

Jeg har i mange år ønsket meg en elbil, mest av miljøhensyn. Men kjenner at jeg ikke er overbevist om at det vil være et bra valg pga dette med forlenget og uforutsigbar reisetid ved lengre turer. Jeg er til opplysning ikke av typen som er god på tidsplanlegging, heller av de som kommer i siste liten.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA