Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - ole-m

#1
Skoda ENYAQ / Sv: Tippetråd pris Enyaq
torsdag 03. september 2020, klokken 13:43
Sitat fra: s3xy på torsdag 03. september 2020, klokken 12:47
Sitat fra: SurSnasen på torsdag 03. september 2020, klokken 11:12
Sitat fra: s3xy på torsdag 03. september 2020, klokken 10:44
Poenget er jo at TMY utvilsomt er bedre enn Enyaq på rekkevidde, ytelse, ladenettverk, hengervekt, (ikke synsing med fakta) altså de viktigste tingene for en Elbil. Prisforskjellen for å da velge Skoda over Tesla bør være langt større. Sannsynligvis vil TMY gå ned i pris også.

Du gjør den forutsetning at alle skal ha den elbilen som har lengst rekkevidde, sprinter raskest til 100, og har det største ladenettverket. Men folk er forskjellig. Mange kan sågar klare seg med innstegsmodellen av Enyaq (iV50). Det er ikke alle som har behov for 4wd. Det er mange som aldri kommer til å behøve en hurtigladestasjon, eller som kanskje bare kjører langtur en sjelden gang. På ett år med e-tron har jeg ikke en eneste gang sett behovet for Teslas nettverk.
Og ytelse? Gjennomsnittsbilen her til lands gjør 0-100 på 10 sekunder (minst). Og de fleste bilførerne gjør aldri en kick-down.

Folk er forskjellig, folk vurderer forskjellig. Kanskje noen ønsker det meget innovative og nyttige Head UP AR? Så langt har ikke Tesla kommet i utviklingen. Mange synes det er fantastisk med Matrix-fjernlys i stedet for Tesla sin løsning som enten er full pupp langlys eller null pupp.
Kanskje ønsker folk en massasjefunksjon i førersetet når man ruller på langtur. Igjen, poeng til Skoda. Hvem har vel ikke sett klønete parkeringer rundt om? Area view (360-kamera) er da et fantastisk hjelpemiddel. Til tross for litt Elon-twitring for en god stund siden, så har Tesla ennå ikke funnet løsning for dette. Men det har Skoda.

Ta så ISOFIX. Mange barnefamilier rundt om. Og mange besteforeldre som har småbarn på besøk i bilen i ny og ne. En praktisk detalj her er at ISOFIX-ankerne ligger i en åpen brakett, skjult bak et utvippbart deksel i Skoda (VAG). Helt fantastisk når man titt og ofte skal ta ISOFIX-stolene inn og ut. På Model Y må du lirke ISOFIX-festet mellom kunstskinnet på sittepute og ryggpute for å komme til ankeret. Med risiko for å ripe opp og slite ut kunstskinnet.
Og pluss til Skoda for at de har ISOFIX i passasjersetet foran!

Som sagt, folk er forskjellig. Og Enyaq vil bli en fantastisk og gjennomtenkt bil. Alt er ikke perfekt, naturligvis. Ei heller med Model Y.

Ja folk er forskjell, noen er opptatt av massasje i sete på langetur, andre av rekkevidde og ladenettverk..... :D
Når du først velger å sette ting på den usaklige spissen, så kan jeg jo informere om at enkelte også er opptatt av å ikke ha bilen på verksted, vente på å få time på verksted, eller ha lånebil - som for i hvert fall noen Tesla-eiere, tilsynelatende virker å være en hverdagslig realitet.
#2
e-208 / Sv: Første testene er online
lørdag 02. november 2019, klokken 10:16
Nå er jeg ikke ute etter elbil i denne størrelsen, men dersom det var tilfellet, hadde denne vært meget aktuell. Ser lekker ut :)
#3
Model 3 / Sv: Standard Range
fredag 07. desember 2018, klokken 08:22
Nå er jeg ingen ekspert, men ser på den amerikanske nettsiden at de i tillegg tilbyr en "Mid-range"-variant med bakhjulsdrift (i stedet for AWD).

Er denne modellen ventet å komme før SR?
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA