Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - tss_trd

#1
Bestilling og levering / Sv: Prisene skal til å stige?
fredag 14. april 2023, klokken 14:53
Da kan jeg vel slå fast at jeg traff bunnen både mtp salg av m3p og kjøp av ylr. Greit nok.. Både tror og håper at prisene skal videre opp utover året. Kronekursen er for lav rett og slett til at det kan vare.

At p har blitt satt ned denne gangen, kan kanskje skyldes at folk ser at forskjellen mellom lr og p er svært liten. Jeg mener, hvem er det som vil betale penger for et ubrukelig hjulsett og mindre bakkeklaring på en suv? Spesielt med de veiene vi har mange steder i dette landet..

Hva gjelder comfortdemping, er jeg rimelig sikker på at min marsleverte berlin ylr har dette. Da jeg prøvekjørte en kinabil fra høsten 22, reagerte jeg veldig på hvor stivt den var satt opp og hvordan slag fra små ujevnheter ble sendt opp gjennom hele bilen. Og da kom jeg rett fra m3p.

Allerede fra de første meterne jeg kjørte min ylr, kjente jeg veldig tydelig forskjell på oppsettet. Bilen går mye roligere på veien, kanskje noe mer duvende, men det er betraktelig mer komfortabelt.
#2
Hyundai Ioniq 5 / Sv: Farger på intromodell
onsdag 21. april 2021, klokken 14:28
En fordel med matt lakk er at den er litt mer motstandsdyktig enn blank lakk. Det blir ikke like lett vaskeriper o.l. Så finnes det jo mye vokser og forseglere som er tilpasset matt lakk. Gyeon har feks en forholdsvis rimelig forsegler en kan klare å legge selv.

Ellers er det bare å vaske bilen som normalt med passende shampo. Vedr rust kan jeg ikke forstå problematikken. Lakken er jo der for å beskytte metallet. Uansett lakk er det lurt å gå over med sveverustfjerner en gang i blant..
#3
Signert her også. Matt Gull, sort int. Slipper å polere ialllefall 😁 Avtagbart hengerfeste, takstativ og matte til bagasjerom. Forhørte meg om skvettlapper, men det visste de lite om foreløpig. Satser på å finne rimeligere vinterhjul  et annet sted.

Tror det er en bra deal. Kommer ikke på andre som tilbyr kurant rekkevidde, 4wd, 300+hk, 1,6 tonn hengervekt, HUD, V2L på nesten 4kW, solcelletak, selvkjøring, laminerte sideruter, 220 kW lading, VP, ventilerte skinnseter mm. til samme pris...

Så vet vi at verden sliter med halvledermangel, vi vet at råvarer til batterier vil bli utfordrende de nærmeste årene, vi vet mva vil komme på elbiler her i landet.

Alt i alt, en nobrainer dette her :)
#4
Hyundai Ioniq 5 / Sv: Felg- og dekktråden for IONIQ 5
onsdag 24. mars 2021, klokken 10:00
For meg ser det ut til at de har valgt tradisjonelle énstemplede flytende kalippere. Ikke lett å se, siden felgdesignet er svært lukket. Bevisst kanskje? Store felger og små bremser ser feildimensjonert ut. Det bør derfor være relativt enkelt å finne passende felger. Med mindre de har gjort noe uvanlig, det tviler jeg litt på siden vi snakker om Hyundai.

En helt grei 18" felg koster omlag 1500 kr, sensor 500 kr, billigdekk 1000 kr, merkedekk 2500 kr. Så komplett pakke vil trolig ligge fra 12 000 kr og opp mot 18 000 kr ink mva. Ønsker du litt mer fancy og større felg stiger prisen raskt..
#5
Hyundai Ioniq 5 / Sv: Siste nytt om reservasjon av intromodell
fredag 19. mars 2021, klokken 17:33
Fikk epost fra forhandler også nå, der de sier de vil kontakte meg neste uke for kontraktinngåelse. Skulle gjerne visst pris på de øvrige utstyrvariantene og ikke minst på Kia EV6 før signering. Litt drøyt av de å presse på bindende kontrakt så tidlig. Er de redd folk vil ombestemme seg?
#6
Hyundai Ioniq 5 / Sv: Rekkevidde wltp
torsdag 18. mars 2021, klokken 20:51
Tror nok 20 toms felger kun skyldes utseende og at markedsavdelingen synes det er kult å kunne si at bilen har nettopp 20 tommer. De følger jo opp med at dette er de største felgene på en Hyundai noensinne.

Av praktisk betydning er det kun ulemper. Ikke minst er det svindyrt å skifte dekk når den tid kommer. Nå er det riktignok 45 profil, så om noen av oss vil klare å merke forskjell sånn komfortmessig, er ikke så sikkert. At man ved smalere og mer lettrullende dekk vil kunne klare å måle forskjell i forbruk, tror jeg på. Ulempene er nok sånn sett marginale.

Bet meg merke i uttalen til forhandleren vedr spesialbehandlede dekk, hehe. Det er nokså vanlig at bilprodusenten får noen justeringer og sitt stempel på dekket. Akustisk skum er også etterhvert standarden.

Videre virker uttalen om kategorisk avvisning av 18" felger noe tatt på sparket. For meg ser det ut at det er god plass til bremsene bak felgene. Jeg er overbevist om at det vil være mulig å få tak passende 18". At Hyundai ikke tilbyr dette er noe annet..

Kan også føye til at min bil som er ca like tung, klarer 0-100 på 3,8 sek med 235 brede vinterdekk. Hva gjelder veigrep, er altså 255 helt unødvendig. Er jo ikke banebil vi snakker om her..

Som andre er inne på 20" er ingen dealbraker. I praksis har det lite å si bortsett fra at det kanskje ser tøft ut. Litt surt den dagen nye dekk må kjøpes inn. Kommer neppe til å kjøpe vinterhjul fra Hyundai. Vil tro det finnes rimeligere alternativer utpå høsten, også 18".
#7
Tynne stålplater i segselv isolerer dårlig, ref unger med grytelokk tidlig på morningen 😬
Det kommer altså helt an på dempingen.

En åpenbar fordel med glasstak er at da slipper man jobben med å polere og vokse taket. Greit for de av oss som liker blanke biler 😉
#8
Hyundai Ioniq 5 / Sv: Felg- og dekktråden for IONIQ 5
søndag 14. mars 2021, klokken 14:08
På feks www.rimsntires.com kan du sammenligne ulike dekk og felgkomboer.

Vi vet 20" felger har dekk i dim 255/45. Vil tro bredden er 9" og innpress 40 eller 35mm. Man kan med fordel gå ned til 235 på vinterdekk. Da passer 8" felgbredde bra og 5mm mindre innpress slik at hjulene ikke blir stående altfor langt inni hjulbuen.

Eksempler på kurante dimensjoner:
19" felg: 235/55
18" felg: 235/60
#9
Hyundai Ioniq 5 / Sv: Siste nytt om reservasjon av intromodell
torsdag 11. mars 2021, klokken 15:01
Samme her. Fikk oppgitt tidspunkt fredag 3.12.21. Hmm, spørs hvor interessert jeg er i det om jeg allerede har hatt bilen et halvt års tid...  :o
#10
Hyundai Ioniq 5 / Sv: Felg- og dekktråden for IONIQ 5
torsdag 11. mars 2021, klokken 14:39
På fjellet med min bror sin. Synes den ser barsk ut. Denne type bil kler litt ballongdekk.
Så har jeg lyst til å sitere Jason Fenske fra Engineering Explained:
I like the look of sidewall!

   [ You are not allowed to view this attachment ]  
#11
Hyundai Ioniq 5 / Sv: Felg- og dekktråden for IONIQ 5
torsdag 11. mars 2021, klokken 14:07
Sitat fra: andy99 på torsdag 11. mars 2021, klokken 11:50
Det blir også voldsomt høy dekkside. Ref ballongdekkene til jaguar som er 18 tommer.

Voldsomt høy? Min vurdering er at I Pacen helt klart tar seg best ut med 18" felger og skikkelig dekk. Så er det også kjekt at rekkevidden og komfort går opp, mens dekkstøy går ned. Videre blir hjulene totalt sett endel lettere. Det gir mindre uavfjæret vekt, noe som forenkler jobben til hjulopphenget og dets evne til å sørge for at dekkene har kontakt med veibanen. Ublide møter med asfaltkanter, hull i veibanen, brostein, kumlokk og ikke minst fortauskanter forandres til en lek. For min egen del, så synes jeg større profil gjør det enklere å kjenne slippgrensen til dekkene. Den blir ikke så brå og plutselig som ved lavprofil. Nok et poeng er at når man flytter vekten innover mot sentrum, så blir det lettere for motor og bremser til å hhv sette i gang eller stoppe hjulene. Altså bedre akselerasjon og kortere bremselengde. (Akkurat dette har vel mest med dekkenes friksjonsevne å gjøre men, men)
Listen bare fortsetter..

Kanskje noen synes store felger er kult, men i mine øyne er ikke kantkjørte 22" på en SUV særlig tøft :)

Nåvel, nok rant der;) Tror og håper at bremsene blir så store at 18" er det minste kan få på. Tenker 235/60-18 kan bli et godt valg for vintereren. Stort utvalg av dekk til en forholdsvis rimelig penge. Så gir det litt ekstra rekkevidde.
#12
Polestar 2 / Sv: Feil og mangler
onsdag 16. september 2020, klokken 17:07
Vi beveger oss vel litt langt OT nå, men diskusjonen er interessant synes jeg.

Elbilprodusentene bør helt klart bli tydeligere på å kommunisere akkurat dette. Slik at vi som forbrukere vet hva vi kan forholde oss til av daglig reell rekkevidde. De har utfordringen med å balansere max rekkevidde til den kundegruppen som vet hvordan batterier håndteres og hensynet til batteriets levetid for den kundegruppen som ikke vet dette. Dette løser man bare med tydelig kommunikasjon og gjentakelser slik at folk skjønner dette.

Personlig mener jeg, som nevnt, at vi må kunne få lov til å lade til tilnærmet 100%. Dette forutsetter at det er mulig å sette nivå på når ladingen skal stanses - og at dette fungerer! :)

Er enig i at man kanskje bør vurdere et tilsvarende system som med feks soveposer. Der heter det jo T-max, T-comfort, T-limit og T-extreme..

Edit: Daily WLTP og Max WLTP er faktisk ganske enkelt genialt :)
#13
Polestar 2 / Sv: Feil og mangler
onsdag 16. september 2020, klokken 14:38
Jeg leser hva du skriver hELgenen, og forstår hva du mener, men jeg er fundamentalt uenig med deg. Om jeg kjøper og betaler dyrt for et stort batteri, ville jeg blitt både irritert og fornærmet om jeg kun fikk lade det til 70-80%. Ikke er det særlig bra for hverken miljø eller klima at det produseres store batteripakker som aldri benyttes fullt ut.

Det er ingenting nytt om at batterier ikke har godt av å bli stående med en soc på over 80%, ei heller noe særlig under 20%. Dette gjelder både pcer, mobiltelefoner, elsykler, mm. Dette bør ettehvert være nokså allmenn kunnskap.

Jeg vet ikke hvordan din transporthverdag er, men for min del kommer en kjøretur på 40 mil+ sjeldent overraskende på meg. Jeg har som regel god tid til å lade batteriet opp til ønsket nivå.
#14
Model 3 / Sv: Noen som har nedklasset vekt på M3 eller henger ?
søndag 13. september 2020, klokken 20:12
B96? Tar lastsikringskurs på en ettermiddag og kjører litt med henger neste dag, så er det i boks. Da kan du trekke henger med totalvekt på 1945 kg.
#15
Vet ikke, men vil anta de ønsker å gjøre minst mulig. Litt andre fjærer eller bare mindre gummioppheng gir 10 mm lavere bil. Kanskje cambervinkelen blir noe mer negativ som følge av senkingen?

Rart du ikke opplevde sporing med ps4s. Det gjorde jeg. Disse dekkene har nokså stive dekksider. Noe som kan medføre endel sporing. Hvilket lufttrykk kjørte du med? Slik min logikk fungerer, vil høyere trykk gi mindre sporing. Da ofrer du komfort, veigrep og risikerer ujevn slitasje.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA