Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Skaft

#1
Bestilling og levering / Sv: Levering model Y performance
mandag 20. november 2023, klokken 19:09
Har akkurat fått VIN på en MYP. Der er tegn nummer 8 = L. Er dette den nye Hairpin motoren, eller har den vært i salg en stund. L = Performance Motor – hairpin winding
#2
Model X 2014 - 2022 / Sv: Levetid bremseskiver
søndag 19. juli 2020, klokken 13:10
I forbindelse med bremseservice fikk jeg beskjed av Tesla via SMS at bremseklossene foran var slitt og sprukket, og burde skiftes. Dette synes jeg var rart i og med at bilen kun var gått 25k km. Jeg nektet for dette og etter flere påstander om El bil og lav bruk av bremser etc bestemte jeg meg for å bytte disse et annet sted før sommerferien. Jeg var tilstede på verkstedet hvor bremseklossene ble skiftet. Klossene ble tatt ut, og de var helt fine, lite slitasje og overhode ingen sprekker. Usikker på om dette kvalifiseres som ett forsøk på svindel. Uansett så er mitt tips, be om bilde dokumentasjon eller om å få se bremsekloss eller en annen del som det menes er klar for skift. Jeg stoler rett og slett ikke på service lengre. Dette er en av flere situasjoner nå den siste tiden. Jeg ble i tillegg løyet til med tanke på bilens status rett før ferien som medførte til to turer opp til service senteret for å få avklart når bilen ble ferdig. Helt elendig og langt under det nivået som Tesla burde ligge på.
#3
Lading av Tesla / Sv: Bilferie med Tesla utenfor Norge.
mandag 06. juli 2020, klokken 09:49
Takk for gode tips.

#4
Lading av Tesla / Bilferie med Tesla utenfor Norge.
lørdag 04. juli 2020, klokken 20:30
Hei,
Vurderer en tur til Danmark og kanskje nedover i Europa dersom det åpnes for det.

Er det noen ladebrikker eller abonnement på ladere som kan være lurt å ha med seg, eventuelt noen adaptere..?
Tenker noen dager i København, en tur til Skagen og litt rundt.

Har en TMX 75Kwh.
#5
Model X 2014 - 2022 / Sv: Levetid bremseskiver
fredag 29. mai 2020, klokken 10:50
Det er jo en åpenbar svakhet som faller utenfor normal drift og vedlikehold og hva mann kan regne med produktet skal tåle (holdbarhet og driftssikkerhet). Tesla kan ikke regne med at folk bare skal akseptere dette og risikere å skifte bremseklosser omtrent en gang i året. Hva med andre eventuelle følgeskader det kan medføre.

https://twitter.com/elonmusk/status/1078010341651492865

Elon Musk
@elonmusk
Replying to
@JT_Richards

@MMelinot
and
@chuckyyyd
This is incorrect. Vast majority of vehicle motion is returned to the battery, as the electric motors act like a generator in reverse. Brake pads on a Tesla literally never need to be replaced for lifetime of the car.
#6
Model X 2014 - 2022 / Sv: Levetid bremseskiver
onsdag 27. mai 2020, klokken 18:49
Under normale forhold og vanlig bruk skal bremseklosser tåle mer en 25000 km og litt mer en ett år (på en ny bil)før de må byttes ut fordi de er utslitt. Det er min oppfatning og erfaring. Dersom det ikke gjør det, er det også etter min oppfatning en kvalitetssvikt på bremsene som selger av produkt må ta på sin kappe. Det er ikke den dyreste delen å skifte, men det bare er litt irriterende at det er en åpenbar svakhet som blir dyttet over på kunde. Får inntrykk at av argumentene de bruker, er at de rett og slett ikke tåler Norske kjøreforhold og det er ditt problem.
#7
Model X 2014 - 2022 / Sv: Levetid bremseskiver
onsdag 27. mai 2020, klokken 13:51
Det var klossene som var nedslitt har dessverre ikke bilde. Her er det snakk om helt alminnelig kjøring i by. Dersom det kreves ekstra eller utenom vanlig vedlikehold av bremser og klosser bør dette etter min egen oppfatning opplyses om på en mer tydelig måte. I hvert fall når det påstås at klossene skal vare ut bilens levetid (men kun under gitte forutsetninger?) Selvsagt slites klosser ut, men jeg mener de bør tåle mer uansett om det er salt og vinter.
#8
Model X 2014 - 2022 / Sv: Levetid bremseskiver
onsdag 27. mai 2020, klokken 13:02
Jeg var nettopp innom SC i forbindelse med bremseservice og noe reklamasjonsarbeid. Fikk melding om at bremsene var slitt ut foran og måtte byttes. Bilen var gått 25000 KM og litt over ett år gammel. Synes det var vel kjapt for en "slitedel" og bli nedslitt. Har vært i lignende situasjon tidligere med nybil som både hadde gått betydelig lengre og som var eldre, dette ble tatt på nybilgaranti/reklamasjon uten diskusjon. Kom overhode ingen vei på SC. Synes det var dårlig håndtert av Tesla. Et argument som gikk igjen fra deres side var at pga. vinter og salt så må bremsene vedlikeholdes jevnlig. Synes bremsene skal tåle dette.
#9
Model 3 / Sv: Detailing og vasketråden!
onsdag 13. mars 2019, klokken 10:46
Sitat fra: JorEl på tirsdag 12. mars 2019, klokken 14:20
Sitat fra: TRM på tirsdag 12. mars 2019, klokken 12:36
Vi har en Solid Black Model 3 i bestilling. Har hatt to svarte Solid Black Model S tidligere. Et lite helvete å holde fin. Lovte meg selv - ALDRI mer Solid Black - men, pga endring til Performance måtte noe vike. Og det ble hvitfargen jeg opprinnelig hadde bestilt.
Hørte litt skrekkhistorier om Solid Black, men ente opp med det jeg også. Liker svart men også en som er lett og holde pen. I hvert fall noenlunde ren. Har vært flink og spyle og bruke avfetting, men rører ikke lakken før våren. Skal prøve å få på noe voks, men blir det ikke bra så er det fritt frem i vaskehall, helst uten børste kanskje.
Derfor et nybegynner-spørsmål; Finnes det noe på flaske som jeg kan spraye på, etter at jeg har spylt og avfettet? Noe som ikke er like hardt på lakken og som beskytter, evt lager litt glans :)

Hei.
Jeg har en TMX Solid Black. Har kjørt på med:
Soft99 Fuso coat. Den er litt tricky så jeg vil anbefale at man tar ett panel om gangen. Bilen, eller panelet du tester på må være helt ren før påføring. Påfør meget tynt lag og spre det godt utover panelet du jobber på og ikke la det tørke for lenge før du buffer av med en ren mikrofiberklut.
https://www.autodude.no/produkt/bilvoks_soft99_fusso_coat/ Finnes også i en spray utgave, men den har jeg ikke testet.

Skal du ha noe som du kan bare spraye på etter en vask som skinner så bruker jeg denne(se link) fra samme leverandør.
https://www.autodude.no/produkt/quick_detailer_soft99_luxury_gloss/

Har du Soft99 Fusa Coat på, er det i utgangspunktet et stand alone produkt. Men Soft99 Fusa Coat er ikke så veldig glansfull den er mer kjent for hydrofobiske egenskaper. Så jeg bruker Soft99 Luxury gloss quik detailer etter den ukentlige vasken for å få det til å skinne. Det var et tips jeg fikk på youtube.  Samme prinsipp. Vask bilen ren, tørk, spray på litt og gå over (buff) med en mikrofiberklut.



Det er en del video på nett som går over de fleste produktene og hvordan det skal påføres.

https://www.youtube.com/watch?v=5LU-KJr2CIo&t=1287s

https://www.youtube.com/watch?v=DptKHVateZA&t=909s

https://www.youtube.com/watch?v=ODwbduv7jV0
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA