Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 495 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - Bob_Core

Sider: [1]
1
Ift. oppsummeringen nedenfor så skal det vel legges til at pga. at ladbare biler blir stadig vanligere i boligselskapene, så kan nok styret ha belegg for å opptre tiltakende strengt ift. blokkert effekt som går på bekostning av fellesskapets behov. Dette kan også bety at overgangsordninger kan være mulige frem til en stor andel av bilene er blitt ladbare, f.eks. 5-10 år fremover. En minnelig ordning er dermed gjerne enklere å få til hvis man tidsbegrenser den.

Hos oss koblet de bare ut så kalte ‘gamle’ ladere og sa alle som ville lade måtte kjøpe nye. :(

2
For å oppsummere litt:
  • Når styret gir tillatelse til installasjon av et separat ladepunkt så bør styret sette tydelig krav om tilslutning til fremtidig felles løsning.
  • Dersom man har fått tillatelse uten forbehold så bør man søke å finne en minnelig løsning. Både styret og seksjonseieren har hatt mulighet for å forutse dilemmaet. Nedgradering av effekt for ladepunktet for en overgangsperiode eller redusert betaling i fellesløsningen kan være minnelige ordninger.
  • Det er ikke klokkeklare regler som tilsier at en seksjonseier kan tviholde på sin ladeløsning, men heller ikke gitt at sameiet kan pålegge fjerning der hvor dette kan fremstå urimelig.
Et par relevante sitater fra eierseksjonsloven:
  • §25, første og andre ledd: "Seksjonseieren har enerett til å bruke sin bruksenhet. Seksjonseieren har også rett til å bruke fellesarealene til det de er beregnet til eller vanligvis brukes til, og til annet som er i samsvar med tiden og forholdene. En seksjonseier kan med samtykke fra styret anlegge ladepunkt for elbil og ladbare hybrider i tilknytning til en parkeringsplass seksjonen disponerer, eller andre steder som styret anviser. Styret kan bare nekte å samtykke dersom det foreligger en saklig grunn.
    Bruksenheten og fellesarealene må ikke brukes slik at andre seksjonseiere påføres skade eller ulempe på en urimelig eller unødvendig måte."
  • § 58, andre ledd: "Styret kan ikke ta beslutninger eller handle på en måte som er egnet til å gi noen seksjonseiere eller utenforstående en urimelig fordel på andre seksjonseieres bekostning."
Spesielt ved høye effektuttak, f.eks. 11-22 kW, så kan ikke seksjonseieren forvente å fortsatt blokkere såpass høy effekt gjennom et statisk ladepunkt når resten av sameiet behøver effekten til en lastbalansert løsning.

Takker for god oppsummering.
Har det vært noen flere erfaringer siden dette ble skrevet?

3
B-Electric / Smart styring med taleassistent?
« på: Onsdag 05. Desember 2018, klokken 20:18 »
Hei,

For en tid tilbake fikk jeg en mail fra Mercedes om smart styring.

Har noen av dere brukt dette? Jeg ønsker å bruke det med Google Assistant / Alexa / Siri hvis mulig.

Jeg vet at de har åpnet for bruk av Google Assistant i US.

Utsnitt av mail
Sitat
vi jobber kontinuerlig for å forbedre Mercedes me connect- og smart control-tjenestene. Denne gangen har vi - i tillegg til arbeidet med selve tjenestene - også tatt for oss bruksvilkårene. Vi har revidert strukturen til bruksvilkårene: i den nye versjonen er tjenestene oppsummert i kun ett dokument. Dette letter håndteringen av bruksvilkårene betydelig.

Det er fra nå av ikke lenger nødvendig for deg å godta de spesielle bruksvilkårene enkeltvis. I stedet finnes det en kontrakt som inneholder alle vilkårene for Mercedes me connect- og smart control-tjenester. Hvis du ønsker å bruke konkrete tjenester som inkluderer språktjenester fra vår tjenesteleverandør Nuance, må du også godta den separate sluttbruker-lisensavtalen fra Nuance. I tillegg vil det glede oss dersom du ønsker å bidra til å forbedre våre produkter og gir ditt samtykke til dette.

4
B-Electric / Sv: dårlig kvalitet på motorer?
« på: Tirsdag 04. Desember 2018, klokken 09:09 »
Jeg så på flere instruksjonsvideoer fra Mercedes før jeg fikk bilen, og der sa de flere ganger at man burde være sparsom med Range Plus.

Det står også i vedlegget som ble referert til. https://avt.inl.gov/sites/default/files/pdf/fsev/fact2015mercedesbclass.pdf

"The Owner’s Manual warns that using RANGE PLUS shortens the service life of the
battery, i.e., the more often RANGE PLUS is used, the more the extended range is reduced
"


5
B-Electric / Sv: dårlig kvalitet på motorer?
« på: Mandag 03. Desember 2018, klokken 13:37 »
Range+ er ikke noe man trenger å spare på, men ingen grunn å trykke på knappen før lading dersom man vet at man ikke har behov (både fysisk og psykisk) dagen der på...

Så det sliter ikke på batteriet å bruke Range+?

6
B-Electric / Sv: dårlig kvalitet på motorer?
« på: Lørdag 01. Desember 2018, klokken 15:37 »
Hei,
Jeg er kjempefornøyd med 2017-modellen. Har ikke hatt noe problem enda.

Vi er 4 stk på jobb som jeg vet om som har bilen... 2 av dem har måtte byttet motor.. Det er jo sjanse for at det skjer med min også da

Jeg bor i Stavanger. Reell rekkevidde for min del vil jeg si er 150 km på sommer, og 100 km på vinter.. Du kan strekke det litt med å kjøre veldig forsiktig. Ekstrabatteriet har jeg kun brukt 2-3 ganger, da det sliter visstnok på batteriet.


Jeg må ærlig inrømme at det er veldig kjipt å ikke kunne hurtiglade... Det er det store minuset. Men prisen er såpassa god, at hvis du ikke må ha hurtiglading så får du ekstremt mye bil for pengene.

Lykke til.

Sider: [1]