Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - 18650

#1
Tesla / Sv: Aldri mer Tesla
mandag 01. juli 2019, klokken 20:06
Sitat fra: Tuxedo på mandag 01. juli 2019, klokken 18:40
Sitat fra: Mippen på mandag 01. juli 2019, klokken 17:38
Neste steg blir å stevne de inn for forliksrådet. Det er laveste rettsinstans og dommen der er rettspliktig, så da har de ikke noe valg. De kan ev. anke til høyere domstol. Man må imidlertid ha advokat, og selv om man har delvis dekning gjennom forsikring osv. vil det komme på mange tusen, så da må man eventuelt håpe at motparten blir dømt til å betale omkostninger hvis ikke vil man tape mer enn man tjener. Derfor er det greit å begynne med forbrukerrådet.
Forliksrådet er et lavterskeltilbud som ikke krever advokat og heller ikke koster mange tusen.  Å sende klage til forliksrådet krever ikke spesielt mer enn å sende klage til Forbrukerrådet.

Forbrukerrådet funker fint. Klaget selv Tesla inn for Forbrukerrådet, etter at de brukte 7.5 uker på å betale tilbake kjøpesum etter bruk av angreretten på en Model 3. Fikk tilbakebetalt forsinkelsesrenter for 5.5 uker (det som overskred Forbrukerlovens krav om 14 dagers frist for tilbakebetaling), pluss alle utlegg ifm forsikring - da bilen var registrert på meg helt til pengene var tilbake på konto (ville ikke gjøre eierskifte før det var på det rene).

Alt i alt en formalitetssak for Forbrukerrådet. Dette var de superproffe på. Tesla aksepterte uten videre diskusjon - de hadde jo tross alt ingen sak.
#2
Å gå fra nisjeprodusent til produsent for massemarkedet krever at man leverer kvalitet og kundeservice. Kundene er ikke lenger like tilgivende og beleste på produktet (les: ikke lenger bare dedikerte fans).

Å trekke likhetstrekk mellom Apple og Tesla er for meg - i beste fall - unøyaktig. Selv om begge er SW-firmaer først og fremst, lager Apple «bare» mobiltelefoner. Å være bilprodusent er «a whole different ballgame». Selv om det selges mange mobiltelefoner over nett direkte fra Apple.com, benytter Apple seg fortsatt i stor grad av et eksisterende - og fungerende - forhandlernettverk som vet å drive kundeservice (fordi med dårlig rating på Google er man ferdig). Personlig mener jeg det er her Tesla har begått sin aller største feilvurdering - en de er nødt til å endre. Noe jeg har erfart direkte som kortvarig Tesla-eier. Ved å desentralisere alt ansvar, slik at «butikken» kun blir en «skrankeansatt» med null beslutningsmyndighet, vil de komme ekstremt uheldig ut ved reklamasjonssaker og kvalitetsproblemer. Det siste har det dessverre vært mye av.

Jeg mener at skal Tesla overleve som masseprodusent på sikt, er de nødt til å ta tak i de lokale servicesentrene og gi disse større beslutningsmyndighet. Bare da kan servicenivået bli bedre. Det trenger de for at kunden skal komme tilbake og snakke positivt om produktet.
#3
«Du skakke komme her og prakke på meg religionen din»

Det folk irriterer seg over - enten det er med elbilfanatikeren eller bensingutta - er en holdning til at de selv sitter på den hele og fulle sannheten. Den eneste sannferdige veien til frelse.

Noen ganger trenger man ikke andre argumenter enn at man selv liker den-eller-den bilen best. Derfor respekterer jeg andre som mener noe annet enn meg selv. Fordi ingen kan sies å ta feil.
#4
Model 3 / Sv: Tilhengerfeste nå tilgjengelig på Model 3
torsdag 09. mai 2019, klokken 20:36
Sitat fra: Magnus Hansen på onsdag 08. mai 2019, klokken 23:13
Sitat fra: GOS på onsdag 08. mai 2019, klokken 23:09
Sitat fra: Magnus Hansen på onsdag 08. mai 2019, klokken 23:01
«kunder som er opptatt av hengerfeste bør avvente nærmere informasjon»

Altså ikke bestill nå hvis du er opptatt av hengerfeste. Klinkende klart og ingen grunn til å komme å klage på tesla nå


Den meldingen kom vel etter at mange av oss alt hadde bestilt !?

5. desember. Altså når de åpnet for bestilling

https://elbil.no/forste-tesla-model-3-fra-464-020-kroner/



Det sitatet du har linket til flere ganger er ingen uttalelse fra Tesla, det kommer fra elbilforeningen. Det er ingen tvil om at dette har vært iskald beregning fra Tesla sin side. Ikke for å øke salget totalt, men for at melding om nært forestående hengerfeste ville fått de fleste kjøperne i Norge til å ventet. Det finnes selvsagt noen der ute som hadde gitt blanke fordi de «skulle ha bil tidlig», men er nok flere der ute idag som prøver å rettferdiggjøre for seg selv (og andre) at man ikke trenger hengerfeste.

Det er en velkjent businessmodell og stadig justere pris, spesifikasjoner rentekampanjer og utstyr. Google «promotional pricing strategies». Hensikten er selvsagt å booste korttidssalg ved å skape entusiasme over et tidsbegrenset tilbud. Det er kjente negative effekter av en slik strategi. Folk venter på «tilbud» før de kjøper, og kanskje viktigere: det kan skade en merkevares kredibilitet, spesielt overfor kunder som allerede har kjøpt produktet. Det siste er en kardinalsynd i businessammenheng. Missfornøyde kunder er det dyreste som finnes. Det er 3 ganger så stor sannsynlighet at man forteller venner/kjente om negative opplevelser. Det tar 10-12 positive tilbakemeldinger om et firma for å oppheve 1(!) negativ tilbakemld overfor potensielle nye kunder. Hvis man som firma ikke evner å ta dette til etterretning, er man i trøbbel. På sett og vis kan Tesla tillate seg å være noe arrogante overfor dårlig kundetilfredshet da de foreløpig  mangler reelle konkurrenter. Men det er ikke slik man over tid bygger et urokkelig godt internasjonalt rykte slik f.eks Toyota har gjort over de siste 30 årene.
#5
Model 3 / Sv: Tilhengerfeste nå tilgjengelig på Model 3
onsdag 08. mai 2019, klokken 15:31
Sitat fra: GOS på onsdag 08. mai 2019, klokken 14:11
Sitat fra: Handyman på onsdag 08. mai 2019, klokken 13:50
Sitat fra: Line K på onsdag 08. mai 2019, klokken 13:44
Ifølge de jeg pratet med så må dette fabrikkmonteres pga. lover og regler i EU.
Dette kan ikke være riktig. Her tror jeg selgerne har fått servert villedende info som de videreformidler.
Tipper at det er selgere som ikke tror på dette selv en gang.
Det er jo fult lovlig å ettermontere HF i Europa.
Tipper det går på at Tesla ikke ønsker å ta på seg ekstraarbeidet det vil innebære å ettermontere og levere dokumentasjon til Biltilsynet på biler som er registrert med 0 i hengervekt.

Om en får en skikkelig smell i baken slik at hengerfeste/bakre del må byttes ut, så vil jo ikke bilen sendes tilbake til fabrikk for å få på dette.

Det er helt klart at dette kan settes på her, det går på Tesla sin vilje. Er helt sikker på at en kan få endret typegodkjennelsen på de 'gamle' bilene også om Tesla vil.....men den ligger nok veldig langt ned i bunken med prioriteringer.

Enig.

Det handler ene og alene om europeisk typegodkjenning av bilen. Det er bare produsenten av bilen (her: Tesla) som kan søke om en slik typegodkjenning.

Enhver bil som er godkjent med tilhengerfeste, kan utstyres med et typegodkjent hengerfeste. Det kan komme fra produsenten av bilen, men også fra en tredjepartsleverandør. Typegodkjenningen av selve tilhengerfeste må gjøres separat og må søkes av produsenten av hengerfeste. EU Direktiv 94/20/EF beskriver både typegodkjenning av bil og hengerfeste for bruk av «mekaniske koblinger».

Hva betyr dette i praksis? Det betyr at Tesla må søke om en ny typegodkjenning av et kjøretøy som er forberedt for hengerfeste. Hvis de samtidig ønsker å typegodkjenne egenprodusert hengerfeste, må dette søkes om og vises separat. Både bil og hengefeste må fremvises for kontrollorganet.

Det er et faktum at ingen Model 3 levert hittil er typegodkjent i Europa med hengerfeste. Det kan derfor ikke ettermonteres.

Jeg tipper alle Model 3 som ble produsert etter uke x i 2019 hadde nødvendig HW for ettermontering (ref. Trailer hitch connector), men at Tesla har drøyet typegodkjenningen. Siden disse allerede er registrert på gamle typegodkjenningen, vil man likevel ikke få ettermontert lovlig.
#6
Kansellerte bil - på leveringsdato - for snart 7 uker siden. Har fortsatt ikke fått tilbake en eneste krone. Jeg har ikke tid til å bruke 24/7 på å følge opp, men har vært i ukentlig kontakt på telefon og to ganger ukentlig på mail. Dvs kontakt er å overdrive da svarprosenten deres er på under 50%. Og det for et selskap der primær kontaktmåte er email!

De kommer med like mange falske lovnader som en narkoman. De er tatt i løgn mer enn en gang, og inkompetanse nesten samtlige av gangene. Har klaget til forbrukermyndighetene for å kreve renter og andre omkostninger - bla annet fordi jeg må betale forsikring på en bil jeg ikke har - men eier.

Den dagen jeg får tilbake pengene, kommer jeg til å smile hver gang jeg ser en Tesla. Fordi jeg er så glad jeg ikke er i eierens sko og trenger å forholde meg til Tesla noen gang igjen. Det blir bedre enn nybilfølelse!
#7
Sitat fra: turfsurf på mandag 15. april 2019, klokken 09:02
Tesla er de eneste som faktisk er greie mot kunder her, i tillegg til den fantastiske angrefristen.

I det norske markedet overgås Teslas «7 dagers åpent kjøp» av det norske lovverket gjennom angrefristloven. Så helt superfantastisk ville jeg kalle å ta i..

Problemstillingen Tesla ikke klarer å ta inn over seg, er at når de gir kundene en åpning for fri retur, er det en dårlig ide å nærmest ha daytradingskurs på bilprisen. De prøver - delvis vellykket - å tåkelegge det hele ved å mikse hva som er inkludert og ikke slik at det blir vanskelig å sammenligne epler og epler.

Hvis kunden må ta ut bilen dyrere enn hva den selges for på overleveringsdagen, burde selvsagt dette vært kompensert av Tesla. Umiddelbart. På stedet. Hvorfor? Fordi kunden kan kjøre bilen «rundt bygget» og benytte seg av fri retur, logge seg inn på Tesla og bestille ny. Resultatet ved slutten av dagen er den samme. Hvem er tjent med den ekstra logistikken og dårlige publisiteten?

Det samme burde de gjort for kunder som allerede har tatt ut bil, men som er innenfor 14-dagersfristen. Det hadde vært en fair tilpassing til det norske markedet som hadde vært 100% enkelt å forholde seg til. Slik det er nå mener jeg Tesla avslører hvor spesielt dårlig lederskap de har på nasjonalt nivå. Antagelig har de liten eller ingen myndighet på nasjonalt nivå overhode.

Det siste ville ikke vært overraskende, da Tesla først og fremst er et teknologiselskap. Men det er forbløffende å se hvordan man behandler bilsalg på lik linje med smarttelefoner. Jeg er derimot overbevist om at det ikke lar seg skalere, spesielt nå som de vokser seg ut av det minste nisjemarkedet. La oss håpe Tesla ikke oppdager det for sent.
#8
De som har bodd/besøkt vinterstater i USA vet at selv om de også bruker kjemisk sammenlignbare saltbehandlinger, er det nesten kun nordøst i USA som kan sammenlignes med Norske forhold. Med det mener jeg at Norge har et unikt nullklima, med relativt hyppig perioder med små nedbørsmengder og nesten ingen fordampingssmelting. Sammenlign dette med hele innenlands-USA hvor snømengdene kommer i store lass hvor det enten tørker opp pga lange perioder med bare sol og høye dagtemperaturer (midt-vesten og høylands California/Arizona/New Mexico) - tenk Norge en sen fjellpåske, eller innenlands-USA (vest for de store sjøene) hvor det gjerne er vesentlig kaldere vintre enn i Norge - og igjen få påfyll. I Norge kjører vi nærmest konstant rundt på våte saltede veier, hvilket er mye mer korrosivt. Liknende miljø kan man til en hvis grad finne nordøst i USA, gjerne nord for Boston. Amerikanere flest VET at eldre biler fra dette område er i vesentlig dårligere stand enn ellers i USA. Bottom line: Det er altså ikke vedlig representativt å vise til hvordan en Tesla klarer salting i Denver eller Salt Lake City med Oslo.

Da skal jeg ikke geeke mer på amerikansk klima, selv om det er ganske interessant.  ;D
#9
Sitat fra: bno på mandag 18. mars 2019, klokken 20:31
Sitat fra: Mippen på mandag 18. mars 2019, klokken 13:21
Jeg pratet med naf bare for å avklare litt. Advokaten der sa at det foreligger en mangel når bilen er i dårligere stand enn det er grunn til å forvente. Siden det er stor variasjon på slutt resultatet er dette sannsynligvis grunnlag for å kjøre en reklamasjonssak mot Tesla, så jeg får se hva orker å bruke av tid og energi på dette. Vi har i hvert fall grunn til å klage hvis vi vil.
Jeg sitter nå med refundert beløp etter å ha forkastet bilen. ( OT: I dag prøvde jeg en TM3P for første gang alene en halvtime. Det er så bra som det kan bli synes jeg) Det var leit å levere den tilbake etter prøveturen. Men jeg tenker som så at heller prøve igjen å utsette dette enn å ergre meg over at jeg tok den ut.

Vi er da så ulike, men jeg hadde ikke tatt ut den bilen.
(Desto flere som blir mer kritiske tror det er mer feil som man er villig til å overse enn godt er),
Følelsen med nybil hadde jeg ikke hatt, men men. Det er da i et hvert fall mitt syn. Det har vært et ork, men jeg føler lettelse over valget idag..Avventer nå bestilling av ny til det er mer avklart med henger feste og euforien har lagt seg.

BNO, har du fått refundert hele beløpet allerede? Jeg får vite at inntil 60 dager er «standard» for alle som returnerer bil.
#10
Model 3 / Sv: 14 dagers returrett - noen erfaring?
lørdag 16. mars 2019, klokken 09:17
Sitat fra: Sverre Hasvold på lørdag 16. mars 2019, klokken 00:10
Sitat fra: Mippen på fredag 15. mars 2019, klokken 23:58
Ok, har du gjort det selv? Hva tenker dere andre om å returnere bilen? Er det sannsynlig at vi får ettermontert hengerfeste innen rimelig tid til en ok pris, eller vil dette ikke være mulig når bilen alt er typegodkjent uten hengerfeste, og med maks nyttelast på 374 kilo?

Jeg leverte inn min siden de ikke kunne holde løftet om gratis oppgradering til AP. Veldig grei og ryddig prosess. Bestilte ny identisk samme kveld og sparte 25000. Veldig fornøyd med bilen og med SC på Skøyen, men de fikk ikke lov av Tesla å legge inn AP så da ble det retur. Koster Tesla tid og penger så jeg skjønner ikke helt hvorfor de ikke lot SC holde løftet sitt...

Ny bil kommer ifølge delivery i løpet av mars.

Har du fått pengene tilbake også? Jeg fikk vite at jeg måtte vente inntil 60 dager før pengene var returnert. Ikke veldig happy med det.
#11
Model 3 / Sv: Levering av model 3
torsdag 07. mars 2019, klokken 19:09
Sitat fra: HermanGatevold på torsdag 07. mars 2019, klokken 14:48
En ting å fortelle om negativ utlevering. En annen ting er å spy utover hele badet når man kunne holdt seg til å spy i vasken/toalettet.

Helt uenig. Syns de aller fleste her inne med negative opplevelser får mesteparten av oppkastet innenfor åpningen på spyposen.

Både nybilkjøp og gammeldagse internettforum er noe voksne folk driver med. Hvis man syns det er mye substansløs kritikk her, er man lite rundt på andre sosiale plattformer. Eller ute i verden generelt.

Hvis man ikke liker å høre negativ omtale, er det ytterst viktig å skille faktiske kunder som har faktiske negative opplevelser (A), og negative oppgulp uten substans (B) som:

«Om jeg blir nektet ettermontering av hengerfeste, skal jeg ta Tesla til høyesterett.»
«Ringte igår og snakket med en håpløs svensk jentunge som ikke engang kunne bekrefte for meg om min VIN var ombord Glovis Cameltoe som jeg VET ligger utenfor Elfenbenskysten med 7.4m drought. Det er katastrofe!»
#12
Model 3 / Sv: For de av dere som har hentet ut bilen før 01.03
torsdag 07. mars 2019, klokken 15:01
Sitat fra: emurof på torsdag 07. mars 2019, klokken 10:36
Sitat fra: Fornybarbil på torsdag 07. mars 2019, klokken 07:05Alle gruppene vil jo ha dette gratis/kraftig rabattert. Det virker litt som om Elon sin personlighet har ført til at kundene føler seg personlig forrådt av bestevennen.

Jeg tror ingen tenker på Elon Musk i det hele tatt. De tenker på at de har kjøpt en meget dyr vare fra et selskap og opplever dårlig behandling fra selskapets side.

Korrekt. I næringslivet er det såre enkelt. Om du ikke klarer å levere på tid, pris, kvalitet og oppfølging blir man valgt bort. Dog har jeg sett nok andre eksempler på at selskaper som har attraktive produkter med overlegne spesifikasjoner, ofte kan bli i overkant arrogante på supportsiden. Det er ekstra tungt når man personlig er involvert med egne kontanter.

Damn you Tesla, for making such a compelling product!
#13
Model 3 / Sv: Levering av model 3
onsdag 06. mars 2019, klokken 17:34
Sitat fra: bno på onsdag 06. mars 2019, klokken 14:03
Ville antagelig ikke satt meg i en slik situasjon, nei. Det sagt så er jeg den første (i følge Tesla da  :D ) som har rejected. Sannsynligvis er alt OK, men det blir da et press en som jeg ikke ville hatt personlig sett.

Du er ikke den første. Jeg avslo utlevering 1. mars. Hovedgrunnen var endring i prisene og at de ikke kunne møte meg på prisreduksjon. Av det lille jeg fikk observert bilen, la jeg merke til:
1. Sideforskyving av glasstak
2. Limrester på kanalene
3. Lakkfeil (støv)på fremfanger og bakfanger
4. Dårlig fargematch på koffertlokk (omlakkering?)
5. Manglende karbonfiberspoiler. Alle andre P hadde dette, så jeg regner med at det har sammenheng med punkt 4.

Jeg sjekket ikke interiøret.


I tillegg ble jeg servert fake news for å overtale meg til å ta ut bilen:
1. Det ble påstått at min konfigurasjon IKKE ble billigere med de nye prisene.
2. Jeg fikk beskjed om at det kostet meg 15k å ikke ta ut bilen.
3. Jeg fikk beskjed om at de kom til å holde pengene mine (603k) i 45 dager før de returnerte de.

Punkt 1 og 2 gikk de tilbake på etter å ha «tenkt seg om». Jeg syns det er utrolig trist  at jeg måtte ende opp med å være «hard i klypa» for å kunne slippe unna med å ikke ta leveranse. Problemet hos Tesla er at de har null personer ombord med lokal myndighet til å foreta individuelle avgjørelser sammen med kunde. Når ting ikke er 100% på stell, kan ingen garantere eller kreditere for noe som helst. Hos en lokal forhandler, ville man tatt avgjørelsene på stedet. Hos Tesla ble jeg bedt om å sende de en mail (selv om jeg fysisk sto i deres utleveringslokaler).

Og før noen med uendelig tilgivelse overfor Tesla, begynner å grine over at jeg ikke ville ha bilen til den prisen jeg var forespeilet og hadde betalt for: Jeg sto fritt til å levere bilen tilbake «no questions asked» om jeg skulle tatt den ut. Resultatet av at jeg hadde fått kreditert prisøkningen på stedet er derfor den samme som å be meg sende en mail for å kansellere avtalen, refundere meg hele beløpet, sende meg bak i køen, finne en ny eier på «min» bil, omregistrere bilen på ny eier, ta imot en ny ordre på min «bil nummer 2» og planlegge en ny utlevering. Eller vent, heeelt samme blir det ikke. Tilliten til kunden er forringet, eller i verste fall brutt. Jeg er faktisk ikke helt sikker på om jeg kommer til å bestille ny bil på bakgrunn av dette. Hadde det ikke da vært lettere - og lurere -  å kreditert meg prisreduksjonen?
#14
Model 3 / Sv: 14 dagers angrerett etter norsk Model 3-kontrakt
mandag 04. mars 2019, klokken 20:57
Sitat fra: Ellemelle på mandag 04. mars 2019, klokken 13:17
Men hvorfor 45 dager? I så fall ville jeg tatt kontakt med Tesla igjen, og sagt at du i stedet velger å benytte deg av angreretten. Ihht til angrerettsloven skal tilbakebetalingen da skje uten unødig opphold:

Jeg regner med det går noe kortere tid. Jeg ble  fremlagt 45 dager som en slags anmodning om heller å ta bilen. Uansett gikk visst tilbakebetalingen fra Nederland, så det går uansett tiden for en utenlandsbetaling.
#15
Model 3 / Sv: 14 dagers angrerett etter norsk Model 3-kontrakt
mandag 04. mars 2019, klokken 11:38
Sitat fra: TrondM på mandag 04. mars 2019, klokken 10:15
Er det noen som har bedt om kansellering (med eller uten henvisning til angreretten) etter å ha fått VIN og final invoice? Hvilken tilbakemelding fikk dere i tilfelle; var det Ok og full refusjon av reservasjonsbeløp/depositum - eller ville man beholde noe av dette?

Jeg har bedt om kansellering. Fått VIN, betalt Final Invoice, bilen registrert på meg, men ikke tatt ut (møtte opp på utlevering). Jeg gjorde en avtale på utleveringsstedet, dog bare muntlig, om at jeg kunne sende mail og kansellere og få full refusjon. Alternativet mitt, for å få full refusjon, var å ta ut bilen, kjøre den rundt bygget og levere den på 1-dags «no questions asked». Vi ble enige om at dette hørtes veldig bakstreversk ut. De opplyste dog at vanlig ville være at 15k (ordrebeløpet) var det de ville holde tilbake om man kansellerte en bestilling hvor man hadde fått VIN. Det virket for meg som at det ikke var en sentral melding fra Tesla, men mer en skremmetaktikk for å få meg ut døra MED bilen.

Har ikke fått bekreftelse på mail enda. Kansellerte da de ikke ville kreditere meg 25k som bilen hadde blitt billigere over natta. Ble tilbudt inkludert AP for samme pris, noe jeg takket nei til. For å få bilen til redusert pris, måtte jeg kansellere bilen (som stod i utleveringshallen registrert på meg), vente 45 dager på å få pengene igjen, gjøre en ny bestilling og stille meg bakerst i køen.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA