Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - cHronos13

#1
Sitat fra: engolf på tirsdag 23. mars 2021, klokken 11:14
fick du nån rapport över hur många celler som var dåliga?

Har du testat köra batteriet tomt för ström, och sedan hurtigladda till max?

Sitat fra: CitB59EL på tirsdag 23. mars 2021, klokken 23:02
Ville prøvd å kjøre den helt tom flere ganger på rad til skillpadde for å å lade helt opp. Dette for  å se om BMS klarer å hente inn noe. Ved 2 blinkende prikker har du 20% batteri igjen. 10% igjen ved 0 prikker-da skal skillpadde komme når du får 0/1 km rekkevidde igjen. På en frisk C-zero kan en kjøre ca 2-3 km på skillpadde. Anbefaler å teste uten prikker ved ladeplass. Bare la bilen gå med lys og radio på helt til batteri 12V lampe kommer. Da er bilen HELT tom. Sette den da på lading.

Jeg har ringt til bilverksted og spurte om hvor mange seller er dårlig, eller detaljert rapport på test.
Da fikk jeg svar at de bare leste kode "feil i drift batteri", og den levere ikke den riktig spenning. Hvis jeg trenger mer info om tilstand, da må jeg kontakte batteri spesialist. Betalt for dette tull 800kr...
Kan tenke meg å kjøpe den greien: PP2000 PSA XS Evolution Diagbox V7.83 921815C Lexia 3
Koster 600kr på Ali. Den bør passe til C-Zero?  :D

Jeg ser at dere anbefale tømme batteri helt. Kan dette være risikabelt at batteri kommer til å bli en da dårligere/svikte totalt, etter den prosedyre. Hvis BMS fungere ikke helt korrekt?
Er det lurt å kjøpe Lexia 3 først og teste selv? Det må ikke være veldig komplisert?  ::)
#2
SitatDet du kan gjøre er å klage til selger, du har bare eid bilen siden november.

Det å klage er helt uakseptabelt.  :)
Jeg fikk klar beskjed før kjøpet at bilen ikke har hatt noen servicer og aldri vært på merke verksted siden kjøpet. Jeg har kjøpt den på egen risiko, betalt kun 35000. Bilen fortsatt levere bra nok rekkevidden for min daglige bruk. Det spørs hvor lenge...  :laugh:

Nå jeg må bare grave litt inn på de tekniske detaljer og prøve å fikse batteri selv etter på.
#3
Sitat fra: engolf på torsdag 28. januar 2021, klokken 21:46
Var bor du nånstans?
Jag har diagnostikutrustning och kan läsa ut felkoderna om du är i närheten av Drammen-Sandvika och däremellan.

Takk for tilbud  :+1: Jeg bor på Nøtterøy får ikke nok rekkevidden, ingen sjanse  :)

Fikk testet bilen på merkeverksted. Feil i drift batteri. Egentlig som forventet.
Jeg fikk beskjed at flere 25%+- seller er utladet og derfor ødelagt. Drift batteri kan ikke lade seg fult og derfor begynne å lyse lampe ((!))
Etter de testet bilen, lampe ((!)) lyse nesten hele tiden, under kjøring også.

De også sagt at batteri fikk skade pga periodiske servisene er ikke gjennomført. Under service de kalibrere batteri seller og lade på en spesiell måte  ::) som forlenge batteri levetid.

Så det vil si at dette feil pga bilen aldri vært på servise hos merke verksted også...

Kan tenke meg å reparere batteri selv i sommer.

Nå full-ladet bilen levere 75km rekkevidde.

Hvor lenge batteri kan leve i sånn tilstand?  ???
#4
Takk for svar.  :+1:
Nei da, bilen er over 6 år gammel ikke noe å reklamere.
Jeg vil ikke røre 12v så lenge bilen fungere og levere rekkevidden som dekke min dagens behov.
Vente litt med den godeste "svenske knappen" :laugh:

PS. Kommer tilbake i den tema med rapporten etter diagnostieringen.
#5
Sitat fra: TB på torsdag 28. januar 2021, klokken 14:12
Bør sjekke med selger om dette er kjent. Om selger viste om det?

Du mener Citroën sin batteri garanti gjelder ikke pga bil ikke har vært på regelmessig service?

Bør sjekke med selger om det stemmer.
Han hadde den bilen i 4-5 år og aldri opplevd noen feil. Jeg stole på han, kjenner han godt.
Jeg fikk beskjed fra han at bilen ikke gjennomført en eneste regelmessig service(veldig dumt men sånn er det). Jeg betalt meget hyggelig venners pris for den bilen.

Det som litt rart at bilen leverer fortsatt omtrent det samme rekkevidden. Når bilen er "full ladet" viser alltid samme rekkevidden 57 eller 60km, før jeg starte varmen.
#6
Ja. Nå alltid mangler 4 målesteker. Når jeg prøver å ta ut  og sette inn ladekabel ladestasjon viser fulladet, og bilen starte lading noen sekund, stoppe og tar ikke imot mer strøm, gullvasle lampe lyser. Av og til jeg opplever at etter jeg tatt ut ladekabel viser 3 målesteker mindre det skjer bare når + grader.
Bilen hadde ikke service desverre. Så ikke noe mulig å å kreve garanti reparasjon på batteri pakke hos Citroen.
#7
Bil er 2014 modell. Har kjøpt den i november. Forrige eier brukt bare den originale lader 10-8A til vanlig stikkontakt hele tiden.
Jeg har 16A ladestasjon Type 2. Lade med kabel Type2-Type1.

Bil vil ikke ta imot ladding for fullt. Den stoppe når det mangle 4 målestrekker til fullbatteriet stoppe å lade og lyser gull lampe med utropstegn. Lampe slukker når jeg dra ut ladekabel.
Dette jeg har opplevd etter blitt stabilt minus grader over 2 uker. I høsten batteriet hadde alle målestrekker på plass.
Bilen leverer 4-5mil nå. Kjøre som normalt uten problem.

Jeg har bestilt diagnose hos Citroen.

Lurer på at noen hadde samme trøbbel? Hva det kan være?
#8
Bil er 2014 modell. Har kjøpt den i november. Forrige eier brukt bare den originale lader 10-8A til vanlig stikkontakt hele tiden.
Jeg har 16A ladestasjon Type 2. Lade med kabel Type2-Type1.

Bil vil ikke ta imot ladding for fullt. Den stoppe når det mangle 4 målestrekker til fullbatteriet stoppe å lade og lyser gull lampe med utropstegn. Lampe slukker når jeg dra ut ladekabel.
Dette jeg har opplevd etter blitt stabilt minus grader over 2 uker. I høsten batteriet hadde alle målestrekker på plass.
Bilen leverer 4-5mil nå. Kjøre som normalt uten problem.

Jeg har bestilt diagnose hos Citroen.

Lurer på at noen hadde samme trøbbel?
#9
Plugg-inn hybrider / Sv: Hyundai Inoiq Plug In Hybrid
torsdag 15. november 2018, klokken 08:30
Svar fra Hundai kundeservice.

Spørsmål:

Hei!
Jeg har kjøpt Ioniq Plug-inn for en uke siden.
Det vil si tusen hjertelig takk for nydelig bil, meget fornøyd. Jeg aldri opplevd så lite driftstoff forbruk før.
Det jeg litt nysgjerrig på.
Kan dere forklare konkret hvorfor bilen starte bensin motoren mens batteriet er full ladet?
Det skjer nesten hver gang når jeg starte bilen på nytt etter liten stans(halv time +-) selv om det står i EL-modus.
Tankene med ladbar hybrid det å bruke 100% elektrisk på veldig korte kjøring.

Regne med at dere gi meg godt teknisk forklaring om forbindelsen mellom bensin motor og elektrisk anlegget under EL-modus mens batteriet er over 80% ladet.

Er det mulig å programmere bilen slik at den ikke bruke driftstoff hver gang når jeg starte bilen etter 30min-1 time parkering?

Og svar:

Hei,
Takk for din henvendelse.

Selv om bilen har et godt oppladet høyvolts batteri, så har den også et vanlig 12 volts batteri som trenger opplading.
For opplading av batteriet så drives dynamo av bensinmotor. Dette inntreffer hyppigere ved bl.a. krav til oppvarming av førermiljø.

I tillegg er kjøretøyet bunnet av utslippskrav. For å opprettholde ren forbrenning i bensinmotor, som slår inn f.eks. ved mye gasspådrag, vil det være nødvendig med forhåndsoppvarming av kjølevannet til motoren.

Ønsker deg en riktig god dag videre.
Med vennlig hilsen / Best Regards / 감사합니다
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA