Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Jim_Nos

#1
Kia Niro EV / Sv: Hvilke feil og mangler har du hatt på din bil?
tirsdag 14. januar 2020, klokken 21:49
Har hatt treg ladeluke, den vart tatt inn og smurt opp kostnadsfritt på drop in.

Selve dekselet til ladeluka hadde små sprekker i seg, ny vart bestilt og lakkert i bilens farge på garanti.

Sørvis kosta 3170kr.
15000km sørvis
Recall på ei pakning til varmepumpe
Softwareoppdatering
Nytt deksel til ladeluke
Bremsescervice der skiver blir demontert og sandblåst.
#2
Kia Niro EV / Ettermontere frunk
lørdag 21. desember 2019, klokken 20:08
Noen som har prøvd denne ? http://www.frunk.at/en/Kia-Niro/

Spekulerer litt på for og mot.
Mot
- er monteringsfestene til «motordekselet» sterkt nok til å tole noe særlig?
- trenger området den luftinga som er der?
- frunken blir neppe tett nok til å holde ute smuss mtp matvarer etc.

For
- frunk!
- relativt billig i innkjøp 185 eur
- en liten frunk framme vil ha plass ladekabler, punkteringskit, verktøy, varseltrekant, spylervæske, i tillegg til en liten bag. dvs man kan nytte plassen i reservehjulsbrønnen til lyddemping/mer bagasjerom.

Flere som har tanker om dette?
#3
Model S 2013 - 2022 / Sv: Eniro vs 75d som familiebil, rådførimg
søndag 10. november 2019, klokken 23:09
1. At det vart så trangt i baksetet trakk veldig ned.
2. Den spesifikke modell S'n jeg såg på ville ikkje ha full garanti etter 120k km, ser for meg at det drar ned salgsprisen mye når jeg skal selge.
3. Har ingenting å utsette på niro, topp i bruk og nytte hittil. men det er en grå fornuftig, grå bil.

Når det er sagt, «vil ha» begjæret er der. 4,4 sek 0-100, app, mye bedre mediesenter, 4wd. Samt at salgsprisen på niro er Ca 40k kr over nypris i skrivende stund, er ikkje store utlegget for å bytte.  Leser over mitt eige innlegg og blir enda mer i tvil 🙃
#4
Model S 2013 - 2022 / Sv: Eniro vs 75d som familiebil, rådførimg
søndag 10. november 2019, klokken 19:42
Takk for supre tilbakemeldinger!

På bakgrunn av blandt anna forumtråden her, så haller det mot å beholde eNiroen.
#5
Model S 2013 - 2022 / Sv: Eniro vs 75d som familiebil, rådførimg
fredag 08. november 2019, klokken 11:31
Sitat fra: jkirkebo på fredag 08. november 2019, klokken 02:24
Har du vurdert Model X isteden? Ser X90D starter på snaue 570k hos Tesla. Enormt god bakseteplass i de, og enda bedre bagasjeplass.

Joda, en X er nok ideelt men over mitt budsjett. Jeg har en bekjent som gjekk på en smell ved å kjøpe «rimelig» mod x, sto endel på verksted forsto eg.
Jeg får utslett og brekninger av gjeld, prøver så langt det går å kjøpe bil/mc kontant.

Kan tenke meg at eNiro ville solgt for rundt 400, dermed kunne jeg rettferdiggjort den spesifikke MS'n da det ikkje var så langt opp i pris.

For øvrig vil jeg takke for mange gode svar!
#6
Model S 2013 - 2022 / Sv: Eniro vs 75d som familiebil, rådførimg
fredag 08. november 2019, klokken 01:02
Er nok velsignet med 2 ferger på den turen, får bra tid til kaffepause og beinstrekk der. Turen inkluderer forøvrig  3 fjelloverganger også.

For ordens skyld tok eNiro den turen med 17% til overs fra 90% soc.
#7
Model S 2013 - 2022 / Eniro vs 75d som familiebil, rådførimg
fredag 08. november 2019, klokken 00:44
Hei!

Jeg leker litt med tanken om å bytte bil og er dermed ute etter andre sine erfaringer.

Scenarioet er å bytte fra eNiro imens den fortsatt har høy verdi på bruktmarkedet til en 17 mod 75d  (44k km 490k kr) som ligger på tesla sine sider.

Kjørte bortom tesla i Bergen å prøvesatt en ny S, jeg opplevde det som en fet bil men veldig trang førerplass (jeg er en stor mann) og enda trangere baksete . Det med bakseteplass er viktig da mini sitter i barnesete og trenger påpass/selskap. Fordelen slik jeg såg det var at TMS hadde eit bagasjerom som er stort nok til at jeg slipper å demontere barnevogn til molekyler for å få med alt pikkpakket. Niro har knallbra bakseteplass. Hvordan opplever dere med flere småbarn model S?

Med tesla sin bruktbilgaranti på 4 år/80k km så er der litt å gå på fortsatt, men eniro har fremdeles 7 år igjen.  Driftssikkerhet har høy prioritet hos oss, da bil nr 2 er en berlingo/arbeidsbil og ikke egnet til annet enn det. Jeg har registrert at tesla har fått endel pes oppigjennom.

Hvordan er rekkevidden og laddefart på 75d etter at den drar på åra ? Behovet vårt mtp langtur er at den går Minst 30mil uten ladding(hjem til mor)

Det niroen er blottet for er «fet bil»faktor, men funker veldig bra til en liten familie, savner dog 4wd og app.  Jeg prøver å få litt synspunkter fra alle «leirer» og setter pris på tilbakemeldinger.

#8
Zoe / Sv: Hva solgte dere Zoe'n for?
søndag 26. mai 2019, klokken 14:27
Solgte 17mod intens med 32.000km på telleren 1mars i år for 205k, ser i ettertid at jeg kan være glad for det.
#9
Kia Niro EV / Sv: Går du for Tesla Model 3 i stedenfor e-Niro?
søndag 26. mai 2019, klokken 12:45
Jeg er/var i den situasjon at mini skulle til å bli født og vi måtte ha en erstatter til zoé som var litt i minste laget. Prøvde endel forskjellige bilar bla.a tm3 og e-niro. Eit av mine prinsipp er å kjøpe ut fra behov, og betale ting kontant. Dermed har prisdifferansen litt å seie for min del.

Begge bilane var bra etter mitt skjønn, tesla gjekk som ei kule, hadde behagelig førerstilling, og rask hurtigladding. Aberet var at akselerasjonen var kjekt å ha, men ikkje der behovet mitt var mtp barn. Eg hadde og trudd at snakket om dårlig kvalitet på finish var overdrevent, det var det ikkje etter å ha observert filt som var oppreven i taket, skeivt montert soltak og knirk i interiør. Når jeg på 1.93 skulle sitte bak å holde fortet med mini i barnestol så tok haudet mitt opp i taket. Svært irriterande.

Når eg prøvde niro då opplevde eg rekkevidda god nok til å kjøre fra Østlandet til Bergen på Ca en halvtime med ladding. Mer enn bra nok til mitt bruk. Bilen blir ladda eit par ganga i veka med eigen fastmontert ladder heime. Bakseteplassen var mykje meir romslig, men den kunne fortsatt vore beitre. Barnestolen går enklare på plass da dørene åpner seg vidare enn det eg opplevde hos tm3. I bagasjerommet til Kia  fekk eg plass til eit sett med dekk og felg ståande, kjekt å ha grei plass! Kan ta med barnevogn uten å demontere den ned til molekyler.

Mange andre ting å ta for seg, men familievennlighet trumfa valget for min del.

Når det er sagt, så hadde eg fortsatt eit «vil-ha» begjær etter å ha prøvd tm3p, om model y hadde vore tilgjengelig så ville det nok blitt den istaden.

Begge bilane  blir nok kjøpt ut fra behova som kundane eingong måtte ha.
Debatten rundt «fanboys» er etter mitt syn bare støy fra folk som legitimere sitt eige valg ved å rakke ned på andre sitt valg.
#10
PH turbin «kinafelger» i sølvgrå med  originale sommerdekk, originalfelg på vinter.

Kunne velge mellom sølvgrå, gun metal grey og svart. Jeg er en gammel mann til sinns og valgte dermed alminnelig sølvgrå.
#11
Kia Niro EV / Sv: e-Niro på Ionity og Circle K 150/175kW-ladere
lørdag 25. mai 2019, klokken 21:22
Testa ionity sin lynladder i Åsane, fekk rundt 80kwh, betaling og oppstart funka som normalt på alle andre laddere
#12
Kia Niro EV / Sv: Fornuft og følelser
onsdag 07. november 2018, klokken 18:58
Skjønner godt problemstillinga di, jeg kommer til å ta ut bilen fordi vi venter på vår første arving og har dermed ikkje tid til å vente på selfølgelige goder som app og h.feste. Fornuften tilsier at jeg vil ha en ny trygg bil som kvinnen og barn kan bruke vs en 18 år gammal Volvo evt zoe (i minste laget). Var veldig fornøyd med elbil, og vil fortsette med det. Da er det begrensa valg i denne prisklassen.

Skulle følelser styrt, ville eg heller kjøpt en brukt model s. Bakdelen der ville vært pris/alder/kort igjenværende garangti.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA