Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 495 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - s3xy

Sider: [1] 2 3 4
1
ID.4. / Sv: Id4 4 hjulstrekk
« på: Onsdag 28. April 2021, klokken 19:32 »
Mja...synes faktisk Ioniq 5 er mer elbil for pengene. Ca 530 fully loaded for den inkl.vinterdekk.



Problemet med Hyundai er jo at der kommer vel bilen feb. 2022

Leveranse i september/oktober sa selger til meg i dag for I5

2
Hyundai Ioniq 5 / Sv: Leveringstidspunkt?
« på: Onsdag 28. April 2021, klokken 08:45 »
Februar 2022? Da kan man like så godt vente på model Y fra tysk fabrikk.

Tenker jeg også.... få med lengre rekkevidde, og ytelser for samme pris.... + 2 seter ekstra

3
Model Y / Sv: Spekulering - når kommer den første kundebilen?
« på: Onsdag 28. April 2021, klokken 00:19 »
Problemet er kombinasjonen range, ytelse, pris, vil det være galskap å kjøpe noen dagens Elbiler da de rett og slett er en langt dårligere deal... så da er det bare å vente, alle viste jo at det kon til å skje!!!
Da gambler du jo på at Tesla faktisk klarer å levere et paradigmeskifte på batterisiden, til lavere pris. Risikoen for at de ikke får til det i 1.halvår 22 er absolutt tilstede.
Alternativt kan man kose seg med en annen elbil mens man venter.

TM3 har jo.passert 60 mil på dagens teknologi. Sjansen er jo enorm for at TMY kan ligge å ligge 10+ mil foran konkurrentene når den lanseres,... så spørs d bare hvor lenge d er til, og evt hva annet som har dukket opp da.

4
Model Y / Sv: Spekulering - når kommer den første kundebilen?
« på: Tirsdag 27. April 2021, klokken 10:36 »
Problemet er kombinasjonen range, ytelse, pris, vil det være galskap å kjøpe noen dagens Elbiler da de rett og slett er en langt dårligere deal... så da er det bare å vente, alle viste jo at det kon til å skje!!!

5
Model Y / Sv: Ikke bestill model Y før Tesla setter ned prisen
« på: Torsdag 22. April 2021, klokken 07:46 »
Har bestilt i fjor sommer, og til dagens pris. Tenker jeg kommer til å avbestille... Litt trist, hadde gledet meg til bilen, men det er for mange gode alternativer der ute. Spesielt skeptisk til lakkproblemer, det gidder jeg ikke. Noen som har avbestilt, som kan si hvor lang tid det tar å få tilbake pengene?

Synes d er det største problemet st d ikke finnes gode alternativer...

Tesla er som vanlig forsinket i Berlin og kommer ikke til å sette ned prisen for å stimulere til flere kjøp av en bil de ikke klarer å levere

6
Kommende Audier / Sv: A6 e-tron
« på: Mandag 19. April 2021, klokken 10:59 »
Viser jo at mange biler som dyttes ut i dag har allerede utgått rekkevidde og ladekapasitet

7
Audi Q4 e-tron / Sv: E-tron Q4
« på: Onsdag 14. April 2021, klokken 20:26 »
Sportback er lekker da...  men økonomisk virker dette ikke som noen god deal....

8
Model S / Sv: Lavere pris på Model S
« på: Torsdag 15. Oktober 2020, klokken 09:46 »
Så at Elon laget Tesla for å redde verden stemmer ikke lenger altså, siden han nå begynner å konkurre på pris... får håpe at setter ned prisen på Y også da.... er vel ikke S som selges mest av lenger

9
Model Y / Sv: Model Y fra Berlin får nytt batteri
« på: Onsdag 23. ſeptember 2020, klokken 15:30 »
Hvis TMY ikke får de nye batteriene fra Berlin I første omgang, men Elon sier samtidig at de vil produsere i store volum av batteriene i 2022, så ville de være utrolig kjipt å få TMY i 2021 for å så at det kommer ut en TMY i 2022 som går 30 mil lengre og er billigere.... da vil mann økonomisk måtte vente i ett år til.... blir spennende så hva som skjer her!!


Synes også d virker rimelig at Berlin bilen kommer på ny plattform... men da er det moms spøkelse som vaker i sivet. Trenger vel penger inn når så mye går ut med corona... det er ikke lett å vite hva mann skal gjøre...


Må vel regne med moms 25%.....
Det har vel aldri vært snakk om å innføre full MVA-sats fra en dato til en annen?
Det kommer sannsynligvis til å fases inn i flere trinn. Tipper på en overgansfase med mellom 5 eller 10% pr år.
Så hvis den norske krona samtidig styrker seg, trenger det ikke bli dyrere... i alle fall ikke det første året.

10
Model Y / Sv: Model Y fra Berlin får nytt batteri
« på: Onsdag 23. ſeptember 2020, klokken 08:00 »
Hvis TMY ikke får de nye batteriene fra Berlin I første omgang, men Elon sier samtidig at de vil produsere i store volum av batteriene i 2022, så ville de være utrolig kjipt å få TMY i 2021 for å så at det kommer ut en TMY i 2022 som går 30 mil lengre og er billigere.... da vil mann økonomisk måtte vente i ett år til.... blir spennende så hva som skjer her!!

11
Skoda ENYAQ / Visning
« på: Lørdag 19. ſeptember 2020, klokken 16:04 »
Var på visning av bilen i dag.
Fronten med led grillen er tøff. Avslutning bak funker ikke helt for meg, her er nok cupe versjonen vesentlig finere. Ellets flere smarte løsninger med blant annet nivåer i bagasjerommet. Innsiden ser ok ut. Fikk opplyst at bilen ikke er typegodkjent så hengervekt kan gå bådebopp og ned, de håpet på opp.. nærmere Etron. 4x kommer etter sommeren engang... altså ett år unna. La forøvrig merke til alle på gruppen jeg hadde visning med var 60 år + samme gjaldt gruppen som kom etterpå.. sikker bare en tilfeldighet...

12
ID.4. / Sv: Bilder
« på: Tirsdag 08. ſeptember 2020, klokken 11:02 »

13
ID.4. / Sv: ID4 vs Enyaq
« på: Tirsdag 08. ſeptember 2020, klokken 10:56 »
Tipper mange er villig til å betale 3000 euro for å få 1900 kg over 1200 kg hengervekt...
Har ikke E-tron bare 1800 kg? Virker rart at ID4 får 100 kg mer.... 1200 kg er iallefall 300 kg for lite....

Blir også spennende å se om den største motoren blir tilgjengelig ved lansering.


14
Skoda ENYAQ / Sv: Bestilt Enyaq?
« på: Lørdag 05. ſeptember 2020, klokken 22:13 »
Lurer på hvor mange som venter på ID4 som blir presentert 23 September og ikke minst battery day 22 September.. 

15
Skoda ENYAQ / Sv: Tippetråd pris Enyaq
« på: Torsdag 03. ſeptember 2020, klokken 12:47 »
Poenget er jo at TMY utvilsomt er bedre enn Enyaq på rekkevidde, ytelse, ladenettverk, hengervekt, (ikke synsing med fakta) altså de viktigste tingene for en Elbil. Prisforskjellen for å da velge Skoda over Tesla bør være langt større. Sannsynligvis vil TMY gå ned i pris også.

Du gjør den forutsetning at alle skal ha den elbilen som har lengst rekkevidde, sprinter raskest til 100, og har det største ladenettverket. Men folk er forskjellig. Mange kan sågar klare seg med innstegsmodellen av Enyaq (iV50). Det er ikke alle som har behov for 4wd. Det er mange som aldri kommer til å behøve en hurtigladestasjon, eller som kanskje bare kjører langtur en sjelden gang. På ett år med e-tron har jeg ikke en eneste gang sett behovet for Teslas nettverk.
Og ytelse? Gjennomsnittsbilen her til lands gjør 0-100 på 10 sekunder (minst). Og de fleste bilførerne gjør aldri en kick-down.

Folk er forskjellig, folk vurderer forskjellig. Kanskje noen ønsker det meget innovative og nyttige Head UP AR? Så langt har ikke Tesla kommet i utviklingen. Mange synes det er fantastisk med Matrix-fjernlys i stedet for Tesla sin løsning som enten er full pupp langlys eller null pupp.
Kanskje ønsker folk en massasjefunksjon i førersetet når man ruller på langtur. Igjen, poeng til Skoda. Hvem har vel ikke sett klønete parkeringer rundt om? Area view (360-kamera) er da et fantastisk hjelpemiddel. Til tross for litt Elon-twitring for en god stund siden, så har Tesla ennå ikke funnet løsning for dette. Men det har Skoda.

Ta så ISOFIX. Mange barnefamilier rundt om. Og mange besteforeldre som har småbarn på besøk i bilen i ny og ne. En praktisk detalj her er at ISOFIX-ankerne ligger i en åpen brakett, skjult bak et utvippbart deksel i Skoda (VAG). Helt fantastisk når man titt og ofte skal ta ISOFIX-stolene inn og ut. På Model Y må du lirke ISOFIX-festet mellom kunstskinnet på sittepute og ryggpute for å komme til ankeret. Med risiko for å ripe opp og slite ut kunstskinnet.
Og pluss til Skoda for at de har ISOFIX i passasjersetet foran!

Som sagt, folk er forskjellig. Og Enyaq vil bli en fantastisk og gjennomtenkt bil. Alt er ikke perfekt, naturligvis. Ei heller med Model Y.

Ja folk er forskjell, noen er opptatt av massasje i sete på langetur, andre av rekkevidde og ladenettverk..... :D

Sider: [1] 2 3 4